Pelargontråden!

Jag älskar pelargoner!
Men jag bor i en liten lägenhet, så jag samlar på dvärg- och miniatyrpelargoner. Mina favoriter är Decote Picotee, Dovedale och Alice.
Men jag gillar också äggskalspelagoner mycket, speciellt när de inte står i stark sol då de får lite mindre prickar då. Tycker de är så söta med sina fräknar. :)

Tyvärr dog många pelargoner för mig i vintras, så har inte lika många nu. Men fler än min fönsterbräda klarar av, så har byggt en extra våning.



Och den inglasade balkongen har också endel pelargoner.

 
Jackpot! Min mamma ringde just, de kom(mer) hem idag från Italien. Hon har plockat pelargonsticklingar på resan :D Hoppas de överlever, är roliga sorter (även om de nog inte kommer blomma i år :p). Det är knökafullt på balkongen redan som det är. Så får se hur jag ska få plats :p
 
Min stora ståtliga tulpanpelargon, som jag köpte förra året, är ledsen. Den är ranglig och eländig trots att jag klippte den. Så idag har den fått flytta ut. Den står under det stora körsbärsträdet och ska inatt få uppleva sitt första åskregn. Får se om det gör susen :grin:
 
Här är några av mina okända:
3366034_orig.jpg

9583830_orig.jpg

7081657_orig.jpg

5956097_orig.jpg
 
Du är den andra personen som föreslagit det :D (om du inte gjorde det förut i facebookgruppen :p). Den har stått i mitt växthus några dagar nu så den har börjat rodna och är mer rosa nu. Finurliga små 'varelser' :love:

Läser sällan i någon pelagongrupp på FB, så det var en slump, eller så är det just den pealargonen. Vacker i alla fall!
 
Nån som skulle vara sugen på ett sticklingbyte längre fram? Vet inte riktigt vad jag har att erbjuda men... Med tanke på den höga andelen sorter så borde det kunna vaskas fram något kul. Nu kommer min samlar kompis tillbaka också så nu kan vi luska i vad vi faktiskt har i samlingen :angel:
 
Själv är jag skyldig till utbredd vanvård av pelargon. Inte alls bra, jag låter dem törsta ute på verandan. Har helt enkelt varit för slut för att orka vattna på kvällarna, och nu är de ledsna allihop :(
 
Nu har det blivit jättetomt här :( Kompis har hämtat alla pelargoner. Men har massor av sticklingar som ska tas. Och har sett att pelargoner börjas reas ut :angel:
 
Undrar vart man kan få tag på en ovanlig pelargonsort som kanske inte ens finns.. Vänersnäs heter den.
Har googlat och mailat några odlare men inte fått napp.

Sambons morfar odlade fram den för ett antal årtionden sedan men har inte lyckats hitta en planta. Morföräldrarna är borta och gården likaså.. Skulle gärna haft en sådan.
 
Jag köpte min första pelargon i år, det blev årets, caliente pink. Jag var osäker på om den ens skulle överleva och blev lite besviken när blommorna föll av väldigt fort, men nu tar den sig och blommar för fullt. Jag har blivit helt frälst och känner att jag nog skulle sälja lägenheten och flytta in i ett växthus om det gick. :p

Hur lägger man in bilder här? Det verkar inte funka för mig att trycka på "bild"-ikonen.
2z7gbw4.jpg


Om det inte funkar finns länk till bilden här: http://sv.tinypic.com/r/2z7gbw4/9

Som ni ser är den väldigt.. spretig. Vad kan jag göra för att få den lite mer kompakt liksom? Det ser inte supersnyggt ut och dessutom tar den ju upp halva fönstret.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 216
Senast: Kildegrei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 218
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 549
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp