Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Det står i kontraktet att köparen bekostar transporten av hästen.

Hur fort jag kör med släp beror på vad det är för släp och vad som är i släpet, en tom transport eller husvagnen som går stadigt kring 105-110 km/h. Småvägar med häst i släp 70-80km/h motorväg och vindstilla 90-100km/h.

Som fortast har jag kört över 200km/h men inte med släp och absolut inte på allmän väg!


Transporten av hästen ja, men logi för dem som transporterar?? Kan vara idé att kontrollera att köparen räknar in det också i transportkostnaden, så ni vet säkert att ni inte missförstår varandra.

Vad gäller transport och hastigheter... Det är en sak att släpet går stadigt, men har du funderat över bromssträckan?? Eller vad som händer om släpet börjar wobbla??
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Nu har jag pratat med spekulanten igen som är intresserad av henne osedd. Jag ska skicka iväg lite uppgifter om stammen och bilder till henne ikväll tillsammans med ett kontrakt och mitt kontonummer.

först blev hon kär i hästen via annonsen, sen ville hon ha henne pga stammen ,och nu ska du skicka mer info ang. stammen?
det luktar skumt lååång väg!

allt finns ju på galoppsport.se
+ att din häst har väl inte direkt superstam som man vill döda för?

hoppas allt löser sig till allas bästa tillslut iaf :)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

*kl*
Jag skulle då tycka att en sådan spekulant var "konstig"... Dels så tycker jag inte att 50 mil är så långt att åka om jag trodde att jag hittat min drömhäst, inte heller är det långt att åka hästbuss 50 mil).

Sedan är jag lite anti "hästsamlare" :o.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

först blev hon kär i hästen via annonsen, sen ville hon ha henne pga stammen ,och nu ska du skicka mer info ang. stammen?
det luktar skumt lååång väg!

allt finns ju på galoppsport.se
+ att din häst har väl inte direkt superstam som man vill döda för?

hoppas allt löser sig till allas bästa tillslut iaf :)

Eftersom hon inte har tillgång till någon dator så kunde jag inte skicka mail till henne, och hennes stam har för svåra namn för jag ska kunna uttala dem, kan ju inte ens uttala min häst namn :o

Jag vet ingenting om min häst stam, fick av en annan spekulant veta att hon har samma pappa som 2 av Victoria Carlerbäcks hästar :idea:

boccia skrev:
men har du funderat över bromssträckan?? Eller vad som händer om släpet börjar wobbla??

Bromssträckan blir längre, den påverkas också av väglaget. Börjar släpet wobbla så släpper man på gasen, bromsar och försöker absolut inte styra emot släpet.
Vet inte hur många vinglande transporter, både häst och andra släp, jag mött på vägarna där föraren sitter och försöker parera wobblet med ratten!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

tycker allt låter skumt.

jag hade backat om jag va du.

att köpa osedd är inget problem, men det känns som ngt inte stämmer. jag gissar på att det är en person som handlar med hästar som är intresserad av din häst.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

tycker allt låter skumt.

jag hade backat om jag va du.

att köpa osedd är inget problem, men det känns som ngt inte stämmer. jag gissar på att det är en person som handlar med hästar som är intresserad av din häst.

Men varför betala över det begärda priset då? Det verkar väl lite konstigt också. Det lär väl inte vara så lätt för köparen att få ut ännu mera sedan?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Bromssträckan blir längre, den påverkas också av väglaget. Börjar släpet wobbla så släpper man på gasen, bromsar och försöker absolut inte styra emot släpet.
Vet inte hur många vinglande transporter, både häst och andra släp, jag mött på vägarna där föraren sitter och försöker parera wobblet med ratten!


Väl medveten om riskerna, men väljer att ignorera dem... :crazy:, i mina ögon nonchalant beteende mot sina medtrafikanter, och värre än ren okunskap.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

för antagligen rör det sig inte om direkta stora belopp iaf för hästen även om köparen bjuder mer. Ngt lurt är det iaf. hästen är ju inte lättriden, tidigare skadehistorik osv. och är det (OM det är) en sk hästskojare som köper hästen, så kommer denne antagligen inte vara ärlig sedan när denne säljer hästen vidare och kommer på så sätt ändå få ut mer än vad denne gav.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Mina föräldrar kör oxå runt 100 km/h med släp, inga som helst problem, aldrig att det skulle börja vobbla, det gör det väl bara med enkelaxlat?

i vilket fall som helst så anpassar vi farten efter vägen, är det en kurvig 70 väg så ligger vi ofta 50 istället, men på motorvägen är det "rakt fram" och hästen märker ingen skillnad på 80 och 100.

i rondeller håller vi promenad hastighet :D
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

*KL*

Vad spelar det för roll omTS blir lurad ? Hon har fått många varningens ord och väljer fortsätta affären , då får hon väll göra det .

Angående körningen av transport så finns det inte så mycket att säga :eek: ..

Mia
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

*KL*

Vad spelar det för roll omTS blir lurad ? Hon har fått många varningens ord och väljer fortsätta affären , då får hon väll göra det .

Angående körningen av transport så finns det inte så mycket att säga :eek: ..

Mia

jag tror inte TS vill se några problem trots att det är synnerligen märkligt att ngn skulle bjuda mer för hästen än utgångspriset, helt oprovocerat. Vad jag sett av TS häst är den ett tämligen ordinärt fullblod utan ngra vare sig meriter, utseende eller fantastisk stamtavla, och vanligt grundriden. Finns inget extraordinärt med den, men det verkar som spekulanten är mån om att få säljaren smickrad och tro att hästen är väldigt speciell, genom att dessutom bjuda mer på den än det som betts om - mycket märkligt.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Det är motorväg hela vägen nästan, och jag brukar nog ha en snittfart på 100km/h mer än 80 km/h när jag kör släp, beroende på väglag och vind.


Enligt lag så är högsta hastigheten 80 km/tim. Det finns antagligen en anledning till det. Spelar ingen roll om hur duktig bilförare man tror att man är.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Mina föräldrar kör oxå runt 100 km/h med släp, inga som helst problem, aldrig att det skulle börja vobbla, det gör det väl bara med enkelaxlat?

i vilket fall som helst så anpassar vi farten efter vägen, är det en kurvig 70 väg så ligger vi ofta 50 istället, men på motorvägen är det "rakt fram" och hästen märker ingen skillnad på 80 och 100.

i rondeller håller vi promenad hastighet :D

Varför skulle det bara kunna hända med enkelaxlat??? :confused:
Vad har du fått det ifrån??

Konstigt att flera på forumet inte är mer rädda om sina hästar, medtrafikanter, körkort eller sig själva än så. Kanske är på tiden att införa det där förarbeviset som det snackas om för att få framföra släp...
 
Senast ändrad:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

jag har aldrig någonsin i mitt liv ett ett fordon med 4 hjul vobbla.

Det har aldrig hänt med vårat släp iaf, det ligger mkt stadigt på vägen och bilen väger mer än släpet.

Hur skulle ett fordon med 4 däck kunna vobbla? det krävs ganska mkt kraft då och inte räcker det med det vi utsätter den för.

Och som sagt märker inte hästen någon skillnad på 80 och 100, och planerar man körningen mkt bra så händer inga olyckor orsakade av en själv iaf, vad andra trafikanter gör kan jag ju inte ta ansvar för.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

jag har aldrig någonsin i mitt liv ett ett fordon med 4 hjul vobbla.

Det har aldrig hänt med vårat släp iaf, det ligger mkt stadigt på vägen och bilen väger mer än släpet.

Hur skulle ett fordon med 4 däck kunna vobbla? det krävs ganska mkt kraft då och inte räcker det med det vi utsätter den för.

Och som sagt märker inte hästen någon skillnad på 80 och 100, och planerar man körningen mkt bra så händer inga olyckor orsakade av en själv iaf, vad andra trafikanter gör kan jag ju inte ta ansvar för.

Har aldrig hänt = kommer aldrig hända/kan inte hända??

Så det du menar är alltså att bara man planerar sin körning så är det fritt fram att överskrida hastighetsbegränsningarna hur man vill? Och även om man inte kan ta ansvar för andras körning så har ALLA trafikanter ett gemensamt ansvar att i möjligaste mån undvika olyckor, och det gör man inte genom att strunta i gällande regler.

Nej, inför obligatorisk utbildning för att öht få framföra släp

Därmed lämnar iaf jag OT-diskussionen för tillfället
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

jag har aldrig någonsin i mitt liv ett ett fordon med 4 hjul vobbla.

Det har aldrig hänt med vårat släp iaf, det ligger mkt stadigt på vägen och bilen väger mer än släpet.

Hur skulle ett fordon med 4 däck kunna vobbla? det krävs ganska mkt kraft då och inte räcker det med det vi utsätter den för.

Och som sagt märker inte hästen någon skillnad på 80 och 100, och planerar man körningen mkt bra så händer inga olyckor orsakade av en själv iaf, vad andra trafikanter gör kan jag ju inte ta ansvar för.

du borde läsa Hästmagazinets stora utredning av släp från ngt år tillbaks. där testkörde de typ 50 olika släp, alla boggie, av olika märken, och samtliga började vobbla då de uppnådde en viss hastighet, vissa redan runt 70 km i timman, andra efter 90 km/tim
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

hela min familj är av åsikten att reglerna borde göras om, för nu är det samma regler för vilket "enkelaxlat skit som helst" som ett riktigt bra boggie släp, det sägs ju själv att det är en enorm skillnad mellan dessa 2 släpvagnarna och det borde då heller inte vara samma hastighetsbegränsning, rätt puckat igentligen, ungefär lika puckat som att man bara får köra släp+bil=3,5 ton, resultatet blir att folk väljer en lättare bil (mindre säker bil då släpet lättare kan dra iväg med bilen om det händer nåt)

tack o lov ska de senare ändras iaf! även om det dröjer ett bra tag.

Jag fick aldrig nåt svar på hur ett fordon med 4 däck skulle kunna vobbla? vet du inte eller vill du bara inte svara :confused:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Det är skrämmande det du skriver....
tror du seriöst att hastighetsgränsen är satt efter vad hästen märker skillnad på? :eek:

Har du kört med släp någongång?? :crazy:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

det måste ha varit riktigt dåliga släp, vårat har aldrig våbblat och vi har varit uppe i 110 (nedförsbacke innan en rejäl uppför, utan häst) med farthållare då, vi stängde av den vid nästa gång vi åkte nedför den backen :angel:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 886
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp