P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat igenom de tre första avsnitten än sålänge. Blir lite beklämd över vissa föräldrars uttryck över att ha kvar sina barn där även när rykten börjar florera om övergrepp. "Jo men jag förväntar mig att min dotter skulle säga till mig om hon blev utsatt för övergrepp" säger mamma Henrietta.

Som att det skulle kännas bättre, att få veta i efterhand att det hände när man redan innan vet att andra anklagat honom för övergrepp. Själv skulle jag aldrig vågat haft kvar mitt barn där efter en sådan anklagelse.
 
Lyssnat igenom de tre första avsnitten än sålänge. Blir lite beklämd över vissa föräldrars uttryck över att ha kvar sina barn där även när rykten börjar florera om övergrepp. "Jo men jag förväntar mig att min dotter skulle säga till mig om hon blev utsatt för övergrepp" säger mamma Henrietta.

Som att det skulle kännas bättre, att få veta i efterhand att det hände när man redan innan vet att andra anklagat honom för övergrepp. Själv skulle jag aldrig vågat haft kvar mitt barn där efter en sådan anklagelse.

Det var precis det jag tänkte när jag hörde det.
 
Lyssnat igenom de tre första avsnitten än sålänge. Blir lite beklämd över vissa föräldrars uttryck över att ha kvar sina barn där även när rykten börjar florera om övergrepp. "Jo men jag förväntar mig att min dotter skulle säga till mig om hon blev utsatt för övergrepp" säger mamma Henrietta.

Som att det skulle kännas bättre, att få veta i efterhand att det hände när man redan innan vet att andra anklagat honom för övergrepp. Själv skulle jag aldrig vågat haft kvar mitt barn där efter en sådan anklagelse.

Det är skitlätt att sitta och tro vad man skulle ha gjort. Du har inte en aning. Du har inte gått dom skorna. Du vet inte.

Det var en extremt väldgjord fasad med en fin familj och en verksamhet som faktiskt frodades. Jag begriper mycket väl varför folk lät sina barn rida kvar under de åren.
 
Lyssnat igenom de tre första avsnitten än sålänge. Blir lite beklämd över vissa föräldrars uttryck över att ha kvar sina barn där även när rykten börjar florera om övergrepp. "Jo men jag förväntar mig att min dotter skulle säga till mig om hon blev utsatt för övergrepp" säger mamma Henrietta.

Som att det skulle kännas bättre, att få veta i efterhand att det hände när man redan innan vet att andra anklagat honom för övergrepp. Själv skulle jag aldrig vågat haft kvar mitt barn där efter en sådan anklagelse.
Speciellt som man vet att just detta med att barn inte berättar är så vanligt.
Att då bara ta för givet att de helt oproblematiskt skulle.
 
Lyssnat igenom de tre första avsnitten än sålänge. Blir lite beklämd över vissa föräldrars uttryck över att ha kvar sina barn där även när rykten börjar florera om övergrepp. "Jo men jag förväntar mig att min dotter skulle säga till mig om hon blev utsatt för övergrepp" säger mamma Henrietta.

Som att det skulle kännas bättre, att få veta i efterhand att det hände när man redan innan vet att andra anklagat honom för övergrepp. Själv skulle jag aldrig vågat haft kvar mitt barn där efter en sådan anklagelse.
Jag tror att det är vanligare än man tror att folk resonerar så för de kan inte greppa vad det innebär att bli utsatt och de kan inte greppa det faktum att så få vågar berätta. Det är också väldigt vanligt att folk menar att anklagelserna inte kan vara sanna "för han skulle aldrig..." Jag har själv sagt till en förälder att inte lämna sitt barn till en person som jag definierar som jävulen själv men som har en "fin" yttre fasad. Föräldern menade att anklagelserna var falska och att det inte var någon fara, han skulle aldrig någonsin kunna göra någon illa. Detta trots att jag gång på gång talade om att orsaken till att jag visste att det var sant var för att jag var där när det hände. Föräldern valde då att bryta kontakten. Med mig.

Så, det är lätt att stå utanför och säga, -jag skulle aldrig lämna mitt barn där, men väl i situationen säger trots allt det flesta, -han skulle aldrig. Det är ungefär som 50 shades of grey. Sålänge det är en fin fasad får saker pågå, det kan till och med ses som något fint. Skulle någon fattig som bor i husvagn och lever på allmosor bete sig så skulle ingen lämna sina barn hos honom men är han rik, har en fin fasad, kan prata för sig ja, då säger folk, -han skulle aldrig...
 
Det är skitlätt att sitta och tro vad man skulle ha gjort. Du har inte en aning. Du har inte gått dom skorna. Du vet inte.

Det var en extremt väldgjord fasad med en fin familj och en verksamhet som faktiskt frodades. Jag begriper mycket väl varför folk lät sina barn rida kvar under de åren.

Du vet inte vilka skor jag har gått.

Det jag reagerade mest på var väl hur föräldern lägger ett så stort ansvar på ett barn att faktiskt våga berätta när ett övergrepp har skett.
 
Nej det vet jag inte, men jag är rätt säker på att du inte varit utsatt för just den här mannen och jag blir otroligt provocerad av folk som tror att de vet hur de skulle agerat.
Man får ju inte glömma att han i princip blev oskyldigförklarad i det där reportaget de pratade om. Att folk valde att tro på det var ju inte så underligt.
 
Det är inte dom människorna som provocerar mig ;)

Det jag har så otroligt svårt för är folk som säger att de aldrig hade "gått på" en sån person utan minsann genomskådat, satt ner foten, osv osv
Nej det förstår jag - jag håller med dig.
Jag tänkte som tillägg. Att man valde att lita på honom var ju inte så konstigt efter reportaget liksom, ffa om han är så vältalig och manipulativ som folk beskriver.
 
Skrämmande att människor kan vara så manipulativa och lyckas dupera så många.... Håren reste sig på armarna fler gånger då jag lyssnade, lider med dem som utsatts men även med dem som faktiskt inte förstod vad som pågick :cry:
 
Lyssnat på alla avsnitt nu och känner verkligen för alla som blivit utnyttjade av detta svin. Undrar hur många som tiger om vad det blivit utsatta för? Kan inte förstå hur folk låtit sina barn rida där då detta varit kännt under så många år. Inte mer än ett år sen jag såg honom äta på resturang med en allt för ung tjej.
 
Sträcklyssnade på alla avsnitt igår och hela historien är ju hemsk. Och att det alltså inte är slut ännu... Låter som en sekt i mina öron med ett oerhört starkt grupptryck. Var ju till och med en tjej som tog tillbaka sina anklagelser för att hon ville komma tillbaka till gården.
 
Lyssnat på alla avsnitt nu och känner verkligen för alla som blivit utnyttjade av detta svin. Undrar hur många som tiger om vad det blivit utsatta för? Kan inte förstå hur folk låtit sina barn rida där då detta varit kännt under så många år. Inte mer än ett år sen jag såg honom äta på resturang med en allt för ung tjej.

Jag tycker det är förvånande att du missar hela grejen med hur folk kunde låta sin barn rida där., det är ju en stor del av dokumentären. Framförallt de åren mellan första domen och att sambon försvann därifrån
 
Det är ju inte bara han som många låter sina barn vara nära... Fd Flyingeryttare som försvann ur rampljuset pga liknande saker är ju jättepoppis som ungdomstränare :yuck:
Om du menar OSryttaren som varit lärare på flyinge har jag aldrig hört att han varit på barn sas?
(Obs, han utnyttjade sin position etc och det var inte ok på något plan - men att jämföra med folk som ligger med barn tycker jag är rätt stor skillnad. Grader i helvetet liksom.)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Om du menar OSryttaren som varit lärare på flyinge har jag aldrig hört att han varit på barn sas?
(Obs, han utnyttjade sin position etc och det var inte ok på något plan - men att jämföra med folk som ligger med barn tycker jag är rätt stor skillnad. Grader i helvetet liksom.)
Tonåringar iaf. Och det är väl också barn? Jag såg honom med gymnasieelever själv.
 
Tonåringar iaf. Och det är väl också barn? Jag såg honom med gymnasieelever själv.
Oki, jag hörde bara om 17-18 åringar och uppåt när jag stod i Flyinge när det hände.
Alltså, jag tycker det var helt rätt att han fick sparken och tycker att han är ett as - men att klumpa ihop med folk som är på 13åringar..

Jag vet inte, jag ser väl gradskillnader som sagt.

Vidrigt att dessa personer inte straffas ordenligt iaf..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 677
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 464
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp