Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja, jag förstår skillnaden, jag är inte dum. Sedan är jag inte så särskilt förtjust i att du antyder att jag saknar ödmjukhet gentemot min häst. Men du kanske inte menar "du" som i "du"? I annat fall får jag nog ta det som en grov förolämpning faktiskt.

Det jag reagerar på är du kommer med väldigt lite konkreta råd om hur man handskas med en attackerande hingst. Att man inte ska ge sig på slagsmål är vi nog överens om allihop. Men i en sådan situation räcker det kanske inte med "älska honom för den han är". Kanske måste man också kunna avvärja attacken på något sätt. Eller menar du att man ska älska sin hingst och högakta honom och så slutar attacken då, lika plötsligt som den började? Bara så där.
Jag är inte heller helt säker på att jag tror att plötsliga attacker från hormonstinna hingstar beror så mycket på dåligt ledarskap från skötarens sida. Men jag kan ha fel. Har som sagt inte själv utsatts för något dylikt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

KL*

Min bestämda åsikt är att om en häst är farlig just då så får man använda vilka medel som helst för att försvara sig. Innebär det att hästen nu skulle dö av skadorna (hur osannolikt den nu än är) så är det fortfarande så att mitt liv är mer värt än hästens.

Alla har vi inte hästarna från första dagen, och därför kan vi inte styra vad som hänt dem innan.
Men målet är ju alltid att styra dem med så små tecken att ingen mer än man själv och hästen är medveten om dem (ibland inte ens man själv ;) )


Ang arabdiskussionen så är ju araber ofta väldigt snälla, där har vi nog oxå anledningen till att det finns alldeles för många okasterade arabhingsar :cool:
Det har ju oxå med o göra deras historia. Är man uppfödd i tält tillsammans med hela familjen så måste man vara snäll, annars funkar det inte med alla barn (kom väl ihåg att araberna har många fruar = måååånga barn!) och det innebär då att klarar man inte av det så får man inte vara i tältet... Och då dör man oftast.

Och några tusen år av detta uppfödningssätt måste ju sätta sina spår :love:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

När jag läser ditt inlägg blir jag faktiskt både pinsamt berörd, förskräckt och lite bedrövad. Är det verkligen så låg kunskapsnivå och så lite ödmjukhet i ridsport?

Kan du inte se att man aldrig kan "korrigera genom att älska"? En häst som är dåligt uppfostrad eller felhanterad kan man inte "gilla tillrätta". Man visar den vad som är rätt och fel. Genom det sätt hästen uppfattar och kan hantera. Vissa hästar kan man korrigera med en harkling, andra måste man ta i med för de har blivit bortskämda och felhanterade. Och farliga.

Hästar ÄR farliga. Och det ska man ha respekt för och ödmjukhet inför. Elaka hästar finns också, trots att vissa inte kan förstå det. Jag tror visst att vissa kan födas med ett hårdare sinnelag och andra utveckla det utifrån behandling, men det är egentligen ointressant. Är hästen farlig, är den farlig. Och vissa kan man aldrig komma tillrätta med, något somliga inte förstår när de daltar bort skarpa hästar. Efter en viss gräns går det inte att få rätt på, de dör hellre (i ett hästslagsmål) än ger sig.

Jag tar i så mycket som krävs för uppfostran och säkerhet. Att försöka gulla en häst till rätta, som med hovar och tänder anfaller från andra sidan boxen eller hagen, alternativt attackerar så fort man har den utanför boxen är bara patetiskt.

Genuin hästkunskap efterlyses. Kunskap om variationer och hur hästar fungerar. Vill man ha barn så kan man skaffa dem genom egen avel eller låna andras eller för den delen: adoptera. Men att förväxla häst och barn är nog det taskigaste man kan göra mot sin häst.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Bra skrivet!

Det är ju bara att studera hästar i hage, hur dom beter sig mot varandra. Där är det minsann inget gullifnuttande :cool:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag hålelr helt med dig i detta Lovisa.

Jag vill lägag till en sak, som du säkert håller med mig om, och det är att vissa hästar kan visa upp ett aggresivt beteende för att de blivit slagna och dessa Kan det fungera på att vara mjuk mot. Men långt ifrån alla sådana hästar kan "fixas" med att man är mjuk.

Och med mjuk menar jag att inte trappa upp konflikten utan istället mjukt men bestämt visa att beteenden inte är ok.

Sen är det en fråga om vad som är mjukt och vad som är daltande också givetvis.
Som du själv var inne på.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Efter att ha spenderat nästan 3 timmar på ett tåg och funderat på hästars beteende kom jag att tänka på en sak till jag vill tillägga i svarsposten till dig.

Först och främst, det är aldrig ok att slå en häst, Såvida man inte blir attackerad först! Att försvara sig är alltid ok för människan, och för hästen, och då får får den som blir anfallen ta till den nivå som krävs för att attacken ska upphöra och faran ska försvinna.

En häst som attackerar, dvs gör första utfallet, är den som sätter ribban för vilken nivå människan kan svara på.


Sedankommer vi till det att du skriver att det "värsta" du gör är att knäppa hästen på nosen.

Ska man hårddra linjen är det lika mycket misshandel som att slå till hästen hårt.

Iallafall om man ska se det ur våldssynpunkt. Att avra i ett misshandelsförhållande innebär tex inte alltid att man blir hårt slagen utan det kan innebära små nyp, knuffar, att någon tar tag i en osv osv.
Så ditt "sprätt på näsan" är lika mycket våld som att slå till hästen.
Dvs om det är orättfärdigad handling, har du däremot blivit attackerad först, och hästen vidrört dig, så är handlingen ok.

Däremot är kan det argumenteras om det är ok att slå en häst som gör utfall i luften. Eftersom den ännu inte vidrört människan.







Pinsamt! :crazy:

Man ska aldrig slå en häst! Det är att sparka på en som ligger enligt mig! Dom har inte valt att vara hos oss, därför är vi dom skyldiga att behandla dom med respekt och värdighet = Man får det tillbaka x 1000! :love:

Jag har aldrig slagit min häst, hon har på sin höjd blivit "knuffad" om hon har gått emot mig eller en liten knäpp på mulen vid de 3 ggr hon har bitit mig. (Rött sto med mycket egen vilja :devil: klart hon måste få testa gränserna :laugh:)

Min häst är mitt barn och vem slår sina barn? :mad:

Hon är OTROLIGT lydig, trevlig & social, positiv till arbete, självsäker, kelen, nästan helt trafiksäker (3 år under inridning) och mycket mycket modig & nyfiken! :bow: Allt tack vare vårt fina samspel utan våld, men med mig som en trygg, rättvis och tydlig ledare! :laugh::love:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja, jag förstår skillnaden, jag är inte dum. Sedan är jag inte så särskilt förtjust i att du antyder att jag saknar ödmjukhet gentemot min häst. Men du kanske inte menar "du" som i "du"? I annat fall får jag nog ta det som en grov förolämpning faktiskt.

Det jag reagerar på är du kommer med väldigt lite konkreta råd om hur man handskas med en attackerande hingst. Att man inte ska ge sig på slagsmål är vi nog överens om allihop. Men i en sådan situation räcker det kanske inte med "älska honom för den han är". Kanske måste man också kunna avvärja attacken på något sätt. Eller menar du att man ska älska sin hingst och högakta honom och så slutar attacken då, lika plötsligt som den började? Bara så där.
Jag är inte heller helt säker på att jag tror att plötsliga attacker från hormonstinna hingstar beror så mycket på dåligt ledarskap från skötarens sida. Men jag kan ha fel. Har som sagt inte själv utsatts för något dylikt.

Men Solis, ger jag verkligen intrycket av att jag tycker att du är dum??? Jag menar inte 'du' som 'du', utan helt generellt. I det här fallet.

Nej, vi är tydligen inte alla överrens om att att man inte ger sig på slagsmål, eller våld, som var frågan. 'Kok stryk' specifikt, var det jag reagerade på att Moholm gav som lösning.
Jag har inte sagt att det räcker att älska honom för den han är, i alla fall inte mer än ur betraktarens öga, på avstånd. Det är attityden och ödmjukheten jag är ute efter, och jag tycker att den framgår av sättet du talar till och om hästen.
Jag har nu talat om vad jag själv kunde ha gjort, i exakt samma läge. Motvilligt kan jag tillägga, men INTE som ett råd, att hade jag känt hingsten i fråga väl och varit någorlunda säker på att han accepterat att jag blev fysisk med honom utan att han haft ihjäl mig, så hade jag drivit bort honom ordentligt med repet och hållit honom ifrån mig. Jag hade inte tagit honom till hagen såvida det inte var knappt om tid och fått vänta till nästa möte. Jag hade gått och gjort något konstruktivt som en början till att fixa det som inte funkade. Det finns ingen quick-fix. Jag kan inte överföra åratal av samlad erfarenhet som leder till hur jag skulle handla i en sådan här krävande situation på ett diskussionsforum. Inte heller ska jag tillskriva mig att kunna hantera vilka hästar som helst, speciellt inte vilka hingstar som helst, på ett proffsigt sätt. Det finns naturligtvis de som verkligen har åratal av erfarenhet och klarar det mesta på ett galant och ödmjukt sätt!

Jag har för en gångs skull inte skrivit någon novell som handlar om vad man skulle kunna göra. Det finns redan råd i tråden som med säkerhet erfarenhetsmässigt ligger på en lämplig nivå för TS.
Vad jag ville den här gången var att uppmärksamma på det livsfarliga i just rådet till TS att ge hingsten ett kok stryk!
Samtidigt försökte jag överföra en tankeställare i hur viktig attityden är. Att det är stor skillnad på förhållningssätt. Att jag mer eller mindre inte ger så mycket för hur en del människor uttalar sig om hästen. Det kommer ju inifrån. Så hur är din insida (generellt, inte 'du')? Blir du irriterad, arg, förnärmad och ska visa vem som är boss? Eller kan du känna värme och glädje inför hingsten, acceptera vad som hände utan att vilja ge honom ett kok stryk? (generellt, inte 'du')

En hingst är en hingst. Det krävs mycket erfarenhet, kunskap och känsla för att umgås med många av dem. Det kan ingen ge dig på Buke i ett inlägg.
Jag kan inte tillföra ytterligare något som ger någon guidning.

MVH/ Annika
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Mycket väl skrivet!

En häst kan faktiskt döda en människa av misstag eller med flit.

Sammet; håller med dig att man får utgå ifrån hästens beteende och att den sätter nivån. Min egen kan vara bufflig och då buffar jag tillbaka.
En häst som gör utfall i luften ryter jag åt och hittills har det alltid fungerat.
En gång har jag fått använda longerspö för att hålla en unghingst ifrån mig i hage men det räckte med en gång sen lämnade han mig ifred.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Såhär säger hon:

En valack säger man till.
En hingst disskuterar man med.
Ett sto ber man.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Till dig, utan att vara otrevlig, så vill jag säga att det är helt uppenbart att du inte har hingstvana på genuin nivå.

Det är en enorm skillnad på att korrigera en potenciellt farlig hingst som attackerar, till att ge en häst "stryk"
Alla hästar är ju potenciellt farliga, det är därför det är så viktigt att kunna korrigera i rätt läge för annars blir dom hästarna farliga och hamnar ofta i slakt eller fel händer och DÅ blir det "kok stryk" i fel läge, och allehanda andra hårda metoder men ändå ingen kunskap om hanteringen.

En korrigering skal aldrig ske i ilska eller som stryk, utan enbart för att visa att det inte är ok respekt mässigt att attakera eller agera hotande/agressivt etc.

Man ska aldrig aldrig gå in och korrigera om man inte vet vad man gör, oavsett om det är ett dominant sto eller farlig hingst, då finns det alltid risk att hästen i fråga ser det som att "här kommer den där lilla saken och är uppstudsig, nu får jag nog se till att sätta dom på plats -rejält." och det kan lätt resultera i dödsfall eller allvarliga skador på oss små inte så tåliga människor.

Därför är det jättebra att TS ber om råd, då TS helt klart heller inte har hingstvana nog att hantera sin häst (och ingen är perfekt, alla kan hamna i situationer som inte blev som man tänkt men det är alltid bättre att ta råd och hjälp ju)

Om det inte finns någon super överhängande anledning mer än att det är oidealt att kastrera sommartid, så råder jag TS till att kastrera snarast, inte vara själv med hästen om den är lös (hage box etc.) utan att helst vara så man kan vara två som leder, och ta hjälp från någon riktigt genuint hingstvan tills du kan ta beslut om vad du vill göra med hästen (lära dig massor, sälja etc.)

Men var ritkigt försiktig snälla, även erfarna personer blir allvarligt skadade av hästar och ofta tar men det inte allvarligt nog när en häst har visat tecken på agressivitet.
I och med att det redan har hänt flera gånger nu så skulle jag, som ÄR rejält hingstvan, inte ens vara själv med den hästen i hagen eller boxen. Jag är erfaren nog att veta att ett litet spö eller rep är inget skydd om en lös häst vill ge mig en omgång, vid det laget har den redan så dålig respekt att sånt är alldeles för lite i sånt läge.

Man får istället jobba smart så att säga, se till att alltid vara ledare, och i och med det inte sätta sig i situationer där hästen kan ta över (lös ensam etc.)

Lycka till TS men var riktigt försiktig, dom attackerna han redan gjort är bara varningar, nästa gång kan det vara värre, speciellt om du börjar försöka vara dominant mot honom.
Det är lite sådär att om man ska "vara uppstudsig" som din hingst skulle se det, så får man se till att man alltid alltid alltid är säker och kommer 'vinna' det du ger dig in i.
Så länge hästen är lös och man är själv så är det ganska farligt, såklart den måste gå ut osv. men ha grimma på i hagen så det går snabbt att ta den, ha hjälm och väst på, och var två som leder den.

Det är inte samma sak att vara smart som att vara rädd. Det är smart att ha hjälm etc. och vara försiktig, det är korkat att inte ha det bara för att man inte vill se rädd ut (oavsett om man är det eller om andra bara tror det)

Var smart och ta hjälp :)

ps: vill förtydliga att jag aldrig nånsin skulle ge en häst stryk, jag är väldigt mjuk, men att försvara sig är inte bara ok, utan ett måste för att hästen inte ska bli farlig för mig själv och andra.

T.o.m. Hemfling som är super icke våld tycker att man måste försvara sitt liv med ALLT man har om man kommer i den situationen, även han själv gör det.
Det är ju för hästens skull med, annars blir den ju farlig för alla och blir en problemhäst med allt det innebär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det jag ville få fram var att om man behandlar en häst rätt från början och är alla dom sakerna som jag räknade upp, då får man också en häst som min!

Kaxigt? Kanske, men så är det! :laugh:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja jag måste verkligen vara okunnig som har en näst intill perfekt 3:åring som jag haft sen hon var 13 månader! :grin:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja om man tror att en bra häst bevisar kunskap så kanske man är det.
Det kunde ju lika gärna vara gener för allt du vet, det är det säkert inte, du har säkert gjort ett jättebra jobb med henne, men poängen är dock att du nog behöver lära dig lite mer ödmjukhet och förstå att saker inte alltid är lika lätt som i teorin, speciellt när du inte själv varit i den situationen många gånger nog (eller alls).

Dessutom så är ju världen inte så enkel att man har hästar som är bra behandlade från början, och jag märker att det är en brist på förslag från din sida på vad TS skulle göra rent konkret mer än att du tycker alla andras förslag är fel.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Visst har hon bra gener, hon har ett SUPER psyke! Men hon är fortfarande en tuff häst som vet vad hon vill, verkligen! :love:

Jag menar inte att alla andras sätt är fel, jag reagerade på att en tjej sparkat sin häst upprepade gånger i bogen, det är djurplågeri och borde polisanmälas.

Jag VET att man måste vara tuffare mot de flesta hingstar, men jag har aldrig sett min kompis (som jobbade med unghingstar ett bra tag, och jag var med henne) slå eller vara elak mot någon av dem. Bara haft en bra ledarattityd som hingstarna har accepterat då de känner ömsesidig resepkt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Gissar på att han inte fått betäcka något sto?
Han är ju i den åldern då han går över till beskdyddarstadiet och ska börja betäcka (om han hade varit vildhäst dvs. Men många instinkter finns ju kvar i våra tamhästar så)
Hingstar som är i det stadiet och inte får betäcka blir ofta frustrerade och aggressiva.
Mycket motion eller betäckning är nog det enda som hjälper om du inte vill kastrera honom. Dock så skulle jag låta honom betäcka innan jag kastrerade, för på en föreläsning jag var på sa de att hästarna kan fastna i det beteendet om man kastrerar när de är i den 'sinnesstämmningen'.

Fast jag vet inte riktigt, har inte så jättemycket erfarenhet av sånt här.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Din okunskap lyser igenom på ett nästan plågsamt sätt.

Att uppfostra en ung individ med bra psyke är ingen konst. Det kan vilken balanserad människa som helst. Nu pratar TS om en äldre HINGST som ändrat beteende, och det är inget man leker med. Det finns en orsak till detta ändrade beteende, och det är inget man ska tro att man kan pussa bort.

Du pratar om uppfostran av unga individer, men du måste väl ändå förstå att det inte är vad som avhandlas i den här tråden? Det är som att börja prata om plommon i en diskussion om bilar. Helt irrelevant.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Inte bara okunnig utan naiv också!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Det är fö den enda gång jag brukat våld på hingsten.
Vi har ett mycket bra samspel och hade jag varit för snäll med honom när han anföll mig (vilket var Innan vi fick det bra samspelet, läs orsaken i inlägget du citerade) så skulle det inte gått väl. En hingst som attackerar skall markeras mot. Det ska inte gullas.
Men det förutsätter att du vet vad du gör när du korrigerar en attack. Annars blir det en strid och inte en tillsägning och det kan bli mycket farligt.


Men jag förutsätter att du inte har vardaglig ägar- och hanteringsvana från hingstar och kan därför inte jämföra med hur det är att ha hingst eftersom du utgår ifrån ett sto.

:bow:

Jag håller med.

KL

Det är intressant och bra att det har blivit en aning omsvängning när det gäller trådar om hingstar på buke, en mer realistisk syn på skillnaden mellan ston hingstar och valacker. Och har även lagt märke till att flera "gosehingstar" på forumet kastrerats:angel:

Det som kan göra det farligt är bla att det är så olika vad som kan trigga igång en hingst jämfört med sto eller valack, som kanske är ouppfostrad och reagerar på det människan gör, (och därigenom blir beteedet i alla fall mer "begripligt"), medan en hingsts attack kan komma av att en annan hingst eller valack triggat igång den och det går ut över den som står närmast eller som leder den förbi den andra, till exempel. Därför måste man när man har en hingst hålla mycket mera koll på vad som händer omkring, och hästens reaktioner på det som händer omkring. Den som inte har den kunskapen och erfarenheten fattar inte vad som hände:confused:

Hinstar måste man hålla mycket mycket kort när det gäller hingstbeteende och det redan från början. Då behöver det aldrig bli problem. Men man ska också veta att en hingst är mycket mera känslig för det som finns omkring. Den kan därför bli som "en annan häst" om det sker en förändring bland de andra hästarna i stallet. En ny hingst som kommer in, ett nytt sto, en äldre mer ranghög hingst dör eller flyttar, en unghingst blir vuxen och börjar sticka upp, osv. Det har jag sett många exempel på genom åren, hur hästar och särskilt hingstar i ett stall har koll på ordningen och kan förändras snabbt då en annan hingst tex försvinner. Då måste man snabbt ta den nya situationen och tala om vad som gäller i den. Det går inte att gråta och undra "vad har hänt med min snälla hingst:cry:":angel:

Sen finns det hingstar som aldrig skulle attackera en människa oavsett hur den går igång på andra hingstar, jag har haft en sån, och har känt flera andra såna hingstar. (de har i o f s känt sina människor väl och haft en bra relation) Men de har ändå varit kapabla att "ställa till det" för sig själva i vissa lägen, genom sina hormoner, bla i relation till andra hästar. Och även det är skäl att kastrera, hästen får en lugnare tillvaro även om den aldrig skulle drömma om att attackera sin människa.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Ja jag måste verkligen vara okunnig som har en näst intill perfekt 3:åring som jag haft sen hon var 13 månader! :grin:

Du pratar om äpplen och bananer i den här tråden. Jag fattar inte hur du kan jämföra din uppfostran av ditt STO med det som tråden handlar om.:confused:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 930
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 578
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp