Bukefalos 28 år!

Pekpinnar och dubbla budskap

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vara gravid är inte alltid lätt. Jag blev inlagd på sjukhus pga njurbäckeninflammation och räknades därefter som specialpatient och fick lämna kisseprov varje vecka. Dessutom så var det en väldig hets ang svininfluensa vaccinet, som jag vägrade ta. De ifrågasatte mig och tyckte jag var idiotisk som valde att riskera att bli sjuk, framför att ta vaccinet.

Poängen är den, att jag valde att inte bry mig. Jag valde att köra på den väg jag själv kände var bäst. Lagom är ett finfint ord att använda inom detta. Man behöver inte göra några drastiska ändringar för att man blir gravid. Jag undvek rå fisk, alkohol och rökning. Drack kaffe precis som vanligt och åt i övrigt så som jag alltid gör. Fortsatte motionera hela graviditeten och bar tyngre kassar från affären. Att vara gravid är inget sjukdomstillstånd, man är gravid.

Om barnmorskan ville klanka på mitt val att inte vaccinera mig, kul för henne. Jag visste att jag gjorde rätt och lät därför hennes åsikter gå ut genom andra örat.

Självklart kan du rida! Där är bara dina egna begränsningar som sätter stopp. Kanske inte rida på de mest galna hästarna kanske ;) men vet att när jag var medryttare så red ägaren t o m utan hjälm, för att hon sa att hon minsann inte skulle ramla av ändå och riskera att skada barnet. :P

Bra att du funderar på att byta MVC, låter vettigt. Det ska vara trevligt att gå på besöken.
 
@Ferrari , jag håller med dig! Dock finns det väl en rätt stor poäng med att man vill ta urinprov ofta efter en njurbäckeninflammation så att man inte har GBS utan att veta det. Just GBS är ju faktiskt ganska farligt om bäbisen får.
 
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.

Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.

Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu. :cry:

"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?
 
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.

Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.

Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu. :cry:

"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?

Ja, du kan absolut ändra dig och du kan kontakta MVC . Dock tror jag att det klokaste i din situation är att omedelbart få en samtalskontakt, t.ex. en kurator eller dylikt. Jag tror att du behöver hjälp att reda ut dina tankar och känslor kring både graviditeten, din sambos agerande och hur du känner inför barnmorskans agerande.

Vad du sen väljer lägger jag ingen värdering i. Att vara gravid och få barn ska inte vara en plåga och något man inte står ut med. (Att vara gravid är inte alltid roligt men det ska förhoppningsvis kännas som att det är värt det.)
 
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.

Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.

Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu. :cry:

"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?

Självklart kan du ändra dig. Jag skulle kontakta SESAM på Karolinska, de var iaf förr väldigt bra. Och där får man samtalskontakt också.
 
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.

Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.

Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu. :cry:

"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?

http://www.mamamia.se/

Det tror jag är bra, en privat. Där gick jag eftersom jag bodde i en stad och jobbade i en annan och vägrade åka mellan städer för kontroller. De ska vara de mest vettiga jag har hört om (men jag gick ju där för fem år sedan). Tydligen ska många homosexuella par gå dit för att de har specialkurser och inte är fördomsfulla. (så hoppade jag till en annan privat i min stad när det närmade sig, Hjärtat). Minns vagt att de tog lite bättre hand om pappor också -om de hade blivandepappasamtalsgrupp eller om de bara fokuserade på dem också på vanliga, minns inte.

Då kanske du bara kan ringa dit och se om de har tider istället för att be om förflyttningar du kanske inte får. Och så kan du prata med dem om det gäller att fortsätta eller inte?

(De har avtal med landstinget så det kostar ingenting (inte såvitt jag märkte i alla fall) utöver vad det ev brukar kosta. Utom att jag fick betala mindre än jag skulle gjort för man fick inte KUB gratis i U-a, de hade olika åldersgräns.)
 
Senast ändrad:
Alltså jag börjar mer och mer luta åt abort. På riktigt, det här funkar inte längre. Försökte få tag på en ny MVC igår för att se om jag kan byta, men dom kan inte återkomma förrän tidigast imorgon med besked.

Sambon är fortfarande (som jag känner!) helt järntvättad av vad bm säger och kommer vara det tills vi träffar någon ny. Nu bråkade vi just för att jag berättade att jag hittat ett vin på systembolaget som jag vill testa. Ett jordgubbsvin. Med 0.0% alkoholhalt. Han tycker det är onödigt att chansa, att dricka "något som heter vin eller öl öht". Jag orkar inte. Känner verkligen att barnmorskan har "förstört" min graviditet. Känner mig kontrollerad, livegen och mår betydligt dåligare än vad jag är glad.

Jag vill inte ha det här barnet längre. Det spelar ingen roll hur efterlängtat ett barn är, för det passar sig uppenbarligen inte just nu. :cry:

"Kan man" bara vända på steken och säga att man vill göra abort, trots att man är inskriven och allt? Pratar man bara med mvc då eller?

Jag håller med om att du ska få tag på en samtalskontakt, precis som tidigare skribenter sagt. Jag dömer inte någon som gör abort, men det vore förjävla tragiskt att MVC:s och BM:s bemötande skulle vara det som leder till abort, det är liksom en grej man som eventuellt blivande förälder aldrig någonsin ska behöva ha med som faktor i sitt beslutsfattande. :(

Dessutom skulle jag vilja ruska tag i din sambo och säga åt honom kamma till sig. Nog för att man kan ha starkt förtroende för vårdpersonal och vara engagerad i sitt ofödda barn, men det får inte gå till den gräns att den som faktiskt ÄR gravid känner sig kontrollerad och livegen.

Maken min, som också är väldigt engagerad (och väldigt förtjust i att göra research om allt möjligt), kollade också upp både det ena och det tredje när jag precis testat positivt och vi pratade om vad som är lämpligt när man är gravid. Det var dock alltid med utgångspunkten att det är JAG som är gravid och JAG som har veto. Inte ens när frågan om blodförtunnande sprutor kom på tal sa maken annat än att "Det är du som ska göra det så det är du som bestämmer".
 
@californication - kan du visa din sambo den hör tråden så att han får se att majoriteten av oss tycker att den där bm var lite väl knollrig och att hon inte är representativ för hur det brukar vara hos mvc? Då kanske han släpper sina nojjor också? Och så kan du berätta att filmjölk och juice innehåller mer alkohol än det där vinet på systemet.
 
@Ferrari , jag håller med dig! Dock finns det väl en rätt stor poäng med att man vill ta urinprov ofta efter en njurbäckeninflammation så att man inte har GBS utan att veta det. Just GBS är ju faktiskt ganska farligt om bäbisen får.

Ja, jag klagade inte. Jag tog mina prover med ett leende på läpparna. Det är inte hela världen att behöva kissa i en kopp varje vecka.
 
Jag var hos gynekologen idag.
Han var mycket noggrann med att påpeka att ALL form av vård ska ske med patientens samtycke. Och att patientlagen gällande det stärkts vid årsskiftet.

Att remittera någon till en missbruksenhet utan att ens tala om det skulle jag gissa går ungefär tvärt emot det.

Sambon skulle jag vilja skicka till någon annan blivande och varande pappa med lite mer vett och insikt.
 
@californication - kan du visa din sambo den hör tråden så att han får se att majoriteten av oss tycker att den där bm var lite väl knollrig och att hon inte är representativ för hur det brukar vara hos mvc? Då kanske han släpper sina nojjor också? Och så kan du berätta att filmjölk och juice innehåller mer alkohol än det där vinet på systemet.

Han vet redan, men han anser att vad BM säger väger tyngre än ett gäng okända människor på ett forum. Jag kan väl inte klandra honom heller med tanke på hur internet ser ut idag. Det har ju heller inte med dumhet att göra, det är ju av oro för barnet. Det är bara förbannat jobbigt att känna att man förlorat rätten till sin egen kropp.

Till alla: Tack för feedback, input och kommentarer! Det är ovärderligt.
 
Visst kan du ändra dig och göra abort. Men jag tycker absolut inte du ska göra det på grund av vad andra människor säger och tycker. Inte ens i det fall det är BM och andra "involverade".

Självklart är det jättetrist att du tappat sugen, och det förstår jag med de stolpskotten du träffat. Och den lilla förståelse du erhåller från sambon hjälper ju inte direkt till.

Kanske sova på saken några nätter och försöka hitta någon som i alla fall kan klassas som normalfungerade, och innehar titeln BM?

Det är OK att tappa sugen ibland, oavsett vilken situationen är. Huvudsaken är att inte handla spontant på känsla och sedan ångra, bättre att vila lite i beslutet och få lite distans till händelsen innan beslut.
 
Att remittera någon till en missbruksenhet utan att ens tala om det skulle jag gissa går ungefär tvärt emot det.

Alltså hon sa ju att vi skulle träffa en annan BM för att närmare diskutera risken att jag skadat barnet då december ändå innehöll en hel del alkohol. Både solsemester, jul och nyår gjorde ju sin beskära del så att säga.. Så jag känner mig liksom ändå kluven huruvida hon sagt eller inte. Vi fick ju själva säga ja till att prata med den BM, men hade jag vetat att det 1, skulle vara på en beroendeklinik, 2, finnas med en vidrig kurator och 3, även diskuteras "huruvida jag kommer ha svårt att avstå alkohol när jag ammar sedan"
så hade jag aldrig sagt ja. Jag ville ju bara få svar på min fråga, hur stor var risken att barnet blivit skadat sett till var i graviditeten jag var.. :confused:


Visst kan du ändra dig och göra abort. Men jag tycker absolut inte du ska göra det på grund av vad andra människor säger och tycker. Inte ens i det fall det är BM och andra "involverade".

Självklart är det jättetrist att du tappat sugen, och det förstår jag med de stolpskotten du träffat. Och den lilla förståelse du erhåller från sambon hjälper ju inte direkt till.

Kanske sova på saken några nätter och försöka hitta någon som i alla fall kan klassas som normalfungerade, och innehar titeln BM?

Det är OK att tappa sugen ibland, oavsett vilken situationen är. Huvudsaken är att inte handla spontant på känsla och sedan ångra, bättre att vila lite i beslutet och få lite distans till händelsen innan beslut.

Jo, jag kommer ju sova på saken lite till hur det än blir. Just nu känner jag mig dock så otroligt ensam och utan rätt till min egna kropp att det känns omöjligt att genomföra den här graviditeten. Väntetiden på abort kan ju dessutom vara ett tag, och då jag går in i v.12 idag så kan jag inte fundera hur länge som helst. Tyvärr. :crazy:
 
Alltså hon sa ju att vi skulle träffa en annan BM för att närmare diskutera risken att jag skadat barnet då december ändå innehöll en hel del alkohol. Både solsemester, jul och nyår gjorde ju sin beskära del så att säga.. Så jag känner mig liksom ändå kluven huruvida hon sagt eller inte. Vi fick ju själva säga ja till att prata med den BM, men hade jag vetat att det 1, skulle vara på en beroendeklinik, 2, finnas med en vidrig kurator och 3, även diskuteras "huruvida jag kommer ha svårt att avstå alkohol när jag ammar sedan"
så hade jag aldrig sagt ja. Jag ville ju bara få svar på min fråga, hur stor var risken att barnet blivit skadat sett till var i graviditeten jag var.. :confused:




Jo, jag kommer ju sova på saken lite till hur det än blir. Just nu känner jag mig dock så otroligt ensam och utan rätt till min egna kropp att det känns omöjligt att genomföra den här graviditeten. Väntetiden på abort kan ju dessutom vara ett tag, och då jag går in i v.12 idag så kan jag inte fundera hur länge som helst. Tyvärr. :crazy:

Att inte berätta villa du ska träffa etc är ju inte okej, alls, någonstans.
 
Han vet redan, men han anser att vad BM säger väger tyngre än ett gäng okända människor på ett forum. Jag kan väl inte klandra honom heller med tanke på hur internet ser ut idag. Det har ju heller inte med dumhet att göra, det är ju av oro för barnet. Det är bara förbannat jobbigt att känna att man förlorat rätten till sin egen kropp.

Till alla: Tack för feedback, input och kommentarer! Det är ovärderligt.

Men väger det BM säger tyngre än alla andra källor? Jag förstår att det kan vara träligt att sortera bland all information när vilket nöt som helst kan skriva vad tok som helst på valfri hemsida, men om han någonsin gått i skolan måste han väl kunna grundläggande källkritik? (Ja, jag är kanske hård mot honom nu men jag tycker att tröskeln för att lägga sig i vad någon annan äter eller dricker ska vara hög, det räcker inte med "Men BM sa...", speciellt inte när BM i fråga gjort bort sig i andra avseenden.)

T.ex. på 1177.se kan man läsa att alkoholfria drycker går alldeles utmärkt att dricka när man är gravid:

Enligt livsmedelslagstiftningen måste alkoholhalten anges på förpackningen om en dryck innehåller mer än 1,2 volym% alkohol. Vissa drycker kan alltså innehålla mindre mängd alkohol utan att detta behöver anges. Den mängd alkohol man får från drycker med så låg alkoholhalt är försumbar. Alkoholfria viner som säljs på Systembolaget och andra drycker med denna låga alkoholhalt kan man dricka när man är gravid.

Ni kan ju också köpa eller låna böcker på biblioteket, t.ex. är denna bra (jag och maken fick den i julklapp, den är sansad och inte så himla puttinuttig).

Och jag vill bara säga igen att du har inte förlorat rätten till din egen kropp. Den är till låns ett tag, men det är mellan dig och ungen, ingen annan.
 
Just nu känner jag mig dock så otroligt ensam och utan rätt till min egna kropp att det känns omöjligt att genomföra den här graviditeten.

Det är så himla tragiskt och sorgligt att du ska behöva känna så här. Din sambo måste verkligen ta dig på allvar, har du vädrat de här funderingarna med honom?

En bra samtalskontakt känns helt nödvändig, med eller utan graviditet har du ju blivit totalt överkörd.

Varma styrketankar oavsett vad du beslutar - det är din kropp.
 
@californication jag fattar att det är jobbigt!! Försök byta BM snarast, och sedan så lugnar sig nog din sambo oxå när han fått prata med någon lite lugnare. Det är väl o och för sig inte konstigt att han vill sitt ofödda barn det bästa ;även om nollprocentigt vin förstås går jättebra att dricka!

Om du väljer att göra abort så hoppas jag för din skull att du har fler skäl än en knäpp BM, om BARA det är anledningen är ju risken stor att du ångrar dig, för som jag förstod det var det väl ett önskat barn?
 
Han vet redan, men han anser att vad BM säger väger tyngre än ett gäng okända människor på ett forum. Jag kan väl inte klandra honom heller med tanke på hur internet ser ut idag. Det har ju heller inte med dumhet att göra, det är ju av oro för barnet. Det är bara förbannat jobbigt att känna att man förlorat rätten till sin egen kropp.
I alla fall kanske det skulle vara skönt att få prata med en normal BM en gång för att se om den normala varianten av graviditet skulle kunna fungera för dig? (och se om din sambo kan lugna sig lite)

(Den med någon kopp kaffe om dagen och ridning och friskis och söta drycker och badhuset (minus extravarm pool) och godis ibland och någon öl med 0,5% alkohol eller vad de nu har på den alkoholfria på systemet. Äta all pastöriserad ost och såklart äta kött (men kanske inte vacuumförpackad parmaskinka o lax.) osv minns inte exakt men det var milt irriterande tyckte jag, inte värre än så. När det gäller ridning verkar vissa BM rynka på nosen och andra rycka på axlarna.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har nyligen flyttat hemifrån och har ett hat till alkohol. Speciellt om den intas av mina föräldrar. (Har inget hat emot dem...
2
Svar
39
· Visningar
4 093
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 332
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 115
Gravid - 1år min kille har en familj som är väldigt glada över att det ska komma ett tillskott, och pratar och det jämt, ch frågar mig varje gång vi...
2
Svar
26
· Visningar
2 843
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp