Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

De här hundarna lever längst (av våra hundra vanligaste raser):
* Bichon havanais
* Isländsk fårhund
* Norrbottenspets
* Welsh springer spaniel
* Tibetansk spaniel
* Parson russel terrier
* Border terrier
* Dvärgschnauzer
* Norsk buhund
* Tibetansk terrier
* Siberian husky

Och de här har kortast livslängd:
* Irländsk varghund
* Grand Danois
* St bernhard
* Bernersennen
* Dobermann
* Leonberger
* New Foundland
* Greyhound
* Boxer
* Pyrenéerhund

Tio i topp hos veterinären (alla i riskgrupp 5):
1. Boxer
2. Irländsk varghund
3. Grand danois
4. Dobermann
5. Airedale terrier
6. Bernersennen
7. Riesenschnauzer
8. Rottweiler
9. Flatcoated retriever
10. Skotsk terrier

Och de friskaste raserna (alla i riskgrupp 1):
1. Norrbottenspets
2. Finsk spets
3. Bichon havanais
4. Norsk älghund
5. Jämthund
6. Smålandsstövare
7. Siberian husky
8. Schillerstövare
9. Hamiltonstövare
10. Drever

Blandraser, samt många av renraserna hamnar på mitten. Dvs i riskgrupp 3 = Man kan inte säga att blandraser är friskare än renraser. De är friskare än vissa renraser, men sjukare än andra.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag ger mig. Det var bara något jag läst i en bok... Hade varit intressant med en lista över kattraser med men den hade nog varit grovt missvisande hur som helst då långt ifrån alla katter är registrerade (tror jag.. *vågar inte säga för mycket längre..:p *
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

De här hundarna lever längst (av våra hundra vanligaste raser):
* Bichon havanais
* Isländsk fårhund
* Norrbottenspets
* Welsh springer spaniel
* Tibetansk spaniel
* Parson russel terrier
* Border terrier
* Dvärgschnauzer
* Norsk buhund
* Tibetansk terrier
* Siberian husky

Och de här har kortast livslängd:
* Irländsk varghund
* Grand Danois
* St bernhard
* Bernersennen
* Dobermann
* Leonberger
* New Foundland
* Greyhound
* Boxer
* Pyrenéerhund

Tio i topp hos veterinären (alla i riskgrupp 5):
1. Boxer
2. Irländsk varghund
3. Grand danois
4. Dobermann
5. Airedale terrier
6. Bernersennen
7. Riesenschnauzer
8. Rottweiler
9. Flatcoated retriever
10. Skotsk terrier

Och de friskaste raserna (alla i riskgrupp 1):
1. Norrbottenspets
2. Finsk spets
3. Bichon havanais
4. Norsk älghund
5. Jämthund
6. Smålandsstövare
7. Siberian husky
8. Schillerstövare
9. Hamiltonstövare
10. Drever

Blandraser, samt många av renraserna hamnar på mitten. Dvs i riskgrupp 3 = Man kan inte säga att blandraser är friskare än renraser. De är friskare än vissa renraser, men sjukare än andra.
Hundarna i grupp 5 tillhör väl bland dom vanligaste i Sverige?
Hundarna i grupp 1 har jag knappt hört talas om.
Blir konfunderad, men så är jag ingen hundkännare heller.
Kan inte den statistiken basera på att topp 1 listan inte är så vanlig i Sverige, eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

9. Du påstår att mutationerna som avlas på ofta är ohälsosamma? Jag påstår att du har jättefel där. Dels förbjuder vår djurskyddslag avel på sådana djur och dels tillåter inte mitt förbund SVERAK avel på sådana mutationer. Forskning pågår också på många av dom mutationerna/defekterna man inte vet så mycket om för att avgöra om dom är farliga eller ej. Såvida du inte är forskare så är du knappast kunnig nog att avgöra vad som är ohälsosamt och inte.

10. Hur vet du att det korsar 2 friska individer utan stam? Alla anlag som är recessiva eller nedärvs på annat vis än dominant, hur kan du ha koll på dom utan stam?

Jag påstår definitivt att många av de mutationer(och överdrifter) man avlar på är ohälsosamma, varken SVERAK eller SJV har i praktiken tagit tag i detta.
De recessiver du tar upp är oftast bundna till en viss population/ras o blir ett mindre problem i en större population med fri parning.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Från en cyklist till en annan..

Det tror jag påverkar resultat, tillsammans med att de är ovanliga raser och inte är överavlade som de vanligare raserna är... Men man ser också att det är stora (storlek som i höjd och vikt, inte antal) raser som inte lever så länge. Hjärtat håller inte till en så stor hund lixom.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Samtidigt kan man inte jämföra blandrashundar med huskatter. Huskatter är inte till största delen en mix av en massa olika raskatter.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag påstår definitivt att många av de mutationer(och överdrifter) man avlar på är ohälsosamma, varken SVERAK eller SJV har i praktiken tagit tag i detta.
De recessiver du tar upp är oftast bundna till en viss population/ras o blir ett mindre problem i en större population med fri parning.
PL

Vila mutationer är ohälsosamma förutom ev manx i SVERAK's godkända raser?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Titta bara på den moderna perserns skallform med tand o hudproblem. Ett exempel som räcker långt, andra får komma med fler.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Vad bra skrivet!:laugh:
Ibland kan man faktiskt få känslan av att vissa raskattsuppfödare (jag vill poängtera inte alla, men vissa) vill utrota alla goa huskatter.
Världen skulle bli översvämmad av råttor, hemska tanke!:eek:

INGEN raskattuppfödare vill utrota huskatten!! Sluta ljug!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Titta bara på den moderna perserns skallform med tand o hudproblem. Ett exempel som räcker långt, andra får komma med fler.
PL

Persern är knappast baserad på en mutation, utan en extremavel.
Och raskatterna är inte alls avlade enbart på utseende. Den största prioriteringen är faktiskt tempramentet. Raserna ska ha speciella temprament för att passa olika typer av människor. Precis som hundar på sätt och vis. Och du som veterinär borde förstå att huskattpopulationen aldrig kommer att dö ut. Även om vi slutar avla huskatter medvetet kommer det alltid finnas "olyckor" och hemlösingar som får ungar. När huskattens antal är nere på den nivån att katthemmen inte behövs längre kan man börja avla på en kontrollerad nivå igen.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Specificering från mig:

#Hade det inte varit bättre om all avel upphörde ett tag?
Du vill ju inte att man ska sluta avla huskatter :confused:


#Men vad betyder mest i avelsammanhang? Avelsvärde eller kärlek? Är det kärlek när avelskatten kastreras, och lämnas bort?
Majoriteten av avelskatterna kastreras och bor kvar. Eller placeras om pga problem i gruppen efter kastrering. Men dom har du visst lägligt nog glömt bort? Rötägg finns överallt.

#Ni kan vara hur stora ni vill, ni är ändå bara en liten klick i universum. Det är klart att majoriteten där har kastrerade katter, huskattuppfödare jagar ni ju bort!
Dom flesta huskattuppfödarna inser problemen med övertalet huskatter och kastrerar sin katt.

#Rent snobberi alltså, raskatt eller ingen katt. Vill ha katten för att visa status. För övrigt avlar jag somali. Och om det behövs, ja då slutar jag avla!
Japp, snobberi. Precis som i resten av djurvärlden. Man söker nått man passar ihop med. Välkommen till verkligheten!

#Men i vissa raser kan det bli problem, som hos siamesen. Och det här med att planera att kastrera katterna innan de är födda för att det finns så många linjer, varför avla öht? Vad är då skillnaden mellan en kastrerad raskatt och en kastrerad huskatt?
Att det är problem hos siamesen gör att du kastar skit på alla raskattuppfödare? Skillnaden på en kastrerad huskatt och en kastrerad raskatt kan vara stora t.ex tempramentsmässigt.

#Du har alltså inget mål med din avel? Jag vill få fram friska, vackra katter, och ja, jag vill ha avelsvärde på mina katter då jag har ett mål att sträva efter.
Mitt mål är att få fram rastypiska, trevliga sällskapskatter. Är nån extra bra så kan den gå vidare i avel. Men mitt huvudmål är inte att avla avelskatter enbart nej.

#Eller hur? Egen erfarenhet kanske?
Då är du en av få? Jag har aldrig läst nånstans att folk tycker du hellre ska köpa raskatt än huskatt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja, och? Det skulle innebära en direkt och troligen kraftig minskning av huskatternas antal om man slutade avla fram sådana under en tid.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det utrycker väl en vilja att huskatten skall utrotas.
Vad beträffar persern glömde jag att nämna andningen.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

#Det är klart jag slutar avla! Jag är väl inte dum. Och om du läst bloggen så skulle du se att jag avlar på somali.
Varför avlar du då? Det finns många uppfödare som inte får sina Européer sålda t.ex. Eller skogisar.

#Nej, jag är inte forskare. Men jag är inte blind heller. Jag vet att sphynx är resultat av en mutation, som jag i alla fall tycker ser ohälsosam ut.
Att du tycker den ser ohälsosam ut är väl knappast ett bra argument? Den mår lika bra inne som alla andra katter. Titta på alla långhåriga huskatter med tovor över hela kroppen. Bättre?


#Men de första katterna på jorden föddes väl inte med stamtavla, vá? Man måste ju börja någonstans, eller hur?
Och efter dom 2 första katterna har det kommit massor av sjukdomar så finns både på raskatter och huskatter.

#Återigen: egen erfarenhet. Som nu till exempel...
Som sagt, jag väljer att inte tro på det eftersom du inte kommer med exempel. På SKS får ägare till huskatter lika mycket hjälp med sina problem som raskattägare. Och dom flesta av oss har haft huskatt innan vi köpte raskatt. Jag t.ex.

#Det fanns en hel tråd om det på ditt forum, att de inte vågade prata med vänner och bekanta. Klart ni är öppna på ert forum, alla tänker ju likadant där, och den som inte gör det får bara skit, Ja, egen erfarenhet.
Mitt forum? SKS är öppet för alla att läsa, man behöver inte ens vara medlem. Skulle vara lite dumt att diskutera problemen där om man försökte dölja dom va? ;)

#Jättebra insats, det ska du ha eloge för!
Tack :bow:

#SVERAK accepterar avel på ohälsosamma perser, avel på manx, och avel på sphynx.
Jojo, det många som repeterar sveraks regler i det oändliga, när de inte har nåt eget att komma med.
Persern har påverkat mig också, såg en urläskig sida med bilder på hur deras skallar utvecklats. Så där håller jag med. Manx är jag kluven till, det är väldigt enkelt att avla så den är frisk. Sphynxen har enligt vad jag vet inga direkta problem dom lider av?

#Jo, men nu lever vi ju i verkligheten och inte i din drömvärld. I verkligheten värderas katter olika.
Och det är just det vi måste ändra!! Inte rätta oss efter, då kommer det aldrig att gå. Jag kan faktiskt acceptera en huskattavel om den sker under kontrollerade former. Typ som hos oss, fast utan standard och utan massa inblandning av raskatter. Det har diskuterats om ett förbund som skulle regga huskatterna och ge dom stamtavla/bevis och även ha regler att följa, så som vaccinering, registrering och chippning. Fullt möjligt om nån börjar. Och framförallt nått som skulle kunna höja huskattens status.

#Eller vad som kommer fram under dokumenterad avel.
Och som man då tar itu med. Jag läste om en bengal som föddes med flatchest som såldes som sällskapskatt, självklart med avelsförbud men tyvärr inte kastrerad. Vet inte hur många huskattkullar den fått trots uppfödarens information.

#Nja, sphynxen kom ju till så. Inavelsmutation.
Jasså? :confused: Trodde Sphynxen baserades på en naken huskatt nån hittade och ville avla vidare på.

Nej, det unika med henne var väl att hon ville hämta hem en gatukatt från Thailand. Jag vet att man gör korsningar, men ska jag behöva skriva en roman om det?
Det lät som om denna uppfödare borde höjas till skyarna för att hon tar in nytt blod. Det reagerade jag på.

Och rasuppfödare tjänar ju ALDRIG några pengar, eller hur. Nej, de går nästan back. Det är väl bara då de fyra rasuppfödare jag känner, som gör en vinst på sin avel....
Det beror ju på hur du räknar. Räknar du på kostnaden enbart för att ta fram en kull så kan det absolut gå med vinst. Jag tror ingen påstått att det alltid går med förlust. Men man räknar oftast in kostnader mellan kullarna också. Då försvinner vinsten.

#Som sagt, verkligheten!!!
Som huskattuppfödare kan ändra! Hur lätt tror du det var för raskattuppfödarna att ta flera tusen för sina katter från början?

#Kul för henne!
Synd att han inte kunde sprida så uppenbart fina gener vidare.
Det finns flera fina huskatter med bra resultat. Behövs inga kända stamtavlor där.



#Det är ju jättebra. Ett föredöme!
Ja, men knappast genomförbart för alla.

#Kanske är kall nu, men avlivning är i vissa fall det bästa.
Det tycker vi också och det är därför vissa katthem diskuteras livligt.

#Om man prioterar katter framföt svältande barn, är man antingen 10 år eller så saknar man empati för andra människor.
Eller så inse man sin begränsning? Varför har du katt alls, tänk vad du kunde gjort med dom pengarna du lägger på dina katter?

25. Att utveckla sin egen ras är alltid jobbigt. Det gäller alla djurraser, inte bara katterna. Deal with it?

#Håller med![/QUOTE]
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det utrycker väl en vilja att huskatten skall utrotas.
Vad beträffar persern glömde jag att nämna andningen.
PL

Nej, det uttrycker en vilja om att stoppa aveln för att få en balans. Och att sen hålla den balansen.

Angående persern så är jag helt oinsatt i deras problem. Jag ändrade en positiv syn till en negativ när jag såg bilderna på deras skallar. Det skrämde mig. Tyvärr är min ras även på väg däråt, man vill ha korta nosar. Jag hoppas dom inser vad dom ger sig in på innan dom tagit britten för långt också.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Detta har vi diskuterat tidigare, jag menar att det troligen inte går, den europeiska djurskyddsorganisationen vad den nu heter har officiellt förklart att det är ett problem.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Balans? Vi kanske skulle rekomendera att alla raskatter skulle kastreras så att de inte förorenar den genetiskt mer värdefulla o ursprungliga huskattspopulationen med sina onaturliga av människan(utan ngn vettigt syfte) sparade gener.
PL
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 420
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 516
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp