Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Häromdagen insåg jag till min förskräckta förvåning att jag inte har varit på Balkan!

I tidernas morgon åkte jag tåg genom dåvarande Jugoslavien. Det är allt.

Hur gör man på Balkan och var gör man det?
 
En familjemedlem har bokat biljetter för att komma och hälsa på. 1.5 år sedan sist nån hemifrån gjorde det. Fast jag har ju varit i Sverige ett par ggr emellan...

Var lika entusiastisk då som nu och tyckte det skulle bli jätteroligt. Men, iafl då, ju närmare det blev, ju mer ångest fick jag.....

Här flyttar man så långt bort det bara går och ÄNDÅ ska folk envisas med att komma och hälsa på.
Det här är liksom MIN Ö! Hitta en egen och res till! Typ.....

Nej, jag är inte den familjekära typen....

"If your phone doesn't ring, it's me" typ..

Sorry... behövde skriva av mig
 
Hemkommen från 15 dagar i Japan. ÅH vilket land! Maten, naturen, kulturen :love: Det var 15 grader, soligt och knoppande träd i Tokyo, och -4 grader och snö som vräkte ner i två dygn utanför Nagano. Kyoto var milt men molnigt. Det var stora kontraster med hetsen och neonljusen i storstan (35 milj invånare i en stad som är stor som Skåne) till lugnet i bergsbyn med de badande snömakakerna och tempel och kultur i Kyoto. Nu ska jag smälta alla intryck! Rekommenderar alla att besöka Japan och kommer lätt att återvända.

Nästa inbokade resa blir skidsemester i Zell am See i mars.
 
Nu när både Balkan och skidsemester nämnts på samma sida måste jag fråga om det är någon som varit och åkt skidor i Östeuropa? I typ Slovenien, Bulgarien eller så? Vi lite sugna på något sådant, men det blir nog inte förrän framåt nästa år.
 
Nu när både Balkan och skidsemester nämnts på samma sida måste jag fråga om det är någon som varit och åkt skidor i Östeuropa? I typ Slovenien, Bulgarien eller så? Vi lite sugna på något sådant, men det blir nog inte förrän framåt nästa år.
Ja, var i Borovets i Bulgarien, dock snart 10 år sen. Men det var trevligt!
 
Häromdagen insåg jag till min förskräckta förvåning att jag inte har varit på Balkan!

I tidernas morgon åkte jag tåg genom dåvarande Jugoslavien. Det är allt.

Hur gör man på Balkan och var gör man det?

Jag har varit på Balkan två gånger. Första gången 2001, då jag och familjen bilade till Kroatien, norra. Det var innan det blev jättepopulära att åka dit. Steniga stränder och klart vatten.

Gången därpå (2015) var jag och sambon på rundresa. Vi landade i Dubrovnik. Hyrde bil och åkte in i Montenegro. Alltså, så sjukt vackert. Som de norska fjordarna fast varmt och så fint vatten. Vi bodde utanför Kotor. Bilade sen längst med kusten och även inåt landet där vi var på river rafting i Tara Canyon. Så fantastiskt vackert! Sen åkte vi in i Bosnien, till Mostar och avslutade med ett par dagar i Dubrovnik.

Jag skulle alla gånger välja Montenegro före Kroatien. Är dessutom sugen på att se Albanien och mer av Bosnien.

Vi har ju hyrt bil när vi varit iväg, men tror att det går att åka buss iaf längst med kusterna

Åk! Bara åk!
 
Ledtrådar -Överraskningsresa till ROM!

Legat sjuk en vecka och NU kom jag på att det är min o sambons 20-årsdag i morgon (år som par) :nailbiting:

Min present är ju en weekend i Rom men tänkte hålla det hemligt tills avresan i... April! :angel:
Men tänkte väl knåpa ihop ett kort och då kanske lägga till en ledtråd.... Ngt som är tillräckligt svårt att han ej kan googla svaret rätt av, men som senare blir ett "jahaaaa det var DET du menade"

Dessutom har jag ej fått svar på ledighetsansökan än haha.

Så ledtrådar på Rom, Italien eller fotboll (tänkte se Lazio-Sampdoria när vi är där om allt klaffar).

Help :D
 
Ps. Har bokat ett avbokningsbart hotell redan, tyckte priset lät bra då så slog till.
Googlar hotellet nu ett par v senare och det är typ dubbelt så dyrt! Hade jag sån tur?? :D (vissa sidor mer än dubbelt)
 
Ledtrådar -Överraskningsresa till ROM!

Legat sjuk en vecka och NU kom jag på att det är min o sambons 20-årsdag i morgon (år som par) :nailbiting:

Min present är ju en weekend i Rom men tänkte hålla det hemligt tills avresan i... April! :angel:
Men tänkte väl knåpa ihop ett kort och då kanske lägga till en ledtråd.... Ngt som är tillräckligt svårt att han ej kan googla svaret rätt av, men som senare blir ett "jahaaaa det var DET du menade"

Dessutom har jag ej fått svar på ledighetsansökan än haha.

Så ledtrådar på Rom, Italien eller fotboll (tänkte se Lazio-Sampdoria när vi är där om allt klaffar).

Help :D
Resan går till en stad som är lika stor under jord? (Akvedukter, avlopp, katakomber) spelar ni PoGo så är det stort där och kan anspelas på ;)
 
Jag och sambon ska öluffa bland grekiska öar i juni! Vi föredrar ställen som inte skriker "turism" och som är mer genuint, någon som har bra tips på öar man inte får missa? :)
 
Åker till Amsterdam i slutet av mars... Jag har bara varit på flygplatsen en massa vändor så det ska bli trevligt att se själv stan. :)

Är det någon idé att gå i de botaniska trädgårdarna i slitet av mars - har blommorna i Holland "vaknat" då? Annars vill jag promenixa, åka på kanalerna, titta i kyrkorna, gå till Anne Frank-museet, och äta goda våfflor. Finns det något annat viktigt i stan som är synd att missa?
 
Flyger ni till och från Aten och hur många dagar har ni på er?

Vi har inte riktigt bestämt det än, men vi kommer flyga till en plats och lämna från en annan troligtvis. :) Vi kommer luffa bland Kykladerna, det glömde jag skriva! Restid, minst 14 dagar.
 
Vi har inte riktigt bestämt det än, men vi kommer flyga till en plats och lämna från en annan troligtvis. :) Vi kommer luffa bland Kykladerna, det glömde jag skriva! Restid, minst 14 dagar.
Flyger ni till Aten har ni västra Kykladerna med t ex Sifnos, Folegandros och Milos, alla tre speciella öar.

Flyger ni till Santorini kan ni välja mellan de västra och de östra: Naxos, Amorgos och Småkykladerna (Iraklia, Koufonissi, Schinoussa och möjligen Donoussa)

Jag skulle inte ta mer än tre öar på 14 dagar.
 
Vi har inte riktigt bestämt det än, men vi kommer flyga till en plats och lämna från en annan troligtvis. :) Vi kommer luffa bland Kykladerna, det glömde jag skriva! Restid, minst 14 dagar.
Jag hade tänkt tipsa om Kykladerna, men det hade ni ju redan bestämt mig för. :D Naxos är min favoritö av alla jag besökt. Naxos är visserligen turistanpassad, men på ett väldigt behagligt sätt jämfört med de mer klassiska chartermålen.
Öar som inte är lika turistanpassade och som är värda ett besök är Amorgos och Folegandros.
 
Senast ändrad:
Flyger ni till Aten har ni västra Kykladerna med t ex Sifnos, Folegandros och Milos, alla tre speciella öar.

Flyger ni till Santorini kan ni välja mellan de västra och de östra: Naxos, Amorgos och Småkykladerna (Iraklia, Koufonissi, Schinoussa och möjligen Donoussa)

Jag skulle inte ta mer än tre öar på 14 dagar.

Småkykladerna lockar! Men varför inte mer än tre öar?
 
Småkykladerna lockar! Men varför inte mer än tre öar?
Alltså jag är extrem. Jag stannar 2-4 veckor på varje ställe, gör inga regelrätta luffar längre. Men om jag gjorde det skulle jag ta max tre öar på två veckor. Det blir för kort tid på varje ställe annars, och för mycket packa upp och packa ner.

Småkykladerna är fina. Mest svenskar finner du på Koufonissi. Åker du efter skolans slut i juni riskerar du lite fritidsgård. Många kombinerar t ex Naxos-Amorgos-Koufonissi. Amorgos är en av mina favoriter, har även varit en del på Koufonissi men slutade när de började bygga för mycket hotell. Jag tycker att den är överexploaterad, många andra älskar den fortfarande. Naxos gillar jag inte alls men där har jag säkert fel, den är jättemångas favorit.
 
Alltså jag är extrem. Jag stannar 2-4 veckor på varje ställe, gör inga regelrätta luffar längre. Men om jag gjorde det skulle jag ta max tre öar på två veckor. Det blir för kort tid på varje ställe annars, och för mycket packa upp och packa ner.

Småkykladerna är fina. Mest svenskar finner du på Koufonissi. Åker du efter skolans slut i juni riskerar du lite fritidsgård. Många kombinerar t ex Naxos-Amorgos-Koufonissi. Amorgos är en av mina favoriter, har även varit en del på Koufonissi men slutade när de började bygga för mycket hotell. Jag tycker att den är överexploaterad, många andra älskar den fortfarande. Naxos gillar jag inte alls men där har jag säkert fel, den är jättemångas favorit.

Ah, okej. Vi reser ganska lätt när vi åker runt, och är vana vid ett ganska snabbt flöde. Har nog inte tänkt spendera mer än 2-3 dagar på varje ställe, just därför lockar småkykladerna extra mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 234
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 338
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 797
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 807
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp