Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det var verkligen riktigt kul när vi sågs irl :)!

Haft en härlig helg i goda vänners lag! Vart hos kära bekanta som liksom oss har retriver, dessutom har hon två underbara frieser ston!
Bosse labbe fick följa med och apportera duvor för första gången vilket han gjorde galant!
Väl hemma idag red jag ett superbra pass på Bellona och dottern drillade jag lite lätt på Loppan.
Tösen var dock inte riktigt stabil mentalt och det blir liksom inge bra då på pigga röda. Å så lite Rutan kel:)..
Å vad lycklig djuren gör en ändå:love:!
 
Vi är på Wirsbo herrgård ca 5 mil från Strömsholm. Fick en guidad tur på active stable av en av de anställda. Intressant att se de olika foderautomaterna, ligghallarna och hur det hela var planerat. Verkade vara väldigt bra för hästarna.
Jag har aldrig varit på Strömsholm innan så det var imponerande med alla dessa gamla stall och ridhus. Så mkt fin kultur blandat med hästar.
Har ridit två bra dressyrpass för Wirsbos dressyrtränare Sofhie Hagen. Har fått göra riktigt bra övningar och insett att jag måste planera mina ridpass och inte rida runt på må få.
Första passet var övergångar vid utplacerade koner på volten. Här fick man rida varje steg för att klara det.
Nästa pass var skänkelvikningar i mängder och fick en bestämd väg som skulle ridas, nästan som en hoppträning.
Rivica har fungerat fint och jag tycker att jag fick bra hjälp o tips att ta med mig. Red i grupper om tre.
Nu i kväll kom fyra elever till som ska vara med över helgen o rida på Wirsbos hästar. Då blir vi tre grupper istället för två.
Nu under helgen ska vi rida för Lotta Pettersson som tidigare varit lärare på Strömsholm men som nu är i Skåne.
Då har jag valt två dressyrpass o ett hoppning.
Äter god mat på herrgården under helgen som deras franske kock lagar. Verkligen lyxigt.
Veronika som tagit initiativ till denna kurs har jag känt genom Hippson i många år men aldrig träffat irl. Ungefär som när vi här träffades för många år sen i Tranemo. Det är rätt fantastiskt med dessa sociala medier. Vi borde verkligen fixa en ny träff.

Det låter som du haft det himla bra på alla sätt! Var roligt!

Kl

Jag red min korvgubbe igår igen.
Jääätteroligt! Åh, vad jag älskar min pärla!
Kul att äntligen få sån "renhet" i känslan och av allt slit med honom.
Han är himla trevlig att rida. Absolut en känslig och het sak..
Men jäkla kul och är ju utbildad som jag vill ha dem.
Vi blir dock båda jäääättetrötta av våra små pass. Vi är inte direkt vältränade eller slimmade någon av oss. Men det kommer!
 
Ocean har varit ute och tävlat igen. Första klassen LB:3 var han mkt spänd och jag avvaktande. Men det märks ändå att han börjar få mer och mer rutin på att vara ute och tävla. Där fick vi 65% . Sedan dags för LB:2 mer effektiv ridning och konsekvent. Bättre här och 69,833% och en seger av 25 ekipage. Stolt som en tupp. Om två veckor ska vi prova en LA:3, det känns som om jag kommer åt honom bättre och bättre. Det är inte lätt att rida ihop en så stor häst :P

11923218_10153144378413753_2971971160697402382_n.jpg

LB:3

LB:2
 
Ocean har varit ute och tävlat igen. Första klassen LB:3 var han mkt spänd och jag avvaktande. Men det märks ändå att han börjar få mer och mer rutin på att vara ute och tävla. Där fick vi 65% . Sedan dags för LB:2 mer effektiv ridning och konsekvent. Bättre här och 69,833% och en seger av 25 ekipage. Stolt som en tupp. Om två veckor ska vi prova en LA:3, det känns som om jag kommer åt honom bättre och bättre. Det är inte lätt att rida ihop en så stor häst :P

11923218_10153144378413753_2971971160697402382_n.jpg

LB:3

LB:2

Grattis till fina % och segern! Vad roligt!

KL

Jag red min lillskrutt igår igen. Han hade gått ute i ösregn och blivit dyngsur innan. Så jag misstänkte att det skulle vara lite spänt.. Mycket riktigt!
Pållehästen var så rädd, så rädd för allt runt den här nya ridbanan.
Sen hade vi ju också lite mer än vanligt som skedde på gården och markerna runt omkring och jakt med mycket skott..
Han brakar ju inte iväg eller blir oregerlig nu mer. Men det blir spänt. Kort gång, ingen riktig bjudning(bara springa snabba, knattrande steg med mycket luftsprattel i) etc. Gasar man bara framåt blir det bara knatter.. Så jag satt och red sidvärts på volt till förbannelse.. Ur det kunde man sen behålla längd i gången och rida rakt fram.
Han blev helt ok. Rent av riktigt bra bitvis. Men sen skedde något nytt läskigt efter någon skrittpaus och knattret var åter.. ;)
Så då fick jag sitta och nöta igen... Sidvärts på volt.. Och han blev bra igen.

Det blir förmodligen ett gäng såna här ridpass på honom nu. Han vänjer sig så fort av med saker och blir skraj om man inte utsätter honom för grejer kontinuerligt. Och nu har han ju knappt gjort något i sommar. Så jag förbereder mig på att det inte blir så skoj ridning alltid nu ett tag. Vi får härda ut det.. Tills han vänjer sig igen och man får mer kvalitet direkt.

Han börjar redan få en helt annan hals. Jättekul att se!
 
Vad @tuaphua att du känner sådan skillnad:)!
Jag gjorde ett bettbyte till Bellona. Ett tvådelat tjockt bett med fasta ringar. Ååå, vad hon gillade det.
Fast dom flesta rekommenderar ju tredelade för att inte bettet ska gå upp i munnen. Får väl leta efter ett tjockare tredelat?

@Anyo Grattis! Så fint det ser ut:)!!!
 
Ocean har varit ute och tävlat igen. Första klassen LB:3 var han mkt spänd och jag avvaktande. Men det märks ändå att han börjar få mer och mer rutin på att vara ute och tävla. Där fick vi 65% . Sedan dags för LB:2 mer effektiv ridning och konsekvent. Bättre här och 69,833% och en seger av 25 ekipage. Stolt som en tupp. Om två veckor ska vi prova en LA:3, det känns som om jag kommer åt honom bättre och bättre. Det är inte lätt att rida ihop en så stor häst :P

11923218_10153144378413753_2971971160697402382_n.jpg

LB:3

LB:2
Grattis. Så kul att det gick så bra. Ser så fint ut :p
 
Vad @tuaphua att du känner sådan skillnad:)!
Jag gjorde ett bettbyte till Bellona. Ett tvådelat tjockt bett med fasta ringar. Ååå, vad hon gillade det.
Fast dom flesta rekommenderar ju tredelade för att inte bettet ska gå upp i munnen. Får väl leta efter ett tjockare tredelat?

@Anyo Grattis! Så fint det ser ut:)!!!
Om hon gillar ett tvådelat så är det väl bara att använda det. Varför byta?

Red ut på lånehästen i måndags och den dumma hästen blev rädd för en kille som kom på en cykel. Inte speciellt fort då hans mamma gick med en hund.
Så fort hon såg cykeln blev hon alldeles knasig o vände runt. Jag vände tillbaka o tänkte att vi kunde gå in i skogen pga att jag också hade med hund o inte ville att min skulle springa fram till deras.
Då kastar hon sig runt o stegrar sig. Inte en chans att sitta kvar så jag for i backen. Höll kvar i tygeln så det dämpade nog fallet. Hörde sen hur nåt gick sönder o tänkte att där gick tränset.., men det var bara tygeln som gick av så jag hade ju kvar henne.
Arg som ett bi reste jag mig upp o passerade de stackarna som var helt förskräckta över vad som hänt. Det var ju inte deras fel.
Konstigt att hon beter sig så harigt när hon är ensam. Hade jag haft sällskap hade hon ju inte reagerat.
 
Bosse o jag har varit ute på äventyr igen. Denna gång var han lite väl glad under dressyrmomentet, man får visst inga extrapoäng för bocksprång o kosparkar??:confused: Hoppningen var ok men hade ner 2, dock bjöd han för första gången själv o vi är på rätt väg.:banana: Till terrängen var han pigg o glad o vi travade runt, skrittade några steg o skulle börja galoppera när en häst kommer mot oss o det bara small till när Bosses överenergi exploderade!:eek: Rätt upp i en capriol o sen flög han iväg...de första 2 varven tänkte jag, galoppera då häst-jxxxl så du springer av dig men se det var helt fel metod på mitt lilla "fullblod". Han exploderade ett par ggr till mitt i galoppen o då fick jag nog. Tänker inte slå mig halvt fördärvad igen pga en unghäst utan jag skuttade av när jag fick stopp på tåget, sprang o hämtade longerlinan, linade tills det var 3 minuter till start, hoppade upp, leddes till fållan och red sen en fin nolla på hinder med mina tydligen konstanta ynka tidsfel...:D
Han var iaf superfin i terrängen, så himla käck på allt även om man alltid kan önska sig lite mer av mångt o mycket, t ex drar han sig åt vänster när han vill mäta avståndet fram och vi slåss lite om vänster bogens placering. Jag har för korta tyglar, han behöver ha ut halsen mot hinder osv osv men vi har ju kommit en bit på väg på de 2 månader vi kamperat ihop...

Hoppbilder som snälla @thoora tagit på oss:

Bosse%20hoppning%20aringkerbo%202015_zpsk8yn1mks.jpg

09-1569.jpg
 
@polly p Bosse är också krånglig med bett. Han gillar ett supertjockt tvådelat med fasta ringar, skulle aldrig falla mig in att byta baraföratt man måste ha 3-delat...har även provat @Tessalonica s nathebett med tungfrihet igår, han gillade det skarpt så jag skulle nog vilja säga att han inte gillar tryck på tungan. Men frågan är om man får tävla dressyr på det, måste ju vara en hård kärna o det är det nog inte på Nathe.
 
Han verkar ju härlig ändå din Bosse:)! Tycker verkligen du har kommit långt och dessutom att du kommit tillbaka till fälttävlan. Imponerande!
Min Bosselabb är billig..Jädra rymmare!
 
@Novali01 Nä, jag kör på det. Det verkade ligga mer still, men "alla" säger ju att de tredelade är bättre men självklart att köra på det som verkar funka..

Bellona har förmodligen blivit sparkad på fram"knät". Svullen och oren i trav men sätter ner riktigt i skritt och "står" på det benet iallafall. Jag är sjuk av oro:(.
Pratade med veterinären som inte tyckte det var läge att åka utan jag tempar, håller koll och ser till att hon inte stressar men ändå är i lite rörelse. Hade 38,2..
Blir inget av träning idag eller tävling!

Usch, vad jag mår dåligt..
Det såg ju att funka jättebra ihop med ponnyn och jag tycker att hästar helst ska ha sällskap.
Hon har ju gått själv tidigare hos uppfödaren men det är inte riktigt min filosofi. Nu har jag jättedåligt samvete.
 
Men det är ju sånt som händer, @polly p, väldigt surt när träning o tävling får ställas in men inte behöver du ta isär dom för det. Om hon inte har nåt sår där så kan du säkert avvakta o se vad som händer men hon bör ju bli ohalt inom några dagar.
 
@Anyo Grattis till den fin fina placeringen :D Roligt när det går så bra.

@Maui Vilket äventyr du varit ute på :) dock inte lika kul med rödingen du har hemma i stallet. Inga blemor efter det?

@Novali01 Jättefina bilder! Tycker du är duktig som trots en taggat B löste det så fint :)

@polly p Så dumt med en sparkskada. Mina har ju alltid gått isär men det berodde på att Ronaldo var så sugen hela tiden ;) Julia har gått själv sedan en tid tillbaka med shettisarna ca 50m bort och det går hur bra som helst. Inget dåligt samvete för det alls. Hoppas hon repar sig.
Nu ska iof låneponnyn hem till helgen men Svennis är snäll och de sparkarna blir nog bara blåmärken ;)
 
Våran tripp blev inte riktigt som tänkt då min kompis häst fick kolik tredje dagen och Strålas båda framskor rök fjärde dagen.
Men det blir ju väldigt sällan som tänkt och det var trevligt ändå. Stråla har skött sig som en prinsessa och otroligt världsvant och jag och Stråla har fått rida några pass på ridbanan istället för de långa uteritter som vi planerat.
Två turer blev det, en längre så vi fick passera en himla massa saker som Stråla aldrig ser hemma i byn och en kortare tur.
fb_img_1441038996860_55e482d29606ee1edd265721.jpg

Sen gick min bil sönder så hemresan blev lite för spännande men hem tog vi oss iaf.
Stråla har blivit en riktig pärla på att åka transport. Hon har alltid varit lättlastad men snabbt blivit rastlös och börjat bonka och leva rövare samt att hon blivit rädd då långtradare kör om så hon har satt hela ekipaget i gungning. Nu har ho stått som ett ljus både ner och upp i 2.5 timmar.
Superpärlan :love:
 
Men vad tråkigt @polly p men som sagt är det tyvärr sånt som händer och inget som du hade kunnat förhindra egentligen. Jag tycker definitivt att sällskap överväger risken för skador.

Grattis @Anyo !

Oj då @Maui hoppas det gick bra.

Låter lite för spännande för min smak @Novali01 men hejja er :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
59 60 61
Svar
1 202
· Visningar
44 532
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 011
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 478
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 967
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp