Bukefalos 28 år!

Punktering av felaktiga åsikter

Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Hur har denna statistik uträknats?
Om blandraser har en hög olycksrisk kan det tyda på 2 saker:
1. blandraser har dålig hållbarhet orsakad av dålig icke genomtänkt avel
2. Antalet blandraser är större än antal individer i en ras. Ex. om listan skulle stå
1) Blandras
2) Bordercollie
Så skulle det kunna betyda att det helt enkelt finns fler blandraser än vad det finns bordercollier.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Hur har denna statistik uträknats?
Om blandraser har en hög olycksrisk kan det tyda på 2 saker:
1. blandraser har dålig hållbarhet orsakad av dålig icke genomtänkt avel
2. Antalet blandraser är större än antal individer i en ras. Ex. om listan skulle stå
1) Blandras
2) Bordercollie
Så skulle det kunna betyda att det helt enkelt finns fler blandraser än vad det finns bordercollier.

Men de måste väl ändå vara procentiellt (stavas?!) räknat?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Precis så känner jag! Tycker inte om att bakbenen är direkt instoppade i ryggraden. Jag vill ha rumpa på min hund! Jag står i begreppet att ta bort min älskade vovve och jag känner att det kommer att bli tomt. Har varit inne på en Hoffe men jag vill ha öron som står upp på min hund (fånigt? Javisst!)

PS! Tycker faktiskt att du har en av de finaste schäfrarna jag sett! Hade hon varit helsvart hade jag kidnappat henne! ;) DS

Om du letar bland bruksschäfrar så kommer du inte få en extrem räkrumpa på hunden. Visst förekommer det lutningar i olika grad, precis som en häst kan ha stupande kors eller inte, men det är inget man medvetet förstärkt.

Råda här tackar för berömmet, men hennes matte inflikar att inte heller hon är ultimat eftersom pälsen blev väl lång. Alla röntgade hundar i kullen hittills är fria, och jag hoppas såklart att hon blir det också.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Men de måste väl ändå vara procentiellt (stavas?!) räknat?

Självklart är det procentuellt, annars skulle de vanliga raserna automatiskt vara hundratals gånger sjukare än de raser där det bara finns några enstaka individer i landet. Många av jakthundarna ligger ju på landets topp tio lista (i antal) och är ÄNDÅ bland de friskaste.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Fast hur lätt är det då för valpköpare att välja vilken hund man skall köpa? Inte konstigt i så fall att så många korsningar hamnar som omplaceringar.

Jag letar ju efter en hund med vissa egenskaper tex liten jaktinstinkt, gårdsbunden, mjuk hund osv. Hur lätt är det om man inte vet vad man får?


Men det kanske är lite så som jag kan tycka att du antyder- en stor del av de som köper en blandras har faktiskt inte tänkt igenom alls vad hunden ska användas till och varför man köper just den.

De vet inte vad de köper och när de väl förstår så vill eller kan de inte ta hand om den.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Men det kanske är lite så som jag kan tycka att du antyder- en stor del av de som köper en blandras har faktiskt inte tänkt igenom alls vad hunden ska användas till och varför man köper just den.

De vet inte vad de köper och när de väl förstår så vill eller kan de inte ta hand om den.

Och ofta köper de väldigt krävande hundar just för att de inte förstått vad det innebär. Väldigt ofta var det barnfamiljer eller unga par som köpt de söta grannvalparna som sin första hund, Tex rottis/bc/schäfer och liknande. När hanhunden är dryga året är han rent ut sagt gräslig och hamnade hos oss på omplaceringstället...
tråkigt för ägarna som inte fick uppleva ett trevlig hundägande och trist för hunden - det är mycket svårt att hitta bra hem åt sådana.

Just den här villfarelsen att "hunden blir som man gör den" ligger nog bakom en enorm andel av hundarna som omplaceras på blocket. Dessutom så har ofta uppfödaren som sålde hunden till personerna försvunnit ur bilden.

Jag har som sagt sett baksidan, vilket gör att jag har en rätt bitter inställning till problemet. Att säga hejdå till en hund som hade kunnat bli trevlig med rätt förutsättningar men som hamnat så snett att han ska åka iväg och avlivas för att det är omöjligt att hitta ett hem åt som har tid och kunskap att reda ut problemen, är tufft. Det svider i hjärtat när jag tänker på tex Atlas och Rocky.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

När det gäller försäkrings bolagens risk grupps indelning så tittar man på hur mycket premie man fått in på en vis ras och hur mycket man betalt ut.
Självklart i % på antal försäkrade i rasen.
Precis så enkelt är det!

Vilket gör att i några fall (inte speciellt många) så kan en ras ligga i olik risk hos olika bolag.
Det är som sagt inte vanligt, men det förekommer.

När det gäller blandras så har några bolag de uppdelade efter vilka raser som ingår, men vet inte om alla fyra bolagen har det(?)
Rätt logiskt om en valp är korsning mellan två högrisk raser så kan de ju inte vara en bättre risk för försäkrings bolaget än de raser den är blandad med eller hur?

För ett par år sedan var jag på ett föredrag om HD och där fick vi veta att den ”ras” som hade % mest HD-fel var blandras.
Orsaken var så klart att inga bekämpnings program fanns på blandras, samt att de oftast inte röntgades förrän de hade problem och haltade.
Nu gällde detta just HD, men skulle gissa på att det gäller detsamma på vilken defekt som helst av samma orsak.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Du som föder upp jakt hundar,vad gör du med hunden om den visar sig vara urusel på att jaga?
Från det ena till det andra,så att säga?

Säljer den som aktiv sällskapshund med avelsförbud om jag skulle råka ut för det, men än har det inte hänt ;)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Säljer den som aktiv sällskapshund med avelsförbud om jag skulle råka ut för det, men än har det inte hänt ;)

Jaha,så det går att sätta avels förbud på hundarna,det visste inte jag.
Men,det måste vara nästan samma sak som att sätta start förbud på en trav häst.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Jaha,så det går att sätta avels förbud på hundarna

Ja, det går och det är endast den som satt förbudet som kan lyfta det, vilket innebär att ev. ny ägare aldrig kan regga valpar efter en sådan hund.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Det betyder då att man inte kan registrera valpar i SKK om ena eller båda föräldrarna besitter avelsförbud, dock kan man ju fortfarande avla blandraser/oregistrerade avkommor.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Du har redan fått förklaring av både Gabbi och skogstrollet, ta inte mina svar som spydiga. Det var inte menat så, men det ÄR roligt hur
utställningsfolket ska ha det till att deras hundar är de hållbaraste och mentalt sundaste, bara bilden talar ju för sig!

Jag tycker att det är så synd att många inte förstår det här med "bruksschäfer", för folk i allmänhet är en schäfer rödbrun men svart sadel och räkrumpa. Jag vet inte hur många gånger folk inte trott på mig eller ifrågasatt mig om min hund när de sett henne, hon har fått vara allt utom schäfer som hon är.

"Åh, jag ser att detär schäfer i den där..men vad mer?"

"Åh, en belgisk vallhund!"

"Vad är det för ras? schäfer! Nej det tror jag inte, nog är det nåt annat i!"

"Är det en varghybrid?"

Haha..man får ju ändå förstå folk. Det var inte längesedan jag inte visste bättre själv och hade gett upp hoppet på schäferaveln. Men så fick jag via en person på buke upp ögonen för bruksvarianten och idag har jag Grima hos mig :)

Dishamoln.jpg
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Erkänn nu,vist är det lite varg i henne!
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Ja,den va bra!
Men snygg är hon,inge snack om det.
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Du som föder upp jakt hundar,vad gör du med hunden om den visar sig vara urusel på att jaga?
Från det ena till det andra,så att säga?

I min familj har vi behållt dem som sällskapshundar (som aktiverats väldigt mycket då såklart). Så gör även de jägare jag känner. "Frugan får hunden" heter det. ;)
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

Det betyder då att man inte kan registrera valpar i SKK om ena eller båda föräldrarna besitter avelsförbud, dock kan man ju fortfarande avla blandraser/oregistrerade avkommor.

Tyvärr sker detta nog med alltför många hundar och bara detta tycker jag är ett tecken på att mycket av blandrasaveln är oseriös och inte går ut på att avla fram sunda individer. Alla dessa annonser på tec blocket där föräldrarna ibland är reggade men inte valparna. Får man inte upp ögonen då och funderar?
 
Sv: Punktering av felaktiga åsikter

För min del struntar jag i om hunden är renrasig eller blandras så länge hunden i fråga mår bra och är psykiskt och fysiskt frisk.

Har själv en blandras (bordercollie/labbe) som är helt underbar på alla sätt och vis.

För mig handlar det om individen, inte rasen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 762
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 179
Senast: Disen
·
A
Övr. Katt Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
22 760
Senast: Mabuse
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 660
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp