Bukefalos 28 år!

Resetråden

@pepp mina föräldrar kom hem från Kroatien igår. Dom var i Zadar (tror jag att det hette iaf). Dom var himla nöjda! Kan inte tipsa om något att göra, men mat och dryck var jätte billigt! :)
 
@pepp Ja, det är billigt, men priserna är såklart mycket högre i turistiga områden som Dubrovnik, vissa delar av öarna o.s.v. eftersom man har förstått att man kan ta högre priser. Men det ligger nog fortfarande lägre än Sverige ;) Som fickan skrev så är t.ex. Zadar som vi inte alls upplevde lika turisttätt, jättebilligt och särskilt om man lämnar t.ex. gamla stan där alla turister vistas. Så om du avviker från de större turiststråken/områderna kan det verkligen vara hur billigt som helst!

Vi började vår resa på ön Krk och vår första måltid blev en trerättersmiddag på en fin restaurang vid vattnet med tillhörande dricka för typ ingen peng alls, minns inte vad det kostade men vi var helt i chock! Vi tvekade först lite att ens gå in på restaurangen för vi trodde typ inte de sålde kompletta måltider eller nåt :p
 
@pepp Ja, det är billigt, men priserna är såklart mycket högre i turistiga områden som Dubrovnik, vissa delar av öarna o.s.v. eftersom man har förstått att man kan ta högre priser. Men det ligger nog fortfarande lägre än Sverige ;) Som fickan skrev så är t.ex. Zadar som vi inte alls upplevde lika turisttätt, jättebilligt och särskilt om man lämnar t.ex. gamla stan där alla turister vistas. Så om du avviker från de större turiststråken/områderna kan det verkligen vara hur billigt som helst!

Vi började vår resa på ön Krk och vår första måltid blev en trerättersmiddag på en fin restaurang vid vattnet med tillhörande dricka för typ ingen peng alls, minns inte vad det kostade men vi var helt i chock! Vi tvekade först lite att ens gå in på restaurangen för vi trodde typ inte de sålde kompletta måltider eller nåt :p

Ja det kan jag tänka mig! Vi ogillar turisttäta ställen tack och lov så kommer nog försöka ta oss till mindre stråken :)
Gud vad jag längtar nu!!

Vad kan man förvänta sig för värme där i juli ungefär?
Och stämmer det att Kroatien inte har några sandstränder utan bara stenstränder? :D
 
Ja det kan jag tänka mig! Vi ogillar turisttäta ställen tack och lov så kommer nog försöka ta oss till mindre stråken :)
Gud vad jag längtar nu!!

Vad kan man förvänta sig för värme där i juli ungefär?
Och stämmer det att Kroatien inte har några sandstränder utan bara stenstränder? :D

Jag förstår att du längtar, Kroatien har varit mitt bästa resmål faktiskt! Helt underbart land på alla sätt och vis, så vackert :love:

Jag vet tyvärr inte vilken värme du kan förvänta dig, säkerligen ganska hett (har en kompis från Kroatien och han har sagt att det är väldigt varmt mitt i sommarn). Vi hade det precis lagom när vi var där, mellan 25-30 grader och det var i början-mitten på juni. Sista kvällen i Dubrovink var värst, då var det omkring 32 grader och det var så galet varmt i de trånga gränderna att vi höll på att smälla av! Luften står helt stilla där i. Men vi är känsliga för värme också ;)

Jag tror de har någon enstaka sandstrand (ev anlagd?) men annars är det klappersten eller klippor, ja! Innan jag åkte dit hade jag förutfattande meningar om klappersten.... Efter jag kom hem har jag aldrig vilja åka till något annat än klappersten egentligen. UNDERBART skönt att slippa sand överallt, och vid de riktigt bra stränderna så är klapperstenen så pass finkornig (och vackert vit) att den inte gör jätteont att gå/ligga på ändå. Rekommenderar dock att ha ett mjukt liggunderlag och gärna badskor också :)
 
Tjoho, kryssning till Helsingfors nästa helg på min födelsedag! :) aldrig varit på kryssning eller i Helsingfors/Finland så det ska bli jättekul. Tips tas gärna emot, åtta timmar får vi i staden.
 
Men alltså vaaa? Det ska vara konstant åskoväder, regn och moln både i Singapore, på Borneo och Kuala Lumpur kommande veckor! Perhentian ska typ vara moln blandat med lite åska. Det var inte det här jag såg framför mig när jag planerade resan :cry:

Borneo har dessutom nyss haft ett skalv som mätte 6.0, förstört byggnader och vägar om jag förstått det rätt. Berget är drabbat och jag tror inte att vår klättring kommer bli av, det har suttit fast klättrare på toppen tydligen som de förhoppningsvis fått ner nu. Tycker synd om Borneo, de är nog dåligt rustade för jordbävningar, det är ju völdigt ovanligt som jag förstått det...
 
Nu har jag och sambon äntligen bokat våran semester!! Det blir Kroatien 16-30 juli :)
Vi flyger till Dubrovnik och sen är tanken Hvar och Brac!

Flyger sen hem från Split.
Så är det nån som varit på dessa ställen får ni gärna komma med tips! Vi har aldrig varit där och vet inte riktigt vad som finns att göra :D

Jag och sambon kom hem efter en vecka i Hvar/Split förra veckan! Vi hade som kallast 25 grader på dagen och det håller på att bli varmare, så ni får nog varmt om ni ska dit i juli.

Första dagen i Hvar gick vi upp till den gamla fästingen ovanför staden. Jag har för mig att det kostade 30 kuna per person att gå in där.

De hade även gratis stadsturer, ca en timme, två gånger i veckan på kvällen.

Vi åkte offrad-tur, med jeep. Något som jag kan rekommendera, då han körde till bla en övergiven by, Malo Grablje, och till öns högsta topp. Han körde även till Stari Grad över de gamla fälten, som är ett världsarv.

En dag åkte vi med taxibåt ut till en av de mindre öarna. Om man vill kan man hyra båt i hamnen och köra själv.

Vi hade en liten lägenhet i Hvar så vi lagade en del mat själva.

Nu hade inte lavendeln börjat blomma när vi var där, men det är något de odlar mycket där. De gör även olivolja och vin. Om ni gillar vin kan ni åka på vinprovning.
 
Men alltså vaaa? Det ska vara konstant åskoväder, regn och moln både i Singapore, på Borneo och Kuala Lumpur kommande veckor! Perhentian ska typ vara moln blandat med lite åska. Det var inte det här jag såg framför mig när jag planerade resan :cry:

Borneo har dessutom nyss haft ett skalv som mätte 6.0, förstört byggnader och vägar om jag förstått det rätt. Berget är drabbat och jag tror inte att vår klättring kommer bli av, det har suttit fast klättrare på toppen tydligen som de förhoppningsvis fått ner nu. Tycker synd om Borneo, de är nog dåligt rustade för jordbävningar, det är ju völdigt ovanligt som jag förstått det...
Om det är nån vädersite som säger det så är det bara att ignorera. Vädret i Singapore har jag följt en hel del och faktum är att det står ALLTID åska, helt enkelt för att det är varmt och kvavt. Åskar det så handlar det om nån timme (max) med smällar och ösregn, det kommer utan förvarning och är jävligt en kort stund sen försvinner det lika snabbt. En hel dag med regn existerar inte i Singapore, så du kan vara lugn.

Men jag kan säga att under de tre månaderna jag var där så sa min telefon att det var åska varje dag, jag upplevde mest strålande sol och vissa dagar med enstaka, korta (om än rejäla) regn/åskskurar. ;)
 
Om det är nån vädersite som säger det så är det bara att ignorera. Vädret i Singapore har jag följt en hel del och faktum är att det står ALLTID åska, helt enkelt för att det är varmt och kvavt. Åskar det så handlar det om nån timme (max) med smällar och ösregn, det kommer utan förvarning och är jävligt en kort stund sen försvinner det lika snabbt. En hel dag med regn existerar inte i Singapore, så du kan vara lugn.

Men jag kan säga att under de tre månaderna jag var där så sa min telefon att det var åska varje dag, jag upplevde mest strålande sol och vissa dagar med enstaka, korta (om än rejäla) regn/åskskurar. ;)

Det där kan jag skriva under på för Borneo och Kuala Lumpur också. Jag var visserligen där på hösten och kollade inte väderrapporter dagligen (tiden innan smartphones..) men det var absolut mest soligt och ibland någon timmes ösregn och åska.
 
@Hedinn @VLMF Tack för lugnande ord hörni! Då hoppas vi på att väderprognoserna ljuger och att molnen de visar dagligen inte alls är moln utan strålande blå himmel! Men enstaka regnmoln som snabbt glider förbi är såklart lugnt. Men på Borneo verkar det faktiskt iaf stämma att det är dåligt väder, det är ju tex därför de haft svårt med räddningsarbetet på berget. Så lite otur har vi kanske, för jag har också hört från andra att det allra mest brukar vara soligt men så verkar inte läget vara nu iaf.... Singapore vet jag dock intr, är framme om cirka 10 timmar så får meddela då ;) Känns Iaf himla skönt att det är folk som vet att väderprognoserna brukar visa fel!
 
@Hedinn @VLMF Tack för lugnande ord hörni! Då hoppas vi på att väderprognoserna ljuger och att molnen de visar dagligen inte alls är moln utan strålande blå himmel! Men enstaka regnmoln som snabbt glider förbi är såklart lugnt. Men på Borneo verkar det faktiskt iaf stämma att det är dåligt väder, det är ju tex därför de haft svårt med räddningsarbetet på berget. Så lite otur har vi kanske, för jag har också hört från andra att det allra mest brukar vara soligt men så verkar inte läget vara nu iaf.... Singapore vet jag dock intr, är framme om cirka 10 timmar så får meddela då ;) Känns Iaf himla skönt att det är folk som vet att väderprognoserna brukar visa fel!
Ja, du får meddela. ;) Men jag har bara varit i Singapore på hösten och vintern, vilket är den sämre perioden vädermässigt (dock marginellt, de har ju inte regnperioder på samma sätt som andra länder i området) och då har det handlat om enstaka skurar. :)
 
Ja, du får meddela. ;) Men jag har bara varit i Singapore på hösten och vintern, vilket är den sämre perioden vädermässigt (dock marginellt, de har ju inte regnperioder på samma sätt som andra länder i området) och då har det handlat om enstaka skurar. :)

Du verkar ha haft väldigt rätt! Två finfina dagar med nästan strålande sol hela tiden, trots väderrapporter som säger typ 90% risk för åska :D Mycket nöjd, mycket varmt!
 
jag vill åka på min första semesterresa i sommar! Drömmer om varma vatten där man kan simma även om man inte är någon talang på det och vita stränder, jättegoda honungsmeloner och kanske köra badminton/utforska fin natur/ev. prova på nattliv också. Ska åka med min pojkvän men får väl se om vi kommer iväg. :rofl:

Har väl beslutsångest mellan Grekland(kreta?), Cypern, Mallorca, Málaga, någon annan stans... Hehe :) För honom så spelar det ingen roll, bara det är varmt. xD Känns mer som att vi är för Spanien just nu.
 
Jag och sambon ska till England 22-26 juli! Först två dagar i Bournemouth eftersom vi har kompisar som jobbar där över sommaren och sen till London är tanken. Dock är det en del att planera och jag skulle vilja boka så fort som möjligt.. Tanken är att vi flyger till och från Gatwick, och tar buss ner till Bournemouth och sen buss eller tåg till London för att spendera helgen där.
Det största problemet just nu känns som boende i London, finns typ tusen hotell känns det som och vi vill gärna ha något prisvärt men ändå hyfsat fräscht.. Vi funderar iaf på att bo vid Hyde Park, typ bayswater. Jag bodde i det området när jag var där med kompisar för något år sedan och tyckte det funkade bra att ta tunnelbanan in till "centrum", tänkte även att det kunde vara mysigt att gå i Hyde park. :)

Annars hade vi väl mest tänkt att gå runt och kolla på intressanta saker och äta :D
 
Jag och sambon ska till England 22-26 juli! Först två dagar i Bournemouth eftersom vi har kompisar som jobbar där över sommaren och sen till London är tanken. Dock är det en del att planera och jag skulle vilja boka så fort som möjligt.. Tanken är att vi flyger till och från Gatwick, och tar buss ner till Bournemouth och sen buss eller tåg till London för att spendera helgen där.
Det största problemet just nu känns som boende i London, finns typ tusen hotell känns det som och vi vill gärna ha något prisvärt men ändå hyfsat fräscht.. Vi funderar iaf på att bo vid Hyde Park, typ bayswater. Jag bodde i det området när jag var där med kompisar för något år sedan och tyckte det funkade bra att ta tunnelbanan in till "centrum", tänkte även att det kunde vara mysigt att gå i Hyde park. :)

Annars hade vi väl mest tänkt att gå runt och kolla på intressanta saker och äta :D
Central Park Hotel har jag bott på några gånger, ligger vid Hyde Park, mitt emellan Queensway och Bayswaters tunnelbanestationer, vilket ju är smidigt.
 
Den 4/7-11/7 ska jag och fästmannen åka till Gradac i Kroatien, och det ska bli helt fantastiskt!
Slappa, åka ut till någon ö, bada, sola, kolla sevärdheter osv., jag längtar så mycket!

9 dagar kvar :love:
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 174
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
22 032
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 522
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp