Bukefalos 28 år!

Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Kan du diskutera det någon annanstans?

/PMM som inte säljer en familjemedlem

Jo jag kan nog diskutera det här någonannanstans...

En annan sak... Ser inte du din häst som familjemedlem så tycker jag inte du borde ha något problem att sälja henne. För betyder hon inte mer än så, så tycker inte jag att du behöver fundera något över hon som vill köpa din häst osedd för mer pengar. Hon kanske ser värdet i hästen mer än du gör. men låt dig ändå inte luras av pengarna. Det kan verka bättre än det igentligen är.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag skulle aldrig göra det.
Visserligen så kanske en provridning inte säger allt, men man kan åtminstone få en känsla av hur personen är. På telefon behöver man inte titta någon i ögonen.
När jag köpte min häst provred vi två gånger, den andra gången åkte vi dit med transport eftersom vi så gott som bestämt oss. Det kändes tryggt både för oss och dom. Skrev i kontraktet att vi måste kontakta dom innan vi säljer vidare och att dom har första tjing. Hade mycket kontakt i början.
Skulle varken kunna köpa eller sälja häst osedd/ovisad. Det är så mycket som kan gå snett ändå. Givetvis förstår jag om du vill "bli av" med hästen, men tänk också på hur många resor värre det blir om allt skiter sig. Vill inte vara en tråkmåns, men risken finns ju och även om det funkar för många så finns det bevisligen dom som har haft det värre.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Min första reaktion är "hmmm" om hennes önskan att köpa hästen osedd och dessutom bli kär i den osedd...

Jag skulle åka och hälsa på henne om jag var du.
Om hon inte behagar hälsa på dig.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hoppas allt går bra med försäljninge.

Tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Tror oxå att hästen kommer att få de bra även om dom inte sätt den. Dessutom får du ju själv se gården när du lämnar hästen. Du vet ju var den finns och kan hälsa på när du känner för det.

De du vill ska finnas i kontraktet kan du ju själv skriva in. Andvänd dig av det förtryckta och lägg in dom paragraferna som du tycker ska finnas med.

Lycka till med allt!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

kl

inte läst allt men hur vet du att denna människa är ärlig? hur vet du att människan är den människa den säger sig vara? med personnr osv? det förekommer ju att oseriösa hästhandlare utger sig för att vara andra människor.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Har hästen ute på annons och har lite småpanik för att bli av med henne innan flytten.

Har 2 intresserade som vill provrida och en som ska komma på torsdag.

Fick nyss ett samtal från en kvinna som var helt förälskad i min häst och faktiskt t.om. betalar en slant utöver utgångspriset och jag som räknat med att behöva gå ner i pris.

Hon köper henne osedd efter att en veterinär tittat på henne och hon är nyskodd, skriver kontrakt först och betalar 50% i handpenning. Dessutom milersättning för att få hem henne.

En kompis har kollat en svarta listan och där finns hon inte med, jag har sökt runt på nätet och inte hittat något.

Hon bor ute på landet med 6 andra hästar och ska gå som sällskap och ridas och kanske komma ut på någon tävling.


Jag är lite i chock, och ska försöka skriva ett köpekontrakt för jag vill ju inte missa någonting.

Kalla mig vad ni vill, men jag måste, tyvärr, bli av med henne snabbt och nu får jag ju dessutom extra slantar. Jag vill ha allting skrivet tydligt i kontraktet att hon inte kan kräva tillbaka några pengar och det är inte heller så att jag kommer kunna ta hem henne igen. Köparen är mkt mån om att hon ska få stanna på gården länge och ha det mysigt. Lika så att jag ska få komma dit på besök.
jag sålde min häst så förra året och skickade iväg henne 100 mil med en hästlastbil. Det gick snabbt och enkelt och den nuvarande ägaren är jätte bra. Man märker ganska snabbt även genom telefon hur en människa verkar. Lycka till och kör på det om det känns rätt!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag kommer att lämna hästen till henne (hon betalar milersättning).

Ska jag skicka ett handpenninkontrakt och sen skriver vi köpekontraktet när jag lämnat hästen?

Jag kommer att ha annonsen kvar och låta den som vill komma hit och provrida. Det är lite akut att bli av med henne eftersom vi ska flytta. Tanken var ju att hon skulle vart utlånad på foder i minst 1 år men fordervärden bröt mot kontraktet.


Svarta listan som du pratar om hur kan man kolla den ????
Skulle gärna vilja se den!! :grin:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

En annan sak... Ser inte du din häst som familjemedlem så tycker jag inte du borde ha något problem att sälja henne. För betyder hon inte mer än så, så tycker inte jag att du behöver fundera något över hon som vill köpa din häst osedd för mer pengar. Hon kanske ser värdet i hästen mer än du gör. men låt dig ändå inte luras av pengarna. Det kan verka bättre än det igentligen är.

Jag kommer inte gråta när jag lämnar henne eller känna saknad. Men jag är självklart mån om vart hon hamnar och att hon får stanna där.

Mirac_ skrev:
Hoppas allt går bra med försäljninge.

Tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Tror oxå att hästen kommer att få de bra även om dom inte sätt den. Dessutom får du ju själv se gården när du lämnar hästen. Du vet ju var den finns och kan hälsa på när du känner för det.

De du vill ska finnas i kontraktet kan du ju själv skriva in. Andvänd dig av det förtryckta och lägg in dom paragraferna som du tycker ska finnas med.

Lycka till med allt!

Jag skickade iväg kontraktet igår tillsammans med en massa andra papper, brevet vägde nästan 400g så gott om information har jag skickat med!

Fick ett kontrakt av en kompis som jag, tillsammans med de jag skrev på när jag köpte henne. Har justerat till så som jag vill ha det.

Det spekulanten mest är orolig för är transporten hem, hon vill inte att hon ska stå i en transport så länge utan stanna och sova över halvvägs och sen åka den sista biten.

Kotten1 skrev:
inte läst allt men hur vet du att denna människa är ärlig? hur vet du att människan är den människa den säger sig vara? med personnr osv? det förekommer ju att oseriösa hästhandlare utger sig för att vara andra människor.

Börja med att läsa allt. Då kommer du bla få reda på att jag kommer lämna hästen till köparen.

t-oka skrev:
Svarta listan som du pratar om hur kan man kolla den ????

Min kompis som är hästuppfödare hade tillgång till den.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Nehe ige svar ang den frågan om den där länken till Svarta Listan:confused:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Förstår att det inte var så lätt för henne att åka och titta då.
När ska hon lämnas?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

50 mil är ju inte så farligt långt för en häst att åka på en dag, och om hästen är van så tycker jag att det är ett bättre alternativ än att övernatta längs vägen. 50mil, 80km/h gör ca 6½timme. Om man istället räknar på 70km/h (mer rimligt om det inte är bra väg hela vägen) så blir det lite drygt 7 timmar...

Har själv kört min unghäst (3½år) 40 mil i ett sträck, och då var han inte särskilt transportvan
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jo det tycker jag också, stannar man i ett övernattningsstall så vet man ju inte heller vad de andra hästarna där har för sjukdommar!

Det är motorväg hela vägen nästan, och jag brukar nog ha en snittfart på 100km/h mer än 80 km/h när jag kör släp, beroende på väglag och vind.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Dessutom, om ni ska övernatta, så måste ju köparen även stå för era utgifter för övernattningen (eftersom det är h*n som inte vill att ni ska köra sträckan på en dag)...

Om din snitthastighet med släp är närmre 100km/h så vill jag INTE veta hur fort du kör som mest, och inte heller vara den häst som står i släpet... :crazy:
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Hur fungerar denna lista????
Ska man bli medlem där eller hur gör man???? :grin:

Hoppas de går bra med din häst
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Det står i kontraktet att köparen bekostar transporten av hästen.

Hur fort jag kör med släp beror på vad det är för släp och vad som är i släpet, en tom transport eller husvagnen som går stadigt kring 105-110 km/h. Småvägar med häst i släp 70-80km/h motorväg och vindstilla 90-100km/h.

Som fortast har jag kört över 200km/h men inte med släp och absolut inte på allmän väg!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 886
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp