Otrogen, impulsiv? Sexmissbrukare?

Jag tillhör ju de som vill leva i ett monogamt förhållande och som tycker att det är fruktansvärt om min man skulle knulla andra vid sidan av och ljuga för mig som definitivt tycker att det är jävligt illa att hoppa i säng med andra, gammalmodig eller inte men jag är hellre singel än att ha en sådan man, för mig är sex något man har med sin partner. Punkt. Nej, jag kan inte styra min man, men vill han ligga runt så får han gifta sig med någon som inte kräver ett monogamt förhållande vilket jag gör, därför tycker jag ljuget är det värsta här. Vill TS ligga med andra när hon vet att partnern vill leva monogamt, då får hon antingen återigen föra öppet förhållande på kartan, eller lämna, eller inse att de kanske inte ska leva ihop och ta det beslutet själv istället för att lägga det på mannen som inget vet, eller inse att med den mannen kan hon inte dricka om det är så lätt att slänga av sig kläderna för andra.. Usch, jag hade fan inte kunnat leva med mig själv med det sveket. Och ja, jag vet att det är jag. Men om någon verkligen vill leva monogamt, den andra vill leva polygamt, då passar man ihop lika lite som att den ena vill ha barn och den andra inte anser jag. Jag vet att andra tycker annorlunda här, men de som gör det måste också förstå att det finns de som absolut inte vill leva med en partner som ligger med andra.
:bow::bow::bow:
Tänkte precis skriva något liknande fast tvärt om, tror inte jag skulle vilja leva i ett förhållande som inte är öppetförhållande så någon som inte vill ha det är inte en partner för mig.
 
:bow::bow::bow:
Tänkte precis skriva något liknande fast tvärt om, tror inte jag skulle vilja leva i ett förhållande som inte är öppetförhållande så någon som inte vill ha det är inte en partner för mig.
Nä, alltså det finns ju saker som verkligen inte går att synkronisera i ett förhållande. Monogami vs polygami är en sån sak i allra högsta grad, liksom barn eller icke barn, storstad eller bo på landet. I de allra flesta fall kommer någon må jäkligt dåligt i ett sånt läge i ett förhållande. Och väljer man då att gå bakom ryggen så anser jag att man är en rätt kass människa ärligt talat. Oberoende om det handlar om att ligga med andra trots att man VET att ens partner vill ha ett monogamt förhållande eller väljer att skaffa barn mot partnerns vilja. Det finns saker man bör vara överens om.

Sedan är det sant att det finns värre grejer, men jag som ändå vill leva i ett monogamt förhållande kände att det var ett betydligt större svek som jag inte kom över när ett ex var otrogen mot vad det var när han stal flera hundra tusen av mig. Vi är olika helt enkelt men man ljuger inte för sin partner och går bakom ryggen om t.ex monogami är väldigt viktigt för denna.

När det kommer till ts får hon ju ångest så troligen bör hon göra något åt alkoholproblemen i första hand och därefter fundera över om de kan synkronisera sin relation så ingen mår dåligt beroende på hur den andra vill leva i ett förhållande . Det är nog upp till ts att göra, det är ju hon som går bakom ryggen.
 
Jag tror du vet ganska väl hur jag menar utan att märka synonymer och ord. Min åsikt. För mig är det ruttnaste någon kan göra att vara otrogen. Sen vet jag att den åsikten inte går stick i stäv med flera andra på buke.
Och där tappade du mig helt. Trodde att jag förstod hur du menade i ditt tidigare inlägg men nu undrar jag med. Är det i din relation som sex med flera partners är det ruttnaste man kan göra eller hur du nu formulerade dig eller är det generellt?
 
Med den logiken ska en alltså respektera att grannen slår sin fru? För det drabbar inte en personligen? Och han har rätt att göra eget val efter sin egen moraliska kompass? Eller gäller det bara otrohet?
Fast det kan knappast jämföras eftersom misshandel är ett brott, men och det är inte otrohet så länge de som har sex är med på det.
 
Du påpekade att slå sin fru faktiskt är olagligt och därmed är det skillnad. Det var inte olagligt förut, därav undrar jag om du hade haft samma åsikt om saken när det inte är olagligt. Det var du som gick in på detta spår, inte jag.
Så eftersom man kämpade för och fick igenom att göra kvinnofridskränkning olagligt. Anser du att man ska kämpa för att göra det olagligt för folk i monogama förhållanden att vara otrogna?
 
Så eftersom man kämpade för och fick igenom att göra kvinnofridskränkning olagligt. Anser du att man ska kämpa för att göra det olagligt för folk i monogama förhållanden att vara otrogna?

hqdefault.jpg
 
Och där tappade du mig helt. Trodde att jag förstod hur du menade i ditt tidigare inlägg men nu undrar jag med. Är det i din relation som sex med flera partners är det ruttnaste man kan göra eller hur du nu formulerade dig eller är det generellt?
Jag tycker man är en idiot generellt om man går bakom ryggen och ligger runt om man lever i ett uttalat monogamt förhållande, ja. Och för min del är det ett krav med en monogam relation. Hade min man velat ta en till fru eller hoppa i säng med andra kan han packa och dra. Det förutsätter ju att jag får reda på det, men den respekten hoppas jag han har så han talar om det för mig.
 
Den här tråden fascinerar mig. Främst hur normer påverkar folk väldigt starkt.

Vad jag kan se har inte TS skrivit någonstans att de har ett uttalat monogamt förhållande? Det jag läst är att TS uttryckte vilja om polygami, partnern svarade med att han inte ville. TS har väl inte skrivit huruvida de kom överens om det ena eller det andra efteråt? Ändå anser de flesta att det är respektlöst av TS att inte acceptera sin partners vilja, när det precis lika gärna borde kunna vara tvärtom? Partnern respekterar ju inte TS vilja heller?

Sen kan jag tycka att det är smaklöst att jämföra otrohet med misshandel. Kan man inte skilja på att slå någon (som inte vill det) och att ha (ömsesidigt) sex med någon så är ju något skevt. En bättre jämförelse vore väl om man blir svartsjuk och inte vill att partnern ska umgås med en viss vän och partnern ändå går och fikar med denne vännen emellanåt. Man gör inget direkt mot sin partner, man gör något med någon annan, men det kan få konsekvensen att partnern känner sig sviken.

Men vissa normer är väl väldigt starka i vårt samhälle fortfarande...
 
Den här tråden fascinerar mig. Främst hur normer påverkar folk väldigt starkt.

Vad jag kan se har inte TS skrivit någonstans att de har ett uttalat monogamt förhållande? Det jag läst är att TS uttryckte vilja om polygami, partnern svarade med att han inte ville. TS har väl inte skrivit huruvida de kom överens om det ena eller det andra efteråt? Ändå anser de flesta att det är respektlöst av TS att inte acceptera sin partners vilja, när det precis lika gärna borde kunna vara tvärtom? Partnern respekterar ju inte TS vilja heller?

Men vissa normer är väl väldigt starka i vårt samhälle fortfarande...

Om TS och hennes man hade kommit överens om annat hade väl TS antagligen inte startat en tråd om hur hon är otrogen och sviker mannens förtroende genom att ha sex med andra?
 
TS säger själv att hon varit otrogen. Varför ska vi ifrågasätta om det verkligen stämmer? :confused:
Fast det är väl inte så konstigt om man själv ser det som det rätta att anpassa sig efter normerna heller? Min poäng är att TS tog upp viljan med polygami, partnern nekade och automatiskt anses det som att det är partnerns vilja om monogami som ska gå före och anpassas efter.
 
Och till @Hjälp mig säger jag som flera andra, se över alkoholbruket först, vill du leva i en monogam relation kan ju det vara en enkel lösning. Dock föreslår jag även att du funderar på varför de behoven uppstår när du druckit. Det är ju skillnad på om det är något som kommer fram vid såna tillfällen eller om det är nåt du pressar undan när du är nykter.
 
Fast det är väl inte så konstigt om man själv ser det som det rätta att anpassa sig efter normerna heller? Min poäng är att TS tog upp viljan med polygami, partnern nekade och automatiskt anses det som att det är partnerns vilja om monogami som ska gå före och anpassas efter.

Fast lite så blir det ju. Inte så att ena parten har större bestämmanderätt eller att dennes vilja ska väga tyngre. Men om A vill ha ett öppet förhållande, B vill ha strikt monogami. Så om A säger okej till ett monogamt förhållande så får ju A hålla det löftet. På samma vis som B säger okej till öppet förhållande får B hålla det löftet. Annars får man avsluta relationen.

Och TS skriver upprepat att hon inte vill förlora sin partner. Och att denne sagt nej till polygami. Där finns bara alt att acceptera partnerns krav på monogami eller lämna.

Det är i vissa frågor omöjligt att mötas halvvägs helt enkelt.
 
Fast det är väl inte så konstigt om man själv ser det som det rätta att anpassa sig efter normerna heller? Min poäng är att TS tog upp viljan med polygami, partnern nekade och automatiskt anses det som att det är partnerns vilja om monogami som ska gå före och anpassas efter.
Vad är det som gör att du anser att din rätt att ligga runt går före din partners rätt att leva monogamt? Är det inte något man bör vara överrens om öht i ett förhållande? Min man vill inte ha barn, jag kan tänka mig ett eller två till innan jag blir för gammal, skall min rätt gå före även där eller är det så att det är bäst att vara överrens? Är det viktigt med fler barn för mig får jag kanske hitta en annan man, inte gå bakom ryggen och ta ur spiralen när jag lever med en man som absolut inte vill ha barn. Samma med monogami/polygami, någonstans om det är viktigt att ligga med andra får man kanske då vara öppen med det så att mannen själv kan avgöra om han vill ha ts eller inte, alternativt hitta en man som vill ha det så. Högt älskad lär dock mannen inte vara av ts.
TS skriver dessutom att hon är otrogen så det behöver vi inte ens spekulera i.
 
Fast lite så blir det ju. Inte så att ena parten har större bestämmanderätt eller att dennes vilja ska väga tyngre. Men om A vill ha ett öppet förhållande, B vill ha strikt monogami. Så om A säger okej till ett monogamt förhållande så får ju A hålla det löftet. På samma vis som B säger okej till öppet förhållande får B hålla det löftet. Annars får man avsluta relationen.

Och TS skriver upprepat att hon inte vill förlora sin partner. Och att denne sagt nej till polygami. Där finns bara alt att acceptera partnerns krav på monogami eller lämna.

Det är i vissa frågor omöjligt att mötas halvvägs helt enkelt.
Absolut, det är skitsvårt. Min poäng är ju dock att det inte framgår om TS faktiskt sagt "okej" till ett monogamt förhållande, även om hon valt att försöka anpassa sig och därför ser sig otrogen (spekulationer alltså, jag vet ju inte hur det faktiskt ser ut). Det jag har problem med är när folk automatiskt dömer ut TS som den respektlösa för att hon inte respekterar sin partners vilja, jag ser något betydligt mer komplext än så.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 530
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här är en sjukt svår tråd för mig att skapa, men jag känner att jag måste få hjälp och kan inte riktigt med att vända mig till mina...
Svar
0
· Visningar
557
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 908
Relationer hejsan jag vet att det finns en hel del trådar om svartsjuka pojkvänner / flickvänner men jag känner mig så ångest fylld och taskigt på...
2
Svar
20
· Visningar
2 851
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp