Regnvatten!!?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

wrangler

Trådstartare
Fundrar på en grej....

Har ganska jobbig "vatten-hantering" i mitt stall, måste kånka det en bit, problem med ryggen osv...

Men utanför stallet står två tunnor som samlar upp regnvatten. Nu undrar jag om det finns någon anledning att inte ge det till hästarna, förutsatt att det är ser fräscht och klart ut alltså???
Är det fullt av miljögifter som man inte ser eller finns det någon annan anledning till att inte låta hästarna dricka av det? För om det inte finns det skulle det underlätta min vattenhantering väldigt mycket, åtminstone när det inte är genomfruset.....
 
Sv: Regnvatten!!?!

Har alltid fått höra att man ska ställa samma krav på det vatten man ger hästarna som det man dricker själv... Och jag skulle inte dricka regnvatten! Vet samtidigt att min häst glatt sörplar vatten från vattenpölar... Så jag vet inte.
 
Sv: Regnvatten!!?!

Nä jag vet men varför vill vi inte dricka regnvatten? Är det för att det inte är bra eller för att det mest "känns" äckligt? O kanske smakar konstigt vad vet jag? Men om nu hästarna dricker det....

Vill ju givetvis inte ge dom det om det inte är bra. Det ser ju fint ut dock.... :confused:
 
Sv: Regnvatten!!?!

Är bara tunnorna/hinkarna rena så gör det nog ingenting...
Du kan ju dricka ur bäckar (inte alla kanske)
 
Sv: Regnvatten!!?!

På grund av alla utsläpp i dag så är ju inte regnvattnet särskilt rent.. Låter som en miljönisse nu hör jag! Ärligt talat så vet jag inte om det är någon fara.
 
Sv: Regnvatten!!?!

Mina hästar har under fem års tid druckit regnvatten då och då, och än så länge står de. *tittar ut genom fönstret för säkerhetsskull* :D
 
Sv: Regnvatten!!?!

Det enda jag kan tänka mig är att vattnet är stillastående och då kommer bakterierna och frodas. Det beror ju på hur fort hästarna dricker upp det, eller om det bara "fylls på" hela tiden. Har man kar så skurar man ju ur och häööer ut gammalt vatten och fyller på med nytt......
 
Sv: Regnvatten!!?!

Ja, alltså det fylls ju på för isåfall skulle jag ta därifrån o fylla på i hinkarna....

Detta är inget jag hade kommit på i vanliga fall, bara nu när slanghelvetet fryser o jag har gått o sneglat på tunnorna med såååå mkt lättillgängligt vatten i..... :angel:
 
Sv: Regnvatten!!?!

Jag kan inte säkert säga varken bu eller bä, men däremot kan jag tänka mig att ifall hästarna dricker ur exempelvis bäckar, har regnvattnet oftast renats genom sand och grus. Sen kan man nog inte undvika att hästarna får i sig regnvatten. Men "giftigheten" beror på mängden de får i sig också. Som sagt, jag vet inte, men kan tänka mig att det är så. Skulle som sagt själv inte dricka regnvatten.
 
Sv: Regnvatten!!?!

Inte jag heller egentligen, det var därför jag startade tråden...

Men det tål att tänkas på!

Gärna fler synpunkter! Ingen som veet? Nån regnvattenforskare/hästkunnig typ :angel:
 
Sv: Regnvatten!!?!

Ska jag hjälpa dej att bära? :love:

Dalsland/ Regnvattensbärarexpert!
Och hjälpligt hästkunnig! :D
 
Sv: Regnvatten!!?!

AnnaKarinA skrev:
Mina hästar har under fem års tid druckit regnvatten då och då, och än så länge står de. *tittar ut genom fönstret för säkerhetsskull* :D

:D Och vad ser du i detta evinnerliga mörker :D
 
Sv: Regnvatten!!?!

Jag är mest nyfiken på vad det finns för värden på provtagningar av regnvatten. Sånt borde det ju finnas av. Anybody??
Sen så är det väl mest farligt för att det sinnd en del miljögifter i det? Men hästar lever ju inte lika länge som vi och står dessutom lägre i näringskedjan, så de borde väl klara att få i sig lite? :idea: Nä, vad vet jag.
Men jag har lagt märka till att våra hästar hellre dricker ur äckliga små gölar och "vattenpölar" i gropar gjorda av hovavtryck, än ur kar eller bäckar på sommaren. Vet inte varför. Inte alla, men en del är sådana. Min vägrar tom att dricka ur hink när hon är på bete. (Stallvatten äckligt, brunt vattenpölsvatten gott)
 
Sv: Regnvatten!!?!

Ja precis! Tänker också så lite... Och dom äter ju gräset, är det inte lika mkt miljögifter i det???
 
Sv: Regnvatten!!?!

wrangler skrev:
Åh ja gärna! Du är bara för snäll..... :o
Japp! Det är jag! ;)
Eller är det mitt eventuella framtida ridhus som kanske hamnar i din närhet du tänker på mest?! :cry:
Eller bara gratis (nästan) arbetskraft?

Nåja. Jag anmälde mej ju frivilligt så jag bär så gärna! :D
 
Sv: Regnvatten!!?!

Och snööö, det är ju ÄNNU mer gift i det.
Med tanke på alla E-tillsatser vi stoppar i oss, undrar jag om inte en stor del i inte-dricka-regnvatten-vanan har att göra med hygien. Att vi tycker det är äckligt. Och kanske även skulle bli sjuka. Sen vet jag inte om en del utsläpp av farliga ämen minskat (eller ökat) sen tex 70-talet.
Hur som helst, tror inte dina hästar dör, vill bara veta siffror.
Fast nu har du ju en bärare i alla fall :) Så behöver vi inte oroa oss för ryggen då?
 
Sv: Regnvatten!!?!

Nej jag tror det finns minst lika mycke gifter i maten hästarna äter (som växt på regnvatnnade åkrar)
Så regnvatten är nog helt ok.
Så länge tunnorna hälls av ofta och är rena. :)

Gammalt vatten i smutsiga tunnor kan man inte fylla med vatten till dryck åt hästarna men jag hade inte tvekat en sekund att ge (och bära ;) ) det vattnet om alla andra hygieniska krav känndes ok.
*Knapplån.....menat till wrangler alltså*
 
Sv: Regnvatten!!?!

Dalsland skrev:
Japp! Det är jag! ;)
Eller är det mitt eventuella framtida ridhus som kanske hamnar i din närhet du tänker på mest?! :cry:
Eller bara gratis (nästan) arbetskraft?

Nåja. Jag anmälde mej ju frivilligt så jag bär så gärna! :D

Jag skulle se det som en ära om du ville hjälpa mig bära mina hinkar :love:

Ridhuset är givetvis bara en bonus ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 019
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 028
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 564
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp