Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick hoppfilmerna på sms från igår men dom blir ju så små och otydliga? Vet inte om det beror på att hon filmade på sin iphone och skickade till min samsung? När jag sms´filmer till tex min särbo som har X-peria blir det inte alls otydligt?
 
Haha det kan du glömma. Tror inte hon överhuvudtaget kan närma sig youtube

Facebook då? Man kan skicka som privata meddelande där. Det lyckades tom min far göra med lite guidning. Ironiskt att han inte kan sånt då han är i IT-branchen. Men han är säljare. ;)
Kunde jag lyckas få honom att haja kan din vän med skulle jag tro..

Eller bara maila?
 
Idag var det sol och vårfeeling här. Äntliiiigen!
Jag hämtade min stövel och skyndade ut i stallet. Borstade det värsta där prylarna skulle sitta och kastade på dem för att hinna ut i solen. Det var helt ok underlag på vår stora utebana. Så jag red ett pass där.
Hästen var bättre nu efter lilla lossandet i nacken sist. Nu funkade båda bak mer likt och han vågade ligga kvar och vänta på en i fler lägen.
Takten i traven var mer påverkbar med sitsen redan från start och det gick att rida ut steget bättre även i lägre tempo. Det är mil kvar. Men det är iaf skillnad åt rätt håll.
Galoppen var bättre med. Gick att påverka ytter bak att bli bärigare.
Ponnyungen i mig vaknade av att vara på megabana i solen i lite småblött. Så vi tokrejsade lite också. För att sen skärpa till oss igen.
Bra träning för herr hetsporre att kunna växla upp och ner och komma tillbaks på hjälperna efter bus och stoj.
Efteråt tog vi en liten tur ute. Och sen krattade matten igenom lilla fällande klådan till häst med en grep en bra stund. Det tyckte han var mysigt!

Jag har inte riktigt tagit tag i att sälja min gamle ponnys sadel. Jag har 3 fina dressyrsadlar och en häst. Här om dagen var det dock någon som postade fråga om salu-sadlar i vårt stalls FB-grupp. Så jag skrev att jag har en. Nu har någon till hört av sig. Passar den inte nån av dem ska jag se till att sälja den iaf. Slöseri med pengar att ha som det är nu!
 
Då har mina fina Ronaldo flyttat till Skåne :heart Gick igenom u.a med fina ord från veterinären om hur fin, välvårdad och välskött han var är ju alltid roligt att höra.
Blev mkt jobbigare än jag hade trott men kommer verkligen få ett Toppen liv. De ska bland annat har honom till modell då de har butik ;)
 
Då har mina fina Ronaldo flyttat till Skåne :heart Gick igenom u.a med fina ord från veterinären om hur fin, välvårdad och välskött han var är ju alltid roligt att höra.
Blev mkt jobbigare än jag hade trott men kommer verkligen få ett Toppen liv. De ska bland annat har honom till modell då de har butik ;)
Vad skönt Tessa att det löst sig så bra!

Jag har fått fina besked från min sålda ponny att det går så bra!
Jag blir så himla glad att de trivs med honom.:)
 
Vad skönt Tessa att det löst sig så bra!

Jag har fått fina besked från min sålda ponny att det går så bra!
Jag blir så himla glad att de trivs med honom.:)

Vad skönt med både din och @Tessalonica s. Skönt med nya som känns bra!

KL

Jag red ääääntliiigen lektion idag igen för första gången på en massa månader. Jättejätteroligt verkligen!
Velade som bara den innan om jag skulle tömköra eller rida. Jag är ju urkass på tömkörningen tycker jag. Men jag tänkte att på den nivå vi är nu reder jag mig. Jag ville verkligen rida!
Jag blev sen på tidigare bokningar och hade 20 min på mig att ta in från hage, slänga på sakerna och rida fram.
Det blev lite snabba ryck och jag hade just hunnit trava ett varv då fröken kom. Hästen var rätt rejält på tårna och ridfröken undrade om vi kanske skulle lina honom först iom att jag nu varit så dålig och inte direkt är igång själv.
Men jag tyckte inte det fanns någon risk för skitbeteende. Så vi bara travade på lite framåt och red lite milda serpentiner och olika vägar först och främst.
Det funkade fint.
Efter det red vi lite basic övergångar i form och tempo i trav. Lite sidvärts och lite milda skolor. Vi kikade på galoppen och gjorde lite samma i den.
Hon tyckte han såg fin ut generellt. Hon tyckte vi hittat en bättre kontakt i truten där han vågar söka mer kontakt än förr och där han också tål mer.
Hon höll med mig om att det är en liten grej i nacken som påverkar balansen och bakbenen. Men hon tyckte det var så lite att han iaf i den galoppen tex går att få ihop rejält och går att sätta på ytter bak. Så den galoppen är sämre. Men inte dålig.
Hon tyckte att han var vettig mentalt. Det var roligt iom att det är vad fröken inte gillar i min häst, hans huvud.
Han var ju från början jäkligt pigg. Men han gick inte emot i det på ngt vis utan gjorde det som bads om och var heller inte skvättig eller försökte hitta på ursäkter att få fly genom sånt.
Så jag fick skäll! Men det var för att jag inte är snällare mot mig själv.
Jag påminner mig själv om att vi bara ridit en handfull pass nu och inte tränat på länge. Så jag får vara nöjd!
Hon fotade några kort med mobil i vårt mörka ridhus med. De skickas nog imorgon tror jag. Men då får ni se!

Vi har efter det haft teori gemensamt ett gäng och ätit massa gott! Mycket trevligt!
 
Härligt att era fsg har gått bra o smidigt. Skönt när man hittar bra köpare.
Vad gör du nu Tessa? Ska du sälja Julia också?
 
Jag förstår det där med sadeln @tuaphua, jag har kvar sadeln som gammelhäst hade men jag har till slut lagt ut den till salu, det känns dock lite i hjärtat. Knäppt egentligen, det är ju bara en sadel. Men det var hennes sadel. Fast jag tänker bara släppa den om jag får det jag begär.

Skönt @Tessalonica att han fann ett fint hem :)

Här har det äntligen varit sol. Äntligen.
dsc02513_54f9dfc0ddf2b30dd6c038d0.jpg

Jag mår dock som en påse nötter. Knäckta nötter.
Dessutom lyckas jag bli osams med Stråla på ungefär varannan ridtur, jag tycker att hon totalt har tappat fokus och lyssnar inte ett skvatt på mig. Hon som brukar svara på så minimala hjälper, förut behövde jag bara tänka så gjorde hon. Nu hinner hon glömma bort hur man gjorde halt på 10 meter liksom och jag blir halvt tokig på det. Ibland får jag ponnysparka på henne får att hon ska gå framåt när det förut räckt med en liten liten förändring i kroppen bara.
Sen får jag sjukt dåligt samvete för att jag blivit arg på henne för hon är ju världens goaste och finaste.
Jag vet inte, kan det verkligen spela så stor roll att hon har en medryttare? Det är sen dess hon har blivit så mycket mer okänslig. Förut var det bara jag som ridit henne. Nånsin. Men hon borde väl ändå "komma ihåg" och vara lika lyhörd för mig ändå. Jag vill skylla saken lite på att vi har medryttare man samtidigt vet jag inte om det går heller.
Och nu babblar jag iväg men jag blir så frustrerad.
 
Jag förstår det där med sadeln @tuaphua, jag har kvar sadeln som gammelhäst hade men jag har till slut lagt ut den till salu, det känns dock lite i hjärtat. Knäppt egentligen, det är ju bara en sadel. Men det var hennes sadel. Fast jag tänker bara släppa den om jag får det jag begär.

Skönt @Tessalonica att han fann ett fint hem :)

Här har det äntligen varit sol. Äntligen.
dsc02513_54f9dfc0ddf2b30dd6c038d0.jpg

Jag mår dock som en påse nötter. Knäckta nötter.
Dessutom lyckas jag bli osams med Stråla på ungefär varannan ridtur, jag tycker att hon totalt har tappat fokus och lyssnar inte ett skvatt på mig. Hon som brukar svara på så minimala hjälper, förut behövde jag bara tänka så gjorde hon. Nu hinner hon glömma bort hur man gjorde halt på 10 meter liksom och jag blir halvt tokig på det. Ibland får jag ponnysparka på henne får att hon ska gå framåt när det förut räckt med en liten liten förändring i kroppen bara.
Sen får jag sjukt dåligt samvete för att jag blivit arg på henne för hon är ju världens goaste och finaste.
Jag vet inte, kan det verkligen spela så stor roll att hon har en medryttare? Det är sen dess hon har blivit så mycket mer okänslig. Förut var det bara jag som ridit henne. Nånsin. Men hon borde väl ändå "komma ihåg" och vara lika lyhörd för mig ändå. Jag vill skylla saken lite på att vi har medryttare man samtidigt vet jag inte om det går heller.
Och nu babblar jag iväg men jag blir så frustrerad.

Ja, det är svårt med det där. Jag tycker ju egentligen inte om sadeln själv. Det är en superfin sadel. Men den passar eg inte min kropp. Jag hamnar i för mycket svank i den iom att den är för uppbyggd där jag har min lägsta punkt(dvs min rumpa får inte plats i den.. ;)). Jag funderade ett tag på om den var för liten. Men sen hade jag en häst i träning som hade en sån sadel i samma vidd men med sits som absolut var för stor åt mig. Och det var samma känsla där. Som tur är växte den ur sadeln och jag fick byta till min sköööna flatback.
Nu var ju dock min ponny inte direkt begåvad med bra sadelläge. Så det var bara att ta den enda sadeln som passade. Och iom att han hade noll gång så kunde jag sitta så jag inte hamnade i sån svank eller behövde spänna emot och tappa följsamhet. Men faktum kvarstår. Jag funkar inte bra i den sadeln. Och jag lär väl aldrig mer ha en häst som rör sig så lite. Alltså borde den säljas iom att den faktiskt är värd en hel del. Den är ju knappt riden i just för att jag inte gillade den och mer red barbacka.
Men jag behövde runt året på mig att vänja mig vid tanken.

Ang ditt problem med Stråla:
Det kan göra mycket vilka som rider hästen, om man har medis etc.
En elev har en häst som var äldre när de började försöka skola den. Den har hela livet gått feeel i motstånd. Med den medis hon hade gick det förvisso framåt.
Men när medisen slutade har hon fått en ny häst. Nu funkade träningen väldigt(!) mycket bättre.
Hennes medis var inte någon hemsk person eller sämre på att rida än en del andra. Men med just den hästen blev det en brutal skillnad.
Hade den inte varit i inlärningsfas/inte befäst i träningen hade den förmodligen tålt mer felridning sas. Och även det att man rider lite olika och att signalerna då kanske blir lite olika innan hästen riktigt vet vad som förväntas av den.

Nu är det väl inte hela sanningen att det bara är medisarna. Hade det varit Edvard Gal som hade hästen hade han kunnat återhämta mer än vanliga dödliga gör mellan medispassen. Men absolut tycker jag man känner skillnad i hästar beroende på hur man ridit dem.

Att man gör lite likadant tycker jag är viktigt. Kanske du kan kolla det med medisen? Att ni tänker lika, ger samma hjälper etc..
 
Ja, det är svårt med det där. Jag tycker ju egentligen inte om sadeln själv. Det är en superfin sadel. Men den passar eg inte min kropp. Jag hamnar i för mycket svank i den iom att den är för uppbyggd där jag har min lägsta punkt(dvs min rumpa får inte plats i den.. ;)). Jag funderade ett tag på om den var för liten. Men sen hade jag en häst i träning som hade en sån sadel i samma vidd men med sits som absolut var för stor åt mig. Och det var samma känsla där. Som tur är växte den ur sadeln och jag fick byta till min sköööna flatback.
Nu var ju dock min ponny inte direkt begåvad med bra sadelläge. Så det var bara att ta den enda sadeln som passade. Och iom att han hade noll gång så kunde jag sitta så jag inte hamnade i sån svank eller behövde spänna emot och tappa följsamhet. Men faktum kvarstår. Jag funkar inte bra i den sadeln. Och jag lär väl aldrig mer ha en häst som rör sig så lite. Alltså borde den säljas iom att den faktiskt är värd en hel del. Den är ju knappt riden i just för att jag inte gillade den och mer red barbacka.
Men jag behövde runt året på mig att vänja mig vid tanken.

Ang ditt problem med Stråla:
Det kan göra mycket vilka som rider hästen, om man har medis etc.
En elev har en häst som var äldre när de började försöka skola den. Den har hela livet gått feeel i motstånd. Med den medis hon hade gick det förvisso framåt.
Men när medisen slutade har hon fått en ny häst. Nu funkade träningen väldigt(!) mycket bättre.
Hennes medis var inte någon hemsk person eller sämre på att rida än en del andra. Men med just den hästen blev det en brutal skillnad.
Hade den inte varit i inlärningsfas/inte befäst i träningen hade den förmodligen tålt mer felridning sas. Och även det att man rider lite olika och att signalerna då kanske blir lite olika innan hästen riktigt vet vad som förväntas av den.

Nu är det väl inte hela sanningen att det bara är medisarna. Hade det varit Edvard Gal som hade hästen hade han kunnat återhämta mer än vanliga dödliga gör mellan medispassen. Men absolut tycker jag man känner skillnad i hästar beroende på hur man ridit dem.

Att man gör lite likadant tycker jag är viktigt. Kanske du kan kolla det med medisen? Att ni tänker lika, ger samma hjälper etc..
Jag har ju nån liten förhoppning om att min nästa häst hade kunnat ha tantens sadel men nu när det verkar dröja innan det blir nån mer häst så finns det liksom inget "försvar" för att ha kvar den. Speciellt inte som jag är i stort behov av pengarna. Samtidigt så hoppas jag att den inte ska bli såld :D

Suck ja. Det är väl så. Jag tycker att jag har världens bästa medryttare. Just nu inte i så jättestort behov av henne men jag vill verkligen inte tappa henne heller.
Jag har från första början varit väldigt noga med att vi ska ha samma tänk när vi rider och hon får ofta rida för instruktör (som jag betalar) just för att vi ska ha samma tänk. Men det blir väldigt olika ändå.
Jag är så himla rädd för att säja nånting också så att hon ska uppfatta mig som gnällig och kritiserande men vi kanske ändå måste prata om saken. Det funkar ju inte att jag blir sur på hästen för att jag och medryttaren rider olika. Inte speciellt rättvist.

Stråla är dessutom lite besvärlig med henne på ett sätt som jag har ganska svårt att känna igen. Men mig är hon som en gammal kossa och med medryttaren kan hon härja och bocka runt om hon inte får som hon vill. Med mig är hon inte rädd för mycket mer än lastbilar och älgar medans med medryttaren kan hon bli skiträdd för små petitesser.
Det är inte alltid en fördel att det bara är jag som haft med henne att göra hela hennes liv, uppenbarligen inte om man vill ha en medryttare iaf.
 
Jag har ju nån liten förhoppning om att min nästa häst hade kunnat ha tantens sadel men nu när det verkar dröja innan det blir nån mer häst så finns det liksom inget "försvar" för att ha kvar den. Speciellt inte som jag är i stort behov av pengarna. Samtidigt så hoppas jag att den inte ska bli såld :D

Suck ja. Det är väl så. Jag tycker att jag har världens bästa medryttare. Just nu inte i så jättestort behov av henne men jag vill verkligen inte tappa henne heller.
Jag har från första början varit väldigt noga med att vi ska ha samma tänk när vi rider och hon får ofta rida för instruktör (som jag betalar) just för att vi ska ha samma tänk. Men det blir väldigt olika ändå.
Jag är så himla rädd för att säja nånting också så att hon ska uppfatta mig som gnällig och kritiserande men vi kanske ändå måste prata om saken. Det funkar ju inte att jag blir sur på hästen för att jag och medryttaren rider olika. Inte speciellt rättvist.

Stråla är dessutom lite besvärlig med henne på ett sätt som jag har ganska svårt att känna igen. Men mig är hon som en gammal kossa och med medryttaren kan hon härja och bocka runt om hon inte får som hon vill. Med mig är hon inte rädd för mycket mer än lastbilar och älgar medans med medryttaren kan hon bli skiträdd för små petitesser.
Det är inte alltid en fördel att det bara är jag som haft med henne att göra hela hennes liv, uppenbarligen inte om man vill ha en medryttare iaf.

Jag gjorde ju missen med min ponny att bara lära honom funka med mig. Han hade ju en massa problembeteenden och var inte riktigt riktig i bollen, utdömd för det. Men jag tycker idag att jag gjorde en miss som inte tidigare lärde honom funka med andra i högre grad.
Jag gjorde honom trygg genom att mig. Inte genom att han verkligen var trygg i sig själv. Så han kunde bli fullkomligt vanvettigt rädd med andra. Och då blev han också aggressiv och försökte ta över totalt.

Nuvarande är ju svår iom att han är så snabb och känslig. Men jag vill inte göra honom till "ponnyn 2". Alltså får diverse folk testa saker med honom under former jag tror de reder ut. Jag har också tränat honom annorlunda i det där med att vara trygg i sig själv och inte beroende av mig.
Däremot är han väldigt snabb i att lära sig saker. Så jag vill inte att kreti och pleti grejar med honom. Och heller inte att någon annan än mina tränare rider utan att jag är med.
Det har iofs varit ett ickeproblem iom att ingen ville rida honom förut när han ballade ur, inte ens tränarna.
Men jag vill inte få honom så igen. Så därför rider jag själv.
Nu är båda de här två hästarna extremfall! Och jag är ju supernördig i mina träningsprocesser.

Men jag tycker absolut man kan ta med olika ryttare i beräkningen om man får trubbel.
Det behöver inte betyda att den ena gör fel eller rider dåligt. Man kanske bara har lite olika tänk. Och det blir då svårt för hästen att veta vad som är önskat beteende.

Däremot tycker jag att en häst som man har en etablerad och fungerande relation med ganska fort skärper till sig om någon annan "släppt iväg" saker lite.
Jag tar ju ibland elevers hästar. Ibland har jag inte ridit dem på ett tag. Men känner vi varann så vet vi var vi har varann. Då kan man ganska fort etablera vilken respons man vill ha för hjälperna etc.
Så om det blir utdraget tjafs tycker jag ofta det till viss del beror på den som sitter på där och då med. :)
 
Jo, jag är ju inte helt mentalt stabil just nu heller så det är väl inte hjälpt av det.
På 5 veckor kommer min favorit tränare upp, då tänkte jag att både jag och medryttaren ska rida. Kanske vi kan få lite hjälp där.

Här hemma har vi två tränare som vi rider för, två stycken som kompleterar varandra ganska bra men jag tror att medryttaren lutar mer åt den ena och jag åt den andra. Det är en som är utbildad i centrad ridning vilket är vart jag har min och hästarnas grund och den andra är utbildad i vad som kallas integerad ridning. Det är ganska lika men lite olika. Jag tar ju med mig det centrerade även när jag rider för den andra medans medryttaren som inte har sin grund i det centrerade kanske tar till sig det andra mer.
Den Integrerade instruktören har väldigt bra övningar för att stärka hästen men fokuserar inte lika på hur man använder kroppen som den centrerade gör.
 
Grattis till lyckade försäljninga både @happyrider och @Tessalonica!! Jättekul att höra!

I helgen är tävling i dagarna två för Harriet, hon går 120 idag och imorgon så håll tummarna att hon håller sig i skinnet!
Såg att det gick fint;)
Dottern var där o pojkvännen körde henne. Fick sitt utökade körkort i veckan så nu slipper jag åka med varje gång :D
Inte klokt så många unghästar ni har på era tävlingar:crazy: De har inte kommit hem än o klockan är över tio :confused:
 
Nej det är hysteriskt! Jag stod nästan bredvid Sara o sprang på henne flera ggr men såg att hon inte kände igen mig! ;) Hade ju dessutom hysteriskt bråttom varje gång jag passerade transporterna så det blev ingen tid att heja. Såg henne hoppa Hedda i 120 men sen inget mer, vi hade med 3 st i 120 avd b så jag hann inte mer än att springa som en dåre mellan hästarna. När jag åkte 1740 skulle de börja avd b 130 om 35 minuter...:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 242
· Visningar
45 921
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 023
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 170
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp