Projekt 2018

Jag har dragit igång en light-renovering av badrummet nere som också är tvättstuga, i väntan på stora renoveringen som dock är typ 4 år bort. Byter inga ytskikt men alla möbler :) vi har idag spegelskåp och ett väggskåp från Ikea lillången i björk. Som jag ogillar dessa björkmöbler ihop med de orange väggarna.

Här kommer istället bli ett vitt spegelskåp och 2 mindre förvaringshyllor/skåp i serien Florens (tror jag serien hette, Som jag fyndar gratis hos mina föräldrar) och ett lillången tvättskåp. Och då kan vi byta ut trådbacks-skötbordet med synlig tvätt till ett nättare vitt.
Har också hittat en smart grej att ha i mitten av tvättpelaren som är direkt in till vänster. Med en utdragbar skiva som man kan ställa tvättkorgen på medan man lastar in/ut och sorterar från torktumlaren! Hoppas den är lika smart som den låter!

Före-bild
20180503_191049.jpg
 
Okej då har vi fått ett nytt projekt :angel:

Vi bor precis vid en 70 väg och vår utfart är lurig med ett krön från vänster. Vi har pratat på att flytta infarten så man kommer in på gården nerifrån grusvägen som går bakom uthuset istället. Vi har pratat med grannen och fått okej på att dra den blivande vägen några meter över hans mark istället för ner i en slänt på vår sida. Detta gör att det "bara" är att skala av ett jordlager, lägga duk, bärlager och väggrus :) Blir enklare, snabbare och billigare.

Infarten vi har nu med stora grindar ska stängas igen (kommer ha en liten gånggrind bara ut till soptunnan) och plantera häck mot staketet som insynsskydd och mera stopp för barn och hund. Vi tänkte fortsätta med häcken runt gräsmattan som går mot en av våra åkrar också.

Vi får se om vi gör nya infarten redan i höst eller om det blir nästa år. Känner jag oss rätt kommer vi göra det i år :p Så kan vi fixa med häck och gräsmatta osv till våren. Vi kommer börja med häck mot åkern i år.
 
Okej då har vi fått ett nytt projekt :angel:

Vi bor precis vid en 70 väg och vår utfart är lurig med ett krön från vänster. Vi har pratat på att flytta infarten så man kommer in på gården nerifrån grusvägen som går bakom uthuset istället. Vi har pratat med grannen och fått okej på att dra den blivande vägen några meter över hans mark istället för ner i en slänt på vår sida. Detta gör att det "bara" är att skala av ett jordlager, lägga duk, bärlager och väggrus :) Blir enklare, snabbare och billigare.

Infarten vi har nu med stora grindar ska stängas igen (kommer ha en liten gånggrind bara ut till soptunnan) och plantera häck mot staketet som insynsskydd och mera stopp för barn och hund. Vi tänkte fortsätta med häcken runt gräsmattan som går mot en av våra åkrar också.

Vi får se om vi gör nya infarten redan i höst eller om det blir nästa år. Känner jag oss rätt kommer vi göra det i år :p Så kan vi fixa med häck och gräsmatta osv till våren. Vi kommer börja med häck mot åkern i år.

Glöm inte skriva något slags servitut på nya vägen på grannens mark eller något dylikt som kanske behövs för framtiden :)
 
Vi ska renovera garage (läcker in i taket så hela väggen är rutten :arghh:), renovera takkupor, byta innertak i ett rum, tapetsera och måla
 
Vi gick runt på gården igår och la upp en plan för i vilken ordning vi fortsätter projekten :) Hoppas maken får en fin bonus från jobbet så vi kan köpa in allt material till det sista på utbygget på en gång och bygga klart det så fort som möjligt. Sen ska vi göra klart ena väggen på lösdriften så vi kan måla hela baksidan på uthuset och allt det nybyggda.

När bygget är klart (målandet kanske blir lite senare) så är det dags att fundera på att hyra grävare för att dränera hästhagen och gräva ur för nya infarten :up:
 
Får nyckeln till gården nästa vecka, sen drar det långa projektet igång :D:banana:
Tror det första vi måste göra är att fixa vägen till huset så vi kommer fram med maskiner övht :cautious:
Annars är projekt fixa trädgården vid nuvarande hus i full gång.
 
Vi kan snart ringa röris. Maskinerna är på plats så jag kan tvätta (typiskt :p ) Men vi skall ju dra om för vattnet till dom. Idag hämtar maken listen som fattas som jag ska ta och måla, och sen är det golvet kvar. Snart klara! Det går inte så fort men det går framåt iaf. :)
 
Igår åkte vi och köpte virke till nästa sida av bygget :) Började regla igår och ska fortsätta sen efter middagen. Hoppas vi köpte så pass mycket så det räcker till hela raka väggen så får vi köpa mera sen när nockdelen ska täckas. Bara vi får upp hela raka väggen så börjar det närma sig slutet på riktigt med det här projektet :banana:
 
Idag blev muraren klar med sitt jobb. Nu är det bara mitt kvar - målningen :)
I helgen roade vi oss med uppsättning av ny spiskåpa till hällen och att skruva skåpstommar. Snart så :angel:
@tanten Så här blev det till slut. Kakel på väggen och en svart klinker runt spisen ;)
 

Bifogade filer

  • 20180528_Vedspis.jpg
    20180528_Vedspis.jpg
    165,6 KB · Visningar: 63
Vi har kört latversionen och beställt hustvätt :o Ska bli så skönt att få huset tvättat och taket får sig en omgång med prick-fri/grön-fri/vaddetnuheter. Efter det börjar det tunga jobbet med målning.

Hundhuset tar form och är snart klart :love: Förhoppningsvis kan hundarna flytta in till helgen.
 
Nu närmar det sig slutet på vårt utbygge av uthuset! Vi ska spika tätt i överkant på gaveln (alla brädor ska det sågas vinklar på) sen är det bara underfodring där taket sticker ut och lite knutbrädor och sånt smått :) Blir riktigt bra och det känns skönt att det närmar sig slutet! Det här projektet har tagit tid då vi haft småbarn under tiden och varit föräldralediga så det tagit tid pga både ekonomi, tid och ork. Men jag och maken har fasen gjort allt själva mer eller mindre, jag och han! Hade lite hjälp av pappa med att sätta ut inför nergrävning av plint, annars har vi byggt själva :up: Vårt första större byggprojekt!

Allt ska målas när vädret tillåter. Vi ska bygga klart sydsidan på lösdriften innan för vi tänkte måla den, hela baksidan av gamla uthuset och sen hela den nya delen samtidigt :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 793
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 364
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 419
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp