Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

En ”oäkting” :eek:

Varför skulle man ljuga för sin partner om man ätit kexchoklad? Tycker han kanske inte om frodiga kvinnor? :cautious: Bör man anpassa sig? ;)

Nej men jag fattar de flestas resonemang i tråden. Det är lögnen/sveket det handlar om. Och ett secuellt ”snedsteg” hamnar väldigt högt upp på den listan. Kexchoklad - lågt, sex med en utomstående - högt!

Nu är du väl själv lite fjantig? Varför ta upp "oäkting" ungefär som att någon här har pratat om konceptet om ett barn som "oäkta"? Jag är minst lika anti som du rörande religiöst trams, men vi måste ju inte felrepresentera såhär.
 
Okej. För mig (och antagligen för de flesta andra?) så är alla lögner verkligen inte lika stora så att säga. Det beror på vad man värderar, vilka principer man har, osv. Förstår du vad jag menar?
Fast en lögn är ju en lögn oavsett vad det ljugs om? Sveket är ju lika stort mot tilliten oavsett om det gäller att jag inte alls köpt en kexchoklad eller jag inte legat med någon på fyllan. Principen är ju densamma.

Det är här min oförståelse till hur just otrohet får en sån särställning som det största sveket kommer in.
 
Fast en lögn är ju en lögn oavsett vad det ljugs om? Sveket är ju lika stort mot tilliten oavsett om det gäller att jag inte alls köpt en kexchoklad eller jag inte legat med någon på fyllan. Principen är ju densamma.

Det är här min oförståelse till hur just otrohet får en sån särställning som det största sveket kommer in.

Så alla lögner är lika stora och har samma värde? Är det din åsikt? Isåfall håller jag helt enkelt inte med dig, överhuvudtaget.
 
Så alla lögner är lika stora och har samma värde? Är det din åsikt? Isåfall håller jag helt enkelt inte med dig, överhuvudtaget.

Jag tänker att beteendet ”att ljuga” är det som avses. Oavsett vad man ljuger om? Brist på tillit när ngn ljuger för en, är det så du tänker @bumpo ?
Förstår isf ditt resonemang.

Samtidigt tänker jag: måste man veta allt om en annan människa? Måste man dela allt med sin partner? Får man inte ha några hemligheter för varandra, något som är ”mitt” och inte hans?
 
Jag tänker att beteendet ”att ljuga” är det som avses. Oavsett vad man ljuger om? Brist på tillit när ngn ljuger för en, är det så du tänker @bumpo ?
Förstår isf ditt resonemang.

Samtidigt tänker jag: måste man veta allt om en annan människa? Måste man dela allt med sin partner? Får man inte ha några hemligheter för varandra, något som är ”mitt” och inte hans?

Inte om man ser inlägget ovan som jämför typ "jag lovar ta in tvätten" med "jag lovar att inte ha sex med andra på fyllan".

Om din andra tanke: Vad har det med ämnet att göra? Menar du att det då är okej att ha sin otrohets-sex som "min hemlighet" i ett monogamt förhållande?
 
Så alla lögner är lika stora och har samma värde? Är det din åsikt? Isåfall håller jag helt enkelt inte med dig, överhuvudtaget.
Ja och nej. Grejen är att jag inte värderar lögner, jag har inte lögner som något jag har PRINCIPER runt. Jag ser inte att en lögn om en otrohet är värre än en lögn om vad som åts till lunch nej. Men däremot ser jag en lögn om hur tex en kommun fifflat med inomhusmiljön i skola som fullständigt förkastligt och vedervärdigt.
 
Jag har hela tiden sagt att detta är mina åsikter i frågan, andra har andra åsikter och bara TS kan avgöra vad hon vill göra.

Alla uttrycker sina åsikter här, det blir liksom grejen med diskussionsforum.

Din sista mening.. mja, inte helt sann kanske? Nog kan man ha någonting att göra med andras val som kanske påverkar tredje part på ett rätt jävligt sätt? (säger inte att det är fallet här, men som koncept).

Ang sista stycket. Nej. Så länge det är enbart möjligen omoraliskt, och enbart vuxna inblandade, så har ingen utom de inblandade minsta med det att göra.
 
En ”oäkting” :eek:

Varför skulle man ljuga för sin partner om man ätit kexchoklad? Tycker han kanske inte om frodiga kvinnor? :cautious: Bör man anpassa sig? ;)

Nej men jag fattar de flestas resonemang i tråden. Det är lögnen/sveket det handlar om. Och ett sexuellt ”snedsteg” hamnar väldigt högt upp på den listan. Kexchoklad - lågt, sex med en utomstående - högt!

Ja inte vet jag, jag varken är otrogen eller äter kexchoklad. Men jag ser ju hellre att min partner skulle ljuga om mat än att knulla runt på fyllan.
 
Ja och nej. Grejen är att jag inte värderar lögner, jag har inte lögner som något jag har PRINCIPER runt. Jag ser inte att en lögn om en otrohet är värre än en lögn om vad som åts till lunch nej. Men däremot ser jag en lögn om hur tex en kommun fifflat med inomhusmiljön i skola som fullständigt förkastligt och vedervärdigt.

Då värderar du ju lögner?
 
Jag tänker att beteendet ”att ljuga” är det som avses. Oavsett vad man ljuger om? Brist på tillit när ngn ljuger för en, är det så du tänker @bumpo ?
Förstår isf ditt resonemang.

Samtidigt tänker jag: måste man veta allt om en annan människa? Måste man dela allt med sin partner? Får man inte ha några hemligheter för varandra, något som är ”mitt” och inte hans?
Du förklarade väldigt bra hyr jag menar. Lögnerna i sig är rätt ovidkommande utan det är ljugandet (beteendet) som är det viktiga.

Jag hoppas verkligen att Partner inte delar allt med mig...
 
Samtidigt tänker jag: måste man veta allt om en annan människa? Måste man dela allt med sin partner?

Naturligtvis inte, men om ena parten ljuger om något som denna VET att partnern inte är okej med, som denna VET påverkar förhållandet på ett ganska ordentligt sätt pga att denna gjort något som den VET att partnern inte vill ha/vill veta av i förhållandet så ser du inga som helst problem med det?
Det är din åsikt att det helt okej att ljuga om och undanhålla saker som man VET är viktiga för partnern, så länge som det gynnar en själv?

Déjà vu den här diskussionen och den flitige kan säkerligen leta reda på den diskussion som ganska nyligen förekommit i ämnet. Själv tänker jag inte ägna den här söndagen till att leka repig skiva.
 
Du förklarade väldigt bra hyr jag menar. Lögnerna i sig är rätt ovidkommande utan det är ljugandet (beteendet) som är det viktiga.

Jag hoppas verkligen att Partner inte delar allt med mig...

Varför så fokuserad på ljugande som beteende? Det är väl ganska gammeldags!
 
Med den logiken ska en alltså respektera att grannen slår sin fru? För det drabbar inte en personligen? Och han har rätt att göra eget val efter sin egen moraliska kompass? Eller gäller det bara otrohet?

Det är mer än omoraliskt. Det är olagligt. Trodde det var ganska självskrivet, men jag kan för all fel förtydliga. Så länge det är fullt lagligt och berör vuxna människor så har alla och envar rätt att själv navigera efter sin moraliska kompass och det är inget personer som inte berörs - förtydligande: okända människor på ett forum t ex - har med att göra. Enligt mig.

Och det även om jag personligen anser personen gör helt och hållet fel.
 
Det är mer än omoraliskt. Det är olagligt. Trodde det var ganska självskrivet, men jag kan för all fel förtydliga. Så länge det är fullt lagligt och berör vuxna människor så har alla och envar rätt att själv navigera efter sin moraliska kompass och det är inget personer som inte berörs - förtydligande: okända människor på ett forum t ex - har med att göra. Enligt mig.

Och det även om jag personligen anser personen gör helt och hållet fel.

Och förut när det inte var olagligt för oss män att slå sina fruar, borde man respekterat vår moraliska kompass då? Varför ändrade man då lagen? Jäkla dumt va? Vi kunde ju hålla kvinnorna i styr enligt vårat moraliska omdöme då när de kaxade sig.
 
Inte om man ser inlägget ovan som jämför typ "jag lovar ta in tvätten" med "jag lovar att inte ha sex med andra på fyllan".

Om din andra tanke: Vad har det med ämnet att göra? Menar du att det då är okej att ha sin otrohets-sex som "min hemlighet" i ett monogamt förhållande?
Men VAD är värdeskillnaden? Det är ju lögner bägge två som naggar tilliten.
 
Det är mer än omoraliskt. Det är olagligt. Trodde det var ganska självskrivet, men jag kan för all fel förtydliga. Så länge det är fullt lagligt och berör vuxna människor så har alla och envar rätt att själv navigera efter sin moraliska kompass och det är inget personer som inte berörs - förtydligande: okända människor på ett forum t ex - har med att göra. Enligt mig.

Och det även om jag personligen anser personen gör helt och hållet fel.

Fast om man inte vill höra andras åsikter får man väl låta bli att skriva om sin otrohet/alkoholmissbruk på nätet.
 
Men VAD är värdeskillnaden? Det är ju lögner bägge två som naggar tilliten.

Du gav ju själv nyss ett exempel där du satte ett högre värde på vissa specifika lögner

Jag kan hålla med om att även tvätt-lögnerna inte blir bra i längden, om man lovar göra småsaker som man helatiden skiter i sen, det naggar på både tilliten, och även trovärdigheten. Samt gör för mig att personen framstår som omogen. Men jag tycker fortfarande det är mycket värre om min tjej går ut och ligger med en kollega på firmafesten än om hon lovar ta in tvätten och inte gör det. Gammeldags som sagt.
 
Och förut när det inte var olagligt för oss män att slå sina fruar, borde man respekterat vår moraliska kompass då? Varför ändrade man då lagen? Jäkla dumt va?

Nu får du nog förtydliga var du vill komma? Annars ser jag bara nån slags sidodiskussion om det självklara att moral i en vidare mening är föränderligt och att samhällsvärderingar både utvecklas och kan skifta fram och tillbaka. Och jag har svårt att se vad det har med TS tråd att göra?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 628
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
564
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 167
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 880
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp