Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men hur ska då STC kunna straffa Åke Svanstedt om han åker dit när de inte straffar andra proffs?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Vi är nog överens om det mesta och jag förstår hur du menar, även om det finns nyans-skillnader.

Den som kört för fort med bilen ska aldrig få tillbaka körkortet heller? ;)

Pedofili är oavsett nyans ett alldeles för grovt brott för att få jobba med barn någonsin mer, tycker i alla fall jag.

I Berghs fall har han ju faktiskt även blivit friad i lägre instans, så det var inget solklart fall. Veterinären har inte hittat någon skada på hästen. Jag känner ägarna till hästen rätt så väl och vet att de heller inte hittat någon skada på hästen vare sig fysiskt eller psykiskt. Enligt mig har Bergh fått ett tillräckligt hårt straff, även med hänsyn till hans "status" inom travsporten.

Det vore väl med "alla lika inför lagen-mentaliteten" fel att straffa bättre kuskar hårdare? :confused: Då är ju inte alla lika inför lagen...

Självklart finns nyanser och allt är inte svartvitt :)

Jag tycker att är man dömd för rattfylla ska man inte heller ha körtkort.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men hur ska då STC kunna straffa Åke Svanstedt om han åker dit när de inte straffar andra proffs?
Om de inte straffar andra proffs? Vem har blivit dömd och inte straffad? Bergh fick ju direkt en månads avstängning av STC innan fallet nådde åklagaren.

Även Svanstedt har ju redan varit avstängd i samband med denna härva, innan åklagare tagit tag i fallet. Om "Svanstedt blir fälld" är ett hypotetiskt resonemang och det beror också vad som står i domen.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Självklart finns nyanser och allt är inte svartvitt :)

Jag tycker att är man dömd för rattfylla ska man inte heller ha körtkort.
Där tror jag att jag håller med dig också. Det borde i alla fall vara betydligt hårdare straff än vad det är i dag.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men yrkeschaufförer som blir dömd för rattfylla då ska ha kvar sina körkort?

Och blir Åke dömd till böter vilket väl är straffet för nämnda brott, så kan alltså inte STC ta hans licens? För han har ju faktiskt redan blivit straffad av dem:grin:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men yrkeschaufförer som blir dömd för rattfylla då ska ha kvar sina körkort?

Och blir Åke dömd till böter vilket väl är straffet för nämnda brott, så kan alltså inte STC ta hans licens? För han har ju faktiskt redan blivit straffad av dem:grin:
Som sagt...alla brott har sina nyanser och det finns straffskalor för dem alla. Sedan kan man ju ha åsikter om de är rätt. Jag orkar inte gå vidare i den diskussionen längre. Jag försvarar inget brott och rattfylla är ett i mina ögon mycket allvarligt brott.

"Om Svanstedt blir dömd" är fortfarande ett hypotetiskt resonemang. Vi får se vad som står i domslutet den 22/12 och hoppas att straffskalorna som finns känns rätt vid ev. fällande dom. Alla kommer inte att vara överens om nyanserna i olika brott. STC har i alla fall straffat Bergh och Svanstedt före domstolarna, rätt eller fel? För hårt eller för löst?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag håller med i ditt resonemang, men samtidigt tycker jag en profil inom travsporten även ska dömmas för den skada han gör för travsportens anseende.
Jag har väldigt svårt att förstå hur travsporten kan acceptera aktiva som är dömda för brott mot djurskyddet, travsporten handlar om djur?

Lika lite som jag tycker att en pedofil ska jobba med barn, ska inte en person som är dömd för djurplågeri/brott mor djurskyddet få jobba med djur!

Han har ju blivit en profil genom sina stora framgångar. Ska han alltså straffas hårdare för det, än tex en framgångslös tränare som vinner fyra lopp om året och kör in 150.000?

Det är klart att att det ger större klang att det är en person som många känner till, men det ska han inte få extra straff för. Vem törs bli framgångsrik då?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Man kanske tänker efter några ggr innan man tar sådana tränarbeslut....eg är det ju mer synd om personalen nu jepson o Glen som får vara målvakter för honom...det är ju lite fegt måste jag ju tycka. För inte har dom ensamma tagit besluten att ela Åkes hästar.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Han har ju blivit en profil genom sina stora framgångar. Ska han alltså straffas hårdare för det, än tex en framgångslös tränare som vinner fyra lopp om året och kör in 150.000?

Det är klart att att det ger större klang att det är en person som många känner till, men det ska han inte få extra straff för. Vem törs bli framgångsrik då?

Ja, jag tycker att är man framgångsrik och en förebild så har man ett större ansvar.

Med det inte sagt att man inte är lika för lagen, men Åkes elkörande ger sporten betydligt mer dålig reklam än om t ex jag skulle köra med el och jag tycker att det ska straffas efter hur stor skada man gör med sina handlingar.
Därmed då inte sagt att jag skulle gå strafflös, men sportens anseende tycker jag är en viktig detalj o som aktiv så har man ett ansvar.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Hejsan ! Detta om ÅS har väll ändå gott till överdrift tycker jag, nu försvarar jag inte handlingen OM han är skyldig. Jag har alltid beundrat ÅS för att han har haft så välskötta och lugna hästar som alltid är utselade så enkelt som möjligt. Om han nu har elat hästar så är han nog inte ensam om det, det finns säkert både i trav och ridsporten, men jag kan nog tycka att det finns värre saker att tycka till om, och ska han bli avstängd på livstid så lär man nog stänga av halva trav och rid kåren med. Jag vet inte, men jag tycker det är lika illa att se ponny ungar randa hästar på rid tävlingar för att de vägrar ut sig eller när travhästar rasar genom fälten för att de är så trötta och med en tok drivande kusk bakom sig.

Eller att många dyringar i ridsporten inte går i hage eller att de barreras eller travhästar som står på en travbana och aldrig får prova på att vara HÄST, då de inte går med andra hästar eller får stå inne när de körs och ännuvärre när det är söndag och stallet hålls stängt hela dagen.

Vi hade en granne som miss skötte sina djur och vi anmälde och anmälde och inget hände, han fick några småvarningar då och då och det slutade med att den stackars hästen dog en dag ute i hagen, det är djurplågeri.

Jag tycker åxå att det är värre att släppa ut minkar och att döda barn eller misshandla sin fru eller barn.

Givetvis tycker jag att elning är fel MEN Åke grejen har blivit lite överdriven och det som är värst är att de som har sett det inte har anmält tidigre, Jag skulle inte ligga på soffan och klia navel i flera år och komma på en dag att ..djävlar det var djurplågeri det Åke håller på med. Jag tycker att Hans G Eriksson (eller vad han heter) Disa mfl är lika medskyldiga om han får en fällande dom då de inte har reagerat tidigare.

Det jag menar är att Åke affären har fått större rubriker än mycket annat som är grövre brott i min mening.

Jag har hållit på med travhästar i snart 30 år och jag har aldrig sett en grisfösare men jag har sett ponnyungar, dåliga kuskar, hästar som står inne alldeles för mycket, jag har även sett barn som far illa.

Sixten

OBS... Jag tror säkert att minst 50 % av de som gnäller på Åke äter jul skinka i år utan att blinka eller ?
 
Senast ändrad:
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Vad har döda grisar med åkes straff att göra?

Så att Åke har blivit anmäld...skulle alla bara blunda för det och lägga det åt sidan tycker du ? Vad skulle travet få för rykte då? Klart han ska ha sitt straff, såsom ponnyungar o alla andra kategorier också.Jag har hållt på med trav i 40 år och aldrg sett en grisfösare....
Men jag tror också att ett flertal tränare också haft med en sån att göra och det är dom som är tysta o håller honom bakom ryggen
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Vad grisar har med Åkes rättegång att göra ? Det jag menar med det är att många överreagerar på Åkes handling men äter julskinka utan dåligt samvete(Grisarna har vi fått se på tv har det ännu djävligare än Åkes hästar).

Det jag menar är att jag tycker att elning är fel (om han har gjort det) men att det finns värre saker att lägga sin energi på./Sixten
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

klart det finns värre saker att lägga energi på, men för det ska ju inte dom mindre värre komma undan, eller hur menar du ..det finns ju pedofiler som utnyttjar barn, sen finns det ju våldtäktmän...men båda har ju gjort kriminela handlingar.
Såklart förstod jag din liknelse, men två fel gör ju inte att ett av dom blir rätt.

Men nån ska bära hundhuvudet också, och det är ju Åkes fall som det finns vittnen och det som tagits upp här.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Troligtvis av den kraftiga tempoökningen som Åke begär utav sina hästar i just de skedet.
.

Då ska han nog sluta med det och istället begära en tempoökning i stil med den som alla andra kuskar begär av sina hästar, för det verkar fungera bättre.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det är klart att Åke ska ett rimligt straff om han blir dömd, men jag tycker att hetsen runt Åke fallet är löjligt, han får mer uppmärksamhet i tidningar och dyligt än tex mördare, det kan i vissa fall bli en notis i kvällstidningen medans Åke pekas ut som den värsta djurplågaren och tyrannen som har funnits i Sverige och det är väll inte hela sanningen.

Sixten
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

det tycker jag inte det gör...dåär det värre med stackars Tiger Woods som bedragit sin hustru...:D
Det står ju inget om Åkes "affärer" alls juh :mad:











:p
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Trams. Jag känner inte en kotte utan hästintresse som bryr sig om ÅS.

Sen undrar jag om du gjort nåt åt alla de hemskheter du sett som enligt dig är värre än att ela hästar - eller "kliar du dig i naveln" än?

Två fel blir inte ett rätt.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Då ska han nog sluta med det och istället begära en tempoökning i stil med den som alla andra kuskar begär av sina hästar, för det verkar fungera bättre.

Finns en del andra tränare vars hästar galopperar i samma situation också, tränare som jag vet inte har elat sina hästar, så för den delen bevisar det ingenting:grin:

Förövrigt förstår jag vad ovanstående vill komma och jag är benägen att hålla med... Finns mycket anser jag som i djurplågeri väg är värre, men som Martha säger, två fel gör inte ett rätt...

Finns ju en aspekt till på det också... JAG vill möta andra hästar på samma villkor... Jag vill inte möta hästar som vinner genom fusk, eftersom jag vill hålla på med en ren sport både ur dopingsynpunkt och andra sorters fusk... Har man elat hästar för att de ska bli bättre och sätter det i system, handlar det för mig inte bara om djurplågeri utan lika mycket om ett systematiskt fusk...

(var för övrigt six feet unders inlägg som låg ovanför mitt när jag började skriva inlägget)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Sen undrar jag om det enligt dig är värre att reagera på att ÅS elat sina hästar och sen äta julskinka än att inte reagera på ÅS elat sina hästar och sen äta julskinka? Dvs att inte bry sig om vare sig det ena eller det andra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp