Pris hösilage -med grannrabatt

Och i mitt andra inlägg skrev jag att för grannsämjans skull hade jag bett att få analysera först. Självklart går jag inte till grannen och säger att om det är dåliga värden tänker jag inte betala för det..... Vad jag skriver här är mina åsikter, inte hur ts ska formulera sig i sin kontakt med grannen.

Vad/hur tycker du sedan att man ska göra med prisfrågan då?

När kan det säljas/levereras utifrån nuvarande förutsättning?

Bara såna där allmänna funderingar då det tog oss 8 veckor en vända vid oanalyserat att göra en analys (vi utgick fr att det vart ok värden tidigare och silaget såg friskt ut) iom att man inte bör öppna eller göra hål på plasten i plastade balar.
Man måste ju få ihop ett antal balar, vi fick rek 6-8 stycken ur ett parti, är det flera måste man ju göra flera olika analyser.

Antar vi tänker lite olika, men jag hade tänkt vid oanalyserat att det nog antingen för min del hade fått vara en ja/nej fråga om jag vill chansa eller ej, köpa eller inte.
Sedan hade jag givetvis tittat på det, luktat..undersökt vad det är för slags gräsblandning och då kunnat avgöra ifall det kan vara lämpligt eller inte men analysen hade jag nog isf stått för själv just av anledningen att många absolut inte vill bryta plasten på något sätt för risken är stor att de balarna får kasseras sedan.

Det tillkommer ju verkligen en del att tänka på vid oanalyserat från båda håll.
Men vad gäller prisbild får man ju anta att det inte är så himla dåligt att man inte isf kan erbjuda grannen marknadspris ens och kanske lite till för hjälpen isf. Är det direkt olämpligt som djurföda ja då kan jag förstå att man inte vill köpa.
 
Senast ändrad:
@Dandylinn
Om min granne hade frågat om jag ville köpa redan inplastat hösilage av honom hade jag sagt att; ja, det kan jag vara intresserad av, när är det slaget? Svarar han då att det är förstaskörd som är slagen i juli så tackar jag antingen vänligt nej, eftersom mina svårfödda fullblod behöver mycket mer protein än vad det är i ett sådant foder. Eller så blir jag glad, eftersom jag har en hord lättfödda shettisar, och då frågar jag vidare om ts-halt och vad han har kört på i gödselväg. Låter det fortfarande som om det fodret passar mina hästar tackar jag ja, och erbjuder marknadspris. Vill grannen sedan som i det här fallet ge "grannrabatt" låter jag honom förstås göra det, men tar inte upp det själv. Bra grovfoder är värt vartenda öre.
 
Vi har betalat lite drygt 50 ÖRE / kg vilket är sjukt billigt, men efter ett TS prov blev priset mer normalt, nästan 1,5 kr per kg TS. Vet du inte TSen eller övriga värden så kan ju fodret bli mer eller mindre dyrt.

Har han en våg så ni vet mer exakt vad balarna väger eller är det en gissning? Jag hade nog hellre räknat ut hur mycket jag behövt och lagt en fast summa istället för kilopris, t ex bjuda 5000 kr för allt (taget ur luften) istället för per kg.
 
Jag betalade 500 kr per bal när jag köpte av grannen. Varje bal vägde 400-500 kg, oftast ganska blött, fick det hemkört. Valde dock att sluta köpa av grannen för att de analyserade inte och balarna var blandad kompott från många olika fält och skördar. Köper idag, av en annan bonde, balar på 300-400 kg för 450 kr. Då ingår inte transporten, den betalar jag 1000 kr för hela vintern. Att kunna handla av grannen ser jag som en förmån och det betalar jag gärna extra för. Önskade att jag kunde göra det, byter dock inte bort analysen.
 
Om man ska räkna på kilopris på hösilage måste man veta vad TS-halten är. För ett parti på 55 TS väger ju onekligen mer än ett på 70.
Så seriösa säljare som har kilopris har det per kilo TS och inte på vad balen rent fysiskt väger.

Ett annat sätt att prissätta ensilage om man inte har TS-halten är den faktiska storleken på balarna i cm mätt. Man mäter då höjd och diameter så att man kan jämföra mängden med andra balar i samma storlek.

Vi som köper en del av grannen betalar per bal och inte kilo. Våra balar är största möjliga som pressen kan göra och är 1,5 m i diameter d v s stora balar. Vi ger 500 inkl moms för dessa. Våra balar har genom åren just beroende på TS-halten vägt mellan ca 500 - 800 kilo per styck.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta söderut snart och undrar. Hur mycket betalar ni för hö? hösilage? (/kg /bal?) Är det eget? Eller åker ni och hämtar? (pris...
Svar
5
· Visningar
2 453
Senast: mahlmt
·
M
Hästmänniskan Var inte ute efter en inhyrning men har svårt att säga ifrån. Gjorde upp ett pris 1100,00i månaden då jag räknat med att inhyrningen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 859
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp