Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

KL

Jag är stolt ägare till två huskatter ! (Varav en fått en kull med ungar pga vårt slarv - numera är hon kastrerad)
Jag har aldrig kännt mig påhoppad av någon vare sig raskattägare eller huskattägare.

Jag kan tänka mig att skaffa raskatt, men den måste då få bo på våra villkor, dvs få vara både ute och inne. Det är inte alla med raskattuppfödning som vill det och jag respekterar. Jag kan tänka mig antingen en sällskap/avel/utställningskatt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tyckte att bloggen var bra. Den tog upp många saker som jag har tyckt min inte vågat säga på forum för man får så mycket skit då!

Missfedeli verkar inte speciellt insatt. Hon säger att SVERAK förbjuder avel på ohälsosamma mutationer. Jaja, men Manx då? Och de nya nosarna på perser? Eller de där scottish fold(fast de kanske inte är godkända än av SVERAK)?

Nej, Missfedeli. Du tror att SVERAK och rasvärlden är så fina och snälla men det är nog DU, inte F&M, som missuppfattat det hela och behöver läsa på lite!

Jenny

Kan du läsa? Jag har tagit med perser. Manx är väl vad jag har läst på ett forum där medlemmarna är MYCKET mer insatt i rasen än du nånsin kommer bli, baserad på en defekt som fanns på huskatterna :eek: :angel: på ön Man och som man tagit vara på. Man har även konstaterat att anlaget INTE är farligt utan att det är baserat på en MYT!
Hur var det med att vara insatt? :angel:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Kan du läsa? Jag har tagit med perser. Manx är väl vad jag har läst på ett forum där medlemmarna är MYCKET mer insatt i rasen än du nånsin kommer bli, baserad på en defekt som fanns på huskatterna :eek: :angel: på ön Man och som man tagit vara på. Man har även konstaterat att anlaget INTE är farligt utan att det är baserat på en MYT!
Hur var det med att vara insatt? :angel:

Å andra sidan kommer informationen om att manx-genen inte skulle vara semi-letal från uppfödare. Än så länge har ingen av dem kunnat referera till någon vetenskaplig källa som säger samma sak. Manx-genen anses fortfarande i "vetenskapens värld" vara semi-letal.

Jag sväljer inte storyn om att manx-genen skulle vara oskadlig med hull och hår. Scottish fold-uppfödarna säger ju samma sak om fold-genen... att den inte är skadlig. Vetenskapliga studier säger en annan sak.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Tack för stödet, Jenny,
tyvärr verkar översittana finnas här också(jag som trodde att det fanns ungefär 50-50 här, men de sprider ut sig och tar över allt). Det innebär att de stackars huskattsägarna till slut lämnar forumet, för att de blir påhoppade hela tiden. Om attiyden var trevligare, skulle fler huskattsuppfödare kanske våga sig fram. Om de försvinner sitter de allvetande kvar och har ingen att föra sin kunskap vidare till.

Ja, manxen är inte hälsosam, ej heller sphyxen, eller persern. Jag menar nu i te att de är sjuka, utan inte ser hälsosamma ut. Manxen saknar sin svans, berätta gärna vad som kan vara bra med det? Eller sphynxen som måste bada en gång i veckan, pg.a sin hårlöshet, klarar inte kyla eller värme. Att man inte ser hårlösa katter i naturen, beror troligtvis på att de dör innan fertil ålder. Ja, ockå persern då - man behöver i nte säga mer...

Men jösses. Ska vi sluta avla på raser för att du (som inte skriver ut varken namn eller annat) tycker dom ser ohälsosamma ut? Ge dig och kliv ner från dina höga hästar!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Å andra sidan kommer informationen om att manx-genen inte skulle vara semi-letal från uppfödare. Än så länge har ingen av dem kunnat referera till någon vetenskaplig källa som säger samma sak. Manx-genen anses fortfarande i "vetenskapens värld" vara semi-letal.

Jag sväljer inte storyn om att manx-genen skulle vara oskadlig med hull och hår. Scottish fold-uppfödarna säger ju samma sak om fold-genen... att den inte är skadlig. Vetenskapliga studier säger en annan sak.

Den baseras väl på att uppfödare i flera generationer parat svanslösa katter med varandra och ungarna överlevt? Enligt scottarna har SVERAK sagt att forskning pågår och ev. godkännande baseras på det resultatet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Den baseras väl på att uppfödare i flera generationer parat svanslösa katter med varandra och ungarna överlevt? Enligt scottarna har SVERAK sagt att forskning pågår och ev. godkännande baseras på det resultatet.

Ja, men det är ju liksom grejen. Att det föds levande kattungar betyder ingenting. Vetenskapliga studier som har gjorts visar att det föds betydligt färre kattungar i manx-kullar än vad som anses vara normalt och det i sig kan tyda på semi-letalitet, de kattungar som får dubbla manx-anlag föds aldrig. De dör redan i fosterstadiet. De kattungar som föds bär bara på anlaget i enkel upplaga. Vissa uppfödare menar dock att på att de små kullarna beror på inavel. Sedan har jag läst på bla. amerikanska forum om manxar med "bakdelsproblem", främst då problem med att kontrollera urinering och bajseriet.

Jag anser att bevisbördan ligger hos uppfödarna. Det är deras sak att bevisa att defekten är oskadlig, i synnerhet när forskare har ansett att anlaget är skadligt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jo, men detta är en somali som i vanliga fall inte behöver bad regelbundet. De prepareras bara före utställning.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Skulle vara huskattsuppfödarna, skrev fel, sorry
Huskattägarna blir nog inte så påhoppade, så länge katten är kastrerad.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

WOW!

Precis så menar jag!:bow:

Moget.(IRONI)

Gå in på valfritt kattforum och säg att du tänker avla på din huskatt och se vilka svar du får!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja, men det är ju liksom grejen. Att det föds levande kattungar betyder ingenting. Vetenskapliga studier som har gjorts visar att det föds betydligt färre kattungar i manx-kullar än vad som anses vara normalt och det i sig kan tyda på semi-letalitet, de kattungar som får dubbla manx-anlag föds aldrig. De dör redan i fosterstadiet. De kattungar som föds bär bara på anlaget i enkel upplaga. Vissa uppfödare menar dock att på att de små kullarna beror på inavel. Sedan har jag läst på bla. amerikanska forum om manxar med "bakdelsproblem", främst då problem med att kontrollera urinering och bajseriet.

Jag anser att bevisbördan ligger hos uppfödarna. Det är deras sak att bevisa att defekten är oskadlig, i synnerhet när forskare har ansett att anlaget är skadligt.

Klockrent!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men jösses. Ska vi sluta avla på raser för att du (som inte skriver ut varken namn eller annat) tycker dom ser ohälsosamma ut? Ge dig och kliv ner från dina höga hästar!

Om de är ohälsosamma och inte mår bra, ska vi givetvis sluta avla på dem. Vem, med sunt förnuft, skulle inte göra det? Och, du, jag sitter bra där jag sitter;)
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jo det gör du!! För vi raskattägare (som dessutom har haft huskatt nån gång dom flesta av oss) är hemska människor som ser ner på huskatter och deras ägare :devil:

*ironi*

Hmm, nu är jag förvirrad... då måste jag vara schizofren. Jag har ju två devon rex OCKSÅ. :eek:


:D:D
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det låter ju jättebra. Men då tillhör du den kategori som jag klassar som seriös huskattsuppfödare(även om den var oplanerad), för jag är övertygad om att du fixade dina katter innan försäljning. Det är den gruppen som glöms bort, och som jag vill ska komma fram och vara stolt över!

Nej, jag tror inte du blir så påhoppad här, detta är ett rätt lugnt forum! Jag refererade till ett visst större forum, inte till bukefalos!

Men jag ska återkomma i ämnet!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

My oh my, har läst ungefär hälften av din text och kan argumentera i evigheter för vad jag tycker att rätt och fel i din text.

Gör gärna det!

Förök komma intill en pawpeds utbildning, så kanske du får annan syn på saker och ting.

Du menar DIN syn på saker och ting?

Jag önskar att alla kastrerade sina huskatter, vi har ju Europen, "den svenska huskatten" fast med stamtavla, räcker inte det?

Ja, och jag tycker annorlunda. Märkligt hur du ska prångla på mig din syn på saker och ting, för att min inte duger.

Du kanske skulle vara med när det blir avskjutning av bondkatter?
Bönder bryr sig inte ett skit, om vare sig dina, eller mina åsikter. Katterna parar sig fritt, blir förvildade och skjuts ihjäl. Har erbjudit kastrering, men det erbjudandet accepterades inte.

Det är inte mig du ska koncentrera dig på, utan på de förvildade katter som bönderna har. MEN jag menar inte att alla bönder gör så. Bara ett förtydligande.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

:eek: :eek:
Driver du med oss? Jag hoppas att du är ironisk i bloggen? Eller är du så okunnig och oinsatt?

Förtydliga gärna vad du menar, för jag fattar verkligen inte?
Och nej, ingen nedlåtande stämning här inte...
Du förstärker bara fördomar om att vissa ser ner på andra.
Eller anser du att du har en trevlig ton?
Att kalla någon okunnig och oinsatt, utan att förklara varför, vad är poängen?

Att jag ens bemödar mig med att svara...men jag har långtråkigt...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

MissFideli är mig veterligen själv uppfödare så huruvida pass insatt hon är tycker jag nog att du ska kolla upp bättre innan du skriver något. Om du läser hennes låååånga svar till f&m löser hon ut en hel del missförstånd och dåliga argument som huskatt"uppfödare" gärna kommer med för att få deras verksamhet att bli mer seriös. Sorgligt. Jag tror snarare att både du och f&m måste öppna upp lite för att ta in faktan, om inte för er egna så åtminstone för katternas skull.

Sen måste jag få påstå att jag tycker det är lustigt att en så ny användare genast kastar in sig i just denna diskussion och "självklart" har läst bloggen :angel:...

Så om man är ny på forumet ska man inte kasta sig in i vissa disskutioner?
Det måste jag säga var en "lustig" kommentar!
Tråkigt att det ska bli pajkastning!
Nu är jag neutral i den här tråden, men jag tycker att Findus och Molly iaf inte sänker sig till samma otrevliga attityd som en del i tråden visar upp.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Skriver en tanke som inte är riktad till någon speciell här...

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan avel när det gäller kattor och hundar. När det gäller hundar är det bara att konstatera att blandraser är mer hälsosamma än renrasiga. Avlar man på ett visst utseende eller en viss instinkt avlar man samtidigt på sjukdomar och ledproblem och sånt.

Säger jag som bara haft renrasiga hundar (som dock haft hjärtproblem som är vanligt i den rasen) och som sitter här med fyra fina huskattor som aldrig varit sjuka.

Det är väl inte konstigt heller att diskutera hur osunda vissa kattraser kan vara. Det fanns ju för ett tag sen en debatt om att förbjuda vissa hundraser..
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Skriver en tanke som inte är riktad till någon speciell här...

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan avel när det gäller kattor och hundar. När det gäller hundar är det bara att konstatera att blandraser är mer hälsosamma än renrasiga. Avlar man på ett visst utseende eller en viss instinkt avlar man samtidigt på sjukdomar och ledproblem och sånt.

Säger jag som bara haft renrasiga hundar (som dock haft hjärtproblem som är vanligt i den rasen) och som sitter här med fyra fina huskattor som aldrig varit sjuka.

Det är väl inte konstigt heller att diskutera hur osunda vissa kattraser kan vara. Det fanns ju för ett tag sen en debatt om att förbjuda vissa hundraser..

Nej, det är inte bara att konstatera att blandrashundar är friskare än renrashundar. De friskaste hundarna är i regel de rent arbetande raserna. Detta om man ser till försäkringsbolagens statistik. Blandraserna ligger i premiegruppen "mitten" tillsammans med en mängd raser.

Man kan däremot konstatera att heterozygotism är sunt och att oddsen för att få heterozygot avkomma ökar om man korsar obesläktade djur med varandra (och oddsen att man parar obesläktade individer med varandra ökar om man parar över rasgränser). Detta är dock inte samma sak som att blandraser är friskast.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 381
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 498
Senast: liljekonvall
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp