Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ett sånt svar visar bara hur oinsatt du är. Blandrashundar är inte hälsosammare på något sätt, det är ett argument som används av flera blandrasuppfödare för att försöka ses som någorlunda mer seriös och som en ursäkt för ens avel. Skillnaden i den aspekten kan inte vara stor när det gäller katter också.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Självklart, men vissa skapar nya användare och skriver i samma trådar för att få medhåll när alla andra går emot den ;) jag tyckte att det var lite skumt bara, that's all. Pajkastning skulle jag nog inte kalla denna tråden, än, det är ganska milt om man jämför med hur det kan vara :angel:.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

KL Visst finns det ett antal raser baserade på rena defekter o nog borde alla dessa kastreras i första hand.
Varför skulle folk inte få avla på vanliga huskatter?
Jag tror det vore en stor förlust om alla huskatter kastrerades o bara raskatterna blev kvar( utom för raskattsuppfödarna förstås) .
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

KL Visst finns det ett antal raser baserade på rena defekter o nog borde alla dessa kastreras i första hand.
Varför skulle folk inte få avla på vanliga huskatter?
Jag tror det vore en stor förlust om alla huskatter kastrerades o bara raskatterna blev kvar( utom för raskattsuppfödarna förstås) .
PL

Håller förstås med PL, som har en sund och realistisk bild av kattavel!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Självklart, men vissa skapar nya användare och skriver i samma trådar för att få medhåll när alla andra går emot den ;) jag tyckte att det var lite skumt bara, that's all. Pajkastning skulle jag nog inte kalla denna tråden, än, det är ganska milt om man jämför med hur det kan vara :angel:.

Skulle det vara jag då eller? Jag är faktiskt inte så patetisk. Men se där, ännu ett bevis på fördom mot en annan person.Det tackar jag för.

Men, du, håll dig till ämnet, och sluta fundera på konspirationsteorier!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ett sånt svar visar bara hur oinsatt du är. Blandrashundar är inte hälsosammare på något sätt, det är ett argument som används av flera blandrasuppfödare för att försöka ses som någorlunda mer seriös och som en ursäkt för ens avel. Skillnaden i den aspekten kan inte vara stor när det gäller katter också.

Jo, men ni säger ju själva att man inte vet vilka sjukdomar huskatterna bär på, så du är nog lika oinsatt i det som jag. Du har ju faktiskt ingen aning om hur hälsosamma de är. Möjligheten finns att de är hälsosammare än renras, av just den anledningen; att vi inte vet!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Skulle dessutom vilja påstå att vår huskattsstam är med vissa lokala undantag, sund o har mkt låg inavelsgrad. Folk o katter flyttar över landet o minskar därmed risken för inavel.
Raskatterna är splittrade på många, ofta mkt små populationer.
Jag VILL INTE har ngn raskatt i stallet!
Det finns en stor skillnad mellan hund o kattavel o det är att hundaveln till stor del varit inriktad på att få fram raser med vissa bruksegenskaper medans raskattaveln enbart varit ute efter att få fram djur som varit ngt att visa upp därför att de skiljer sig från det vanliga. Samtidigt har resultatet i vissa fall varit att man fått fram katter som är lätta att ha som rena inomhuskatter vilket kan vara en fördel.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

KL Visst finns det ett antal raser baserade på rena defekter o nog borde alla dessa kastreras i första hand.
Varför skulle folk inte få avla på vanliga huskatter?
Jag tror det vore en stor förlust om alla huskatter kastrerades o bara raskatterna blev kvar( utom för raskattsuppfödarna förstås) .
PL
Vad bra skrivet!:laugh:
Ibland kan man faktiskt få känslan av att vissa raskattsuppfödare (jag vill poängtera inte alla, men vissa) vill utrota alla goa huskatter.
Världen skulle bli översvämmad av råttor, hemska tanke!:eek:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

"Ni"? Jag har inte nämnt något om huskatters sjukdomar. Och varför skulle jag chansa när jag har möjligheten att själv veta hur pass hälsosam min hund/katt kan bli genom hälsokontrollerade föräldrar? Gosh, det säger ju sig självt. :cool:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

:crazy:
Sen när saknar raskatter jaktinstinkt?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Svårt att jämföra en fri okontrollerad utavel med en rasavel, i den senare är behovet att hålla koll på föräldradjurens hälsa mkt större.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

"Ni"? Jag har inte nämnt något om huskatters sjukdomar. Och varför skulle jag chansa när jag har möjligheten att själv veta hur pass hälsosam min hund/katt kan bli genom hälsokontrollerade föräldrar? Gosh, det säger ju sig självt. :cool:

Jo, men en del vill chansa. Förhoppningsvis vet de vad de gör!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tycker att din attityd gentemot de som helt enkelt kan mer än du är skrämmande om du kallar den som har en annan åsikt för "översittare". Det är inte det det handlar om, utan kärleken till katterna. Det skär i hjärtat att se alla dessa hus/bondkatter på katthem, bl*cket.se osv, det är precis likadant med blandrashundar. Det finns en anledning till varför de hamnar där, och det är för att deras status är för låg (du kan få en bondkattunge för en 50-lapp, eller en blandrasvalp för ett par tusen...). Människorna som bidrar till detta har jag inte mycket för :crazy:. Det finns en tråd här på katt som handlar om den nya lagen där ungarna inte får lämna mamman förrän de är 12 veckor. Den tråden är skrämmande, en del struntar helt sonika i att deras katter får 2-3 kullar i ladan per år helt okontrollerat och de har dessutom "aaaaalltid" lämnat iväg ungen vid 7-8 veckor "för så är det ju på hundar" och kommer med de allra sämsta argumenten när de försöker försvara sig. "Så har vi alltid gjort, tror knappast att någon lider utav det". Lustigt nog verkar de alla ha bondkatter...

Men sådana uppfödare stödjer heller inte jag. Jag har bara velat få fram att dett finns huskattsuppfödare som tar hand om sina katter, ger dem vet-vård, och kärlek. Det är dem jag vill lyfta fram,
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tror att vi alla här inne vill höja statusen på kattor överlag? Tycker vi ska införa den gamla parollen: Det bringar otur att få en katt (utan att betala)!

Kan vi inte enas om att alla här inne vill kattornas bästa och då gör det dom tror är bäst för kattorna. Ni som har raskattor kör ert race och ni som har huskattor kör ert. Lita på att de andra sköter sig och tar ansvar för sina djur.

En fundering jag har är varför det är så ovanligt (i alla fall häromkring där jag bor) att vaccinera och försäkra sina kattor på landet. Man har många kattor för att hålla borta mössen och skulle dom skada sig så får man tyvärr ta bort dem. Så får man spara en kattunge extra från nästa kull. De bönder jag känner häromkring får kattungar varje år. De väljer ut någon de sparar, hör runt med folk de känner om någon vill ha en kattunge och resten slår dom ihjäl. Fördelen är ju att de inte blir några oönskade över. Själv skulle jag aldrig klara av det där själv men jag förstår hur det funkar och det funkar bra. Här finns ingen som skulle lämna en katt åt sitt öde och de svär över turister som skaffar katt över sommaren för att sen lämna den kvar i sommarstugorna häromkring. De är ju också djurvänner!

Mina kattor är försäkrade och vaccinerade fast de är huskattor. Jag valde mellan raskatt och huskatt och insåg att de var ju lika mycket katt. Varför betala 5000 för en kattunge och 20 kr för en annan?

Vi måste få upp priserna på huskattorna så att de inte lika lätt blir slit och släng som de kan bli ibland.

Ja, jag vet inte vad jag vill med mitt inlägg men jag skickar ändå...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag förstår precis, det var bra skrivet.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Specificering från mig:

1. Huskatten kommer aldrig att dö ut. Vi kommer aldrig komma till att alla kastreras, däremot kan ni minska antalet så pass mycket att det blir balans i efterfrågan och tillgång. Hade det varit massor av britter på katthemmen så hade det självklart varit dags att stoppa aveln och få en balans även där.


#Hade det inte varit bättre om all avel upphörde ett tag?



2. Värde och avelsvärde är helt olika saker. Min Abbie har dubbelsidig patellaluxation. Har hon nått avelsvärde? Absolut inte. Har hon nått värde som sällskapskatt? Absolut! Lika stort om inte större än hennes helt friska mamma.

#Men vad betyder mest i avelsammanhang? Avelsvärde eller kärlek? Är det kärlek när avelskatten kastreras, och lämnas bort?

3. Jag håller till på sveriges största kattforum. Majoriteten av huskattägarna där har kastrerat sina katter. Varför? Jo för att dom har förstått problemet. Så det är inte alla huskattägare som delar dina åsikter, dom flesta har fattat hur man menar. Inte alla uppenbarligen.

#Ni kan vara hur stora ni vill, ni är ändå bara en liten klick i universum. Det är klart att majoriteten där har kastrerade katter, huskattuppfödare jagar ni ju bort!

4. Raskatter stjäl ytterst sällan katthemskatters hem. Dom som köper raskatt gör det för att dom vill ha en raskatt. Inte vilken katt som helst. Raskatt eller ingen katt alls. Men du menar förstås att vi ska sluta avla raskatter så du kan få fortsätta avla huskatter?

#Rent snobberi alltså, raskatt eller ingen katt. Vill ha katten för att visa status. För övrigt avlar jag somali. Och om det behövs, ja då slutar jag avla!

5. Matadoravel har inget med avelsbasens bredd att göra. Även i en ras med mycket bred bas kan matadoravel finnas. Det har heller inget med kastrerade ungar att göra, det betyder att en hane har fått ta emot för många honor. Vilket beror enbart på hanens ägare. Dom som kastrerar sina avkommor innan leverans gör det just för att linjerna redan finns i så pass stor del i rasen att den måste begränsas. Och många av de som kastrerar innan leverans gör det för att katterna säljs som enbart sällskapskatter. Många av dom har man fått köpa som avelskatt och okastrerad om man vill. Men att helt hålla på sina linjer är idiotiskt, det håller jag med om. Dock inte alls ett så stort problem som du verkar tro.

#Men i vissa raser kan det bli problem, som hos siamesen. Och det här med att planera att kastrera katterna innan de är födda för att det finns så många linjer, varför avla öht? Vad är då skillnaden mellan en kastrerad raskatt och en kastrerad huskatt?

6. Raskattavel handlar inte om att få fram katter med avelsvärde. Fattar inte vad du fått det ifrån? Raskattavel handlar om att få fram rastypiska katter till dom som vill ha katter av den rasen. Majoriteten av katterna säljs som sällskapskatter till köpare som inte vill avla, men vill ha en mysig gosboll med just det tempramentet och utseendet som den rasen har.

#Du har alltså inget mål med din avel? Jag vill få fram friska, vackra katter, och ja, jag vill ha avelsvärde på mina katter då jag har ett mål att sträva efter.


7. Ingen påstår att ingen ska få köpa en huskatt? Ingen av oss proppsar på att alla ska köpa en raskatt. Man får välja helt själv vad man vill ha. Det har du också hittat på.

#Eller hur? Egen erfarenhet kanske?

8. Det är ytterst få som vaccinerar, chippar och besiktar sina huskattungar. Vi har också pratat mycket om en organisation just för dessa huskattuppfödare för att på så vis kunna få fram en seriös huskattavel. Som kanske på sikt kan konkurrera ut den oseriösa aveln. Men ja, jag anser absolut att man ska ta ansvar för sin ras. Skulle du sluta avla huskatter för att det finns ett överskott av perserkatter? Knappast va? Troligen tycker du där (liksom jag) att det är upp till den rasens uppfödare att anpassa balansen. Men du tycker att vi raskattuppfödare ska sluta för att du ska få fortsätta? Konsekvent?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

#Det är klart jag slutar avla! Jag är väl inte dum. Och om du läst bloggen så skulle du se att jag avlar på somali.

9. Du påstår att mutationerna som avlas på ofta är ohälsosamma? Jag påstår att du har jättefel där. Dels förbjuder vår djurskyddslag avel på sådana djur och dels tillåter inte mitt förbund SVERAK avel på sådana mutationer. Forskning pågår också på många av dom mutationerna/defekterna man inte vet så mycket om för att avgöra om dom är farliga eller ej. Såvida du inte är forskare så är du knappast kunnig nog att avgöra vad som är ohälsosamt och inte.

#Nej, jag är inte forskare. Men jag är inte blind heller. Jag vet att sphynx är resultat av en mutation, som jag i alla fall tycker ser ohälsosam ut.


10. Hur vet du att det korsar 2 friska individer utan stam? Alla anlag som är recessiva eller nedärvs på annat vis än dominant, hur kan du ha koll på dom utan stam?

#Men de första katterna på jorden föddes väl inte med stamtavla, vá? Man måste ju börja någonstans, eller hur?

11. Jag är förvisso bara här och på SKS, men inget av dessa forum visar nån som helst negativitet mot huskattägare. Rent påhitt från din sida och det står jag för utan citat som bevisar motsatsen.

#Återigen: egen erfarenhet. Som nu till exempel...

12. Dom flesta av oss raskattuppfödare som står för våra åsikter på forum på nätet är allt annat än anonyma. Dom flesta av oss berättar öppet om våra stamnamn, våra katters hela namn osv. Hur anonymt är det?

#Det fanns en hel tråd om det på ditt forum, att de inte vågade prata med vänner och bekanta. Klart ni är öppna på ert forum, alla tänker ju likadant där, och den som inte gör det får bara skit, Ja, egen erfarenhet.

13. Hur öppen raskattaveln är, har du till viss mån rätt i. Alldeles för mycket mörkertal är det, men det är på väg att förbättras. Även om det går för sakta. Jag har fått mycket beröm för min öppenhet om Abbies problem och hoppas ha påverkat en hel del. Har inte någon gång blivit negativt bemött. Jo, av huskattägare ironiskt nog :confused:


#Jättebra insats, det ska du ha eloge för!

14. Vill gärna veta vilka raser som inte är hälsosamma inom SVERAK? Perser kan jag hålla med om, men det är 1 (eller 2 då), vilka fler menar du? Dessutom påstår ingen att SVERAK är det enda rätta, det finns flera förbund och vi har samarbeten rakt igenom. Att SVERAK oftast lyfts fram beror mest på att dom är störst här i Sverige. Och mest kända.

#SVERAK accepterar avel på ohälsosamma perser, avel på manx, och avel på sphynx.
Jojo, det många som repeterar sveraks regler i det oändliga, när de inte har nåt eget att komma med.

15. Hmm... Du skriver att huskattavel är okej, men det är ännu bättre om den sker med raskatters inblandning? Dubbelmoral? Du biter dig själv i svansen där. Högre pris ska inte bestämmas av graden raskatt, då är du totalt fel ute. Det är katten som djur som ska betinga ett högre pris. Su skiljer ju själv på katternas värde genom att skriva att det är bättre att blanda in raskatt och sälja dyrt? Jag anser att huskatt oavsett andelen raskatt ska vara dyrare än dom är idag. Annars är vi ju riktiga hycklare.

#Jo, men nu lever vi ju i verkligheten och inte i din drömvärld. I verkligheten värderas katter olika.

16. Mer okunnighet: Alla fel går inte att testa fram. Man får gå efter vad som dykt upp bakåt.

#Eller vad som kommer fram under dokumenterad avel.

17. Att ta fram en ny ras är långt ifrån samma sak som att avla huskatter. En ny ras kommer sig knappast av att man satt ihop 2 söta huskatter utan stam och Hoppla! En ny ras!! Det handlar om åratal av planerande, undersökande och kunnighet. Inget av dessa stämmer med den huskattaveln vi har i Sverige idag.

#Nja, sphynxen kom ju till så. Inavelsmutation.

18. Du är bra trång i din syn. Du tar upp en siamesuppfödare. Titta på DRX-uppfödarna som blandat upp sin ras under några år med andra raser för att bredda basen. Det är absolut inget unikt för din siamesuppfödare, utan fullt normalt.

Nej, det unika med henne var väl att hon ville hämta hem en gatukatt från Thailand. Jag vet att man gör korsningar, men ska jag behöva skriva en roman om det?

19. Din avel gick möjligtvis med nollresultat. Dom flesta säljer dock sina halvraskatter för 1500-2000:- utan vaccinering, chippning och avmaskning. Hur kan dessa inte gå med vinst? Se dig omkring!! Din verklighet och den riktiga verkligheten är inte samma sak.

Och rasuppfödare tjänar ju ALDRIG några pengar, eller hur. Nej, de går nästan back. Det är väl bara då de fyra rasuppfödare jag känner, som gör en vinst på sin avel....

20. Att du inte fick dina korhåriga huskatter sålda för ett bra pris visar väl verkligen på hur uselt det är ställt för huskatten? Hade balansen varit bättre hade folk fattat att vill man ha katt får man betala för det också, oavsett hårlag.

#Som sagt, verkligheten!!!

21. Att huskatter saknar utställningsvärde får stå för dig. Självklart kan dom inte ta cert, cert tas efter poäng för hur katten uppfyller standarden. Huskatter har ingen standard, alltså inga cert. Dock kan dom ta NOM, BIS, och alla andra stora fina priser som finns. Fråga Malin de Lange i NerK hur högt hon värderar sin Jaffas priser. Troligen högre än många av oss raskattägare gjort.
WW'03 & SW'01 '00 Jaffa eller kanske
WW'03, SW'06 '04 '03 Tarzan
Inte illa va?


#Kul för henne!
Synd att han inte kunde sprida så uppenbart fina gener vidare.



22. Alla uppfödare omplacerar inte sina pensionerade avelsdjur. Och många som gör det, gör det för kattens skull. För att det inte funkar i gruppen efter kastrering. Inte konstigt i revir med rangordning. Dom som gör det.. tja, det är inget jag stödjer heller. Min avel består f.n. av 2 kastrater. Toppa det om du kan!

#Det är ju jättebra. Ett föredöme!

23. Katthemmens prioriteringar är ett hett ämne på SKS, och få delar dessa katthems åsikter. Men man kan vända på det också. Hade det inte funnits så enormt mycket huskatter hade katthemmen inte behövt prioritera.

#Kanske är kall nu, men avlivning är i vissa fall det bästa.


24. Jag förmänskligar inte heller katterna, men aldrig att jag tycker dessa katter ska avlivas för att pengarna ska gå till människor istället. Däremot kan pengarna läggas på andra katter!

#Om man prioterar katter framföt svältande barn, är man antingen 10 år eller så saknar man empati för andra människor.

25. Att utveckla sin egen ras är alltid jobbigt. Det gäller alla djurraser, inte bara katterna. Deal with it?[/QUOTE]

#Håller med!
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Skriver en tanke som inte är riktad till någon speciell här...

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan avel när det gäller kattor och hundar. När det gäller hundar är det bara att konstatera att blandraser är mer hälsosamma än renrasiga.

Nu är det ju så att blandraser ligger i riskgrupp 3 av 5, där 1 är friskaste gruppen och 5 den sjukaste gruppen, så du är ju bara ute och cyklar du och ger inte intryck av att vara speciellt insatt i avel och genetik :D
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nu är det ju så att blandraser ligger i riskgrupp 3 av 5, där 1 är friskaste gruppen och 5 den sjukaste gruppen, så du är ju bara ute och cyklar du och ger inte intryck av att vara speciellt insatt i avel och genetik :D

Bara nyfiken. Vilka hundraser är klass 5?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag förstod det från apochalyps och sols svar innan. Men det är en fin dag för en cykeltur! :D
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 381
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 498
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp