Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red ett skrittpass idag.
Jag hade en dålig dag och möttes av überspänd häst i hagen. Man såg redan där vart det skulle barka.

Fick till bytena ok. Någon bock och något ickebyte. Resten rena och helt ok.
Tänjde dock för mkt i att ta upp honom i formen. Red för länge för högt för hans mentalitet och utbildningsnivå mentalt.
Det ihop med det nya i bytena var recept för vansinne. På det våra bådas humör.
Hästen blev rädd för väggen som knäppte när vi hade vilopaus och han stod och sov. Efter det fick jag jävlar i mig jobba. Så fort han hörde eller såg något annan än ridhusspån och även då ibland vek sig benen på honom i fasa.
Jag ville bara hoppa av, gå hem och be någon slänga skiten i en container.
 
Jag hade planerat att lina på utebanan idag.
Men här blåser det storm, snön yr och det är flera minusgrader.

Blev istället lite extra pyssel. Klippte manen, oljade hovarna och ryktade :up:
 
Vilket skitväder vi fick :banghead:
Här hade vi broddat ur och plockat fram hinder i paddocken så blir det kallt o snö igen.
Men det försvinner väl igen. Ingen häst blev riden idag :o
 
Idag gav hon så himla fin ridkänsla min lilla röda :heart
Är så glad i min tjej :banana:
Så härligt! Jag hade också ett trevligt pass på min Bellona och en del av mig börjar ifrågasätta om jag är vid mina sinnes som istället inte lägger en jädra massa krut på träningar och uppbyggnad och allsköns rehab som tandkoll och osteopat. Kommer ju inte hitta hälften så fin häst men garanterat dubbel så dyr minst..suck. Men hon kommer ju ändå alltid vara för mycket häst för dottern..Men nu tutar vi och kör och jag har himla roligt ridmässigt!
 
Så härligt! Jag hade också ett trevligt pass på min Bellona och en del av mig börjar ifrågasätta om jag är vid mina sinnes som istället inte lägger en jädra massa krut på träningar och uppbyggnad och allsköns rehab som tandkoll och osteopat. Kommer ju inte hitta hälften så fin häst men garanterat dubbel så dyr minst..suck. Men hon kommer ju ändå alltid vara för mycket häst för dottern..Men nu tutar vi och kör och jag har himla roligt ridmässigt!
Men @polly p ska du inte tänka igenom allt några gånger till så du inte gör något förhastat?
 
Men @polly p ska du inte tänka igenom allt några gånger till så du inte gör något förhastat?

Ja jag håller med!!

Vem ska du rida på Kick offen? Marco :D

700 spänn för en halvtimme , ja tjena! Vilken tur att det blev nedsatt till 350! Fast hoppryttarna betalade ju faktiskt 500 spänn för 2 dgr så samma pris är det ju verkligen inte.. Dressyren är ju mkt dyrare. Det kanske du kan nämna för U :angel:
 
Så härligt! Jag hade också ett trevligt pass på min Bellona och en del av mig börjar ifrågasätta om jag är vid mina sinnes som istället inte lägger en jädra massa krut på träningar och uppbyggnad och allsköns rehab som tandkoll och osteopat. Kommer ju inte hitta hälften så fin häst men garanterat dubbel så dyr minst..suck. Men hon kommer ju ändå alltid vara för mycket häst för dottern..Men nu tutar vi och kör och jag har himla roligt ridmässigt!

Det är så synd att ni bor så långt bort. Annars hade jag så gärna velat hjälpa er. För med rätt hjälp tror jag inte hon är för mkt för dig.

Jag kan dock tipsa om tandis. Tror jag @fio kan också.

Lycka till hur du än gör!
 
Ja jag håller med!!

Vem ska du rida på Kick offen? Marco :D

700 spänn för en halvtimme , ja tjena! Vilken tur att det blev nedsatt till 350! Fast hoppryttarna betalade ju faktiskt 500 spänn för 2 dgr så samma pris är det ju verkligen inte.. Dressyren är ju mkt dyrare. Det kanske du kan nämna för U :angel:
Jag strök mig :crazy: Har ju inte tränat på länge och hörde att det fanns reserver så tyckte de kunde få gå före. Sen sa Sara att jag kanske inte skulle hinna :confused: De har tydligen hittat på nåt för mig då jag fyller år i veckan. Men fyller inte jämnt så jag blev förvånad.
Tror att Ulla menar att klubben bidrar med lika mycket för dressyren som hoppryttarna fick.
Vem är han som ni ska rida för? @fio
 
Jag strök mig :crazy: Har ju inte tränat på länge och hörde att det fanns reserver så tyckte de kunde få gå före. Sen sa Sara att jag kanske inte skulle hinna :confused: De har tydligen hittat på nåt för mig då jag fyller år i veckan. Men fyller inte jämnt så jag blev förvånad.
Tror att Ulla menar att klubben bidrar med lika mycket för dressyren som hoppryttarna fick.
Vem är han som ni ska rida för? @fio

Ingen jävla aning ? Någon Johan från stall Hanell... säkert helt värdelös och inte alls värd pengarna haha. Hade varit beridare i Tyskland ... hade varit mer intressant om det varit en beredare i Holland
 
Med alla dom hugade spekulanter jag har så är det ingen risk att något blir förhastat @Maui ;)..
Skämt åsido. Jag gillar ju henne väldigt mycket och hon har så mycket bra!
  • Lagom stor
  • Fantastiskt snäll
  • Fina gångarter
  • Välutbildad med bra ridbarhet
( Såklart att det inte är topnotch nu efter lång vila mm, men en bit av mig tror också att om jag ger all in på vår resa tsm så kanske det blir väldigt mycket bättre än att byta häst..)
Men vi får se.


Fast jag gillar inte min sadel:(..
Tror ju att det bara är min dåliga sits och timing det är fel på men har förstått att flera upplever samma med den sadeln, att inte komma ner i den utan lite oppanpå känsla. Ergo x2 dressyr. Tog bort padden som eg behövs men då känns det liite bättre.

@tuaphua , det var väldigt snällt. Skit också att det är för långt..
Men vad är det för tandis?
Pma gärna :).
 
Med alla dom hugade spekulanter jag har så är det ingen risk att något blir förhastat @Maui ;)..
Skämt åsido. Jag gillar ju henne väldigt mycket och hon har så mycket bra!
  • Lagom stor
  • Fantastiskt snäll
  • Fina gångarter
  • Välutbildad med bra ridbarhet
( Såklart att det inte är topnotch nu efter lång vila mm, men en bit av mig tror också att om jag ger all in på vår resa tsm så kanske det blir väldigt mycket bättre än att byta häst..)
Men vi får se.


Fast jag gillar inte min sadel:(..
Tror ju att det bara är min dåliga sits och timing det är fel på men har förstått att flera upplever samma med den sadeln, att inte komma ner i den utan lite oppanpå känsla. Ergo x2 dressyr. Tog bort padden som eg behövs men då känns det liite bättre.

@tuaphua , det var väldigt snällt. Skit också att det är för långt..
Men vad är det för tandis?
Pma gärna :).
Pm:at!
 
17156281_1240928972692921_977864842399243986_n.jpg


Blev en tur i snön på ängen härom dagen men nu är den nästan borta igen på gott och ont.
 
Min Loppa är en 06:a..dock för tillfället konvalesent ju:cry:..
Red i den lilla träningsgruooen igår med två duktiga ungdomar. Tjock och lomhörd tant på ickeigång häst men vi hade kul jag och Bellis:love:.
Vinterbilder från oss:
20170307_170646_zpsmxtkbnce.jpg

20170307_170638_zps0h3jg25y.jpg

20170307_170458_zpshok1q6iq.jpg


Vill ha lite bättre väder. Trots ridhus på gården så älskar faktiskt att kunna rida ut och trimma lite i skogen eller bara rätt och slätt komma ut. Iom hon är lite "småstor" så är det mycket roligare att galoppera en liten sträcka ute i skogen än mellan väggarna i vårat lilla ridhus.

Det bästa för att stärka upp ffa galoppen?
Jag tror ju iof själv att varierande ute ridning har en gynnsam effekt.
Igår red vi lite bogen in på volt eller oval kort sträcka för att sedan hitta spårning på öppna delen.
Vi gjorde ett fåtal för det är liite överkurs i nu..

Allt jag gör försöker jag göra i väldigt små portioner nu.
Men det går bättre och bättre:)!

En tjej i stallet hade förresten varit hos en osteopat och bland annat fått chockvawe med sin senskadade häst. Någon som har erfarenhet av denne?
Min uppfödare rekomenderar också men tänkte om någon vet?
Ville ev åka med Loppan. Tycker hon är tjock och ful i sitt framben men det kan ju vara att hon också får men men att fibrerna i senan läker?
Hoppas, hoppas:cry:..Vet ju att det tar evig tid och hennes skada är ju sämre prognos på än Bellonas.

Har så dåligt samvete med mot yngsta dottern. Vet ju inte om hon klarar Bellona annat än skogsmotion:(..Om jag liksom bestämmer att inte sälja.
Ligger lågt nu så får vi se om spekulanterna dyker upp som avbokade i helgen..
 
Här hade jag laddat för ett härligt kvällspass i ridhuset igår. Satt upp och börjar skritta och så är det snöras från taket :down::down:
Min lilla kvicka och reaktiva häst är fullkomligt livrädd för det.
Så jag gjorde oss båda en tjänst, sadlade av och lät henne istället röra sig fritt i 20 min :)
Nåväl...
Får bli ett ridpass ikväll istället med förhoppning om att den förbannade snön försvunnit från taket.

Just det... Min lilla är en 12:a
Men vi hänger här ändå, i bästa tråden :banana:
 
Här hade jag laddat för ett härligt kvällspass i ridhuset igår. Satt upp och börjar skritta och så är det snöras från taket :down::down:
Min lilla kvicka och reaktiva häst är fullkomligt livrädd för det.
Så jag gjorde oss båda en tjänst, sadlade av och lät henne istället röra sig fritt i 20 min :)
Nåväl...
Får bli ett ridpass ikväll istället med förhoppning om att den förbannade snön försvunnit från taket.

Just det... Min lilla är en 12:a
Men vi hänger här ändå, i bästa tråden :banana:

Jaaa! Vi vill ha er kvar!
Hon verkar härlig din fröken. Som en lite justare och mildare verision av min. Mer som jag skulle vilja att min vore.. Haha
 
Min Loppa är en 06:a..dock för tillfället konvalesent ju:cry:..
Red i den lilla träningsgruooen igår med två duktiga ungdomar. Tjock och lomhörd tant på ickeigång häst men vi hade kul jag och Bellis:love:.
Vinterbilder från oss:
20170307_170646_zpsmxtkbnce.jpg

20170307_170638_zps0h3jg25y.jpg

20170307_170458_zpshok1q6iq.jpg


Vill ha lite bättre väder. Trots ridhus på gården så älskar faktiskt att kunna rida ut och trimma lite i skogen eller bara rätt och slätt komma ut. Iom hon är lite "småstor" så är det mycket roligare att galoppera en liten sträcka ute i skogen än mellan väggarna i vårat lilla ridhus.

Det bästa för att stärka upp ffa galoppen?
Jag tror ju iof själv att varierande ute ridning har en gynnsam effekt.
Igår red vi lite bogen in på volt eller oval kort sträcka för att sedan hitta spårning på öppna delen.
Vi gjorde ett fåtal för det är liite överkurs i nu..

Allt jag gör försöker jag göra i väldigt små portioner nu.
Men det går bättre och bättre:)!

En tjej i stallet hade förresten varit hos en osteopat och bland annat fått chockvawe med sin senskadade häst. Någon som har erfarenhet av denne?
Min uppfödare rekomenderar också men tänkte om någon vet?
Ville ev åka med Loppan. Tycker hon är tjock och ful i sitt framben men det kan ju vara att hon också får men men att fibrerna i senan läker?
Hoppas, hoppas:cry:..Vet ju att det tar evig tid och hennes skada är ju sämre prognos på än Bellonas.

Har så dåligt samvete med mot yngsta dottern. Vet ju inte om hon klarar Bellona annat än skogsmotion:(..Om jag liksom bestämmer att inte sälja.
Ligger lågt nu så får vi se om spekulanterna dyker upp som avbokade i helgen..

Jag kan fråga exet i helgen när vi ses om shockwave och andra behandlingar. Jag vet för lite själv för att vilja ge något absolut svar.

Ang galoppen så rider du sluta. Slutan är egentligen samma form på hästkroppen som i galopp, den skapades för att förbättra galoppen.
Öppnan är för traven/piaffen.

Men du kan absolut rida öppna med för att generellt stärka hästen.
Att rida baken ut, skänkelvikning etc är mer för att hitta balans och koordination.

Tycker inte det ser knepigt ut på bilderna. Ser mysigt ut med snön!
 
Igår red jag mental-rahabpass med min galenpanna. Det har nog blivit för mkt hög form, för mkt energi och för mkt nya övningar för den delikata blomma han är.
Så igår red vi i fistrav, fisgalopp etc och bara gjorde skolor, skänkelvikningar och övergångar mellan dem i mellanform och lång och låg. Takten och steglängden och energin matchade det westernekipage vi var inne samtidigt som.
Jag skulle just sluta när det kom in 4 hästar och en på läktaren med bebis. Då var jag tvungen att rida lite till i miljöträningssyfte.

Lagom skoj pass. Men det behövs för min pålles huvud ibland. Ska nog köra lite lika idag.

Fick reda på att den westernhäst som var inne med oss kom från mitt gamla stall i Stockholm och var poloponny. Det betyder att min gått med den på lösdrift i två år.
Så jag hittade gamla bilder till nya matten. Och kunde visa att den gått på gräs. Hästen hade tydligen fått antydan till puls av gräs och sen vågade de inte prova igen.
Nu vet de iaf att de har gått förut. Det betyder ju inte att det är för evigt så. Men de vågar nog försöka vänja in i år.
Kul att se att hon fått så fint hem och hållit sig frisk de här åren trots poloträningen och den s-formade kropp det ger.
 
Med alla dom hugade spekulanter jag har så är det ingen risk att något blir förhastat @Maui ;)..
Skämt åsido. Jag gillar ju henne väldigt mycket och hon har så mycket bra!
  • Lagom stor
  • Fantastiskt snäll
  • Fina gångarter
  • Välutbildad med bra ridbarhet
Fast jag gillar inte min sadel:(..
Tror ju att det bara är min dåliga sits och timing det är fel på men har förstått att flera upplever samma med den sadeln, att inte komma ner i den utan lite oppanpå känsla. Ergo x2 dressyr. Tog bort padden som eg behövs men då känns det liite bättre.
.

Alltså inte för att vara sån, men BYT sadel om du inte gillar den !
Jag var ju en tråkkärring redan när du skulle köpa en sån med att säga att jag aldrig hade köpt ett helt nytt sadelmärke utan tidigare historik utan valt att låta nya märket/enda dressyrmodellen de precis tagit fram vila in sig lite på marknaden för att sen kunna ta ställning till :cool:

Det är ju som sagt en jättefin häst i sak du har .
Om du trivs/inte trivs med henne måste givetvis vara upp till dig. Men om aspekter som sadeln är med i bilden så byt ut den direkt typ när du inte sitter bra i den ? :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
151
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 859
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 373
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp