P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte lyssnat på något avsnitt. Men jag känner familjen och har följt det här sen de lyckades slå sig fria och fly från mannen i fråga, trots att de hotades till livet.
Jag förstår bara inte hur det jävla aset, rent ut sagt, kunnat få hållas så länge. Han har ju fortfarande inte lämnat gården som rättsligt tillhör hans fd.
Hur fan man kan uppföra sig så jävla illa gentemot sina barn(ej sexuellt dock) utöver de vidrigheter, hot etc han utsatt andra för är helt ofattbart.
Och de som fortsatt hålla honom om ryggen och hjälpt till att förstöra företagets värde och köra det i botten bara för att han vill plåga sitt ex och deras gemensamma barn.. Usch!
Hoppas det där jävla aset åker in och att familjen äntligen kan få börja om och få tillbaks det som är deras.

Tycker du ska lyssna på reportaget/serien också . Det är välgjort och respektfullt .
 
Är det något speciellt du tänkte på ang det?
Jag har tänkt lyssna framöver när jag får tid.

Nej ? Men det är värt att lyssna på eftersom du dessutom verkar känna familjen osv. Sen blir jag LITE fundersam om det verkligen är samma ”familj” du menar , IOM att du inte lyssnat på reportaget . Det finns ju tyvärr flera sådana här fall som liknar varandra som belysts medialt .
 
Jag ska lyssna på reportaget.
Har bara en fråga, för 1 eller 2 år sen skrev en "dotter" ett inlägg om hur hennes pappa som drev ridskola behandlade dom illa osv.r det här dem personen?
 
Nej ? Men det är värt att lyssna på eftersom du verkar känna familjen osv. Sen blir jag LiTE fundersam om det verkligen är samma ”familj” du menar , IOM att du inte lyssnat på reportaget . Det finns ju tyvärr flera sådana här fall som liknar varandra som belysts medialt .

Det nämns ju ett namn i tråden och även ålder vid graviditet, tidigare dom och årtal ang det, olika händelser etc. Så jag antog att det var den familjen. Men det kan ju vara fel.

Och jo, jag ska lyssna när jag får tid. Men det är en historia som berör mig väldigt iom att vi lärde känna varann just då de kom därifrån och såg på nära håll hur man påverkats. Så jag får ta det en dag då jag "har råd att bli påverkad" utöver tid.
 
Nej ? Men det är värt att lyssna på eftersom du dessutom verkar känna familjen osv. Sen blir jag LITE fundersam om det verkligen är samma ”familj” du menar , IOM att du inte lyssnat på reportaget . Det finns ju tyvärr flera sådana här fall som liknar varandra som belysts medialt .

Det är samma familj som @tuaphua pratar om. Jag är 100% säker
 
Jag sökte jobb där för länge sen. Minns inte om det var det stallet jag fick jobb i eller ej. Var där bara en gång eller två.

Nu är väl mannen så sjuk så det lär väl inte hända något mer? Alltså med gården tänkte jag.
 
Hade faktiskt aldrig hört talas om det här, men sträcklyssnade på alla delar. Hela grejen är så sjuk att jag finner inga ord. Visst är det typiskt sektigt och indoktrinerande osv. Men Sekter brukar väl inte ha medlemmarnas föräldrar springande i "sektlokalerna" utan bryta deras band med närstående så mycket som möjligt. Snacka om hiding in plain sight. Läskigt.
Som de sade någonstans i dokumentären, det är inte bra när någon blir ställt på piedestal och sedd som någon form av supermänniska sådär.
 
Jag sökte jobb där för länge sen. Minns inte om det var det stallet jag fick jobb i eller ej. Var där bara en gång eller två.

Nu är väl mannen så sjuk så det lär väl inte hända något mer? Alltså med gården tänkte jag.

Hända och hända - jo han är fortfarande i kraft att jävlas med sin familj vad det gäller allt runt gården.
 
Hade faktiskt aldrig hört talas om det här, men sträcklyssnade på alla delar. Hela grejen är så sjuk att jag finner inga ord. Visst är det typiskt sektigt och indoktrinerande osv. Men Sekter brukar väl inte ha medlemmarnas föräldrar springande i "sektlokalerna" utan bryta deras band med närstående så mycket som möjligt. Snacka om hiding in plain sight. Läskigt.
Som de sade någonstans i dokumentären, det är inte bra när någon blir ställt på piedestal och sedd som någon form av supermänniska sådär.

Så länge man håller med är man inget hot. "Problemet" uppstår när man säger ifrån eller gör sig obekväm och ifrågasätter. Han kan vara väldigt vältalig om han vill. Lite som med andra som ger sig på folk - "inte skulle väl han som är så trevlig göra något sånt"...
 
Läste någonstans att han sålt hästar/hästarna till nått ställe i Nacka trots att han inte fick. Men det var kanske inte alla hästar?
Ridsportförbundet och SRR har verkligen fått på nöten. Med all rätt verkar det som, uselt skött från deras sida.
 
Beskrivningen av hur han får alla att tro på honom och vara lojala med honom är ett väldigt bra exempel på klassisk manipulation. Hur man väljer offer till hur man skapar ett vi och ett dom och varför alla som inte tillhör vi är fienden som ska bekämpas. Att förklara varför andra var ute efter honom med att de ville åt gården känns väldigt banalt om man är vuxen, det låter som en ungdomsbok om hästar, men det är genialiskt om man vill få unga flickor att sluta upp en.
Man kan dra paralleller mellan hur en sekt byggs upp, det är precis samma sorts psykologi.
Ja, det är verkligen manipulation! Finns flertal inom hästvärlden som gör just det, otroligt obehagligt!
 
Jag har i princip sträcklyssnat på alla avsnitt efter att jag såg den här tråden. Väldigt välgjord dokumentär. Fruktansvärd historia givetvis, men viktigt att ta del av, inte minst det sjuka skuldbeläggandet av offren.
 
Så jag fattade alltså rätt att han fortfarande sitter och ugglar på gården? Tyckte det blev lite luddigt i slutet eller så lyssnade jag dåligt.

Jo, han är kvar. Beslutet om att han ska väck kom efter att han förhalat det så länge det gick. Men det var väl iaf 1,5-2år sen som det först äääntligen efter förhalande bestämdes.
Sen överklagade han ju och förhalar igen och igen. Men nu finns ny dom att han ska väck.
Men aset har sålt hästar han inte äger till en ridskola som vet att han inte äger dem, utan att det är hans fd som äger dem.
Han har också underlåtit att utfodra, vattna etc flera av de som är kvar.
Och han har försökt göra ett kontrakt där han hyr hela anläggningen och bostäder under en period om flera år till en struntsumma som enligt rådande marknad kanske skulle vara rimligt för en liten lägenhet typ.

Nu hoppas man att myndigheterna äntligen avhyser honom. För både familjens och djurens skull.
 
Jo, han är kvar. Beslutet om att han ska väck kom efter att han förhalat det så länge det gick. Men det var väl iaf 1,5-2år sen som det först äääntligen efter förhalande bestämdes.
Sen överklagade han ju och förhalar igen och igen. Men nu finns ny dom att han ska väck.
Men aset har sålt hästar han inte äger till en ridskola som vet att han inte äger dem, utan att det är hans fd som äger dem.
Han har också underlåtit att utfodra, vattna etc flera av de som är kvar.
Och han har försökt göra ett kontrakt där han hyr hela anläggningen och bostäder under en period om flera år till en struntsumma som enligt rådande marknad kanske skulle vara rimligt för en liten lägenhet typ.

Nu hoppas man att myndigheterna äntligen avhyser honom. För både familjens och djurens skull.

Aha, då stämmer det inte att han är dödssjuk?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 677
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 457
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp