Omega3, glukosamin, kalk...

Lejonelle

Trådstartare
En fråga framför allt till alla oss som börjar bli lite äldre. Äter ni en massa tillskott? Kalk för skelettet, glukosamin för lederna, omega3 för hjärtat? Borde man sätta igång nu för att förebygga problem längre fram i livet, ifall man nu tror att man har anlag för lite olika krämpor?
 
En fråga framför allt till alla oss som börjar bli lite äldre. Äter ni en massa tillskott? Kalk för skelettet, glukosamin för lederna, omega3 för hjärtat? Borde man sätta igång nu för att förebygga problem längre fram i livet, ifall man nu tror att man har anlag för lite olika krämpor?
35 mg acetylsalicylsyra varje dag sedan länge ,lever ännu.
 
Är "äldre". Rider varje dag. Springer en mil tre gånger i veckan. Äter så jag blir mätt, av alla sorters mat. Det räcker nog för mig...
 
Är mycket äldre :D ,tar inga tillskott alls,dricker inte mjölk, bröt ju handleden i våras och i min ålder ingår då bentäthets undersökning, den klarade jag med glans :p
 
Finns inga orsaker att betala dyrt för alla kosttillskott när man får i sig allt man tränger när man äter normalt.
 
Finns inga orsaker att betala dyrt för alla kosttillskott när man får i sig allt man tränger när man äter normalt.
En av de där konstiga saker som hörs väldigt ofta.
Om jag mår bättre av att äta vissa kosttillskott, hur kan du då säga så ? Varför ska folk berätta för mig att man inte behöver vitaminer och mineraler, speciellt vi hästmänniskor som häver i hästarna olika tillskott för mycket pengar.
 
En av de där konstiga saker som hörs väldigt ofta.
Om jag mår bättre av att äta vissa kosttillskott, hur kan du då säga så ? Varför ska folk berätta för mig att man inte behöver vitaminer och mineraler, speciellt vi hästmänniskor som häver i hästarna olika tillskott för mycket pengar.

Har du någon gång tagit blodprov mm för dig själv och hästen? Finns absolut ingen anledning att tillföra extra av något om det inte är en påvisad brist (och i så fall får du vitaminer/mineraler på recept till en bråkdel av priset i häsokost/hästaffären).
 
En av de där konstiga saker som hörs väldigt ofta.
Om jag mår bättre av att äta vissa kosttillskott, hur kan du då säga så ? Varför ska folk berätta för mig att man inte behöver vitaminer och mineraler, speciellt vi hästmänniskor som häver i hästarna olika tillskott för mycket pengar.

Att du mår bättre kan ju lika gärna ha med placeboeffekten att göra.
 
B- vitamin för att förhoppningsvis stärka mina dåliga naglar. D-vitamin nu på bintern för att bli piggare. Magnesium för musklerna.
 
Jag petar i mig kalktabletter (som innehåller D-vitamin) och magnesium
Det första är egentligen för att förebygga biverkning från det kortison jag äter periodvis. Och magnesium för att jag helt enkelt känner av muskelkramper om jag inte tar det. Och möjligen har det något samband (min gissning) med att kalk och magnesium konkurrerar om samma receptorer, så att det behöver vara någorlunda rätt förhållande mellan de två i kroppen.
 
Har du någon gång tagit blodprov mm för dig själv och hästen? Finns absolut ingen anledning att tillföra extra av något om det inte är en påvisad brist (och i så fall får du vitaminer/mineraler på recept till en bråkdel av priset i häsokost/hästaffären).
Jo du, vi berätta för mig var jag ska vända mig för att ta blodprov inom humanmedicinen, tack. Några leverantörer som jag kommer åt som lekman. Tack. Mvh. Placebo är väl bra?
 
Jo du, vi berätta för mig var jag ska vända mig för att ta blodprov inom humanmedicinen, tack. Några leverantörer som jag kommer åt som lekman. Tack. Mvh. Placebo är väl bra?

Har du någon gång hört talas om vårdcentral och/eller privat praktiserande läkare?

Beställ tid för hälsokontroll hos någon av dessa och begär blodprov för att kolla upp eventuella brister samtidigt som du beskriver dina krämpor när du är där.

Statens Kriminaltekniska Laboratorium gör även de analyser för privata företag/personer i viss mån.
 
Jo du, vi berätta för mig var jag ska vända mig för att ta blodprov inom humanmedicinen, tack. Några leverantörer som jag kommer åt som lekman. Tack. Mvh. Placebo är väl bra?

Jag gick på labbet på vårdcentralen? :confused:
Inte ett dugg svårt. Jag äter dock bra enligt "livsstilsmottagningen" som jag sen gick till (pga labbsvaret) så jag kan inte alls hålla med @Pegasus63 om att varierad kost räcker. D-vitamin får vi inte genom kosten i tillräckliga mängder och solen räcker inte (jag hade väldigt låga värden, det var det som gjort mig så sjuk och jag äter D-vitamin även under soliga sommaren numer - på recept, men även extra som jag "självordinerat" därutöver, och har fortfarande låga värden även om de sakteliga klättrar åt rätt håll), och olika människor har av olika anledningar olika lätt eller svårt att ta upp olika ämnen i maten. Jag hade förutom rejäl D-vitaminbrist också brist på flera B-vitaminer, där fick jag inte recept utan "köp ett komplex"-rekommendation, och på gränsen till lågt järn.

Jag går tillbaka till labbet och tar nya prover 1gång/år, för att se så värdena ligger bra/bättre till. Tabletterna hjälper, jag mår (mycket) bättre, men jag överdoserar rätt kraftigt både D- och B-vitaminerna (inte järn!) och ändå ligger jag väääääldigt långt ner i labbvärdena. Men som sagt, klättrar åt rätt håll. :up:

Jag hatar dock att köpa vitaminer! Finns det några tester gjorda för vad som faktiskt är bra!? Det är en djungel för mig, jag vet inte varför jag ska välja en burk över en annan, vilken skillnad upptaglighet gör jämfört med styrka, osv... Jag hatar det, jag känner mig alltid blåst när jag handlar och sedan misstänksam varje gång jag tar tabletterna. D-vitamin har jag som sagt på recept, men jag tar ju extra utöver det också - och då av en annan sort eftersom de jag har på recept har kalcium i sig också vilket jag inte vill ta mer av... Finns det någon guide genom djungeln? :crazy:
 
@Monstermom

Det är en djungel av både seriösa och oseriösa aktörer inom hälsokostbranschen.
Jag har själv jobbat på ett svenskt bolag som jag vet är otroligt noggranna med sina produkter, själv äter jag bara D-vitamin därifrån. Om du vill ha namnet så får du gärna PMa :)
 
Jag hatar dock att köpa vitaminer! Finns det några tester gjorda för vad som faktiskt är bra!? Det är en djungel för mig, jag vet inte varför jag ska välja en burk över en annan, vilken skillnad upptaglighet gör jämfört med styrka, osv... Jag hatar det, jag känner mig alltid blåst när jag handlar och sedan misstänksam varje gång jag tar tabletterna. D-vitamin har jag som sagt på recept, men jag tar ju extra utöver det också - och då av en annan sort eftersom de jag har på recept har kalcium i sig också vilket jag inte vill ta mer av... Finns det någon guide genom djungeln? :crazy:

Just D-vitamin finns det ju ett par publicerade tester av. Tex magnesium är lurigt eftersom det inte räcker med att jämföra dos då upptagsförmågan varierar beroende på vilka magnesiumkomplex som ingår.
 
Just D-vitamin finns det ju ett par publicerade tester av. Tex magnesium är lurigt eftersom det inte räcker med att jämföra dos då upptagsförmågan varierar beroende på vilka magnesiumkomplex som ingår.

Ja, jag läste om några finska tester på D-vitamin, och som sedan blivit motbevisade(?), jag kände mig ärligt talat inte klokare av det. :o

Magnesium är ett bra exempel! Tar man fel av det så får man ju en helt annan effekt än den önskade... Jag tycker också det är svårt med B-komplex, vilken sammansättning är optimal, är de verkligen samma "sorter", osv.

För att inte nämna att räkna på dospris! En burk kostar mer än en annan, en burk har fler tabletter, en burk ska man ta fler tabletter av per dag för att nå upp i rätt dos, osv i all evighet! Att jämföra ett dussin märken då blir ju ett gigantiskt excelblad, bara för att komma fram till en prisjämförelse. :banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 919
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp