Bukefalos 28 år!

Outlander (Diana Gabaldon)

Jag antar att vi kör med spoilertaggar? :)

Fortfarande sjukt snygg scenografi. Kul att de valde att ta det ur Jamies synvinkel. Smiskscenen var lika rolig som jag hade föreställt mig. Kan dock inte riktigt komma ifrån att Claire mest kändes bortskämd. Ja, hon är ju in character och ja visst ÄR det bra att hon visar på sin integritet, men tja ... jag tyckte att hon var ganska egocentrisk redan i boken (om än med förmildrande drag) men här kändes hon inte särskilt likeable alls.

Vad det gäller sexscenen tyckte jag att Jamie var bra. Däremot liiiite störande att Claire låter som att hon får ett astmatiskt anfall så fort sexscenerna börjar. Och att flåset sedan fortsätter. Jag fattar grejen - att hon inte ska vara passiviserad - men jag hade gärna sett mer variation i hennes uppskattande ljud.
 
Istämmer nog rätt bra med @Andromedae. Är fortfarande lite förvånad över att de lyckas fånga böckerna så pass bra i serien. Vet inte om jag har sett någon sån bra filmatisering tidigare. Sen gillar de små detaljerna som man lägger märke till när man har läst böckerna :)

Ser fram emot kommande avsnitt, ska bli intressant att se hur (eller vad :p) de har valt att visa det som komma skall.
 
Nu har jag sett det :D
Jag älskar musiken, scenografin, stilen.:love: Håller med om att jag tycker det är en väldigt bra filmatisering.

Var rädd att de skulle ändra för mycket kring det här avsnittet, men det tycker jag inte att de har gjort.
Möjligen hade jag önskat lite längre dialog i grälet kring desertörerna, det att Claire inte såg Jamie som misslyckad där, fast han tyckte att han hade svikit henne.

Jag gillar hur de fångar känslor och stämningar, som när Claire blir utfryst i värdshuset, eller när Colum endast välkomnar Claire. Det är mycket talande tystnad, det gillar jag.
 
Vet inte riktigt hur man gör en spoilertag så därför skriver jag lite enkelt. Har sett avsnittet två gånger nu för jag var ganska besviken första gången. Jag saknade framför allt deras samtal när de gick med hästarna där Jamie berättade om sin uppväxt och Claire bättre kunde förstå bakgrunden till hans handlande gentemot henne. Sedan blev jag förvånad av att se konflikten mellan Colum och Dougal för den skildras inte alls så i boken. Men det måste kanske vara så för att föra handlingen framåt när det är filmat. Andra gången jag såg avsnittet kunde jag acceptera det mer. Annars tycker jag att serien är fantastiskt bra och att det är otroligt vackert filmat. Försöker hela tiden promota den för mina vänner. Har lyckats få min hovslagare och hans familj såld på den :)

A
 
Vet inte riktigt hur man gör en spoilertag så därför skriver jag lite enkelt. Har sett avsnittet två gånger nu för jag var ganska besviken första gången. Jag saknade framför allt deras samtal när de gick med hästarna där Jamie berättade om sin uppväxt och Claire bättre kunde förstå bakgrunden till hans handlande gentemot henne. Sedan blev jag förvånad av att se konflikten mellan Colum och Dougal för den skildras inte alls så i boken. Men det måste kanske vara så för att föra handlingen framåt när det är filmat. Andra gången jag såg avsnittet kunde jag acceptera det mer. Annars tycker jag att serien är fantastiskt bra och att det är otroligt vackert filmat. Försöker hela tiden promota den för mina vänner. Har lyckats få min hovslagare och hans familj såld på den :)

A
Du kan skriva:
[ spoiler="rubrik" ]Text. [ /spoiler ]
utan mellanslagen i taggarna
:)


Jag saknar också vissa delar från boken, men en del måste ju göras om för att det ska fungera...
Vet att jag reagerade på vissa saker i tidigare avsnitt (minns inte vad just nu) som var ändrat. Men det går ju inte komma ifrån det, det måste ju anpassas. Och jag tycker att de har gjort ett bra jobb med det hittills. :)
 
Avsnitt tio
Avsnittet då serien slutar följa boken. I början har vi mer astmatiskt flämtande (inte svårt att gissa vad som är på g). Sedan följer ... meh. Och mer meh.

Jag tycker att Claire blir allt mer ocharmig. Det känns inte som att karaktären egentligen utvecklas. Synd att hon inte får vara mer yrkeskunnig (ofta känns det mest som att hon går runt med en korg ... jag hade ett annat intryck av boken). Sjukt besviken faktiskt. Visst är det fortfarande snyggt och bra musik, men jag hade förväntat mig mer boktroget efter de nio tidigare avsnitten. Så allmänt intryck: Besvikelse!
 
Senast ändrad:
Blev tipsad av en kompis om denna underbara serie i lördags och såg de första 9 avsnitten igår :angel:

.. längtar redan till ikväll så jag kan se avsnitt 10 :D
 
Avsnitt tio
Avsnittet då serien slutar följa boken. I början har vi mer astmatiskt flämtande (inte svårt att gissa vad som är på g). Sedan följer ... meh. Och mer meh.

Jag tycker att Claire blir allt mer ocharmig. Det känns inte som att karaktären egentligen utvecklas. Synd att hon inte får vara mer yrkeskunnig (ofta känns det mest som att hon går runt med en korg ... jag hade ett annat intryck av boken). Sjukt besviken faktiskt. Visst är det fortfarande snyggt och bra musik, men jag hade förväntat mig mer boktroget efter de nio tidigare avsnitten. Så allmänt intryck: Besvikelse!

Jag instämmer! Blev också lite besviken på det här avsnittet, började fundera på om jag verkligen läst boken ordentligt :cautious:
Jag hade velat haft med den delen där Geilis och Claire är ensamma hemma hos Geilis och håller på med lite häxkonster. Att den inte var med gör att jag blir lite orolig över att den kommande bränna-häxorna-på-bål-scenen där hon ser vaccinationsmärket inte kommer att vara med. Vet inte varför jag kände så men jag antar att jag tyckte att scenen hemma på vinden hos Geilis var ett litet förspel till den. Man får ju intrycket av att Geilis vet vem hon är där men inte varför och vid bålet sen så fattar man ju varför.

Får se hur de reder upp den här "soppan" nästa avsnitt. Har ju tidigare tyckt att de små avstickare de gjort varit realistiska och känt som händelser som faktiskt kunde ha hänt fast inte var med i böckerna.
 
Avsnitt tio
Avsnittet då serien slutar följa boken. I början har vi mer astmatiskt flämtande (inte svårt att gissa vad som är på g). Sedan följer ... meh. Och mer meh.

Jag tycker att Claire blir allt mer ocharmig. Det känns inte som att karaktären egentligen utvecklas. Synd att hon inte får vara mer yrkeskunnig (ofta känns det mest som att hon går runt med en korg ... jag hade ett annat intryck av boken). Sjukt besviken faktiskt. Visst är det fortfarande snyggt och bra musik, men jag hade förväntat mig mer boktroget efter de nio tidigare avsnitten. Så allmänt intryck: Besvikelse!

Jag instämmer! Blev också lite besviken på det här avsnittet, började fundera på om jag verkligen läst boken ordentligt :cautious:
Jag hade velat haft med den delen där Geilis och Claire är ensamma hemma hos Geilis och håller på med lite häxkonster. Att den inte var med gör att jag blir lite orolig över att den kommande bränna-häxorna-på-bål-scenen där hon ser vaccinationsmärket inte kommer att vara med. Vet inte varför jag kände så men jag antar att jag tyckte att scenen hemma på vinden hos Geilis var ett litet förspel till den. Man får ju intrycket av att Geilis vet vem hon är där men inte varför och vid bålet sen så fattar man ju varför.

Får se hur de reder upp den här "soppan" nästa avsnitt. Har ju tidigare tyckt att de små avstickare de gjort varit realistiska och känt som händelser som faktiskt kunde ha hänt fast inte var med i böckerna.

Jag håller också med. Speciellt om vinds-scenen, jag minns det som att geilis försökte få Claire att berätta sanningen om sig själv i boken, men den biten var ju inte alls med här. Funderar på om det kommer att komma när de sitter i "gropen" sedan, att de bara har flyttat om lite...

Jag kände mig lite förvirrad faktiskt, det var ett tag sedan jag läste boken så jag var osäker på vad som var omgjort och vad som jag helt enkelt inte kom ihåg.
Ska de bli klara med första boken den här säsongen? Minns inte var den slutar, men det känns som det är en hel del kvar?

Är sugen på att läsa om boken nu, får se om bibblan har den inne...
 
Jag håller också med. Speciellt om vinds-scenen, jag minns det som att geilis försökte få Claire att berätta sanningen om sig själv i boken, men den biten var ju inte alls med här. Funderar på om det kommer att komma när de sitter i "gropen" sedan, att de bara har flyttat om lite...

Jag kände mig lite förvirrad faktiskt, det var ett tag sedan jag läste boken så jag var osäker på vad som var omgjort och vad som jag helt enkelt inte kom ihåg.
Ska de bli klara med första boken den här säsongen? Minns inte var den slutar, men det känns som det är en hel del kvar?

Är sugen på att läsa om boken nu, får se om bibblan har den inne...
Ja, säsong två baseras på Dragonfly in Amber.
 
Jag håller också med. Speciellt om vinds-scenen, jag minns det som att geilis försökte få Claire att berätta sanningen om sig själv i boken, men den biten var ju inte alls med här. Funderar på om det kommer att komma när de sitter i "gropen" sedan, att de bara har flyttat om lite...

Jag kände mig lite förvirrad faktiskt, det var ett tag sedan jag läste boken så jag var osäker på vad som var omgjort och vad som jag helt enkelt inte kom ihåg.
Ska de bli klara med första boken den här säsongen? Minns inte var den slutar, men det känns som det är en hel del kvar?

Är sugen på att läsa om boken nu, får se om bibblan har den inne...

Första boken slutar när de är i klostret och Jamie är trasig här och där. Är en del som ska in i 6 avsnitt bl.a. häxprocessen, sedan lär de ju till craig na dun igen, hänga på lallybroch ett tag, och sedan lär det väl gå ett-två avsnitt när de är i fängelset med kapten randall och sedan ska de ju till Frankrike. Så jag hoppas att det mest väsentliga får komma med och att det inte blir några större utsvävningar mer.
 

Liknande trådar

Kultur Hej , jag är ett stort fan av Serien Outlander av Diana Gabaldon . Vet inte hur många ggr jag har sett den och nu väntar jag på säsong 7...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 835
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 550
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 189
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp