Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med dressyrsadel @happyrider !
@Maui Vad trist med låne hästen. Mugg/lymfangit mm har Bellona patent på;). Hibboscrub och salisylsyrevaselin är bra. Jobbigt när dom är känsliga..

Har träningsvärk än efter lektionen i fredags:p. Betyder det att jag måste träna mer:meh:??
Think so...
Svullnar hon upp ordentligt också?
Har tvättat med hibiscrub men nu lindar vi på natten med jodopaxomslag. Tyckte att det var något bättre i morse och när vi ridit idag.
Kul @fio att träningen var bra.
Låter ju toppen med rätt form.
 
Svullnar hon upp ordentligt också?
Har tvättat med hibiscrub men nu lindar vi på natten med jodopaxomslag. Tyckte att det var något bättre i morse och när vi ridit idag.
Kul @fio att träningen var bra.
Låter ju toppen med rätt form.
Hon har kunnat svullna upp ordentligt ja. Nu, peppar peppar har det hållt sig i schack.
 
Vilket nyckfullt väder. Glad att det finns ridhus på gården även om jag nyttjar det så lite som möjligt. Är gga kasst underlag tyvärr men man kan inte få allt;).
Hade veterinär med special kompetens tänder på Bellona idag. Hon är jättefin i munnen. Har enligt henne pyttemun och skulle kunna ha 9,5 i bett:eek:. Jag har nog 11.5 eller nåt.
Har dåligt samvete för Loppan. Skulle behöva ut och skrittas med kontinuitet.
Tjock och piggelin är hon iallafall..
Sen åt vilket håll skadan har gått har jag ingen aning om. Det är väl bara tid och sen tar jag ett åb i april antar jag..
 
Var och tränade igår och hon som inte sett henne på ett tag utbrister att "Det är ju halva hästen:eek:"..
Å jag vet. Hon har fallit ur, Bellis:cry:.
Har bytt till bra grovfoder, kolla masken och har avmaskat då hon låg högt blodmask, Ska lämna idag igen tänkte jag.
Jobbar så varierat jag kan, även med tömkörning.
Men..tips på foderboost???
Jag vet att många tycker det är big no, no. Men vad fasen ska jag göra??
Behöver ju ha något att bygga vidare på sas.
Jag har själv bra erfarenheter av Dodson`n Horrels Build up men vet inte vart närmsta åf finns nu..
Hon får luzerns och granngårdens gröna pellets "protein". Dock bara två kilo pellets.
13-14kg mycket torrt hösilage. Lägger jag till mer så stökar hon runt allt eller inte äter upp det ute..
 
Var och tränade igår och hon som inte sett henne på ett tag utbrister att "Det är ju halva hästen:eek:"..
Å jag vet. Hon har fallit ur, Bellis:cry:.
Har bytt till bra grovfoder, kolla masken och har avmaskat då hon låg högt blodmask, Ska lämna idag igen tänkte jag.
Jobbar så varierat jag kan, även med tömkörning.
Men..tips på foderboost???
Jag vet att många tycker det är big no, no. Men vad fasen ska jag göra??
Behöver ju ha något att bygga vidare på sas.
Jag har själv bra erfarenheter av Dodson`n Horrels Build up men vet inte vart närmsta åf finns nu..
Hon får luzerns och granngårdens gröna pellets "protein". Dock bara två kilo pellets.
13-14kg mycket torrt hösilage. Lägger jag till mer så stökar hon runt allt eller inte äter upp det ute..
 
Som det kan bli när man inte är teknisk :/
Jag har inget tips på foderboost men det enda som hjälpt min lite ängsliga kräsna häst har varit fri tillgång på grovfoder och vanlig dos kraftfoder. Den fria tillgången har gjort att hon som inte ätit givorna hon fått på bestämda tider nu äter i stort sett konstant vilket har gjort att hon hållit sig rund och go hela vintern.
 
Hur tänker hon nu tänker ni :confused: Men jag känner det lite som att jag känner er väl :angel: jag har nämligen "hängt" här sedan tråden öppnades. Men det kan ju inte ni veta :laugh:
Jag har en -06 som jag försöker dressyra på :up: En liten känslig donna som förklarar för mig dagligen att det är inte lätt ;)
 
Hur tänker hon nu tänker ni :confused: Men jag känner det lite som att jag känner er väl :angel: jag har nämligen "hängt" här sedan tråden öppnades. Men det kan ju inte ni veta :laugh:
Jag har en -06 som jag försöker dressyra på :up: En liten känslig donna som förklarar för mig dagligen att det är inte lätt ;)

Välkommen till tråden!
 
Jag har legat sjuk. Så pålle har fått vila. Trodde det skulle vara explosivt och tråkigt att rida på. Men han skötte sig fint under ryttare. Trots att han höll på att trilla omkull av fase 3 ggr på väg till ridhuset och det blåste, skvallrade och ven i väggarna.

Vi har haft hit vår mentor inom trickträning också innan jag blev sjuk. Han hjälpte oss komma längre i läggningarna. Det var jättekul!
Han fick ta hästen och göra lite övningar avsuttet. Tyckte han var den näst bästa han jobbat med. Kul betyg åt mig!
Sen frågade han om han fick rida, i grimma barbacka. Han vet ju riskerna så jag sa visst.
Han åkte av 5 ggr, varav en i sargen. Det var ju mindre kul. Men han satt inte följsamt nog och gav för stora hjälper i galoppen. Då sa pålle "kliv av".
Har ridit efter det. Och då var det inga problem. Ska han rida igen får han ha sadel och/eller träns. Han var inne på en bra tråd ang lösa hästens feltankar i vissa lägen.
Det funkar ju för mig. Men det vore skönt att slippa en del noggrannhet som krävs för att hålla honom i schack.
Men den här metoden ska de själva få komma på en annan utväg. Men då måste man ju kunna sitta igenom lite stök och kast. Det går inte barbacka ens för min mentor på en så rörlig och snabb häst.
 
Hur tänker hon nu tänker ni :confused: Men jag känner det lite som att jag känner er väl :angel: jag har nämligen "hängt" här sedan tråden öppnades. Men det kan ju inte ni veta :laugh:
Jag har en -06 som jag försöker dressyra på :up: En liten känslig donna som förklarar för mig dagligen att det är inte lätt ;)
Då gör du helt rätt som hoppar in :)
 
Var och tränade igår och hon som inte sett henne på ett tag utbrister att "Det är ju halva hästen:eek:"..
Å jag vet. Hon har fallit ur, Bellis:cry:.
Har bytt till bra grovfoder, kolla masken och har avmaskat då hon låg högt blodmask, Ska lämna idag igen tänkte jag.
Jobbar så varierat jag kan, även med tömkörning.
Men..tips på foderboost???
Jag vet att många tycker det är big no, no. Men vad fasen ska jag göra??
Behöver ju ha något att bygga vidare på sas.
Jag har själv bra erfarenheter av Dodson`n Horrels Build up men vet inte vart närmsta åf finns nu..
Hon får luzerns och granngårdens gröna pellets "protein". Dock bara två kilo pellets.
13-14kg mycket torrt hösilage. Lägger jag till mer så stökar hon runt allt eller inte äter upp det ute..
När jag fick tillbaka Natalie när hon varit utlånad och såg väldigt tunn ut fick hon Groove den gröna plastpåsen med ca 10 kg i. Kommer inte ihåg märket just nu :confused: Hjälpte fort och bra utan massa mängder.
 
@polly p : D & D Build up gav vi till en häst jag fick hem som inte fått tänder, mask etc fixat och var som ett spjälstaket. Det och linfröpellets och massor med hö gjorde henne rund och fin igen(maskad och tandfixad också).

Kl

Idag red jag lilla pärlan igen. Jag hittade en bra känsla i ridningen idag. Ett kliv tillbaks mot att hitta ridningen igen. Vi värmde i trav med skolor innan lite tramp och tramppiruetter. Sen blev det galopp för hela slanten. Förvänd och sen enkla byten och några rena byten. Då slutade vi.
Han var duktig idag!
 
@polly p : D & D Build up gav vi till en häst jag fick hem som inte fått tänder, mask etc fixat och var som ett spjälstaket. Det och linfröpellets och massor med hö gjorde henne rund och fin igen(maskad och tandfixad också)

Synd att det är så satans dyrt bara! Jag körde det och riskli på Hille när han tappade. Han är ju mkt fullblod och har ju en förbränning som inte liknar nått..

Vi hade ju superhösilage i höstas med höga proteinvärden och ok energivärden och det passade Hille perfekt ! Tyvärr var det ingen annan i stallet som ville ha det så det byttes ut mot ett med sämre värden trots att jag protesterade hejvilt och försökte få folk att fatta att hästarna inte alls kommer bli feta och nu klagar alla på att deras hästar tappar muskler och så nu har dom köpt lucern :banghead:
 
Ja, välkommen @EllaBella! Är också jättenyfiken på din häst:)!

Tänker väl i första hand också försöka öka grovfoder samt ge rapsolja i kombination.
Hade i princip fri tillgång när jag hade dom på egen gård men funkar inte på samma vis nu..
Som @fio säger så har Build up himla bra effekt men är svindyrt.

Vilket härligt väder idag! Red ut en ganska lång runda! Love it!
Från gården där vi bor nu kan jag rida tillbaka och hitta min gamla favoritväg.
Blir det lite varmare och hon kommer igång mer så ska jag rida till sjön.
 
Nu kom minnet tillbaka :D
Hippo groove alfa heter fodret. Även Hedda äter det nu och är fin i hullet.

Det använder jag nu. Jag gillar verkligen hippson men dodson spelar i en helt annan liga och hade jag varit rikare hade jag aldrig använt något annat.
 
Hej! Jag har också smygläst i tråden ett tag, får jag och min 06:a också vara med? :angel:
Här är mitt djur:
20170310_125041.jpg


Vi bor i Tyskland sedan 2012 (har henne sedan 2010) och sedan ungefär ett år har vi tagit upp dressyrträning efter att ha ridit rakt fram i skogen lite för länge.. Framför allt hästen (men även lite grann jag) har gjort enorma framsteg på den korta tiden! Har i samråd med min tränare satt upp målet byte i varje år 2020 (efter att jag visat henne klippet där Charlotte H-B gör typ sjuttio byten med Robban på nån uteslinga). :D
Men än är vi långt från målet, filar idag på förvänd öppna, på att rygga med tyngden på bakbenen, och emellanåt på att göra en prydlig halt med benen i fyrkant.. Svårt men roligt, alltihopa. :)
 
Hej! Jag har också smygläst i tråden ett tag, får jag och min 06:a också vara med? :angel:
Här är mitt djur:
20170310_125041.jpg


Vi bor i Tyskland sedan 2012 (har henne sedan 2010) och sedan ungefär ett år har vi tagit upp dressyrträning efter att ha ridit rakt fram i skogen lite för länge.. Framför allt hästen (men även lite grann jag) har gjort enorma framsteg på den korta tiden! Har i samråd med min tränare satt upp målet byte i varje år 2020 (efter att jag visat henne klippet där Charlotte H-B gör typ sjuttio byten med Robban på nån uteslinga). :D
Men än är vi långt från målet, filar idag på förvänd öppna, på att rygga med tyngden på bakbenen, och emellanåt på att göra en prydlig halt med benen i fyrkant.. Svårt men roligt, alltihopa. :)

Kul med nykomlingar! Välkommen du med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
187
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 009
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 423
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 887
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp