Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Synd att det är så satans dyrt bara! Jag körde det och riskli på Hille när han tappade. Han är ju mkt fullblod och har ju en förbränning som inte liknar nått..

Vi hade ju superhösilage i höstas med höga proteinvärden och ok energivärden och det passade Hille perfekt ! Tyvärr var det ingen annan i stallet som ville ha det så det byttes ut mot ett med sämre värden trots att jag protesterade hejvilt och försökte få folk att fatta att hästarna inte alls kommer bli feta och nu klagar alla på att deras hästar tappar muskler och så nu har dom köpt lucern :banghead:

Ja, det var ju hästägaren som betalade. Så för min del övervägde fördelarna. ;)

Kl
Idag tog jag min pys för hand. Jag fick säga åt honom att inte lägga sig i handen en gång. Men i övrigt var han bra. Kul att se att han hittat teknik i galoppen och det går lätt för honom att rulla på tom så sakta.
Man får bra tramp efter galoppen.
Började igen med levad-jobbet. Men det är lång väg till riktig levad. Lååång!
 
@tuaphua Vad är Levad? O_o

Igår var jag på årets första tävling, hoppade en runda på 105. Julia var lika fin som vanligt och levererade en felfri runda :love: Av ryttaren finns mycket att önska...:banghead:

En annan fråga. Måste byta min varmvattenberedare i stallet, min 30-år gamla har gett upp hoppet. Har ni varmvattenberedare eller genomströmingsberedare? Är väldigt nyfiken på den sist nämnda modellen.
 
Levad är väl när hästen typ stegrar samlat? Med bakbenen långt in under magen. Eller hur var det nu...

Hade hästledigt igår, medryttaren (en nätt liten 14-åring som sprudlar av lycka för att hon får rida min häst :p) berättade att Alva brallat järnet och att hon var väääldigt pigg. I morse vaknade jag till 14 sms från diverse stallkamrater - konstaterad kvarka i ett av grannstallen, ett annat (där jag tränar) väntar på provsvar då flera hästar är sjuka, och ett stall längre bort har herpesvirus. Tjoho. Stallägaren har utfäst uterittsförbud.
Jag vet ju att det är en säkerhetsåtgärd men spontant kände jag bara "bläääääää, ridbana i 2+ veckor. :arghh:

Idag har vi travat bommar, fokus på lite sportigare tempo och flow, samt en grej vi gjorde hos tränaren sist. Vid X liten volt i trav - vid X galoppfattning och ett varv på stor volt - vid X avbrott till trav, liten volt åt andra hållet - X galoppfattning, ett varv på stor volt, osv.

Vete tusan hur jag skall överleva utan uteritter på obestämd tid. Vår ridbana är så jäkla dålig och nästan jämt full. :arghh:
 


Lilla H, född -06 Hip Hop-Cortus-Zadok-Nimmerdor, min egen uppfödning som var tänkt att bli min hopphäst. Dessvärre visade det sig att jag är hopprädd :o så hon har så snällt fått bli dressyrhäst fastän hon allra helst vill hoppa.
Igår debuterade vi båda två i Msv B4 med godkänt resultat och lyckan är total :bump::heart Inte i min vildaste fantasi har jag trott mig kunna rida sådana klasser och absolut inte med min aningens för pigga häst :p
 
Hur får man in bilder ?
Det har jag inte heller fattat :p Lyckas ibland få till nån bild från dotterns blogg.
Så duktiga ni är. Fina siffror i Msvb4. Går ju jättebra för er.
Vad gör du med fuxen? Längesen du skrev nåt om henne.
Nu ligger jag vid poolen och har det skönt :) men får rapporter hemifrån att älskade stallkatten blivit överkörd. Han klarade vägen i 8 år men nu gick det inte :cry:
Sen är fuxen fortfarande tjock i sitt ben. Har fått metacam men det hjälpte föga. Får nog åka till veterinären med henne o få penicillin :confused:
Synd att hon är så känslig men har ju vita ben.
 
@tuaphua Vad är Levad? O_o

Igår var jag på årets första tävling, hoppade en runda på 105. Julia var lika fin som vanligt och levererade en felfri runda :love: Av ryttaren finns mycket att önska...:banghead:

En annan fråga. Måste byta min varmvattenberedare i stallet, min 30-år gamla har gett upp hoppet. Har ni varmvattenberedare eller genomströmingsberedare? Är väldigt nyfiken på den sist nämnda modellen.

Det är så samlat det kan bli. Man samlar dem tills de helt enkelt sitter på bakbenen och lyfter frambenen.
 
photo.php

Det har jag inte heller fattat :p Lyckas ibland få till nån bild från dotterns blogg.
Så duktiga ni är. Fina siffror i Msvb4. Går ju jättebra för er.
Vad gör du med fuxen? Längesen du skrev nåt om henne.
Nu ligger jag vid poolen och har det skönt :) men får rapporter hemifrån att älskade stallkatten blivit överkörd. Han klarade vägen i 8 år men nu gick det inte :cry:
Sen är fuxen fortfarande tjock i sitt ben. Har fått metacam men det hjälpte föga. Får nog åka till veterinären med henne o få penicillin :confused:
Synd att hon är så känslig men har ju vita ben.


Fy va ledsamt med katten :cry:

Det där med poolen låter inte dumt alls :) njut varenda sekund.
Tjocka ben är inte roligt :( jag hade ett fullblod för längesedan som var jättetrasslig med det, inget jag avundas direkt :cautious:
Tack, ja jag är så superlycklig för procenten :p och att Lilla H höll sig "på mattan" och inte steppade runt. Men jag tror hon satte igång med brunst för hon var sådär "simmig" kärleksfull i blicken och det brukar betyda brunst ;) Hon är ju aldrig så cool annars.
Fuxen och gammelmannen går hemma och undrar över när deras tid kommer :( Jag har haft en tuff vinter både ekonomiskt (pannan gick sönder, traktorn på verkstad och jag som krockade bilen) och ffa privat med sjuk förälder som åkt in och ut på sjukhus, flyttat till boende så jag har ägnat mycket tid till sjukhusbesök och utflyttning/inflyttning (måtte jag aldrig flytta mer, vilket megajobb) så jag tog beslut om att hålla igång 1 häst och klarade jag det fick jag vara nöjd. Jag hade aldrig mäktat med att ha igång alla 3 varken tidsmässigt eller mentalt. Jätteledsamt men nu såhär med våren i antågande känner jag att det var rätt.
Jag har haft tankar om att låna ut henne, jag ska nog bara ha max 1 häst för att både jag och familj ska må bäst. Men vi får se, nu ska hon igång igen tänkte jag :angel:
 
Jag är redan trött på att vara fast på ridbanan.. Arbetade lite från marken idag; byggde ihop min kapson med ett träns så jag kunde växla mellan tyglar och longerlina. Lite förvänd öppna (med stark tvärning) med träns, därefter travbommar på lina. Nu har det torkat upp rejält med fint väder i över en vecka, vilket tyvärr innebär att sanden på ridbanan blir lösare och djupare för varje dag. Verkligen optimalt. :meh:

I övrigt har stallägaren hängt upp tillträde förbjudet- skyltar där han varnar för "virussjukdomen" kvarka. :up:
 
Och jag har tagit mig runt en skogsrunda själv med bara tre vändningar och en stegring :)
Helt klart ett fall framåt :banana:

hahahaha ja man sänker sina krav när man rider busig unghäst! :-)



Lilla H, född -06 Hip Hop-Cortus-Zadok-Nimmerdor, min egen uppfödning som var tänkt att bli min hopphäst. Dessvärre visade det sig att jag är hopprädd :o så hon har så snällt fått bli dressyrhäst fastän hon allra helst vill hoppa.
Igår debuterade vi båda två i Msv B4 med godkänt resultat och lyckan är total :bump::heart Inte i min vildaste fantasi har jag trott mig kunna rida sådana klasser och absolut inte med min aningens för pigga häst :p

Du måste först ladda upp dina bilder på nån sajt på nätet, typ photobucket eller liknande. Sen trycker man på bildikonen här ovan, innan dess har man kopierat adressen som bilden har och klistrar in i det lilla fönstret som öppnar sig när man trycker på bildikonen. Simsalabim så ligger bilden här...
 
photo.php




Fy va ledsamt med katten :cry:

Det där med poolen låter inte dumt alls :) njut varenda sekund.
Tjocka ben är inte roligt :( jag hade ett fullblod för längesedan som var jättetrasslig med det, inget jag avundas direkt :cautious:
Tack, ja jag är så superlycklig för procenten :p och att Lilla H höll sig "på mattan" och inte steppade runt. Men jag tror hon satte igång med brunst för hon var sådär "simmig" kärleksfull i blicken och det brukar betyda brunst ;) Hon är ju aldrig så cool annars.
Fuxen och gammelmannen går hemma och undrar över när deras tid kommer :( Jag har haft en tuff vinter både ekonomiskt (pannan gick sönder, traktorn på verkstad och jag som krockade bilen) och ffa privat med sjuk förälder som åkt in och ut på sjukhus, flyttat till boende så jag har ägnat mycket tid till sjukhusbesök och utflyttning/inflyttning (måtte jag aldrig flytta mer, vilket megajobb) så jag tog beslut om att hålla igång 1 häst och klarade jag det fick jag vara nöjd. Jag hade aldrig mäktat med att ha igång alla 3 varken tidsmässigt eller mentalt. Jätteledsamt men nu såhär med våren i antågande känner jag att det var rätt.
Jag har haft tankar om att låna ut henne, jag ska nog bara ha max 1 häst för att både jag och familj ska må bäst. Men vi får se, nu ska hon igång igen tänkte jag :angel:
Det låter som du haft nog med elände...
Klokt att bara hålla igång en häst...
Man måste tänka på sitt eget mående också :heart

Här migrän idag :wtf:
Vila för hästen...
 
@EllaBella rider du för Himledalen? Såg på en av mina bekantas instagram en bild på henne och någon som hade en häst som hette Lilla H och det kan ju inte finnas två med det namnet tänker jag.

Du kan kopiera bilderna från facebook oxå om du inte har ett webhotell.
 
Jag fick rida ut idag! Stallägaren verkar ha funderat en vända till och rådfrågat veterinärer osv, så vi får rida ut med förbehållet att vi undviker gården som har smittade hästar. Lätt gjort, den vägen rider vi ändå inte gärna på pga tung traktortrafik.

Så, vi skrittade ut en sväng i duggregnet, försökte mest fokusera på att sitta rakt med jämnt tryck i båda händerna - jag är så vänstersvag, vänstra handen är så grovmotorisk. Känns som om jag borde träna något utan häst, eller stretcha eller yoga? Men vet inte riktigt var jag ska börja nysta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
235
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: mamman
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 487
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp