Bukefalos 28 år!

Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Att bara ligga med den man älskar känns nästan sakralt. Typ ett arv från kristendomen. Jag är övertygad om att det har ngt med i spelet. Liksom det smutsiga och fula med att känna sexuell åtrå mot ngn annan än sin ”av lag vigde partner”.

Men du kan ju ligga med precis vem du vill, varför låtsas du att jag säger nått annat? Jag pratar om att direkt ljuga och vara illojal. Älska en, ligg med en annan - jag bryr mig iaf inte med mitt liberala tankesätt. Men om man är i ett monogamt förhållande så ska man väl få vara det också? Och om nån då ligger med andra på fyllan, då anser jag verkligen att de har bristande respekt för sin "älskade" partner. Det har egentligen inte så mycket med själva sexet att göra, som du verkar fokusera på.
 
Ja fast att det sen läggs värderingar på det av andra än TS och hennes partner är en annan sak. Det är där det blir snett.

Man kan och får tycka precis vad man vill om det hela. Men man bör fundera på dels om man alls behöver uttrycka sin åsikt, tillför den något? Och om man kommer fram till att man behöver det, fundera på hur man uttrycker den.

Att tycka att ”personligen anser jag man bör berätta/skulle jag vilja veta” är en sak. Att börja värdera vad som är rätt för TS och dennes ohörde partner något helt annat. Att börja uttrycka sig fördömande om TS utefter dennes val är en helt annan sak.

Vuxna människor har rätt att göra sina egna val efter sin egen moraliska kompass. Så länge man inte själv personligen drabbas av detta har man inte ett dugg med det att göra! Man behöver dock inte tycka om det. Men respektera det.

Jag har hela tiden sagt att detta är mina åsikter i frågan, andra har andra åsikter och bara TS kan avgöra vad hon vill göra.

Alla uttrycker sina åsikter här, det blir liksom grejen med diskussionsforum.

Din sista mening.. mja, inte helt sann kanske? Nog kan man ha någonting att göra med andras val som kanske påverkar tredje part på ett rätt jävligt sätt? (säger inte att det är fallet här, men som koncept).
 
Fast jag tror inte att alla är 100% ärliga mot sin partner alltid. Simple as that.

Okej, då vet jag vad du tänker om saken. Jag anser dock att det är ganska clear-cut att om man är i ett monogamt förhållande ligger man inte med andra på fyllan och ljuger för sin partner medans man låtsas att "det är för hans skull, så han inte blir ledsen". Eller vice versa om en snubbe gör det, förstås. Men vi har ju varit i den här diskussionen förut här på forumet, jag vet att det finns många som tycker helt tvärtemot mot mig. Jag är väl gammeldags, antar jag.
 
Helt enig, men när man påstår sig älska sin partner och ändå tycker det är helt okej att ljuga om något som man vet kommer att påverka förhållandet för att det blir enklare för en själv om partnern får fortsätta leva i en lögn, så är ju något väldigt fel kan jag tycka..

Och jag undrar varför det du säger, viket är det jag sa, kan förvrängas in i att "vadå, fattar ni inte att man kan älska en person men ändå ligga med en annan!?".
 
Ja fast att det sen läggs värderingar på det av andra än TS och hennes partner är en annan sak. Det är där det blir snett.

Man kan och får tycka precis vad man vill om det hela. Men man bör fundera på dels om man alls behöver uttrycka sin åsikt, tillför den något? Och om man kommer fram till att man behöver det, fundera på hur man uttrycker den.

Att tycka att ”personligen anser jag man bör berätta/skulle jag vilja veta” är en sak. Att börja värdera vad som är rätt för TS och dennes ohörde partner något helt annat. Att börja uttrycka sig fördömande om TS utefter dennes val är en helt annan sak.

Vuxna människor har rätt att göra sina egna val efter sin egen moraliska kompass. Så länge man inte själv personligen drabbas av detta har man inte ett dugg med det att göra! Man behöver dock inte tycka om det. Men respektera det.
Med den logiken ska en alltså respektera att grannen slår sin fru? För det drabbar inte en personligen? Och han har rätt att göra eget val efter sin egen moraliska kompass? Eller gäller det bara otrohet?
 
Men du kan ju ligga med precis vem du vill, varför låtsas du att jag säger nått annat? Jag pratar om att direkt ljuga och vara illojal. Älska en, ligg med en annan - jag bryr mig iaf inte med mitt liberala tankesätt. Men om man är i ett monogamt förhållande så ska man väl få vara det också? Och om nån då ligger med andra på fyllan, då anser jag verkligen att de har bristande respekt för sin "älskade" partner. Det har egentligen inte så mycket med själva sexet att göra, som du verkar fokusera på.

Svaret var inte riktat till dig så direkt utan jag spånade mest vidare, sorry :o
Jag förstår att det kan handla om tillit, brutna löften osv. Men hur kommer det sig att det anser det värsta du kan göra mot någon du älskar, att ha sex med en annan?
Det som är så intressant är den oerhörda laddningen i just sexuella handlingar. Det visar ju inte minst svaren här i tråden. Det är det värsta ngn kan göra mot en annan ungefär. Det är väl inte så konstigt att sexuelly begär kan uppstå rent kroppsligt i en människa. Det måste ju alla förstå och ha känt. Det som sen händer är att den moraliska ”kompassen” anses ska kicka in och tvinga en att kontrollera detta begär. Här tror jag att kyrkan spelar en enorm roll trots att vi anser oss sekulariserade idag.
 
Okej, då vet jag vad du tänker om saken. Jag anser dock att det är ganska clear-cut att om man är i ett monogamt förhållande ligger man inte med andra på fyllan och ljuger för sin partner medans man låtsas att "det är för hans skull, så han inte blir ledsen". Eller vice versa om en snubbe gör det, förstås. Men vi har ju varit i den här diskussionen förut här på forumet, jag vet att det finns många som tycker helt tvärtemot mot mig. Jag är väl gammeldags, antar jag.
Jag pratar ärlighet generellt nu. Gudarna ska veta att jag inte är helt ärlig mot min partner alltid. Eftersom det inte är hans sak att bära min skit alltid. Eller för att jag lovat att vara tyst om något av whatever anledning.
 
För mig innebär det absolut att man älskar personen mindre, eftersom man då väljer att ljuga för den man "älskar" och inte respektera att denne inte vill vara i ett öppet förhållande.

För mig har inte det ena med det andra att göra - ALLS. Möjligen respekt, om man är överens om att tala om snedsprång.

Fast jag tror inte att alla är 100% ärliga mot sin partner alltid. Simple as that.

Jag tror väldigt få, snudd på ingen, är ärlig mot sin partner alltid.
 
Svaret var inte riktat till dig så direkt utan jag spånade mest vidare, sorry :o
Jag förstår att det kan handla om tillit, brutna löften osv.
Men det som är så intressant är den oerhörda laddningen i just sexuella handlingar. Det visar ju inte minst svaren här i tråden. Det är det värsta ngn kan göra mot en annan ungefär. Det är väl inte så konstigt att sexuelly begär kan uppstå rent kroppsligt i en människa. Det måste ju alla förstå och ha känt. Det som sen händer är att den moraliska ”kompassen” anses ska kicka in och tvinga en att kontrollera detta begär. Här tror jag att kyrkan spelar en enorm roll trots att vi anser oss sekulariserade idag.

Lugnt, alltså. Det blev ju bara lite fel kände jag när det var ett svar på det jag sa, därför jag reagerade. Jag kanske inte håller med dig riktigt, men jag förstår det du säger. Jag är som sagt väldigt liberal i allmänhet, och jag ser inget problem i att vara hur öppen eller "fri" som helst med sexualitet eller dylikt. Att inte värdera det på samma sätt, eller lika mycket som kanske andra gör eller gjort mer traditionellt. Helt fine by me.. Men det blir ju oavsett lite av en helt annan diskussion än tråden riktigt var inne på tänker jag.

Anyways. Jag har inget problem med att folk vill ha öppna förhållanden, whatever. Jag har ett problem med de som har ett monogamt förhållande men ändå väljer att inte respektera vad den andra personen vill och gå bakom ryggen på dem. Och jag fullkomligt spyr lite i munnen på detta "bespara personen från att behöva veta" vilket jag ser som extremt egoistiskt och svagt. Det är mina åsikter. Personligen värderar jag principfasthet och lojalitet ganska högt, och det är väl lite därifrån åsikterna kommer.
 
Jag pratar ärlighet generellt nu. Gudarna ska veta att jag inte är helt ärlig mot min partner alltid. Eftersom det inte är hans sak att bära min skit alltid. Eller för att jag lovat att vara tyst om något av whatever anledning.

Okej. För mig (och antagligen för de flesta andra?) så är alla lögner verkligen inte lika stora så att säga. Det beror på vad man värderar, vilka principer man har, osv. Förstår du vad jag menar?
 
Lugnt, alltså. Det blev ju bara lite fel kände jag när det var ett svar på det jag sa, därför jag reagerade. Jag kanske inte håller med dig riktigt, men jag förstår det du säger. Jag är som sagt väldigt liberal i allmänhet, och jag ser inget problem i att vara hur öppen eller "fri" som helst med sexualitet eller dylikt. Att inte värdera det på samma sätt, eller lika mycket som kanske andra gör eller gjort mer traditionellt. Helt fine by me.. Men det blir ju oavsett lite av en helt annan diskussion än tråden riktigt var inne på tänker jag.

Anyways. Jag har inget problem med att folk vill ha öppna förhållanden, whatever. Jag har ett problem med de som har ett monogamt förhållande men ändå väljer att inte respektera vad den andra personen vill och gå bakom ryggen på dem. Och jag fullkomligt spyr lite i munnen på detta "bespara personen från att behöva veta" vilket jag ser som extremt egoistiskt och svagt. Det är mina åsikter. Personligen värderar jag principfasthet och lojalitet ganska högt, och det är väl lite därifrån åsikterna kommer.

Jag förstår hur du tänker och jag håller med om att problemet är tilliten. Att ljuga för sin partner som man älskar.
Det jag spånade vidare om är varför just sexualiteten anses vara det ”värsta sveket” liksom.
 
Jag förstår hur du tänker och jag håller med om att problemet är tilliten. Att ljuga för sin partner som man älskar.
Det jag spånade vidare om är varför just sexualiteten anses vara det ”värsta sveket” liksom.
Kanske för att en kan dra på sig sjukdomar? Otroheten kan resultera i ett barn om man har otur? Ganska omöjligt att om jag ljuger för min sambo om huruvida jag åt kexchoklad till lunch eller ej skulle resultera i ett barn vid sidan av. Större konsekvenser av att vara otrogen än att ljuga om godis liksom.
 
Jag förstår hur du tänker och jag håller med om att problemet är tilliten. Att ljuga för sin partner som man älskar.
Det jag spånade vidare om är varför just sexualiteten anses vara det ”värsta sveket” liksom.

Förresten, självklart är inte otrohet det värsta man kan göra. Det tror jag inte många faktiskt tror, självklart finns det ett gäng värre saker vi alla kan tänka oss på rak arm. Men det är kanske en mix av vad som är relativt lätt, relativt normaliserat i samhället, men samtidigt ganska horribelt att göra mot sin partner. Men visst, jag förstår hur du tänker, varför har vi satt så mycket fokus på just sex? Jag har inget snabbt svar på frågan, det tror jag ingen av oss bör ha.
 
Kanske för att en kan dra på sig sjukdomar? Otroheten kan resultera i ett barn om man har otur? Ganska omöjligt att om jag ljuger för min sambo om huruvida jag åt kexchoklad till lunch eller ej skulle resultera i ett barn vid sidan av. Större konsekvenser av att vara otrogen än att ljuga om godis liksom.

En ”oäkting” :eek:

Varför skulle man ljuga för sin partner om man ätit kexchoklad? Tycker han kanske inte om frodiga kvinnor? :cautious: Bör man anpassa sig? ;)

Nej men jag fattar de flestas resonemang i tråden. Det är lögnen/sveket det handlar om. Och ett sexuellt ”snedsteg” hamnar väldigt högt upp på den listan. Kexchoklad - lågt, sex med en utomstående - högt!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
565
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 171
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 880
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp