Reklamera tvättade skor?

Lilla

Trådstartare
Vi fick ett fall av magsjuka på jobbet. Jag fick spyor på mina skor så jag slängde dom i tvättmaskinen. 30 grader utan centrifug. Nike lila och neongula. När jag tog ur dom hade det lila färgat av sig på det gula.
Min första tanke var att reklamera men efter googlade står det att man inte ska tvätta träningsskor i maskin. Mina träningsskor måste tvättas för det luktar svett. Men hur som helst. Är det helt kört att reklamera?
 
Vi fick ett fall av magsjuka på jobbet. Jag fick spyor på mina skor så jag slängde dom i tvättmaskinen. 30 grader utan centrifug. Nike lila och neongula. När jag tog ur dom hade det lila färgat av sig på det gula.
Min första tanke var att reklamera men efter googlade står det att man inte ska tvätta träningsskor i maskin. Mina träningsskor måste tvättas för det luktar svett. Men hur som helst. Är det helt kört att reklamera?

Det beror på skorna, det finns de som är märkta att de klarar tvätt. Var de inte det är det inget man kan räkna med.
 
Eftersom du inte skött dem enligt tillverkarens rekommendationer kan du ju heller inte påstå att det är tillverkarens fel att de färgat av sig. Jag hade inte haft mage att reklamera något som jag inte skött på rätt sätt.

Jag vet ju inte om jag gjort rätt eller fel. Hade inget val så jag tänkte aldrig på om det var ok att tvätta eller inte.
 
Jag vet ju inte om jag gjort rätt eller fel. Hade inget val så jag tänkte aldrig på om det var ok att tvätta eller inte.

Generellt så är det inte ok att tvätta dem i maskin, de blir förstörda av maskinens rörelse, tappar form, sulorna kan släppa och färgen kan blöda som du märkte.
En säljare på footlocker rekommenderade mig att i nödfall köra sneakers i diskmaskinen på lägsta temperatur,
då detta tydligen är skonsammare, men inte heller helt okej egentligen...
 
Jag vet ju inte om jag gjort rätt eller fel. Hade inget val så jag tänkte aldrig på om det var ok att tvätta eller inte.

Man har alltid ett val. Men generellt är skor inte gjorda för att tvätta och överlag måste man kolla tvättråd innan man tvättar prylar oavsett vilka. Det finns kläder som inte är tvättbara.
 
Man har alltid ett val. Men generellt är skor inte gjorda för att tvätta och överlag måste man kolla tvättråd innan man tvättar prylar oavsett vilka. Det finns kläder som inte är tvättbara.

Valet var att gå med spyskor så nej.
Hade gjort samma igen men trist är det.
 
Man har alltid ett val. Men generellt är skor inte gjorda för att tvätta och överlag måste man kolla tvättråd innan man tvättar prylar oavsett vilka. Det finns kläder som inte är tvättbara.

Ja, precis. Står det på tvättrådet att de inte är tvättbara så får man ju antingen chansa och hoppas det går bra ändå och gör det inte det, så är det inte riktigt läge att reklamera eller så kastar man skorna direkt och jag hade nog gjort det sistnämnda..
 
Själv kastar jag inte skor för massa pengar hur som helst. Dom går fint att använda men är inte lika snygga med färgade fläckar.
 
Det var min tanke också, qtt du borde få ersättning för förstörda skor.
Det finns liksom inget som butiken kam göra när du rent krasst har misskött dem.
 
Men rent krasst, ska man inte kunna blöta ner skor, tex springa i spöregn?
Jaja får ta smällen. Men lite trist är det.
 
Fast att skor blir blöta av regn är ju inte samma som att tvätta dem, det regnar inte tvättmedel. Centrifugering gör också sitt. Står det att de inte får tvättas så betyder det just det, att de inte får tvättas och då kan man inte reklmera när de inte heller klarar de som tillverkaren sagt att de inte klarar av. Vill man kunna tvätta skor får man kolla innan man köper att de tål det, det är kundens ansvar att säkerställa det om det är viktigt.
 
Men rent krasst, ska man inte kunna blöta ner skor, tex springa i spöregn?
Jaja får ta smällen. Men lite trist är det.

Det är väldigt stor skillnad på att "skorna blir blöta" och "skorna tvättas i tvättmaskin".

Jag vet terränglöpare som tvättar sina löparskor genom att de helt enkelt för följa med in i duschen ;)
Leta och smuts sliter på skorna, så självklart går de att tvätta – men inte i maskin.
 
Det är ju tråkigt att få skor förstörda av magsjuka..men... Jag hade nog bara tänkt att det är tyvärr sådant som händer i livet och att skor klarar maskintvätt är tyvrr inte ngt man kan räkna med.
 

Liknande trådar

Hemmet Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta. Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 928
Senast: Breaktown
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 949
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 050
Senast: Riru
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp