Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag har ett lite lagom vanligt namn. Lisa.

Jag träffar sällan andra som heter det men har aldrig träffat någon som säger "Vad sa du att du hette...?"
Jag har även ett ganska ovanligt efternamn. Inte så ovanligt så att människor inte kommer ihåg det utan lite lagom ovanligt. ;)

Namnmässigt är jag alltså lagom! :rofl:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag och min sambo har helt olika åsikt om namn men har lyckas komma överens om ett fåtal hittills..

Line om den första blir en dotter

Aksel eller Viktor om det blir en pojke..

Men det hinner säker ändra sig många gånger..

Aksel är efter min farfar så det kommer vår förstfödda son (om vi får någon) att heta, antingen som mellanamn eller tilltalsnamn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Hur menar du att dagiskompisarna ska förstå vad barnen heter?? (eller någon annan heller för den delen)
Jag håller med om att Blathnaid (Blánjed uttalas det) inte passar på ett barn som är fött i Sverige av svenska föräldrar. Har de dock irländska föräldrar kan jag förstå, men bara för att morsan har spenderat ett par månader på Irland gör det inte rätt att faktiskt i detta fall handikappa barnet på det viset.

Om man ska envisas med att kalla barnet för någotning irländskt finns det massor med fina namn som folk i gemen kan uttala. Och man behöver inte använda den irländska stavningen, utan kan välja den nymoderna stavningen. Tex Niamh blir Nieve, Deaglan blir Declan, Mícheál (uttalas Míhal) blir Michael, Eóin blir Owen.

Jag tycker att det är viktigt att ge barnen ett namn som visar vart de kommer ifrån, men samtidigt funkar internationellt. Blathnaid funkar inte internationellt!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker att det är lite konstigt med ala dessa utländska namn på barn.... När jag låg på BB hette ungarna Oliver, Kevin, River, Kiefer, Hoffman, Mike, Charlie... Kändes som om man hamnat i Hollywood.
Har Young Guns generationen växt upp....?! =)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Mina ungar skulle hetat Karin, Lilja och Ingrid.
Det blev Björn, Leif och Mårten istället.....
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tror inte man ska underskatta barns förståelsekapacitet. Inte vuxnas heller. Jag har inga som helst problem med de namnen.:)

Jag, och garanterat alla mina arbetskamrater som ropar upp folk i väntrum, skulle ha MYCKET stora problem med de namnen.

Att välja outtalbara namn på ett gammalt främmande språk man inte har anknytning till - VARFÖR gör man det? Romantiska griller? Och när man tröttnat på det ska barnen fortsätta lida för det?

Jag tycker nog det är snäppet värre än vanliga trashnamn :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag tycker att det är lite konstigt med ala dessa utländska namn på barn.... När jag låg på BB hette ungarna Oliver, Kevin, River, Kiefer, Hoffman, Mike, Charlie... Kändes som om man hamnat i Hollywood.
Har Young Guns generationen växt upp....?! =)

De barnen bor här i mina kvarter.

Och apropå guns - de är nog snart beväpnade :(
 
Sv: Ovanliga namn till barn

kl

OM jag får en flicka har jag snöat in mig på Luna Bianca som då betyder vit snö. Men om man nu ska ha ett dubbelnamn, ska jag ha streck eller utan streck? Eller ska jag renut utav döpa henne till Luna och Bianca som mellananmn? Man kan ju då kalla henne för vilket man vill av de 2 namnen om man vill förenkla? För mig är det viktigt att mina barns namn har självklara uttal som oxå låter fint på både Kroatiska och svenska och så ska de finnas med i katolska kalendern, Visste ni att Saga, Ema och Iris finns där t om :) Mina söner heter Dominic Nikola och Gabrijel Noah. 2 namn, inte dubbelnamn alltså.

Det ändå jobbiga med Luna på svenska är att det inte ska uttalas så, det är ju italiensk, det ska uttalas som låna fast mjukare och mer utdraget...Mjukt u liksom typ Låuna...Dominic däremot vill att en syster ska heta Angelina...tycker om det med...hmm...
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga namn till barn

De barnen bor här i mina kvarter.

Och apropå guns - de är nog snart beväpnade :(

:rofl:
förlåt det lät så kul....

Jag är spyless på vissa moderna namn... hur många 90-talister heter inte Liam och Noel? Hello oasis liksom! (Yeak)

Har redan glömt de där irländska namnen.... tycker också det är galet välja ngt som kommer försvåra för barnet/barnen.... Jag har tyckt det varit nog jobbigt få korrigera alla som säger ****lund ist för ****strand åt mig :rofl:

Min mamma ville döpa mig till Mari-juana :rofl: men fick avslag :angel:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:


potentiella smeknamn:

"Blatte"
och
"Degge" eller "De"/"D"

skitkul :cry:

(alltså fina namn säkert i Irland men få dagisbarn och dagispersonal att uttala det.... näääää)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Appropå irländska namn, när jag var i Australien och pluggade/au-pairade för några år sedan var det min kompis familj som kom från Irland som döpt sina barn till Emer, Meiph (osäker på stavningen) och Eoin ("Owen"). Jättefina namn, men de passade klart bäst i ett land där man pratar engelska.

/Bri - vars barn har ett svenskt otrendigt namn som var populärast på 70- och 80-talet. ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

/Bri - vars barn har ett svenskt otrendigt namn som var populärast på 70- och 80-talet. ;)

Var det inte du som hade samma som jag har på min pojk? Börjar på J och slutar på s....:D

Jag gillar gamla hederliga svenska namn, som Magnus, Mikael, Lisa, Anna, Greta.....

Min syster är ensam i Finland om sitt namn, och hon har suckat åt det många gånger :smirk:, och frågat av mamma och pappa varifrån de fick den "ljusa" (NOT) iden till namnet :D.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Japp, och "ona" i mitten! :D Visst har vi god smak! :D

Jepp! Sist jag kollade låg det inte på hundra i topp bland pojknamnen, även om det känns som ett "vanligt" namn. Men inte bland dagens barn!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*kl*

...och visst är det väll snyggt med alla dessa utländska hollywoodinspirerade förnamn ala Angelina/Kevin/Hailey tillsammans med ett svenskt efternamn.... :angel: *kräksmiley*!!

Kommer osökt att tänka på Tiffanny Persson :rofl:..

Tiffany.jpg
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*Kl*

Mitt barn om de blir en tjej ska hete Bláthnaid, finns ingen i Sverige som har det som tilltalsnamn. Det är ett Irlänskt (celtiskt namn) som betyder lilla blomma.
Även ett till namn jag tycker om är Genevive där finnsde 2 i Sverige som har det som mallannamn.

Killen ska heta Deaglán som betyder full av godhet. Finns ingen i Sverige som heter det heller. Även detta är ett keltiskt namn.

Tycker om dom Irländska namnen. :love:

Fina namn om ni levat i Cork, men inte i en jämtländsk liten by... Ta ett samiskt namn i stället :angel:.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 638
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 518
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 204
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp