Bukefalos 28 år!

Resetråden

Här är en till som älskar att resa! Det har kliat en del i restarmen men nu så bokade jag igår en resa till Thessaloniki i Grekland i juni. Primära syftet är en utbildning, men åker ner lite tidigare och hinner förhoppningsvis upptäcka staden lite också.

Resten av året är oklart, jag tar examen nu och får se hur det blir med jobb. Finns liten möjlighet att det kan bli lite tid i Norge eller Kroatien, men vi får se. Hoppas även på att kunna hälsa på en vän i Helsingfors.

Vad gäller drömresor så har jag lite olika tankar, gillar både stadsresor, badsemestrar och natursemestrar så då finns många alternativ. Mitt favoritresemål när det gäller städer är Berlin. Får verkligen inte nog av den staden så hoppas på att komma dit relativt snart igen. Men bland nya, ännu obesökta städer så ligger Budapest, Rom och New York högt upp på önskelistan. Vill gärna åka tillbaka till Österrike och vandra i alperna på sommaren. Överhuvudtaget är jag (för närvarande) mest sugen på resor i Europa.

I sommar så vet vi inte hur vår semester ser ut så får ta den lite som den kommer men vi vill gärna åka iväg två-tre veckor och besöka Paris, Geneve och åka till nån mysig alpby, nån som har tips?

Genève gillar jag! Jag kan då tipsa om att ta bussen över till franska sidan och åka linbana (eller vandra om man är hurtig) upp till toppen av berget Mont Salève. Himla fin utsikt där uppe och inte alls långt från centrala Genève.
 
Skulle behöva lite bukehjälp!
Jag och sambon kan inte riktigt bestämma oss för vilken stad vi ska besöka i oktober! Funderar mellan Rom, Barcelona och Venedig.
Helst skulle jag åka till Venedig då jag aldrig varit där men besökt de andra två städerna, men flygplatsen ligger 30 min utanför och verkar krångligt att ta sig in till Venedig om man anländer med flyget på kvällen?
Och är det någon som vet hur klimatet är där i oktober?
Rom har jag hört ska vara ganska behagligt på hösten, men hur är det med Barcelona?
Att det ska vara så svårt att bestämma sig för vart man ska resa!:p

Flygplats 30 min utanför är ju inte så långt bort, finns det bara flyg dit på kvällen?

Barcelona är en varm stad, jag vet inte hur varmt du vill ha det, jag bodde där fram till mitten av september förra året och då var det varmare än en genomsnittlig svensk sommardag iaf :)
 
Nu var det ju inte jättemånga i tråden som planerar en resa till Asien, Afrika och mellanöstern, men frågor er resvana och ressugna ändå. Hur tänker ni kring senaste nyheterna om den stora risken med att bli bärare av resistenta bakterier vid resmål till dessa områden?


Vet inte riktigt... Halvplanerar en resa till troligtvis Kenya och ja... Det var ju inga roliga nyheter kring bakterierna... Samtidigt så kanske det kommer komma hit i vilket fall så lika gärna kan man resa och få dem nu än inte resa och få dem sen?
 
Ska till London i 3-4 dagar i början på september. Harry Potter, London Zoo och shopping! Ska bli kul! :) Letar hotell för fullt, jag har bredare budget än kompisen men har sagt att jag kan lägga lite mer så jag får bestämma något som passar oss.


Sedan fick jag reda på i torsdags att en gästforskare vill bjuda flera på mitt jobb på en resa till Brasilien i november. Hoppas så att det blir av och att jag kan åka! Han ska visa upp vad Brasilien har att erbjuda oss och våra studenter! :bump:
 
Tjoho, som det ser ut nu verkar det bli någon resa i sommar! En kryssning till Helsingfors, man får 8 h i staden och sen åker man hem igen. Hur billigt som helst och vi hinner med det över en helg. :D så det ska vi nog göra redan innan semestern.

Sen har vi funderat på några dagar i någon annan stad i sommar. London, Barcelona eller Paris har varit uppe på förslag. Är Barcelona olidligt varmt i juli? London var helt klart billigast och känns jättekul (shopping!) men jag har varit där innan och ingen av oss har varit i Spanien... Hmm. Hoppas någon form av resa blir av iaf. :)

Nästa vår är planen Italien! Var där i höstas och vill jättegärna tillbaka, denna gång till toscana.
 
Vet inte riktigt... Halvplanerar en resa till troligtvis Kenya och ja... Det var ju inga roliga nyheter kring bakterierna... Samtidigt så kanske det kommer komma hit i vilket fall så lika gärna kan man resa och få dem nu än inte resa och få dem sen?

Ja, jag resonerar faktiskt lite likadant. Om siffrorna stämmer är ju spridning totalt oundviklig och en fråga om när snarare än om.
 
Tjoho, som det ser ut nu verkar det bli någon resa i sommar! En kryssning till Helsingfors, man får 8 h i staden och sen åker man hem igen. Hur billigt som helst och vi hinner med det över en helg. :D så det ska vi nog göra redan innan semestern.

Sen har vi funderat på några dagar i någon annan stad i sommar. London, Barcelona eller Paris har varit uppe på förslag. Är Barcelona olidligt varmt i juli? London var helt klart billigast och känns jättekul (shopping!) men jag har varit där innan och ingen av oss har varit i Spanien... Hmm. Hoppas någon form av resa blir av iaf. :)

Nästa vår är planen Italien! Var där i höstas och vill jättegärna tillbaka, denna gång till toscana.

Jo det är väldigt varmt i Barcelona i juli, men något bättre än augusti iaf.

Toscana verkar så mysigt, dit är jag också sugen att resa! :)
 
Ska till London i 3-4 dagar i början på september. Harry Potter, London Zoo och shopping! Ska bli kul! :) Letar hotell för fullt, jag har bredare budget än kompisen men har sagt att jag kan lägga lite mer så jag får bestämma något som passar oss.


Sedan fick jag reda på i torsdags att en gästforskare vill bjuda flera på mitt jobb på en resa till Brasilien i november. Hoppas så att det blir av och att jag kan åka! Han ska visa upp vad Brasilien har att erbjuda oss och våra studenter! :bump:

Jag var på Harry Potter förra veckan, det var jättekul! Planera mycket tid, fanns hur mycket som helst att kolla på! :)
 
Jo det är väldigt varmt i Barcelona i juli, men något bättre än augusti iaf.

Toscana verkar så mysigt, dit är jag också sugen att resa! :)

Om det fortsätter regna och vara kallt kanske galen värme bara är skönt... :p

Ja jag är förälskad i Italien och vill se mer! Har varit i Toscana (Pisa bl.a) när jag var 11 och minns bara brottstycken. Verkar vara en underbar region att bila omkring i, och det finns lite nationalparker där man kan lufta vandringskängorna. Äta och dricka gott och njuta av landskapet. :love: Hade helst åkt dit i mars men det kanske är trevligare om man slirar lite och åker i april? Måste kolla vädret känner jag.
 
Om det fortsätter regna och vara kallt kanske galen värme bara är skönt... :p

Ja jag är förälskad i Italien och vill se mer! Har varit i Toscana (Pisa bl.a) när jag var 11 och minns bara brottstycken. Verkar vara en underbar region att bila omkring i, och det finns lite nationalparker där man kan lufta vandringskängorna. Äta och dricka gott och njuta av landskapet. :love: Hade helst åkt dit i mars men det kanske är trevligare om man slirar lite och åker i april? Måste kolla vädret känner jag.

Jag tycker att det är rätt ok ändå, jag älskar värme! Men jag brukar ta det rätt lugnt de varmaste timmarna. Nätterna är jobbiga däremot, men bor man på hotell kanske de brukar ha AC? Vi har en liten klen fläkt som gör typ noll skillnad.

Jag har ingen aning om när Toscana är som bäst, men vår där låter ju helt underbart härligt :love: Vandra och dricka goda viner :up: Jag var i Rom som tonåring men vill se mer av Italien och framförallt uppleva något mer än bara turistgrejer.
 
Idag var jag iväg på en miniresa. Vi har haft långhelg och jag och sambon tänkte att vi skulle passa på att resa bort. Eftersom vi båda är väldigt duktiga på att planera satte vi oss i mitten av förra veckan och började kolla men då var allt så dyrt att det inte kändes värt det. Istället blev det en dagstripp ner till Brighton.

Väldigt mysig liten stad vid havet. Fanns gott om vintageshopping och alternativa stilar och det var en väldigt avslappnad stämning i staden. Idag var det väldigt rått så vi var inte nere vid havet så länge, men de har både en lång strand och ett nöjesfält ute på piren. Tror att det kan vara rätt trevligt att hänga där på sommaren.
 
Om det fortsätter regna och vara kallt kanske galen värme bara är skönt... :p

Ja jag är förälskad i Italien och vill se mer! Har varit i Toscana (Pisa bl.a) när jag var 11 och minns bara brottstycken. Verkar vara en underbar region att bila omkring i, och det finns lite nationalparker där man kan lufta vandringskängorna. Äta och dricka gott och njuta av landskapet. :love: Hade helst åkt dit i mars men det kanske är trevligare om man slirar lite och åker i april? Måste kolla vädret känner jag.
Åh Toscana! :love: :love: :love:

Jag har varit där tre gånger i april, september respektive oktober och även om september helt klart var den behagligaste resan vädermässigt (runt 25 grader och sol) så funkar april finfint det också, eller till och med mars! Det är ju väldigt mycket köra, gå och upptäcka tycker jag så det kan vara rätt skönt om det är lite svalare. Jag har massor av tips och man kan ju hinna med rätt mycket om man kör på lite, men jag ska försöka fatta mig kort...

- Volterra och San Gimignano är måsten enligt mig, de är riktigt idylliska små Toscana-byar uppe i bergen. I den sistnämnda kan man äta underbar (men aningen dyr) lunch med fantastisk utsikt på hotell Bel Soggiorno.

- Villa Caprareccia är en jättefin vingård med fantastiskt vin!! De har även boende (och pool) med restaurang, och det ligger vid orten Bolgheri.

- Toscana-kusten är jättevacker, och ställen som t.ex. San Vincenzo eller Cecina kan vara värt ett besök om man vill andas lite havsluft.

- Livorno är en trevlig, lite större stad som också ligger vid kusten och där man kan shoppa lite om man vill.

- Siena är också trevligt och lite större, och en biljett för att komma in katedralen är väl värd sina pengar :)



Idag var jag iväg på en miniresa. Vi har haft långhelg och jag och sambon tänkte att vi skulle passa på att resa bort. Eftersom vi båda är väldigt duktiga på att planera satte vi oss i mitten av förra veckan och började kolla men då var allt så dyrt att det inte kändes värt det. Istället blev det en dagstripp ner till Brighton.

Väldigt mysig liten stad vid havet. Fanns gott om vintageshopping och alternativa stilar och det var en väldigt avslappnad stämning i staden. Idag var det väldigt rått så vi var inte nere vid havet så länge, men de har både en lång strand och ett nöjesfält ute på piren. Tror att det kan vara rätt trevligt att hänga där på sommaren.

Åh, Brighton har jag alltid smyg-drömt lite grann om att bo i! Verkar himla mysigt och fint :)
 
Någon som vet en bra sökmotor för att hitta billiga flyg ev flyg och hotel där man inte behöver specifiera ort man ska till? Jag vill alltså kunna söka alla flyg från Arlanda tex och vart de går / pris under ett intervall.
 
Åh vad alla reser :love: Blir avundsjuk trots att jag mer eller mindre precis kom hem från en drömresa. Känns som att livet är lite ofullständigt om jag inte har en resa bokad/planerad även om den kan ligga långt fram i tiden.

Förhoppningsvis blir det i alla fall en långweekend till Malaga i sommar med sambon och två vänner. Där har jag aldrig varit så det hade varit riktigt kul. Någon som varit där? Känner mig inte så påläst. Anledningen till Malaga är egentligen för att sambons pappa har en lägenhet där, det blir således en väldigt billig semester. Så tips mottages tacksamt.

Sen håller jag tummarna för en långweekend även till London med mamma i höst då det var på tok för länge sedan sist. Till hösten blir det två år sedan jag var i London vilket är alldeles för mycket. Ett av mina favoritresemål.

Stora planen är dock New york till våren 2016. Även det ett resmål jag älskar. Blir i så fall tredje gången för mig men första gången för sambon. :bump:

Någon mer gång i livet vill jag göra en liknande resa som den jag kom hem från i början på maj. Det vill säga New York-kryssning i Karibien- Florida. Helt perfekt. Bland det bästa jag gjort. Var inte helt säker på att kryssning skulle passa mig som resesätt men det var fantastiskt. Så nöjda! Så det vill jag göra igen men gärna kryssning kring andra öar. Denna vändan var det Haiti-Jamaica-Cayman island-Mexico. Nästa gång är jag lite sugen på kryssning kring Aruba, Barbador etc. Men får se när plånboken tillåter en sådan resa igen. 2017 kanske :angel: :D
 
Nu har jag och sambon äntligen bokat våran semester!! Det blir Kroatien 16-30 juli :)
Vi flyger till Dubrovnik och sen är tanken Hvar och Brac!

Flyger sen hem från Split.
Så är det nån som varit på dessa ställen får ni gärna komma med tips! Vi har aldrig varit där och vet inte riktigt vad som finns att göra :D
 
@pepp Kul! Jag var i Kroatien förrförra sommaren (bilade längst med kusten med någon enstaka avstickare). Underbar resa, underbart land! :love: Jag tyckte dock Dubrovnik var alldeles för turistigt (svenskar i varenda hörn) även om det såklart var värt att se också. Men jag tyckte mer om Split! Och de andra städerna. Har dock inte så mycket att tipsa om, städerna är ganska lika varandra allihopa, och ganska små. Handlar ju mest om att strosa omkring, upptäcka och äta gott. I Dubrovnik tog vi den välkända linbanan upp (kvällstid), fin utsikt! Hamnpromenaden i Split är jättevacker, man kan också gå upp på ett litet "berg" och få utsikt över hela staden.

Jag var bara på snabbvisit på Brac för att besöka den omtalade Zlatni Rat ;) Var väl värt resan, gillade den stranden mycket! Även om jag tyckte lilla Punta Rata på Makarska Riverian i Brela var mysigare för att den var mindre och mer geniun, så hade Zlatni Rat samma extremt vita klapperstensstrand med totalt genomskinligt vatten som snabbt blev djupt :love: Underbart! Kan dock tänka mig att den stranden är proppfull vid högsäsong, vi var där i början på juni och då var det inte så mycket människor.
 
@pepp Åh Kroatien är mitt favoritland alla tider! Har inga direkta tips mer än att njuta så länge ni är där :love: Hoppas att jag kan åka dit en sväng nästa år!
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
22 028
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 516
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp