Bukefalos 28 år!

Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag VET att man måste vara tuffare mot de flesta hingstar, men jag har aldrig sett min kompis (som jobbade med unghingstar ett bra tag, och jag var med henne) slå eller vara elak mot någon av dem. Bara haft en bra ledarattityd som hingstarna har accepterat då de känner ömsesidig resepkt.

Nej slå eller vara elak ska man inte, men att markera måste man och det gör säkert din kompis också. Vid behov. Unghingstar är inte alltid som vuxna hingstar f ö. Det kan bli en chock för många när unghingsten inte är unghingst längre, (vilket vi sett inte minst i trådar på buke)

Det är när dom är unga som man måste sätta ramarna och det gör man på det sätt som behövs, i varje situation, för att undvika framtida problem. Men som andra skrivit, det handlar om att markera, inte misshandla, det här är fel, det är inte ok! Så att hästen förstår och inser att det är en markering, inte ett slagsmål:cool:

Jag varken slår eller är elak mot hingstarna i stallet, och de vet vad som gäller med människor, och känner oss väl, men om de nån gång i upphetsning över något går över en gräns får de veta det, direkt, annars skulle de inte vara så lätthanterade som de är. Det är ofta bara fråga om korrigering med rösten, inte mer, om det inte hjälper blir det en fysisk markering. Nu behövs det inte när man känner dem väl.

Men man ska också veta att vissa hingstar går igång mer av fysiska bestraffningar, vi hade en sån förr i stallet, det var farligt att tex slå (eller som i sammets fall) sparka. Den fick man sträcka upp sej rejält mot i sin hållning och stanna, kräva fokusering och vara stenhård i sin egen beslutsamhet. INget för ej hingstvana att hantera med andra ord. jag gillade honom mycket. Men han var farlig på många sätt, för dem han inte respekterade.

Såg förresten att det var en artikel på nyhetsforumet just nu ang en hingst som attackerat en man........
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

KL

Till TS hur går det för dig??? har du bestämt dig för hur du ska göra???
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

När man inte har erfarenhet av NÅGON hingst eller ens väluppfostrade såna så ska man nog hålla igen.

-Jag har SETT min kompis.........:rofl:

Fråga ngn känd travtränare vad som KAN krävas!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Fast det är inte djurplåger i när man försvarar sig mot en äldre hingst som går till attack (och att huggas ÄR att gå till attack för nästa secund kan det vara en spark istället om man inte snbbt korrigerar det, rejält)

Det hade varit helt klart djurplågeri om hon hade sparkat hästen i bogen bara för att hon var arg, kände för det, eller gjorde det för att tex. hästen tog ett steg frammåt när den inte förstod att den skulle stå kvar, på ett oagressivt sätt.
Men nu var det inte alls fallet från vad jag läst och då är det heller inte djurplågeri.

Du verkar vara lite naiv på det sättet att du inte verkar kunna skilja på olika situationer, och nu är hästar inte barn, så jag jämför inte dom med barn, MEN även med barn måste man vara hårdare än man vill ibland men det betyder inte att det är misshandel elelr fel, eller att det skadar relationen. (inte barnmisshandel eller något sånt alltså men tex. ta tag i armen om dom sparkas tex. och ja, även dom mest trevliga balanserade barnen kan i perioder bli rejält jobbiga oavsett hur bra relation och uppfostran dom har, det är del av att växa up och hormoner etc. och på det sättet är det samma med hästar, men det är allt)

Unghingstar är dessutom inte samma sak som en äldre hingst som är redo att betäcka och skydda.

Som sagt, ödmjukhet.
Det är skillnad på att ha starka åsikter om saker man har erfarenhet av än att sitta och tro man vet exakt hur det är när man inte ens varit i den situationen.

Jag har både hingstvana över mågna år, och barn. Därför har jag en stark åsikt, men även jag vet att jag inte alltid har rätt, och det finns aldrig bara ett rätt sett hellre så även med min åsikter lämnar jag rum för att det kan funka bra med annat än jag sjläv tycker är bra.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

*kl*

Jag har hästar i olika storlek och form.. Nu sträcker dom väl sig från 930kg till 300kg. Och här är det samma regler för samtliga oavsett ålder och kön.

Ger dom sig på mig så lovar jag att jag slår före! Ex 3årig ardenner vänder upp häcken och slår, jag hade longpisk och jag var före, hon har aldrig gjort om det. En bet, jag slog till den över näsan. Gjorde ledarskapsövnngar och hästen var INTE glad åt det.. Jag har numera en broskknöl på benet efter den där den slog efter mig tills den träffade. Jag lovar att jag hade spö med mig och försökte den så slog jag före. Jag är ledaren och min auktoritet ska INTE ens diskuteras. Går jag in i hagen så kan jag gå fram till en höhög och hästarna backar undan. Dom flyr inte men eftersom jag är ledaren så äter jag först.

Nu är det inte så att jag misshandlar hästarna utan jag drar mig inte för att trycka till en häst som försöker, jag har däremot inga problem i hanteringen av dom. Lasta, jobba med dom osv.

Nu kommer folk hacka på mig, men är det någon som vill gulla sig till en 3åring på 900kg som vänder upp häcken och slår. Eller en stor unghäst som mer än gärna slänger en fot efter dig eller två och ser till att träffa eller hugger för att träffa, kan gärna få prova, jag har gjort det och det gör förbannat ont..
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Förresten.. Barn och hästar är svårt att jämföra, dom funkar inte riktigt likadant.. Jag har båda två, men mina barn är väl konstiga som inte beter sig som en häst.;)
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Om Emperator går att äta? Ja det gör han alldeles säkert!!!;)
Det låter onekligen som om du är intresserad av och kanske till och med utövar arabavel. Då trodde jag felaktigt att du kände till honom. Det är en känd gammal Blommerödshingst.
// A.

Som jag sa, Blommerod ar inte kant i USA bortsett fran Aladdinn, men jag sysslar inte med polska linjer alls, ar inte imponerad av dem.. Och jag har alltsa utovat arab avel i 30+ ar, dock inte i Sverige. Letade ratt pa Bild, men var inte imponerad alls.. men det ar min asikt...
Men vi skall inte ga in pa araber utan halla oss till traden.

Veta hut ar ett uttryck som svenska barnfamiljer skulle ma valdigt bra att veta vad det ar. Ocksa ett annat amne. Och detta uttryck betyder inte att man fran dag ett av deras liv borjar sla dem. Bada mina unghastar jag har har for ogonblicket har forsokt att bita, inte for att bli elak, men de "provade" med tander. Sa vad gjorde jag? Rot till, och sa NEJ (no i mitt fall), och de ryggade tillbaka, men jag var noga med att i samma "whopper" for att saker skall ga in, och nej kag vet att man inte far gora det i sverige..
Men ts bor kastrera, vad som an sags...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Din okunskap lyser igenom på ett nästan plågsamt sätt.

Att uppfostra en ung individ med bra psyke är ingen konst. Det kan vilken balanserad människa som helst. Nu pratar TS om en äldre HINGST som ändrat beteende, och det är inget man leker med. Det finns en orsak till detta ändrade beteende, och det är inget man ska tro att man kan pussa bort.

Du pratar om uppfostran av unga individer, men du måste väl ändå förstå att det inte är vad som avhandlas i den här tråden? Det är som att börja prata om plommon i en diskussion om bilar. Helt irrelevant.

Jag måste hålla med. Jag har suttit och hållit tyst i tråden men nu klarar jag inte mer :angel:

Jag tycker det är förkastligt av folk (som antagligen själva aldrig träffat en hingst) att sitta och skrämma upp en kanske redan osäker trådskapare så att hon blir ännu mer rädd (med inlägg som "man får aldrig slå en häst, tänk om han slår ner dig) - vilka signaler kommer hon att sända till hästen då?? Klart som 17 att hingsten ska tillrättavisas, och det så det KÄNNS!
Om en häst går på en ranghögre så smäller det så det står härliga till, och jag har hittills aldrig sett dem få men av det.

När jag var ny som hingstägare (till en förvisso snäll men lite "yvig" hingst) och var jätteosäker på hur jag skulle bemöta hans små testosteron-anfall fick jag svaret av min mentor (uppfödare och hingstägare inte "Buke/Disneyworld-'expert") att jag omedelbart skulle korrigera honom utan pardon. Jag som också blivit itutad att "man aldrig ska provocera dom, de kan bli arga och slå tillbaka" undrade då om detta och hon svarade då att om hingsten gör det så ska den ha ett skott i pannan för då är den sjuk i huvudet. Jag har sedan dess aldrig tolererat oförskämdheter eller "yviga framben i ögonhöjd" när jag är i närheten, sånt får han hålla på med på fritiden. Och han är inte ett dugg ledsen för det utan har lärt sig vad som är okej och inte okej i min närhet. Oavsett om det är gener eller hantering så har jag idag en oerhört snäll och stabil häst som min totalt hästovana lillsyrra både kan rida och hantera (och pussa på mulen! ;-))
Kärlek och pussar är mysigt men jag tror inte riktigt att det är det hästar behöver i första hand. De jag tror hästar behöver är trygghet ihop med regler och konsekvens så att de vet vad som gäller och deras plats i flocken. Min hingst behöver även veta vems stona i stallet är och så vitt han vet så är det mina ston och är det nån som ska betäcka dom så är det jag. Detta kan jag numera förklara för honom med ganska små signaler men hade jag inte satt ner foten då så vet jag inte hur han hade sett på mig idag.

I TS fall håller jag med övriga som sagt att han nog mår bättre utan kulor. Lycka till och uppdatera oss om hur det går!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag som också blivit itutad att "man aldrig ska provocera dom, de kan bli arga och slå tillbaka" undrade då om detta och hon svarade då att om hingsten gör det så ska den ha ett skott i pannan för då är den sjuk i huvudet. Jag har sedan dess aldrig tolererat oförskämdheter eller "yviga framben i ögonhöjd" när jag är i närheten, sånt får han hålla på med på fritiden

Nu pratar du om hur du uppfostrar en trevlig men yvig hingst. Och visst har du rätt om att man måste markera direkt och aldrig tolerera hingstbeteende när man hanterar eller rider eller vad man nu gör med dem.

Men hästar är olika skarpa i psyket. En lite äldre hingst som är lite skarpare, som upplever sej vara "den ansvariga" hingsten på gården (ja ur deras rangsystem sinsemellan, när det finns andra hingstar och/eller valacker) kan faktiskt vara farlig för en osäker person som kanske dessutom saknar vana att läsa hästar (och hingstar i synnerhet) och som försöker markera och "ta sig ton" ur hästens perspektiv. Det är väl det några menar här. Det ska man inte vifta bort med "skott i pannan", för den hästen står ju där levande och vad hjälper det den som ska hantera den om nån människa anser att den skulle ha "skott i pannan":confused:

En hingst som riktigt går igång på en annan hingst eller valack och vill ha strid kan också "av bara farten" när den är upprörd gå på första bästa som försöker hindra den från att slåss. Det tror jag var vad som hände mannen som det står om på nyhetssidorna som trampades ner av en hingst. Eller att den i sin upprördhet av skriken (tex) från en annan hingst, attackerar mannen, den närmaste.

Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Men det kan hända. Man får inte vara så naiv att man inte tar med den möjligheten om det är en upprörd hingst.

Men återigen de flesta skulle aldrig göra det, de skulle aldrig attackera en människa, men det går inte att räkna bort den risken på en äldre stridig hingst. Särskilt inte under betäckningssäsongen.
(Det innebär att man måsta gränsa ännu hårdare varenda liten tillstymmelse till att intressera sej för det som är runt om, tex, ta tillbaka hästens fokus innan den hinner trigga upp sej. Bland annat Och det kan kräva en viss auktoritet hos den som hanterar den)

En kamrat till mej blev för länge sen nerslagen av en hingst på en betäckninsstation där de skulle lämna ett sto. Helt ur det blå både för henne och hingsthållaren. :cool: Den hade "aldrig gjort så förr".....

Men kan faktiskt under vissa omständigheter hända även att den snällaste gör något "oväntat" (men som man kanske kunnat förutse om man varit mer vaksam på det är som är omkring, men ibland kanske inte det heller).

Men just pga ovanstående kan man inte utan vidare rekommendera att alla ska bara klippa till en hingst i alla lägen, för att markera, det kan trigga den mer. Lugna men mycket bestämda markeringar och innan den hinner hingsta upp sej, helst, och därför tycker jag också att stigbett är utmärkt på hingstar man inte känner eller litar helt på.

och kastrering, för allas bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

En hingst som riktigt går igång på en annan hingst eller valack och vill ha strid kan också "av bara farten" när den är upprörd gå på första bästa som försöker hindra den från att slåss
Det är dessa hästar min mentor menade skulle ha ett skott i pannan - som jag tolkar henne.
Hästar som inte går att korrigera, som går så långt att de försöker slå ner eller döda(!) en människa hör i min värld hemma på mackan och ingen annanstans.
Du undrar vad det hjälper att tänka så när man står där med hingsten. Men jag förstår inte vad det hjälper att inte korrigera den - hästen tycker ju redan att hon tar sig ton bara genom att försöka leda den till stallet. Den hingsten skulle hon ju haft en spansk serreta på eller som du skriver ett stigbett och lära sig att hålla avstånd till den som leder - även om det innebär att man måste dra tag i den ordentligt, så det känns i nosen eller munnen. För även om alla är överens om att kastrering är rätt så finns det ju en tid dit, och under den tiden måste ts rimligen få freda sig? Om hon inte planerar att söva den med pil från en helikopter när dagen för kastreringen kommer.

Edit: Mitt inlägg var mest riktat till de som till varje pris hävdar att man aldrig får bära hand på en häst, som tycker att man ska pussa dem till bättre uppförande. Det FUNKAR inte så i hästarnas värld. Och att bli RÄDD för hästen är det sämsta tänkbara utgångsläget för ts, risken för att hingsten skulle göra nåt dumt ökar ju då.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Håller helt med om det sista:idea:

Det svåra med det du skrev innan är just att det kan hända att hingstar ändrar beteende när tex en ny hingst flyttar in eller annat ändras omkring, så du vet inte alltid vilka som kan tänkas reagera så, förrän den gjort det.

Jag håller inte med om att ska hamna på macka så enkelt är det inte tycker jag.

Att man inte ska slå till om hästen är i "stridsmode" och man inte är mycket säker på sin relation till den är att slaget i det läget kan uppfattas som stridssignal och trigga hästen värre, och det vill man inte. Men det hindrar inte att man ska markera vid behov men det gäller att kunna veta när vad är mest lämpligt. F ö anser jag att man ska grunduppfostra så väl att det inte behövs några slag utan att den lyssnar på en skarp tillsägelse eller om det behövs - stigbettet.

Men absolut ett stigbett att dra till med, när det behövs, det är inte triggande heller, det är mera avhållande och det känns och det är meningen....:cool:

Samt att man inte tror att hingstar alltid i alla lägen är samma, för då kan man få en överraskning :angel:
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag tror vi tänker ganska lika; jag har egentligen aldrig heller tänkt på bestraffningen "klippa till" som i betydelsen att smälla den utan i min värld består en skarp fysisk korrigering av ett rejält ryck i något som känns ordentligt och som gör att hästen backar ifrån mig till det avståndet som är vårt normala dvs det ska vara space mellan oss. Där får han sen vara ifred.
Att en hingst så totalt kan ändra sitt beteende; kan hända, jag vet faktiskt inte hur jag skulle agera om det hände? Jag skulle alldeles säkert inte ha kvar den som hingst och /eller avliva den beroende på hur pass illa det är. Men innan dess måste relationen fungera, och det innebär att om han testar mig så får han veta alldeles säkert att det fortfarande är jag som är rangetta.
Håller med dig fullkomligt i att grunduppfostran med mycket och konsekvent hantering är det som gör att hästen fungerar bra bland folk och lyssnar på små signaler och inte behöver korrigeras på något fysiskt sätt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag håller med det du skriver. Personligen har jag inte supererfarenhet av hingstar (har dock jobbat med några), däremot (ja jag kanske blandar in bananer i diskussionen nu) jobbade jag med en galen äldre valack. Där var man tvungen att handla med våld om han attackerade. Däremot lärde man sig så mycket efter ett tag att man korrigerade honom INNAN han gjorde något. Och då menar jag inte att man slog honom innan det hände utan man gjorde en manöver, ex bad honom att svänga åt ett håll eller annat. Det var faktiskt ganska fantastiskt hur man kunde läsa honom bara på en blick eller en rörelse på ena örat och då visste man vad som skulle hända.

Detta kanske inte hjälper TS så mycket, mitt tips är att ta bort kulorna fortast möjligt, men det kan kanske också vara något medicinsk, tex en tumör som trycker på hjärnan som gör att han blivit så personlighetsförändrad.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Vissa galna valacker kan ju vara klapphingstar utan att ägare vet om det. Läste i en tråd här på buke att vissa hingstar är klapphingstar där 2 kulor tagits bort och en tredje ligger kvar...
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Self Confident?
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

:bow:Håller med dej till fullo. Tyvärr är det nog så precis som du säger att det brister fundamentalt i hästkunskapen bland många människor. Ibland blir man riktigt mörkrädd:cry: många saknar erfarenheter av det matrialet de har att hantera
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Jag skulle börja med att kastrera hästen.. blir det inte bättre kanske du ska sälja honom?
Bara för att du inte kan hantera honom så betyder det inte att inte någon annan heller kan. Det finns massvis med duktiga hästmänniskor ute i världen och någon skulle han väl kunna passa med?

Vi hade ett sto i stallet som var i princip lika dan,.. hon är nu 20år, avelssto och har inte blivit riden eller speciellt hanterad på 14år. När hon får föl blir hon som ett monster och går under namnet "människo ätarn", hon jagar och attackerar folk i hagen när hon har föl bredvid sig. -Nu är hon såld som ridhäst till en tjej som det funkar jätte bra tillsammans med!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Som flera påpekat så har du ingen egen kunskap i hingsthantering och att din Kompis hanterat unghingstar är ingen merit för din del. Det är ingen stor hingstmerit för hennes del heller.

Unghingstar som hanteras rätt är enkla. En äldre hingst som inte uppfostrats rätt kan vara livsfarlig. En äldre hingst som är otrygg i sig själv behöver en ledare och ledare blir man inte för en sådan häst genom duttenutt. Där krävs tydliga klara regler för de tester en häst utsätter människan för. De är tester för att se vart gränserna går, vad som är ok, vad som inte är det, och hur bra ledare människan är. Hade jag duttenuttat hade jag inte korrigerat en attack.

Att din kompis inte haft några problem med välhanterade unghingstar är inte så konstigt.
En individ som inte har problem är enkelt att hantera och tillrättavisa smått vid behov.

Min unghingst är 5 år i år. Han är hur trevlig och fin som helst. Jag har fött upp honom själv från dag ett (äger hans mamma). Med honom behövs inga stora tillrättavisningar.
Numera behöver den äldre hingsten inget mer än att jag med rösten säger åt honom när han kaxar sig mot andra hästar.


Utöver det har jag vid fribetäckningen (dvs när stoet och denna hingst var lösa) kunnat kalla honom från stoet när hon blev för bitchig mot honom. Han kom då till mig trotts att han var helt lös i ridhuset. Inte för att han var tvingad (som många kan tro) utan för att han visste att alla ston, även detta, är mina och jag är den ledare han själv valt.
Däremot är det inget jag tror alla kan göra med alla hingstar. Vi har ett mycket speciellt förhållande.

Det citat du skrev är inte det citat jag hört av Kyra.
Oavsett så håller jag inte med, du får diskutera mer med en valack än med en hingst. Hingstar är födda att följa, att beskydda och att se till att det produceras avkommor. De är, när de är välhanterade, väldigt trevliga.
Däremot om de är ouppfostrade kan de bli rent av livsfarliga.

Hur som så var min poäng att ston får man fjäska för, till skillnad från hingstar där man inte kan fjäska för då blir de farliga.


Det är fullt möjligt att ditt sto är fint, men jag tvivlar på att du har ett sto med otroligt starkt psyke och vilja. Isåfall skulle du inte kunna gulla dig till en välhanterad 3 åring.
Vad du har är antingen en häst som är med vad de flesta skulle kalla hyfsat normalt psyke eller en häst som är en diva för att den blivit bortskämd och det uppfattas som "starkt psyke". Jag hoppas det inte är det sista eftersom det är en av de värsta saker man kan göra med en häst, att låta den bli divig, ifall man i framtiden behöver sälja hästen. (och man kan aldrig garantera att man kan behålla en häst hela dess liv, oavsett vad man tror. Vad som helst kan hända en).


Jag tvivlar på att det jag gjorde skulle räknas som misshandel av någon som verkligen kan hästar.
Det är som att påstå att det är misshandel av någon ifall denna står med en pistol och just skjutit mig i axeln, och jag då slår ner den personen.
Det är inte misshandel, det är försvar.
Kan man inte se skillnad på dessa två saker, dvs att försvara sig och att misshandla ett djur, så ska man inte ha hästar som har starkt psyke, då ska man ha snälla puttenutt hästar.

:laugh:

Såhär säger hon:

En valack säger man till.
En hingst disskuterar man med.
Ett sto ber man.






Det jag ville få fram var att om man behandlar en häst rätt från början och är alla dom sakerna som jag räknade upp, då får man också en häst som min!

Kaxigt? Kanske, men så är det!


Ja jag måste verkligen vara okunnig som har en näst intill perfekt 3:åring som jag haft sen hon var 13 månader!






Visst har hon bra gener, hon har ett SUPER psyke! Men hon är fortfarande en tuff häst som vet vad hon vill, verkligen!

Jag menar inte att alla andras sätt är fel, jag reagerade på att en tjej sparkat sin häst upprepade gånger i bogen, det är djurplågeri och borde polisanmälas.

Jag VET att man måste vara tuffare mot de flesta hingstar, men jag har aldrig sett min kompis (som jobbade med unghingstar ett bra tag, och jag var med henne) slå eller vara elak mot någon av dem. Bara haft en bra ledarattityd som hingstarna har accepterat då de känner ömsesidig resepkt.
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Nu har din tråd blivit lite kapad av diskutionen "Hur man hanterar en hingst".

Men hur har det gått för er? Hur har du valt att göra?

Hoppas dte går bra för er!
 
Sv: Nu har det hänt, som inte skulle hända . Hjälp !

Orkade inte läsa hela tråden & jag har inte heller en hingst. Men däremot en rödhårig dam.
Köpte loss henne för i princip ingenting. Halvblod efter Magini. Såldes som problemhäst såklart. Och har aldrig varit med om maken om jävligare häs. Fyfan vilket as ren ut sagt. Denna stora breda donnan på 170 var behandlad som ett barn & man fick inte ens peta på henne innan hon flög i luften & högg å sparkade. Det tog bra långt tid & jag har minsann behövt vara fysisk med den hästen. Allt från små puffar i sidan till att slå till henne på bogen. Den hästen går inte att dalta med. Idag är hon en tillgiven tösabit som man kan göra allt med. Från början skrek hon & sparkade å högg när man la på sadlen, spände sadelgjorden, satt upp, skänklade, gjorde halt, borstade, tog av grimman osv. ni fattar va? Och en grundlig koll hade gjorts så hästen hade inte ont någonstans. hon tolererade bara inte att man tog i henne. vi var bara små löjliga tvåbenta fjantar som smutsade ner ers höghet.

men nu är hon en mattes älskling som mycket väl vet om sin plats & mår bäst så.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 930
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 309
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 578
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp