Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag trodde aldrig att sambon och jag skulle kunna komma på namn som vi båda gillar men det har vi faktiskt gjort, både tjej- och pojknamn :)
Han gillar svenska gamla namn medan jag har varit inne på mer internationella och mindre vanliga..
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

"Bláthnaid! Bláthnaid! Vääänta på mamma! Bláthnaid! Spring inte ut i vägen!"

Låter jobbigt :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:

Hur uttalar man de namnen? Får inte riktigt till det rätt här tror jag..:)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vi har "vanliga" namn på våra barn, Jonatan och Anton, men till trean nu har vi bara flicknamn. Hon ska heta Lina. Blir det en pojk är jag rädd att han blir namnlös. Vi bryr oss inte så mycket om ifall namnet ligger på topplistan, men nr 1-10 skulle nog gå bort iaf...
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Nu ligger tydligen både Jonatan och Anton på top 10 enligt gravid.se...:eek: Och maken heter Filip och han finns också där... Suck.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Hon heter Nike som är ett gammalt grekiskt gudinnenamn! Så mycket för det moderna:)

Vår bvc-tant uttalar det Nicke eller Nick, trots att vi upprepade gånger talat om för henne hur det uttalas!

Roligaste var ändå min pappas fru:
- Ska hon heta NAJK? Men ni är ju inte fotbolls-intresserade!!!!

:)

Va, ska inte Nike uttalas som det stavas? Det hade jag gjort :o
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min mamma ville döpa mig till Shirley. Efter Shirley Temple. Om det är någon som minns.
Min pappa propsade på ett annat namn. Ett namn som sen visade sig vara ett utav Sveriges vanligaste förnamn på raggare och kvinnliga fångar födda på 60-talet :D (Detta är dock en aningens ovetenskapligt bevisat).

Jag tycker ni ska ge ert barn det namn som ni gillar allra mest. Oavsett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Pappa ville att jag skulle heta Cecilia. Men mamma vägrade, ifall jag skulle ha läspat :o Cecilia i läspform tillsammans med mitt ganska ovanliga efternamn var en rätt taskig kombination :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker att namn ska stavas som de låter, de ska vara lätta att uttala och de ska inte vara konstiga, konstgjorda. Men det är ju bra om man hittar ett namn som inte 4 andra i klassen heter.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Tjejnamnet = BLAW nid
Killnamnet Deaglán= DEG lawn

Bananbambi; Dom är inte så jobbiga att ropa, ungefär lika jobbigt so att ropa Madeleine. :D

:eek:

MEN!

Hur menar du att dagiskompisarna ska förstå vad barnen heter?? (eller någon annan heller för den delen)

Namn på ett helt annat språk som är helt omöjliga att gissa stavning eller uttal på tycker jag BELASTAR barnet.

Inte ger man barnet ett sådant namn för BARNETS skull :confused:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Dagbarnen tror jag är det minsta problemet. De är så vana vid ovanliga namn och framför allt utlänska namn. Värre är det med vuxna. Min sons kompisar har inget problem med att varken acceptera eller utala min sons namn. Men vuxna däremot ska till varje pris få det till ett likartat vanligt namn, när de väl lärt sig så "glömmer" de till nästa gång. Något jag lagt märke till när det gäller i princip alla lite mer ovanliga namn, vuxna vill få det till något de tycker passar och som de känner igen.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vet att du inte frågade mig men tänkte ända kommentera.

Jag tror inte man ska underskatta barns förståelsekapacitet. Inte vuxnas heller. Jag har inga som helst problem med de namnen.:)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Å andra sidan hade de ju kunnat vara inflyttade irländare och då hade man haft samma problem. En ganska stor del av befolkningen i Sverige är ju inte svensk och har därmed konstiga namn. Hur hade man uttalat Ahmed om man inte visste?

Bláthnaid är jättefint tycker jag, min kompis systerdotter heter så och kallas Blabla :D (hon är iofs bara 4, kanske inte lika kul när hon är 24)
Deaglán är en irländsk stavning av Declan, som ju inte är speciellt svårt att uttala. Inte svårare än Kajsa på engelska typ :)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Mitt namn är väl inte jättevanligt, tycker att det är skönt.

Vet några som döpte sin son till Arielson. Ehm, hur tänkte ni nu liksom?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:

ohh, de namnen gillar jag! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 727
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 587
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 221
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 496
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp