Bukefalos 28 år!

Outlander (Diana Gabaldon)

Dessutom ska ju Jamie vara sjösjuk :p

Claire sa ju att Murtagh sagt till henne att Jamie skulle bil sjösjuk så fort de kommit ut på vågorna.. Att hon själv stod och kräktes över relingen var nog bara graviditetsillamående som de försökte illustrera. Vad jag kommer ihåg mådde hon ju väldigt dåligt i böckerna.
 
@Andromedae Tog det 2 min ens innan det var rakt upp i ansiktet?
Blev liksom starten på en lite otrevlig tv-upplevelse.

Blev inte riktigt kompis med det här avsnittet heller känner jag. De tappade den där riktiga ångesten Jamie har i böckerna, det kändes liksom inte så himla jobbigt för honom att "komma över" det som det ju var. Tror nästan att jag lär titta om de första 8 avsnitten för att se om jag verkligen tyckte om serien så mycket i början som jag minns?
Jag stör mig också fruktansvärt på Balfe. Tycker fortfarande hon mest framstår som en dum brud som snyftar och bölar om vartannat. Jag blir lite ledsen när jag inte alls känner igen den Claire som man tycker så mycket om i böckerna. Så jag känner mig lite besviken och känner inte något direkt sug efter säsong två, även om jag kommer att titta. Hoppet är ju det sista som överger en och det finns massor av saker jag ser fram emot att se hur de löser. Bara att se Tobias ta sig an ytterligare en karaktär kan ju vara värt besväret samt att få ta del av de andra skottarna som är med i första delen av säsong ett.
 
@Io Ja, jag kan inte låta bli att undra vad de egentligen vill förmedla med det. Kändes lite som när man kollar skräckfilm - det ska vara så mycket gore som möjligt. Men är målgruppen för serien verkligen intresserade av det? Jag har inte följt med i diskussionerna på andra forum (mest för att alla verkar tycka att allt är SÅÅÅÅ bra hela tiden och jag håller liksom inte med ...), så hur har avsnitten tagits emot? Någon tyckte det var bättre än GoT för det fokuserade på offret istället för på iakttagaren, är väl det jag har läst. Och det antar jag att jag kan hålla med om.

Håller med om att allt var bättre i början ... hoppas fan säsong 2 blir bättre än vad vi sett nu i slutet.

FÖRRESTEN, lite relaterat till säsong två: Har ni sett vilka som castats än så länge?
tumblr_npbm7ptBIe1sx679fo2_r1_500.png

Stanley Weber som Le Comte St Germain (mumma säger jag, jag hade stört nog en viss fascination för snubben ...)

236311.jpg

Robert Cavanah som Jared Fraser
 
@Io Ja, jag kan inte låta bli att undra vad de egentligen vill förmedla med det. Kändes lite som när man kollar skräckfilm - det ska vara så mycket gore som möjligt. Men är målgruppen för serien verkligen intresserade av det? Jag har inte följt med i diskussionerna på andra forum (mest för att alla verkar tycka att allt är SÅÅÅÅ bra hela tiden och jag håller liksom inte med ...), så hur har avsnitten tagits emot? Någon tyckte det var bättre än GoT för det fokuserade på offret istället för på iakttagaren, är väl det jag har läst. Och det antar jag att jag kan hålla med om.

Håller med om att allt var bättre i början ... hoppas fan säsong 2 blir bättre än vad vi sett nu i slutet.

FÖRRESTEN, lite relaterat till säsong två: Har ni sett vilka som castats än så länge?
tumblr_npbm7ptBIe1sx679fo2_r1_500.png

Stanley Weber som Le Comte St Germain (mumma säger jag, jag hade stört nog en viss fascination för snubben ...)

236311.jpg

Robert Cavanah som Jared Fraser

Ja, jag såg bilderna ovan här om dagen. Känns väl helt ok utan att ha sett ngn av dem iklädd kostymen sas.

Tycker kanske också att det var lite för mycket detaljer som visades mellan Jamie och Black Jack, jag hade inte behövt se det. Var ju mest fokus på den sexuella biten, har för mig han misshandlades på andra sätt också? Blev han inte piskad på ryggen igen? Minnet sviker lite igen känner jag...
 
Nu tycker jag att det ekar lite för tomt här! Jag hittade ju denna guldgruva till tråd förra veckan och fastnade direkt eftersom jag redan sett serien (och tyckte den va gym!). Passande nog så fyllde jag år idag så jag hann önska mig en box med de 4 första böckerna och den kom idag så jag ska strax nu börja läsa det första!:banana::bump:

Nu hoppas jag att det blir en riktigt grym läsning så jag har något att göra i sommar och att denna tråden kommer igång snart igen, i alla fall när nästa säsong kommer! När var det nu igen? :)
 
Nu tycker jag att det ekar lite för tomt här! Jag hittade ju denna guldgruva till tråd förra veckan och fastnade direkt eftersom jag redan sett serien (och tyckte den va gym!). Passande nog så fyllde jag år idag så jag hann önska mig en box med de 4 första böckerna och den kom idag så jag ska strax nu börja läsa det första!:banana::bump:

Nu hoppas jag att det blir en riktigt grym läsning så jag har något att göra i sommar och att denna tråden kommer igång snart igen, i alla fall när nästa säsong kommer! När var det nu igen? :)

Ljudböckerna är superbra med! Hon som läser är så himla duktig. :love:
 
Ja, jag såg bilderna ovan här om dagen. Känns väl helt ok utan att ha sett ngn av dem iklädd kostymen sas.

Tycker kanske också att det var lite för mycket detaljer som visades mellan Jamie och Black Jack, jag hade inte behövt se det. Var ju mest fokus på den sexuella biten, har för mig han misshandlades på andra sätt också? Blev han inte piskad på ryggen igen? Minnet sviker lite igen känner jag...

Jag blev grining över att dom slog sönder vänsterhanden istället för hans högerhand.

Små detaljer som stör mig något grymt. Såvida det inte var så att mitt nedladdade avsnitt var spegelvänt. :angel:
 
Jag blev grining över att dom slog sönder vänsterhanden istället för hans högerhand.

Små detaljer som stör mig något grymt. Såvida det inte var så att mitt nedladdade avsnitt var spegelvänt. :angel:

Bara för det så sitter jag här och funderade på om det verkligen inte var högerhanden? :confused: Får antingen gå och lägga mig eeeelleeeer se om avsnittet :D
 
Nu har jag sett klart säsong 1 (hopplöst efter, jag vet :o)
Jag tycker precis som de flesta andra att Claires roll inte känns som den i boken. Avsnitt 16 är så vidrigt emellanåt, det blev verkligen för mycket emellanåt. Men jäklar vad bra Sam och Tobias spelar i de scenerna. Men blev han brännmärkt i boken?

Någon som vet när säsong 2 kommer?
 
Senast ändrad:
Nu har jag sett klart säsong 1 (hopplöst efter, jag vet :o)
Jag tycker precis som de flesta andra att Claires roll inte känns som den i boken. Avsnitt 16 är så vidrigt emellanåt, det blev verkligen för mycket emellanåt. Men jäklar vad bra Sam och Tobias spelar i de scenerna. Men blev han brännmärkt i boken?

Någon som vet när säsong 2 kommer?
Japp, han blev brännmärkt i boken. Både avsnitt 15 och 16 är fruktansvärt obehagliga att se på men skådespeleriet är världsklass! Så synd att de inte blev Emmy-nominerade eller ens nominerade nu i det skotska BAFTA (som jag inte ved riktigt vad det är, vet bara att Sam var riktigt besviken).
 
Ja, det tog väldigt fort slut. Vad tyckte ni?

Avvek ju rätt mycket från riktiga storyn men jag tyckte det var en helt ok inledning på säsongen. Tittade om säsong 1 för några veckor sedan och då kunde jag acceptera utsvävningarna mycket bättre faktiskt. Kunde se serien som en lite fristående del som faktiskt funkade helt ok.
 
Ja, det tog väldigt fort slut. Vad tyckte ni?
.
Jag blev fundersam där ett tag och undrade nästan om det var fel avsnitt för detta var ju i slutet på boken...
Men jag antar att de behöver få med vad som händer när Claire är i nutid i denna serien - om de har en bok per serie.
Nu är det ett tag sedan jag läste böckerna så jag minns inte lika mycket från böckerna som jag gjorde under säsong ett.
 
Jag tyckte också att det var riktigt bra gjort. Såg någonstans att Ron D Moore hade sagt att det hade blivit för besvärligt för non-readers om de hade börjat i 1968 och sedan berättat hela historien med en vuxen Brianna och bara återblickar från 1948 när Claire kom tillbaka. I boken får man inte heller någon känsla för vad Frank har gått igenom (jag är inte Frank-fan, men tycker ändå synd om honom) men här får man en verklig sympati för honom. Tobias prestation är fantastisk!
 
Jag tyckte att det sög.

  1. Tycker fortfarande hon som spelar Claire är värdelös på sitt jobb. Och sin dialekt. Båda delar påverkar hela min uppfattning om serien på ett oerhört negativt sätt.
  2. Tycker att de måste fatta att det spelar ingen roll vad som händer utanför scen - det är det som händer på själva skärmen som ska räknas. Ser överallt kommentarer om att man ska lyssna på podcasts/läsa artiklar för att förståååå varför. Nä liksom. Det ska vara så pass självförklarande.
  3. Varför överhuvudtaget inleda med att hon kommer tillbaka? Kan inte non-readers få ha lite hopp? ;)
  4. Murtagh är plötsligt inte det minsta tvär utan pratar om känslor. Mycket märkligt.
Överlag ännu sämre än S1. Får väl hoppas att de plockar ihop det lite grann.

Men jag är glad ändå, lovar :D
 
Sedan så får jag väl egentligen sälla mig till min mans åsikt: det är ju inte en dålig-dålig serie på det sättet. Den är bara inte överdrivet bra. Skådisarna har sina ögonblick men om man jämför med riktigt bra serier (typ Orange is the new black, eller Tudors om vi ska tala om kostymdrama) så står sig Outlander inte alls.

För egen del tycker jag att det är synd att serien är så pass upphaussad för hade den inte varit det så hade det (för mig i alla fall) varit lättare att se den som en quirky adaption. Nu förväntar jag mig istället att se något som är riktigt bra. Och det blir inte riktigt bra.
 
Skådisarna har sina ögonblick men om man jämför med riktigt bra serier (typ Orange is the new black, eller Tudors om vi ska tala om kostymdrama) så står sig Outlander inte alls.

Tycker Orange is the new black har fantastiska skådespelare så där håller jag med men vad gäller Tudors som kostymdrama tycker jag absolut Outlander står sig!

Upptäckte nyss att viaplay släpper andra säsongen av Outlander! Jag som precis avslutat prenumerationen, nu måste jag ju ta tillbaka den! :D
 

Liknande trådar

Kultur Hej , jag är ett stort fan av Serien Outlander av Diana Gabaldon . Vet inte hur många ggr jag har sett den och nu väntar jag på säsong 7...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 852
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 648
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 254
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 286
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Hur få stilla händer?
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp