Bukefalos 28 år!

Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Många raklubbar har ju SM tex. Risenznauser, Schäfer, Collie mfl men om de är kvalade till BRUKS SM eller LYDNADS SM då är de ju alla SKK anslutna raser... :) (sen kan jag tillägga att Riesen SM i år var de bara 1 sökhund, så hon vann SM :angel:)

Jaha,då förstår jag!
Man kanske skulle skaffa sig en Riesen.:angel:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Enligt schäferklubben finns det inte olika linjer inom schäferaveln. Pratade med dom på WDS om det här. För det var vad jag trodde och det dementerades av herrn i montern som också var uppfödare.

:rofl:

Precis, du frågade dom på WDS om det..Som dom säger..dom har "snygga hundar för bruks"..jotack. Hur ofta ser man en exteriörhund på brukstävlingar? :angel:
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Men,jag förstår att det inte är så lätt att föra statistik på alla raser!
Och det kan inte vara lätt på blandraser,det finns ju hur många som helst.

Man för inte stastik över enskilda hundar (där finns bonus system istället i vart fall två av bolagen)
Utan på just rasen.

När det gäller blandras är det lite olika hur bolagen gör, några drar alla blandraser "över en kam" så att säga, några (någon vet inte om det är fler än IF?) delar upp dom efter vilka raser som är inblandade.
Vist det är svårt när det är kanske 4 eller fler raser inblandade men då brukar man ta den grupp som stämer bäst.
Det brukar gå bra att disk lite kring det också, typ vad liknar hunden mest och dyl.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

:rofl:

Precis, du frågade dom på WDS om det..Som dom säger..dom har "snygga hundar för bruks"..jotack. Hur ofta ser man en exteriörhund på brukstävlingar? :angel:

Jag vet inte? Är det två olika raser som håller på att bildas av schäfern? Förklara för en som inte vet istället för att ge mig frågor tillbaka.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Det där är en komplicerad fråga och borde nog ha en egen tråd tycker jag!
Finns uppdelning i utst typ resp bruks typ i flera raser som tex: Springer, Cocker, labrador, setter, Greyhound och många flera, så det är inte bara Schäfer.
Har ståt flera intressanta artiklar om detta både i Hund-Sport och i Hund-Sport special och också ett flitigt debuterat ämne i ras tidningar resp ras forum.
Finns också någon tråd i ämnet här om jag inte mins fel (orkar inte leta)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jag vet inte? Är det två olika raser som håller på att bildas av schäfern? Förklara för en som inte vet istället för att ge mig frågor tillbaka.

De finns de som fokuserar på att vinna utställningar och de som fokuserar på brukset (och sundhet), vilket har gett två typer av hundar. "Hjärna eller muskler". Extremt generaliserat.

Tyvärr är det något som blir allt vanligare, det är inte bara schäfern som är drabbad. Golden retriever, labrador retriever, irländsk setter, springer spaniel m.fl drar också åt två håll.

Idealiskt vore om alla istället fokuserade på att få fram dual purposehundar som funkar till både funktion och utseende. Men det blir väl svårare då... Lättare att fokusera på det ena.
 
Senast ändrad:
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Vilken av dessa två följer den fastställda rasstandarden då?

Beror på vilken domare som dömer.

Tolkningen av rastandarden är subjektiv och samma hund kan vinna hela klabbet ena dagen och åka ut först andra dagen om det är olika domare.

När jag köpte min första jaktgolden erbjöd sig uppfödaren att tipsa mig om vilka utställningsdomare som var mest mottagliga för golden av jakttyp. (En domare med förkärlek för "utställningsgolden" hade skickat ut min hund ur ringen direkt.)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Varför vill dom tysta ner det? :confused:

Hon frågade på WDS = schäferuppfödare av "utställningstyp". Vill väl kanske inte så gärna erkänna att det finns en annan typ av schäfer som funkar bättre inom brukset? Då måste han ju tala ner om sin egen hund som är så snygg.

Frågar man brukschäferfolk får man däremot höra både ett och annat om "räkryggar" m.m.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Enligt schäferklubben finns det inte olika linjer inom schäferaveln. Pratade med dom på WDS om det här. För det var vad jag trodde och det dementerades av herrn i montern som också var uppfödare.

:rofl: Gud så roligt. Jag vet att de säger så, men det stämmer ju inte. Eller, det beror på vad man menar med linjer. Det är ju inte så att det är två helt skilda raser som aldrig kan mötas igen, men nog är det skillnad.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Hon frågade på WDS = schäferuppfödare av "utställningstyp". Vill väl kanske inte så gärna erkänna att det finns en annan typ av schäfer som funkar bättre inom brukset? Då måste han ju tala ner om sin egen hund som är så snygg.

Frågar man brukschäferfolk får man däremot höra både ett och annat om "räkryggar" m.m.

Jag pratade med folk i montern som Svenska Shäferhundklubben hade. (www.schaeferhundklubben.com). Jag fick en broschyr "Intresserad av schäfer?" av dem. Är dessa medlemmar de som vurmar för utställningsvarianten?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Men om en ras inte kommer med på brukstävlingarna pga att andra raser (el BR) är bättre, så kanske det beror på att den rasen inte längre är en lämplig brukshund rasen.

Pratades det inte bortlottning? Det har inget med att göra att de bortlottade hundarna skulle vara sämre än de som fick starta, utan att intresset för tävlingen var mycket större än vad klubben/arrangören har möjlighet att ta emot. Att då ÄVEN ta in blandraser skulle ju medföra att ÄNNU fler renrasiga riskerade att bli bortlottade.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Pratades det inte bortlottning? Det har inget med att göra att de bortlottade hundarna skulle vara sämre än de som fick starta, utan att intresset för tävlingen var mycket större än vad klubben/arrangören har möjlighet att ta emot. Att då ÄVEN ta in blandraser skulle ju medföra att ÄNNU fler renrasiga riskerade att bli bortlottade.

det var nog detta jag försökte säga förut....men tappa bort mig :)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jag pratade med folk i montern som Svenska Shäferhundklubben hade. (www.schaeferhundklubben.com). Jag fick en broschyr "Intresserad av schäfer?" av dem. Är dessa medlemmar de som vurmar för utställningsvarianten?

Precis detta råkade jag ut för för flera år sedan när jag också frågade runt om schäfer. Jag fick höra att schäfrarna i deras monter var ultimata och PRECIS vad man menade med bra brukshund, och jag gick därifrån helt förvirrad och tänkte att jag nog inte ville ha nån schäfer längre om de skulle vara så fula.

Sedan tog ett idogt granskande av kennlar på nätet vid, och det gick ganska snabbt upp ett ljus. Det finns två sorter, och skillnaden är som natt och dag. På svenskbruksschafer.com hittar du lite mer info.

(Svaret på frågan du ställde, ja, de vurmar för utställningsvarianten. De enda bruksschäfrarna på WDS var de som polisen och försvaret visade upp i finalringen, och kanske några i VM-lydnaden.)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Vilken av dessa två följer den fastställda rasstandarden då?

Taget från SKK

HELHETSINTRYCK:
Den tyska schäfern är en medelstor hund. Den skall vara något
långsträckt, stark och muskulös. Extremiteterna skall vara torra
och benstommen stark.


UPPFÖRANDE/KARAKTÄR:
En schäfer skall ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker
och frimodig och fullständigt godlynt (utom i retningsläge)
och därtill skall den vara uppmärksam och följsam. Den måste
besitta mod, kamplust och hårdhet för att vara lämplig som
sällskaps-, vakt, skydds-, tjänste- och vallhund.

RYGGLINJE:
Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan synligt avbrott.

RYGG: Ryggen är fast, kraftig och muskulös.

LÄNDPART:Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös.

KORS: Korset skall vara långt och lätt sluttande (ca 23o) i förhållande till horisontalplanet och omärkligt övergå i svansansättningen.

SVANS:
Svansen skall räcka minst till hasen, dock ej längre än till mitten av
mellanfoten. Svansens hår är något längre på undersidan och
svansen bärs i en mjukt utåtböjd båge. Då hunden är exalterad
eller i rörelse reser den svansen men den får inte lyftas över
horisontalplanet. Operativa ingrepp är förbjudna.

BAKSTÄLL: Bakbenen skall vara lätt bakåtställda och bakbenen sedda bakifrån vara parallella.


LÅR: Lår och underben skall ha ungefär samma längd och bilda en
vinkel på ca 120o. Låren skall vara kraftiga och muskulösa.


Detta är bara vissa delar, men om man går in på SKK och Schäfer kan man läsa hela...
Men jag tycker vissa delar talar för sig själv..
 
Senast ändrad:
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Precis detta råkade jag ut för för flera år sedan när jag också frågade runt om schäfer. Jag fick höra att schäfrarna i deras monter var ultimata och PRECIS vad man menade med bra brukshund, och jag gick därifrån helt förvirrad och tänkte att jag nog inte ville ha nån schäfer längre om de skulle vara så fula.

(Svaret på frågan du ställde, ja, de vurmar för utställningsvarianten. De enda bruksschäfrarna på WDS var de som polisen och försvaret visade upp i finalringen, och kanske några i VM-lydnaden.)

Precis så känner jag! Tycker inte om att bakbenen är direkt instoppade i ryggraden. Jag vill ha rumpa på min hund! Jag står i begreppet att ta bort min älskade vovve och jag känner att det kommer att bli tomt. Har varit inne på en Hoffe men jag vill ha öron som står upp på min hund (fånigt? Javisst!)

PS! Tycker faktiskt att du har en av de finaste schäfrarna jag sett! Hade hon varit helsvart hade jag kidnappat henne! ;) DS
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 762
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 179
Senast: Disen
·
A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
22 756
Senast: Mabuse
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 660
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp