Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det ett fint ridpass. Äntligen. Jag skärpte till mig och fann fokus och när jag fick ordning på takten i skritt och trav så fick jag även ordning på halter och igångsättningar på det vis jag vill ha det.
Stråla var väldigt trevlig idag och inte så där seg som hon hon varit ganska mycket på senaste.

Ingen är gladare än jag över att det äntligen börjar tina fram lite mark men mest ser det ut som där framme. Is is is.
dsc02529_54fdb21d9606ee7da1e6a0c8.jpg

Imorgon ska vi testa om det går att använda ridbanan.
 
Bättre pass idag, tack och lov! Det lilla självförtroende jag har är vääldigt lättrubbat...

Idag var hela pållen lugnare över lag och jag kunde reglera lite smått både framåt och bakåt.
Formen har däremot tagit semester men den kommer väl tillbaka vad det lider...
Huvudsaken är att jag fick ett mjukt stöd idag!

Underbart ridväder också :banana:
 
Men manen är väl ljusare? Ha ha, lr ser jag med helt tokigt? Otroligt


Nä, det kan man undra:angel::
11025812_907908339230686_3530806626889557892_n.jpg

Tur han är lite söt iallafall:
10984919_893555757332611_240447087_n.jpg


Å igår fick dom vara nakna:love:
11025153_908297655858421_7484916449561346610_n.jpg


@SkorpSmulan Vad roligt med "pay´n we":)!

Jag tycker den är jättesöt! Himla sött huvud!

Skorpis: Kul med Pay and we! Lycka till!

Happy: Heja dig! Håller tummarna för fortsatt bra feeling!

KL
Jag var ledig igår och var till kiro.
Idag var det dags för lektion igen. Pålle var ledig igår och det blåste satan. Förut hade vi nog startat upp genom att rasta ur lite med mindre krav på form och exakthet i väg etc.
Idag började vi direkt rida i skritt och på exakta linjer och ev flytta sidvärts som det blev trippigt. Hästen andades och lät som det var vääääldigt synd om honom. Djurplågeri minst! Han skulle hellre bli såld på Blocket till djurförsök! ;)
Det var så fruktansvärt hemskt att behöva vara lydig för både skänkeln och tyggeln(bakdel och bogar).
Sen gjorde vi samma i trav, fyrkant där vi vände genom att flytta bakdelen runt framdelen. När han var avspänd och bra fick han belönas med att bara trava på volten så länge det höll utan att han började försöka tränga åt något håll eller spänna till.
Han blev istadig någon gång i början och jag var för långsam för att hinna fånga upp innan han hade hunnit räta ut sig och spänna emot. Då blir han så arg att han studsar till uppåt om man tar i höger tygel som innertygel. Har det hänt en gång är man lite rökt iom att han kommer testa igen. Så jag fick arbeta med det och vara snabbare i att hinna fånga upp. Sen löste det sig.
Han fick riktigt fin trav idag.
Sen red vi galopp med samma tänk. Det blev rätt bra. Galoppen är ju bättre än traven öht. Men den blev ganska bra påverkbar/arbetsbar liksom och gick att variera lite form och tempo och övingar. Kul!
Så passet var en salig blandning av ren skit och bra. Det blev iaf en förbättring under passet och vi redde ut sakerna. Så jag är nöjd!

Nu ska jag slänga mig i sängen med en hel påse godis och choklad som jag fått. Mums!
 
@tuaphua kul med träning!
Du är så duktig på att beskriva dina ridpass på ett tydligt sätt.
Jag har så svårt att få ner i text så det låter vettigt när jag ska beskriva mina pass.....

Nåväl, idag vila och på söndag blir det vår första träning.:crazy:

Hualigen, är redan nervös för vad tränaren ska tycka..:o
 
@tuaphua kul med träning!
Du är så duktig på att beskriva dina ridpass på ett tydligt sätt.
Jag har så svårt att få ner i text så det låter vettigt när jag ska beskriva mina pass.....

Nåväl, idag vila och på söndag blir det vår första träning.:crazy:

Hualigen, är redan nervös för vad tränaren ska tycka..:o

Tack! Man blir ganska bra på att sätta ord på saker när man har lektioner.
Det tog mig några år. Men numer brukar jag kunna uttrycka mig så folk förstår. ;)
Jag har nog haft jättehjälp av att ha så pedagogisk tränare. Den ena är verkligen helt outstanding på det pedagogiska. Hon har ju lärt upp mig i det.
Maken är också väldigt slipad av hennes förmåga numer.

Jag tycker det faktiskt är något man själv lär sig en del av också, just att behöva sätta ord på saker. Ibland kommer man på grejer/lösningar/förstår djupare etc i den processen att just hitta ord. Man måste ju tänka kring vad man eg gör och varför och hur då på ett annat sätt.
Det har absolut hjälpt mig att hitta säkerhet i det jag gör.
Sen får jag så klart inte till allt rent fysiskt! Och jag kan så klart inte allt i teori heller!
Men jag tycker det är ngt man växer av att göra, sätta ord på grejerna.
Gör man det inte via lektioner kanske man gör det via Buke(har jag gjort i perioder då jag varit sjuk och inte jobbat) eller så kanske man skriver riddagbok.
Kanske ngt att testa?

Och ang nervositet för söndagen:
Som tränare är man beredd på det mesta. Man är där för att lära ut. Inte döma ett färdigt resultat.. Det gör domare.
Med andra ord: Ha kul och försök bara! Det är inget mer man kan begära.
Det kommer gå fint! :)
 
Tack! Man blir ganska bra på att sätta ord på saker när man har lektioner.
Det tog mig några år. Men numer brukar jag kunna uttrycka mig så folk förstår. ;)
Jag har nog haft jättehjälp av att ha så pedagogisk tränare. Den ena är verkligen helt outstanding på det pedagogiska. Hon har ju lärt upp mig i det.
Maken är också väldigt slipad av hennes förmåga numer.

Jag tycker det faktiskt är något man själv lär sig en del av också, just att behöva sätta ord på saker. Ibland kommer man på grejer/lösningar/förstår djupare etc i den processen att just hitta ord. Man måste ju tänka kring vad man eg gör och varför och hur då på ett annat sätt.
Det har absolut hjälpt mig att hitta säkerhet i det jag gör.
Sen får jag så klart inte till allt rent fysiskt! Och jag kan så klart inte allt i teori heller!
Men jag tycker det är ngt man växer av att göra, sätta ord på grejerna.
Gör man det inte via lektioner kanske man gör det via Buke(har jag gjort i perioder då jag varit sjuk och inte jobbat) eller så kanske man skriver riddagbok.
Kanske ngt att testa?

Och ang nervositet för söndagen:
Som tränare är man beredd på det mesta. Man är där för att lära ut. Inte döma ett färdigt resultat.. Det gör domare.
Med andra ord: Ha kul och försök bara! Det är inget mer man kan begära.
Det kommer gå fint! :)
Tack!
Det ska verkligen bli skitskoj!
Även om vi inte kommit så långt som vi kanske borde så är jag faktiskt stolt över min lille häst.:)
 
Tack!
Det ska verkligen bli skitskoj!
Även om vi inte kommit så långt som vi kanske borde så är jag faktiskt stolt över min lille häst.:)

Vem fasen har kommit så långt som man borde då? ;)
En 9-åring kan ju gå GP. Det gör inte min iaf.. Vi är typ ljusår från det.

Så du kan absolut vara stolt och glad!
Jag är stolt trots att vi inte är där vi borde vara ens. Det måste vi ju allihop få vara!
 
Idag är jag jättestolt över min lilla häst.
Han fick idag gå lite med en annan tjej på ryggen för att hon skulle få testa lite saker.
Hon har förut haft en häst som faktiskt var läskig även i mina ögon. Den skrämde henne rejält. Och det sitter kvar med andra hästar än den hon haft nu 2 år.
Men jag vet ju att min är väldigt lugn och lydig om jag tar honom från marken. Så jag knäppte på en lina och så gick jag med hyfsat nära och beredd att rycka in om han ballade ur eller hon blev rädd.
Han skötte sig utmärkt! Och hon blev jätteförtjust i honom.
Det var himla roligt att se boosten i hennes självförtroende efter. Både att hon lätt och enkelt kunde rida honom hyfsat ok kvalitativt och att hon kände sig trygg.

Hon vet hur hästen var då jag fick honom. Så det var extra kul att just han kunde ge henne trygghet nu. Fina prinsen!

Sen red jag själv och ja.. Jag var inte riktigt med i planeten kände jag efter att ha jobbat en del andra innan för hand. Jag orkar inte så mkt längre.
Men det får vara ok iaf. Hästen skötte sig fint utom då jag gjorde lite saker som jag vet kan provocera honom. Men han studsade några ggr och gick att rida ur det utan att jag behövde backa av i mina hjälper/krav för att han skulle behaga slappna av och gå fram.
Han är rolig lilla pysen! Och hans galopp gör mig lycklig att sitta i. Så härlig!
 
Igår var ridbanan skit, snö ovanpå blankis vilket gjorde att vårat planerade dressyrpass fick bero. Ut efter vägarna igen och dressyra lite där, det gör vi ju jämt men det är som trevligt att kunna jobba lite på volt och böjda spår också.
Nåväl, mycket fin Stråla igen som svarade bra och var relativt kvick och framåt.

Idag har vi fått hoppa på ridskolan. Bara så där helt oplanerat. Så jag hade inte hunnit förbereda mig. Jag som är ganska rejält hopprädd och en feg ryttare överlah hade lite skrämselhicka och en taggad häst som ville små bocka lite och dra på en del. Men jävlar så roligt det var. Fixade det riktigt bra, för att vara jag, jag är så nöjd och stolt faktiskt.
Att börja på ridskola är nog det bästa jag gjort på mycket länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 329
· Visningar
52 237
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 142
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
20 151
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 972
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp