Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Nu får du nog förtydliga var du vill komma? Annars ser jag bara nån slags sidodiskussion om det självklara att moral i en vidare mening är föränderligt och att samhällsvärderingar både utvecklas och kan skifta fram och tillbaka. Och jag har svårt att se vad det har med TS tråd att göra?

Du påpekade att slå sin fru faktiskt är olagligt och därmed är det skillnad. Det var inte olagligt förut, därav undrar jag om du hade haft samma åsikt om saken när det inte är olagligt. Det var du som gick in på detta spår, inte jag.
 
Jag tycker att det är förkastligt att gambla med hälsan för elever och skolpersonal och inte stå för det. Det har inget med lögnen att göra utan beteendet.

Vadå, en lögn är ju en lögn? Spela roll vad man ljuger om? Det var ju ditt argument. Nu verkar du snarare föra MITT argument.
 
Du gav ju själv nyss ett exempel där du satte ett högre värde på vissa specifika lögner

Jag kan hålla med om att även tvätt-lögnerna inte blir bra i längden, om man lovar göra småsaker som man helatiden skiter i sen, det naggar på både tilliten, och även trovärdigheten. Samt gör för mig att personen framstår som omogen. Men jag tycker fortfarande det är mycket värre om min tjej går ut och ligger med en kollega på firmafesten än om hon lovar ta in tvätten och inte gör det. Gammeldags som sagt.
@tornblomma hjälpte mig att sätta ord på VAD det är jag värderar och inte värderar. Lögnerna är i sig ovidkommande det är beteendet jag värderar. Att ljuga om något som äventyrar hälsan för många många människor är värre än att ljuga om något som möjligen äventyrar den mentala graden av välmående av någon en kort period.
 
Jag hade inte fått sämre tillit till min sambo om han lovar ta in tvätten (eller vad de nu var) och sen glömmer/skiter i det. Herregud så fånigt.

Jag hade absolut lackat på ett förhållande som byggs på smålögner om insatser för vår gemensamma tillvaro. Nä, att glömma tvätten en gång är ingen deal breaker för mig. Men att ständigt göra utfästelser (kanske för att få tyst på tjatet/framstå som en bättre partner) och sedan strunta i det hade absolut äventyrat en relation med mig.
 
Jag tillhör ju de som vill leva i ett monogamt förhållande och som tycker att det är fruktansvärt om min man skulle knulla andra vid sidan av och ljuga för mig som definitivt tycker att det är jävligt illa att hoppa i säng med andra, gammalmodig eller inte men jag är hellre singel än att ha en sådan man, för mig är sex något man har med sin partner. Punkt. Nej, jag kan inte styra min man, men vill han ligga runt så får han gifta sig med någon som inte kräver ett monogamt förhållande vilket jag gör, därför tycker jag ljuget är det värsta här. Vill TS ligga med andra när hon vet att partnern vill leva monogamt, då får hon antingen återigen föra öppet förhållande på kartan, eller lämna, eller inse att de kanske inte ska leva ihop och ta det beslutet själv istället för att lägga det på mannen som inget vet, eller inse att med den mannen kan hon inte dricka om det är så lätt att slänga av sig kläderna för andra.. Usch, jag hade fan inte kunnat leva med mig själv med det sveket. Och ja, jag vet att det är jag. Men om någon verkligen vill leva monogamt, den andra vill leva polygamt, då passar man ihop lika lite som att den ena vill ha barn och den andra inte anser jag. Jag vet att andra tycker annorlunda här, men de som gör det måste också förstå att det finns de som absolut inte vill leva med en partner som ligger med andra.
 
@Sezziyanen hur kan du inte se skillnad på lögner på samhällsnivå (fifflet med inomhusnivån) och lögner på individnivå (otrohet eller tvätten)? Det förstnämda är förkastligt eftersom det har potentialen att bli förbannat kostsamt för samhället både ekonomiskt och förtroendemässigt gentemot vårt styrelseskick. Det sistnämnda har inte de möjligheterna.
 
Jag förstår hur du tänker och jag håller med om att problemet är tilliten. Att ljuga för sin partner som man älskar.
Det jag spånade vidare om är varför just sexualiteten anses vara det ”värsta sveket” liksom.


Fast vem anser det? Du? Dina vänner? Generella buke?

Själv tycker jag nog fysisk misshandel är värst, om vi nu måste ha en skala alls? Otrohet kommer tätt efter tillsammans med psykisk misshandel
 
Jag tillhör ju de som vill leva i ett monogamt förhållande och som tycker att det är fruktansvärt om min man skulle knulla andra vid sidan av och ljuga för mig som definitivt tycker att det är jävligt illa att hoppa i säng med andra, gammalmodig eller inte men jag är hellre singel än att ha en sådan man, för mig är sex något man har med sin partner. Punkt. Nej, jag kan inte styra min man, men vill han ligga runt så får han gifta sig med någon som inte kräver ett monogamt förhållande vilket jag gör, därför tycker jag ljuget är det värsta här. Vill TS ligga med andra när hon vet att partnern vill leva monogamt, då får hon antingen återigen föra öppet förhållande på kartan, eller lämna, eller inse att de kanske inte ska leva ihop och ta det beslutet själv istället för att lägga det på mannen som inget vet, eller inse att med den mannen kan hon inte dricka om det är så lätt att slänga av sig kläderna för andra.. Usch, jag hade fan inte kunnat leva med mig själv med det sveket. Och ja, jag vet att det är jag. Men om någon verkligen vill leva monogamt, den andra vill leva polygamt, då passar man ihop lika lite som att den ena vill ha barn och den andra inte anser jag. Jag vet att andra tycker annorlunda här, men de som gör det måste också förstå att det finns de som absolut inte vill leva med en partner som ligger med andra.

Kunde inte sagt det bättre själv
 
Menar du att i din uppfattning ska ALLA ha sex enbart med sin partner, för det är vad ordalydelsen gör gällande.

Eller menar du kanske att "för mig är sex något jag och min partner har med varandra". Gigantisk skillnad.
Jag tror du vet ganska väl hur jag menar utan att märka synonymer och ord. Min åsikt. För mig är det ruttnaste någon kan göra att vara otrogen. Sen vet jag att den åsikten inte går stick i stäv med flera andra på buke.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
557
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 910
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 851
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp