Bukefalos 28 år!

´Ny hund hanhund/hanhund?

Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Jag har med mig min sibbe när jag är ute och rider tex någon sa till mig att dom INTE går att ha lössa min hund har bådde sätt rådjur och liknande...

Min Border Collie pojk är snart 15 veckor. Han vallar inte bilar. Menar du att han aldrig kommer att göra det då? :) :smirk:
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

*kl*

själv ser jag med spänning fram emot trådarna som kan komma när valpen blivit tonåring.:D

Min förra var en ängel tills hon blev 14 månader, sen var hon ett hår av hin som drev matte till vansinne fram till 3-års åldern.
Visst finns det hundar som är jämna hela vägen, men de flesta förändras en del när hormonerna börjar rasa i kroppen. Precis som hos människor.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Har tagit tillbaka tre hundar i "tonåren" där köparen inte räknat riktigt med att en annars så snäll husky kunde bli så jobbig. Här hemma har vi aldrig sett några problem hos de tre tidigare "problemhundarna". Men å andra sidan, här jobbar de oxå, och har en stark ledare.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

precis, det är ju ingen slump att många hundar (oavsett ras) som omplaceras är i 1-2 års åldern.

Tycker det är snällt gjort av dig att ta tillbaka hundarna. Du har ju ingen skyldighet att göra det.
Det visar ju också hur viktigt det verkligen är för huskyn att få jobba. Mycket jobb= sund hund, om de rätta förutsättningarna finns i hunden från början.

Själv tycker jag att det är vackra hundar, men inget för mig.
Jag skulle aldrig kunna erbjuda en husky vad den behöver, så jag är nöjd med min voffla.
Tycker om att jobba, men har inga krav på det för att trivas.
Vi slirar runt lite lagom med lydnad, spår och tjafs.:D
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Tänk om alla som skaffar hund tänkte till före; vad vill jag göra med min hund, hur vill jag att den ska vara i temperamentet?? Och sedan utgick från det, läser rasbeskrivningar, väljer ut vilka som skulle passa och sedan tittar på utseéndet!! Fast då skulle Blocket kanske konka pga att det inte blev så många omplaseringar.....
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Aha :D SÅ var det ja......


Nä, i ärlighetens namn så är det ju inte så bra ide att göra narr av TS ( även om hon triggat iallafall mig till det) Hon får väl lära sig den hårda vägen och om några år kanske HON försöker avstyra att nån annan gör samma misstag igen....För jag kan nästan garantera att detta inte blir enkelt...Skulle det bli så så är jag den första att gratulera.....
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

skulle du som uppfödare sälja en huskyvalp till nån bara för att vederbörande tycker den är snygg? Det är ju trots allt en ganska speciell o krävande ras.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

NEJ!!!!
Sorry, nu skrek jag!
Men jag har ändå inget emot att sälja till någon som ej haft husky tidigare. En del säljer ju inte till någon som aldrig haft den rasen tidigare eller tom heller aldrig till förstahunds ägare. Jag är av den åsikten att vi kommer aldrig att få in nya intresserade om de inte får chansen.
Däremot försöker jag skärskåda varje valpköpare så att de verkligen förstår vad de ger sig in på. En husky är ju vacker, och oftast är de väldigt lugna inne. Ligger i ett hörn och sover, nästan tråkiga. Det syns inte på dem hur det kryper i kroppen efter att jobba. (som min riesen jag hade, han formligen klättrade efter väggarna om jobb uteblev) Det är då de blir mindre roliga. Käkar upp inredningen hemma om de blir lämnade ensamma osv.... (har aldrig råkat ut för det själv men hört många, många som gjort det, bla välkända uppfödare av SH)
De som direkt frågar efter valp med blå ögon när de ringer hamnar tyvärr långt ner på listan. Jag förstår att många vill ha det på sin husky, men det ska inte vara första prioritet!!
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

svarar även om det inte var till mig:D

Hur många valpköpare lovar inte guld och gröna skogar?
De ska träna, ställa ut osv, men hur många gör det?
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Nä, i ärlighetens namn så är det ju inte så bra ide att göra narr av TS QUOTE]

:bow: :bow: :bow:

Kan som försvar till TS (känner henne inte!) säga att jag sålt till unga personer där det blivit toppenbra! Och flyttar de nu ut till gård så kan det bli jättebra. Och det finns många kennlar neröver i snöfattiga trakter. De seriösa kör mycket barmarksträning och reser till snön så mycket de har råd med under vintern. Men visst ser man att många duktiga hundförrare flyttar uppöver. För charmen är ändå att åka släde inte vagn efter dessa underbara hundar!!
Här i Dalarna börjar vi fundera om vi verkligen ska fortsätta med husky. Inte pga bristande intresse, men brist på snö!!
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Haha, Jag minns när min uppfödare frågade mig: Vad ska du HA hunden till? :rofl:
Jag blev som ett enda stort frågetecken och stammade....Va...då.....ha ???? :rofl:

Det var nästan värre än att ta körkort :D

Men det är ju skillnad på vilka raser man har , jag har en DSG och en sch/bc blandning. Har alltid varit frälst i bc men inser min begränsning med den rasen......det lilla bc som finns i min (25%) är det jag främst älskar hos rasen, samarbetsviljan, lyhördheten och lojaliteten.....
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

samma snöfattighet här i värmland....det fanns en som seriöst började med huskys/draghundar och skulle tävla drag, men det var vad jag fattade inte så lätt att träna på grusvägar, skogsvägarna föll ju på att en hjuling knappt var nån ide att försöka hålla sig kvar....Dom fick ge upp.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Det som gör barmarksträningen så svår att få på hundarna "mil i benen" är att det sliter så fruktansvärt på tassarna. Vinterkörning ger sällan såriga trampdynor medans man får hålla noga koll vid barmarkskörning. Det är liksom inte samma sak som att cykla med vilken hund som helst, de sliter och drar för kung och fosterland. Verkligen stretar och drar och tassarna tar stryk.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Haha, Jag minns när min uppfödare frågade mig: Vad ska du HA hunden till? :rofl:
Jag blev som ett enda stort frågetecken och stammade....Va...då.....ha ???? :rofl:

Det var nästan värre än att ta körkort :D

Haha, känns igen!

"Vad ska DU ha hunden till då?"
"Eh.. Va..? Ha? Jo.. eh.. jag tänkte ha den.. eller?"

Ett under att man ens fick köpa hund :D
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Haha.. ja, undrar också hur jag lyckades få ta över min buse, jag blev tokgrillad i flera månader av min uppfödare innan jag fick ta över honom, fy tusan.. Nu när jag skulle köpa valp från samma uppfödare slapp jag grillningen, himla skönt, det var ungefär, här är hanarna, vilken vill du ha?:D

Ang. tråden, väldigt underhållande;) Men kunde inte låta bli att tycka lite synd om TS där någonstans, men efter att många hundkunniga här inne sagt kloka (men även rätt "självklara" saker) saker så gav jag upp det. Gick över till att tycka synd om hundarna.

(Till TS, även om jag inte förväntar mig ett svar)
Jag har just nu en vuxen hund (snart 4år) & en valp på strax 12v, skulle aldrig i mitt liv få för mig att skaffa en till valp innan den större är igenom tonåren & en fungerande & lydig hund. Det är tillräckligt med jobb ändå.
 
Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

Haha, precis, det blir nog ett par sådana :)

Jag har faktiskt väldigt svårt att tänka mig att min dåre INTE kommer att ge sig på t ex bilar :P
Jag väntar med spänning, för än så länge nöjer han sig med att valla min andra hund :smirk:

Men, som sagt. Visst finns det hundar som är lika käcka jämt, fast dom är nog ganska få?:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 870
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 890
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp