Råttis-tråden

Sv: Råttis-tråden

Mina älsklingar är inte vana annat, höll jag på att skriva xD
Nej det är från början som så att jag hade en råtta som var expert på att rymma. Hon tog sig från buren till soffan och sedan ner på golvet. Sedan tillbringa hon timmar att förfölja och jaga min ena katt. Detta skedde alltid när jag var borta. Min kära katt satt alltid i en hylla med min kära råtta under. Efter att hon gick bort pga ålder så sitter det där forftarande kvar i min katt.

-Råttor, nää fyy, jag går min väg...

När min andra katt kom så lärde den äldre honom att råtter ska man akta sig för. Men ibland kan han busa till det. Men använder aldrig klor eller tänder. Det konstiga med det hela är att mina råttor speciellt hanarna tycker detta är kul och det slutar alltid med att först kommer katten sedan en råtta och en råtta till :P Men dom kan också ligga och vila brevid varandra när dom busat klart. :)

38351_1268178927.jpg


53601_1268178988.jpg


41430_1268179077.jpg


37038_1268179153.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Alltid roligt när dom går ihop med andra djurslag

Men bäst går dom med sin artfränd
 
Sv: Råttis-tråden

Jag är kittlig! Det kittlas när hon slickar i min panna! Haha.
Haha, jo det jag tänkte på.. okej en kanin kan gnaga lite, en råtta kan fan göra ett nytt rum innanför väggen xD
 
Sv: Råttis-tråden

Häfigt att dem går så bra ihop med katten . här kommer nya bilder på mina sötnosar som jag får hem i början av april :D längtar!!

malins1.jpg


Malins.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

KL

Behöver hjälp. Snabbt!

Tidigare i tråden skrivit om att min råtta har en knöl. Knölen tror jag är en varböld eller liknande (mjuk, känns vätskefylld). Sitter under magen på råttan. Har under helgen (när jag ej var hemma, föräldrarna passade råttisarna) vuxit sig ENORMT stor!! Eller ja, den har väl inte varit jätteliten innan heller, men då har den iaf inte stört råttan (som förövrigt hela tiden varit jättepigg, och är det nu också). Men nu har iaf knölen blivit så stor att den verkligen släpar i marken, och råttan får gå med krökt rygg uppåt för att knölen inte sla släpas alltför mycket. Ser fruktansvärt jobbigt ut. Knölen är också hela tiden ivägen.
Hur kan en böld växa sig så extremt stor på bara nån dag?
Och hur ska jag göra? Jag kan inte låta råttan ha det så.. Veterinär. Lönt att undersöka/operera eller vad som nu kan göras? Avlivning? Vad kostar det att gå till veterinär?
Vill att råttan ska få ett värdigt slut.
Dock fruktansvärt tråkigt, då råttan inte är gammal, och hur pigg och glad som helst i övrigt.
 
Sv: Råttis-tråden

Ring veterinär och boka tid. Tyvärr är många distriktare inte jättebra på smådjur (katt och hund verkar vara deras grej) men de gör så gtt de kan och rör det sig om avlivning har jag för mig att det kostar runt 400 kr.
 
Sv: Råttis-tråden

Jodå nog kan det gå fort allt - råttor har en sjukt snabb celldelning, det är därför de har så grymt bra läkkött - och tyvärr ibland väldigt snabbt växande knölar...

Åk till vet iaf. Är det en varböld så är det bara att öppna och tömma samt ev ge antibiotika om det behövs, är det inte det så är det upp till dig om du vill avliva eller operera.

När jag avlivat har det landat på mellan 160-320 kr (men då har det varit utan undersökning innan). Hör med vetten, alla tar olika priser så något garanterat pris lär du inte hitta på buke.
 
Sv: Råttis-tråden

Tack för svaren jag fått.

Hm, som sagt misstänker jag att det är en varböld. Men om nu veterinären öppnar och tömmer, hur ska det skötas sen? Råttan är lite reserverad av sig, lite småskygg, och tycker inte om att man tar tag i henne, utan vill att beröring och närhet ska vara på hennes villkor. Är rädd för att veterinär-besök, och sedan "tvångsmässig" skötsel av såret efter tömning, samt medicinering ska bli för mycket för henne..
Fast samtidigt vill jag ju inte avliva om det finns chans att man kan få bort bölden, och att råttan kan leva och må bra efter det.
 
Sv: Råttis-tråden

Det blir till att hålla fast henne 2 ggr/dag så du kan rengöra. Be vetten visa hur du gör det smidigast och skäm bort henne med något gott efteråt så ska det nog gå bra ;)
 
Sv: Råttis-tråden

För efter det jag läst så verkar det troligast. Det är ingen knöl råttan har, utan en stor mjuk, vätskefylld(?) "påse", eller vad man ska säga.. Och vet inte vad det annars skulle kunna vara..
Försökt ta några bilder, blev dock inte jättebra.
(Och bli inte arga över hur hon ser ut, bölden har som sagt inte varit så här stor innan, utan blivit det på bara några dagar. Jag gör så gott jag kan.)








Ska troligen åka och avliva henne imorgon.. :cry:
 
Sv: Råttis-tråden

Bilder på mina två andra små monster :love: också:

Min nya bebis, hämtades förra veckan:



De fick varsitt chips som lördagsgodis. Smaskens!


Min lite äldre råtta, busfröet..:



 
Sv: Råttis-tråden

Jag får mina töser i april :D 2 blue tjejer =) har också haft uppehåll i några år men kände nu att de va dags igen :D

hur får ni råttorna att komma överrens med katterna? mina råttor har alltid varit rädda för våra katter?

Dixie-doe.jpg


dream.jpg

Sicka sötisar!
Jag ska ha två grabbar ur samma kull! Jag har fött upp mamman till kullen *stolt*. Tror verkligen att det här blir super duper bra!! :D
Jag får hem mina på fredag!
 
Sv: Råttis-tråden

Ren slump att jag hittade den här tråden men ganska trevligt! Har ju inte varit aktiv här på buke på så många år att mitt användarnamn var borttaget :)

Gul-zebra, jag har också, tack vare ditt tips, lämnat en GP till skansen ;)
Smilla!
Hörde att dem fick en lite unge? Har du hört något mer om vad som hände med den?
Ska nog testa ringa Linda här någon dag och fråga.. Vore så kul att veta för Smilla var (är) väldigt speciell! Synd bara att hon inte gillade sambon.... :P Annars hade hon varit kvar här!


Till ämnet!
Jag har också råttor. Massor ;)
Föder upp i lagom skala med siktet ställt på temperament, storlek och livslängd.
Är inte någon registrerad uppfödare men jag registrerar alla råttor jag föder upp alt. köper in från andra uppfödare. Favoritfärgen är utan tvekan blue, gillar även choklad och fawn. Vill inte ha några silvrerade råttor men det är tyvärr väldigt svårt att hitta icke silvrerade råttor..
Har hemsidan www.verra.se och för er som är sugna på att skaffa råttbebisar så kommer jag snart ha två kullar ;)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 006
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 840
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp