Råttis-tråden

Sv: Råttis-tråden

Självklart kommer jag dit.
Fast det är den 17-18 April i år.
Temat i år är frilufsliv med Jakt, Fiske, Båt, Vildmark, Aktiv fritid inom ex. turism, friluftsliv, hobbies och föreningsliv. Perfekt för den som vill starta upp en förening.

Vi får ta och ses där. Får ta med mig någon skrutt jag också. Enormt roligt
skulle det vara att få träffa Petson.

Någon mer som har planer på att besöka mässan?
Kanske ska sattsas på en gruppträff där med övriga Bukefaliser med eller utan våra råttor. Vad tyckes för övrigt?
 
Sv: Råttis-tråden

Självklart kommer jag dit.
Fast det är den 17-18 April i år.
Temat i år är frilufsliv med Jakt, Fiske, Båt, Vildmark, Aktiv fritid inom ex. turism, friluftsliv, hobbies och föreningsliv. Perfekt för den som vill starta upp en förening.

Vi får ta och ses där. Får ta med mig någon skrutt jag också. Enormt roligt
skulle det vara att få träffa Petson.

Någon mer som har planer på att besöka mässan?
Kanske ska sattsas på en gruppträff där med övriga Bukefaliser med eller utan våra råttor. Vad tyckes för övrigt?

Oj skrev vist fel, är så van att den brukar vara i Maj :)

17-18 April HD-mässan kommer du?

Det skulle vara jätte kul med en gruppträff där ju :bump:
Jag hakar gärna på :idea:
 
Sv: Råttis-tråden

Ni som har koll på råttor iallafall, vet ni något om hamsterråttan eller påsråttan som jag har hört att den kallas? Cricetomys gambianus är det latinska namnet och på engelska heter den Gambian pouched rat. Får man ha denna som husdjur i Sverige? :)

ratSOUTHWEST_450x500.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Såg nu att den verkar gå under namnet GP-råtta och är tillåten i sverige.
 
Sv: Råttis-tråden

Ja, GP-råttor (gambisk jättekindpåsråtta är det svenska namnet) får man ha. Har haft 3 st själv, helt underbara djur som jag definitivt ska ha igen nån gång :love:

Kan nämna att de är väldigt krävande och absolut inte ett djur för vem som helst om man säger så. Enligt lag ska de ha en bur på 20 kvm (eller 6 kvm om de har minst 4 timmars tillgång till 20 kvm varje dag), iom att de inte räknas som husdjur än utan man får gå efter djurparksregler. Det går att få dispens dock, men man ska ändå ha ordentligt med plats.

GP-råttor är vilda djur, det kan inte sägas för ofta. En tam GP är helt underbar men en otam GP är ett monster utan att överdriva. Betten är riktigt otäcka - tro mig! Been there, done that, got the fucking t-shirt :crazy: De ska hanteras varje dag för att bli tama och för att fortsätta vara tama - och även om de blir tama så räcker det med att de tex blir skrämda för att de ska bita eller helt sonika sticka. De är inte som tamråttor som söker sig till matte, oftast iaf. De tar riktigt mycket tid och energi och man måste verkligen veta vad man håller på med så det inte går åt helvete kort sagt.

Hur som helst så är de helt underbara om de får rätt förutsättningar för det, men det gäller ju att det blir rätt också. Tyvärr är det många som tagit sig vatten över huvudet när de skaffat GP - de har oftast inte klarat av trotsåldern (som är ett rent helvete kan jag ju säga!) eller så har de fått omplacera av någon annan anledning. Flera GP-råttor har blivit vanvårdade och de allra flesta hamnade på blocket en period så nu har varenda uppfödare lagt ner, de tröttnade helt enkelt på att typ alla hamnade på blocket - så de går knappt att få tag på i Sverige längre. Går att importera iofs, eller vänta tills nån uppfödare drar igång med avel igen.

Kan rekommendera att du kikar in på http://exotiskadjur.ifokus.se, det finns några väldigt bra artiklar om GP-råttor där :)

Här är förresten en video med en massa bilder på världens underbaraste grabb, min Anders :love: http://www.youtube.com/watch?v=SGX2UYlvCAs
 
Sv: Råttis-tråden

Såg nu att den verkar gå under namnet GP-råtta och är tillåten i sverige.

Såg för inte så jätte länge sedan en annons på en GP-råtta på blocket. Jag har för mig att den kosta 1500, den var kastrerad minns jag.
Det skulle vara hüber tufft att ha en sådan bamse :)
Men den tar ju ganska stor plats, har för mig att denna på blocket bodde i en hundbur :/

Men riktigt fina är dom :bow:
 
Sv: Råttis-tråden

Varför går jag in på såna här trådar? Jag blir bara såååå Sugen på att ha rådisar igen! Underbara djur, söta, smarta och trevliga sällskap!

Jag är uppvuxen med råttor, första råttorna (efter ett par år med möss) kidnappade min mamma från forskning typ 1990-vi fick operera tumörer på löpande band. (Kanske inte skall erkänna då att min kära mamma var en av dom som forskade på cancer :angel: så vi opererade råttorna på hennes jobb). Virpi, Giblet o Popcorn :love:

Efter det har väl ett femtital råttor passerat i mitt liv. 2006 tröttnade jag när sista fyra grabbsen avlivats med korta intervall pga sjukdom (Mycoplasma). Dels hade jag inte den tiden som jag ville lägga, dels hade min "nya" sambo en hund som bara ville döda råttorna (dvs begränsat lekutrymme -jag som var van vid att ha dem lösa typ 24/7 o boende i "centrum" av huset) o det här med sjukdomarna... Underbara små kompisar men tillslut orkar man inte se dom må dåligt mer. Alldeles för många råttor har haft panik o andnöd i min famn för att jag skall vilja stå ut med det igen. De som jag inte avlivat pga att deras allmäntillstånd kraftigt försämrats pga myco de har legat självdöda i för unga år. Jag har säkert avlivat 90% av alla råttor jag haft pga sjukdom innan det gått för långt. Hjärtat klarar inte av mer nu hur underbara de än är!

Så då sitter jag här o tittar på era bilder istället, o minns hur gott de luktar, hur söta de är när de kommer rusandes när man öppnar kylskåpet o hur gosigt det är att vakna mitt i natten o nån liten pys har kommit o lagt sig uppe på huvudkudden. :(
 
Sv: Råttis-tråden

lite mer bilder på mina råttor :)

Bibbi och Lilja
digi012.jpg


digi013.jpg


Lilja och Vienna
digitalkameran012.jpg

Bibbi
digitalkameran016.jpg


Lilja och Hugo
digi014.jpg


Lilja,hugo och Lizette
digi015.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Ja, det låter ju som man får lägga ner MYCKET tid på dem :)

Vad sa dina om att vara ensamma hemma? Hur mycket tid om dagen bör man vara med dem tills de är tama? Är det 24/7? Går det om man är borta 8 timmar om dagen?

Anders lämnade du bort till skansen såg jag? (jättefin var han förövrigt :love: myyysråtta!) För att han lät på natten bara? Eller låg det mer bakom det? För mina kaniner som går lösa, är uppe i sängen på natten och väcker mig ibland med att slicka mig i ansiktet och de för tydligen ett jävla liv men det vaknar jag inte av... så jag tror jag hade klarat av om råttan busade på natten?

Hur som helst verkar det vara något som ligger i framtiden för mig, jag får göra en ordentlig research innan helt klart, som med alla djur men med GP-råttor verkar det vara mycket oklart också?
 
Sv: Råttis-tråden

Ja gud ja, de sover på dagarna ändå :D Så mycket tid som möjligt kan man sammanfatta det med, och då med väldigt mycket aktivering, både hjärngympa och att springa runt som en idiot (du skulle se Anders när han sprang löst, det blev ett jävla drag :D). Ett par timmar/dag åtminstone. 4-timmarsregeln på 20 kvm ger ju ett visst mått på vad lagen säger om det iaf, om du inte tänkt skaffa en 20 kvm stor bur :p

Jepp, Anders hamnade på Skansen helt och hållet pga väsnandet. Tro mig, kaniner väsnas inte ens i närheten av lika mycket som en GP gör ;) Det är helt sinnessjukt mycket oljud på nätterna - möblera om buren, gnaga på gallret, rycka och slita i burluckan och smälla i saker precis hela tiden. Envisa är de också så att spruta med vatten, blåsa på de eller annan fy-metod biter inte, de drar igång igen inom en minut. Har haft lös kanin och har bur-kanin och ingen av de kommer ens i närheten av oljudet från en GP...
Ska väl här nämna att jag har en sömnstörning som gör att jag har skitsvårt att somna (vilket knappast blev bättre av Anders :p) men när jag väl sover så sover jag skittungt - man får i princip välta mig ur sängen för att jag ska vakna. Ändå vaknade jag ofta av att Anders väsnades.

Mjo, det är en del oklart men det finns mer kunskap om man letar utanför den svenska också. På svenska finns det inte mycket men på engelska finns det massor att läsa :)
 
Sv: Råttis-tråden

Varför går jag in på såna här trådar? Jag blir bara såååå Sugen på att ha rådisar igen! Underbara djur, söta, smarta och trevliga sällskap!

Jag är uppvuxen med råttor, första råttorna (efter ett par år med möss) kidnappade min mamma från forskning typ 1990-vi fick operera tumörer på löpande band. (Kanske inte skall erkänna då att min kära mamma var en av dom som forskade på cancer :angel: så vi opererade råttorna på hennes jobb). Virpi, Giblet o Popcorn :love:

Efter det har väl ett femtital råttor passerat i mitt liv. 2006 tröttnade jag när sista fyra grabbsen avlivats med korta intervall pga sjukdom (Mycoplasma). Dels hade jag inte den tiden som jag ville lägga, dels hade min "nya" sambo en hund som bara ville döda råttorna (dvs begränsat lekutrymme -jag som var van vid att ha dem lösa typ 24/7 o boende i "centrum" av huset) o det här med sjukdomarna... Underbara små kompisar men tillslut orkar man inte se dom må dåligt mer. Alldeles för många råttor har haft panik o andnöd i min famn för att jag skall vilja stå ut med det igen. De som jag inte avlivat pga att deras allmäntillstånd kraftigt försämrats pga myco de har legat självdöda i för unga år. Jag har säkert avlivat 90% av alla råttor jag haft pga sjukdom innan det gått för långt. Hjärtat klarar inte av mer nu hur underbara de än är!

Så då sitter jag här o tittar på era bilder istället, o minns hur gott de luktar, hur söta de är när de kommer rusandes när man öppnar kylskåpet o hur gosigt det är att vakna mitt i natten o nån liten pys har kommit o lagt sig uppe på huvudkudden. :(

Åhh råttor är det bästa som finns.
Hade också ett uppehåll på ett år för länge sedan, mer klarade jag inte. Jag fick abstinesbesvär. :rofl:
 
Sv: Råttis-tråden

Jag får mina töser i april :D 2 blue tjejer =) har också haft uppehåll i några år men kände nu att de va dags igen :D

hur får ni råttorna att komma överrens med katterna? mina råttor har alltid varit rädda för våra katter?

Dixie-doe.jpg


dream.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Det är helt sinnessjukt mycket oljud på nätterna - möblera om buren, gnaga på gallret, rycka och slita i burluckan och smälla i saker precis hela tiden. Envisa är de också så att spruta med vatten, blåsa på de eller annan fy-metod biter inte, de drar igång igen inom en minut.

Det låret iofs precis som mina kanicklar :rofl: men jag kan ändå tänka mig att en råtta är ivrigare och mer envis än en kanin, absolut.

När jag blir lite störd av att ha en kanin som drar i mina lakan och försöker bygga om min säng, och till slut puttar ut den är de tillbaka en sekund efteråt, nästan som om de blir lite fulla i fan.

För bara några dagar sen hade vi ett litet bråk om att matte skulle sova (vilket inte min Snuffan höll med om) hon hoppade rätt upp i mitt ansikte mer än 6 gånger innan jag gav upp och hon fick fortsätta slicka på mig och möblera om bäst hon ville i sängen medan jag försökte somna om. Haha.

Tack så mycket för länken! Tråkigt när datorn kraschar :( Det låter dock som om det kan vara liiiite väl mycket råtta på en gång för mig. Mina kaniner har redan förstört möbler, gardiner, tapeter, golv och gud vet vad x-antal gånger... vill knappt ens veta vad en så stor råtta kan åstadkomma i jämföresle :p när jag tänker efter.
 
Sv: Råttis-tråden

Underbara individer, berätta gärna mer om dom och visa fler foton :love:
 
Sv: Råttis-tråden

Du är galen, sånt är ju myyyys :love: Har allvarliga funderingar på att ta av benen på min säng för att Thea ska kunna sova hos mig, som min första kanin gjorde. Det finns bannemig inte mycket som klår sängsällskap :love:
Undantaget är väl råttor i sängen iofs... Vissa må vara urmysiga, men de som tuggar på kittliga tår är ingen höjdare :p

Mina kaniner har redan förstört möbler, gardiner, tapeter, golv och gud vet vad x-antal gånger... vill knappt ens veta vad en så stor råtta kan åstadkomma i jämföresle :p när jag tänker efter.
Vad sägs om att tugga sig igenom en dörr eller en vägg som ett par GPs har gjort hos andra :angel: Blir lite dyrt när man flyttar sen :D
 
Sv: Råttis-tråden

Dem kommer från katoz uppfödning (www.katoz.webs.com)
den ena e dumbo self blue och den andra blue self :) ska ställa ut lite och ev avla i framtiden :) ska bli kul att få hem små blåbär hehe. dumbon ska nog heta Pyret den andra vet jag inte än :P

har ni tips hur man får dem "rumsrena" ?

Den frågan låter jag gå vidare till Pia-Moni som har lärt sina underbaringar att bli rumsrena med en toalätt-hörna i buren :)
Mina busar är inte så rumsrena i buren men dock rumsrena när dom är ute :)
Dom uträttar bara sina ärenden i buren, :angel:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 006
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 831
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp