Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hej TS
Tycker du ska sälja till den som vill köpa hästen osedd, efter som hon är villig att betal mer än vad du beägr så skulle jag nog vilja se henne som seriös.

Buke är bra till mycket, men sånt här ska man nog inte nämna på denna sajt, om man inte vill bli dum huvud förklarad eller annat skit snack:(
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hej TS
Tycker du ska sälja till den som vill köpa hästen osedd, efter som hon är villig att betal mer än vad du beägr så skulle jag nog vilja se henne som seriös.

Buke är bra till mycket, men sånt här ska man nog inte nämna på denna sajt, om man inte vill bli dum huvud förklarad eller annat skit snack:(

Så ju mer pengar man är villig att betala, desto seriösare är man? :confused:
För mig är det ett konstigt resonemang, faktiskt...
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Som köpare skulle jag dra öronen åt mig om säljaren först skickar kontrakt och kontonr osv, och sedan tar ut fler att provrida... För MIG skulle det kännas som en oseriös säljare (känns som om man lämnat ut kontrakt, förvisso opåskrivet, och kontonummer så har man mer eller mindre lovat att sälja till den personen...)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Tycker TS verkar högstagrad seriös..
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Som köpare skulle jag dra öronen åt mig om säljaren först skickar kontrakt och kontonr osv, och sedan tar ut fler att provrida... För MIG skulle det kännas som en oseriös säljare (känns som om man lämnat ut kontrakt, förvisso opåskrivet, och kontonummer så har man mer eller mindre lovat att sälja till den personen...)

Ingen handpenning betald = ingen skyldighet att sälja hästen till henne.

Taskigt mot henne får hon avgöra själv. Vill hon ha hästen betalar hon handpenningen och hästen är hennes. Jag har inte tid att gå och vänta på att hon ska få tummen ur.

Hur många gånger tror du inte försäljare råkar ut för spekulanter som "ska bara" och sen inte dyker upp och under den tiden går miste om bra köpare?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag blir beklämd av din attityd till hela försäljningen av hästen.

Jag minns dina trådar när du hade andra värderingar, hur du avgudade hästen, hur du oroade dig för att låna ut henne, att hon skulle komma rätt osv osv. Nu har du fått barn och har andra prioriteringar, och det har jag full förståelse för. Men det betyder inte att man bara kasserar ett djur, du skriver att du varken kommer att sakna henne och att du måste bli av med henne så fort som möjligt, och är villig att sälja henne osedd till ngn som bara betalar handpenningen snabbt nog.

Jag tycker, oavsett om man får ändrade förhållanden i livet och andra värderingar osv, att man får ta sitt ansvar och inte bara kassera djuret för att bli av med det så snabbt som möjligt, eller till så bra pris som möjligt.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tycker, oavsett om man får ändrade förhållanden i livet och andra värderingar osv, att man får ta sitt ansvar och inte bara kassera djuret för att bli av med det så snabbt som möjligt, eller till så bra pris som möjligt.

Men TS kasserar väl inte sin häst?
En köpare kom upp och TS ska själv åka och prata med henne och lämna sin häst. Sedan att hon blev den första var väl mer bara en slump, andra har ju provridit men verkar inte passa.
Ofta hämtas väl också de flesta hästar av de nya ägarna så man inte ens får en chans att se hemmet.
Jag tror det här blir bra, om den nya ägaren hade något lurt borde hon nog åka och hämta den själv och inte oroa sig över att den ska åka 50 mil i sträck.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Ingen handpenning betald = ingen skyldighet att sälja hästen till henne.

Taskigt mot henne får hon avgöra själv. Vill hon ha hästen betalar hon handpenningen och hästen är hennes. Jag har inte tid att gå och vänta på att hon ska få tummen ur.

Hur många gånger tror du inte försäljare råkar ut för spekulanter som "ska bara" och sen inte dyker upp och under den tiden går miste om bra köpare?

Hade du skrivit någon tidsfrist i kontraktet NÄR handpenningen senast skulle vara betald? Vad gör du om hon betalar in handpenningen och du samma dag sålt hästen till någon annan? Har du funderat över den risken/möjligheten?

Har varit försäljare vid ett flertal tillfällen (10 gånger får jag det till vid snabbräkning) och inte råkat ut för det en enda gång. Kanske för att jag varit noga med vilka jag sålt till (nekat några att köpa häst av mig), kanske för att jag haft tur...
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

kl

Jag tycker TS gör rätt som säljer till den som först betalar, det går inte att hålla på o vela med köpare hur som helst då får man aldrig sålt nån häst. Sen säljer ju inte ts hästen under marknadspris heller och jag tror att den som betalar fullt pris för hästen också är rädd om den.

Hoppas hon får sålt den snarast för det är nog bäst både för henne o hästen, eftersom hon inte har tid med den.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag blir beklämd av din attityd till hela försäljningen av hästen.

Jag minns dina trådar när du hade andra värderingar, hur du avgudade hästen, hur du oroade dig för att låna ut henne, att hon skulle komma rätt osv osv. Nu har du fått barn och har andra prioriteringar, och det har jag full förståelse för. Men det betyder inte att man bara kasserar ett djur, du skriver att du varken kommer att sakna henne och att du måste bli av med henne så fort som möjligt, och är villig att sälja henne osedd till ngn som bara betalar handpenningen snabbt nog.

Jag tycker, oavsett om man får ändrade förhållanden i livet och andra värderingar osv, att man får ta sitt ansvar och inte bara kassera djuret för att bli av med det så snabbt som möjligt, eller till så bra pris som möjligt.

Jag blev sjuk efter min förlossning. Därför har det blivit som det blev. Det tog emot att låna ut henne, kändes så bra och jag lugnade ner mig och kände att jag inte behövde bry mig om min häst. Hon har de bra och jag såg ett ljus i min sjukdom. Men då blev de bara skit av de hela och jag hämtade hem henne.

Jag vill inte råka ut för det igen, jag tror inte ens jag skulle orka det. Dessutom är det inte just mot hästen.

Jag orkar knappt kliva ur sängen på morgonen, jag äter antidepressiva, ångestdämpande och sömntabletter :crazy: Det absolut minsta jag behöver just nu är ytterligare ett måste om dagarna. Att åka och ta hand om min häst!

Hade jag vetat när jag var gravid att jag skulle bli såhär dålig att jag inte längre vill leva hade jag betäckt henne så hon gått dräckig nu och hittat en bra lösdrift där de kollar till henne varje dag. Men nu går tyvärr inte allting att planera.

Min hälsa och min familj går faktiskt före min häst just nu. Jag saknade henne när hon var borta. Nu är hon bara ett måste och det är inte ens roligt att åka till stallet. Det mår varken hon eller jag bra av.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Självklart har jag sista datum på både handpenning och köpeskillingen. Även inskrivet att NÄR handpenningen är betald så får jag inte sälja henne till någon annan.

Sen har jag faktiskt en telefon också, ser jag att inga pengar dykt upp och jag har någon annan intresserad så är det faktiskt inte så svårt att ringa och fråga hur det ligger till ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Ok, då förstår jag betydligt bättre. Jag är hemskt ledsen att höra att du mått så dåligt och att situationen därför blivit som den blivit. :(

Kan du inte be ngn om hjälp den tiden det tar att få henne såld till ett ordentligt väl etablerat hem, där du fått chansen att kolla av köparen? Tror det kan bli precis lika jobbigt i efterhand om man redan mår dåligt, och sen får veta att man sålt sitt djur till ett ställe som inte blev bra, och veta med sig att man förhastade sig och hade för bråttom att bli av med den.
 
Senast ändrad:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hon står hos en kompis nu, som hade henne på foder innan jag köpte henne.

Och efter händelsen med fodervärden så vet jag att fast provridningen går jätte bra och allt funkar bra mellan oss så kan de gå åt h*lvete.
Men jag tror att köper man en häst så är risken mindre. För man kan liksom inte bara lämna tillbaka hästen när som helst och det ligger lite jobb bakom att sälja en häst.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Eftersom du nu har ett sista datum på handpenningen (förhoppningsvis inte så långt fram i tiden) så hade iaf jag väntat. Vet övriga som provrider om att du har ett kontrakt ute och bara väntar på handpenning? Antar att man inte åket och tittar på häst om man inte är intresserad, och hur kul är det då om man provrider, blir jätteförtjust i hästen, säger att man vill ha den och SEN får veta att en annan person redan har förtur (för rent krasst så kan hon ju betala in pengarna sekunden efter att du ringt...)

Vore jag dig skulle jag antingen säga till den som vill köpa osedd att betala in pengarna direkt, eller så skulle jag ha is i magen tills sista dag för inbetalandet av handpenningen hade passerats innan jag visade för andra spekulanter
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

om det bara är pengar det handlar om kan du ju alltid säga till andra spekulanter att du blivit erbjuden si och så mycket för hästen. Sen är det upp till de andra spekulanterna om de är villiga att betala ngt mer eller om de helt enkelt vill strunta i det.

Sen måste jag nog råda dig att hålla fortsatt kontakt med personen som köper hästen, för du vill väl vara säker på att hästen ska ha det bra i fortsättnintgen?

lycka till
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Vem åker och kollar på en häst om man inte är intresserad? Finns det "däck-sparkare" även inom hästvärlden?

Hade 2 som provred idag, min häst betedde sig som en j*vla drägg för hon inte fick gå på bete med alla kompisar men insåg snabbt att de var lite roligt att jobba och kändes super fräsch (de var t.om kul att rida så jag för första gången på länge känner att jag vill rida igen)

Hon skötte sig också exemplarist när ryttarna provred.

Imorgon ska jag ringa hon som jag skickat kontraktet till och informera om att jag har fler intresserade.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag orkar knappt kliva ur sängen på morgonen, jag äter antidepressiva, ångestdämpande och sömntabletter :crazy: Det absolut minsta jag behöver just nu är ytterligare ett måste om dagarna. Att åka och ta hand om min häst!

Men jösses, det där lät inte bra! :( Förlossningsdepression?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 145
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 134
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 711
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 202
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp