Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sofie_B @KarinStarfighter

Hakar på er diskussion om Bosnien lite :)
Var där i höstas på en lite ofrivillig resa med min utbildning. Var främst i Sarajevo men även Mostar och några andra byar/städer.
Jag kommer aldrig frivilligt återvända till Bosnien. Det var skitigt, stank av kol och vedeldning framförallt i Sarajevo, maten var medioker, trafiken hetsig och vägarna dåliga.
Visst, prisnivån är billig, människorna hyfsat trevliga och det finns massor för den historieintresserade. Men nej, Bosnien kommer jag inte återvända till.

Sen är spåren av kriget många, och såren djupa. Segregationen är enorm, Mostar tex som är mestadels bosnienkroatiskt är fint, vårdat och städat, på den ena sidan floden, den andra (bosniakiska sidan) är sliten och allmänt förfallen och trasig. Mostar är säkert supervackert alla andra årstider än i November...
Sarajevo som är dominerat av boniacker är slitet, nedgånget, med många spår av kriget och levnadsstandarden känns lägre än i Mostar.
Kommer man ut på landsbygden eller till bergen är levnadsstandarden låg, arbetslösheten hög, och livet tufft.
Det som är gemensamt i hela Bosnien tycker jag är röken, den fruktansvärda cigarettröken. Fy fan vad i rökt det är. Jag fick tvätta ALLT när jag kom hem, även saker som varit oupppackade. Blää...

Men detta är min bild av Bosnien. Kanske hade haft en annan bild om jag varit där när det inte var November och regn och dimma över tiden.

Det är ändå intressant att höra fleras åsikter. Mkt rök och cigg håller jag med om. Sen var vi ju där på sommaren och då märktes eldningen inte av. Vi var ju i gränstrakten Montenegro/Bosnien, Tara Canyon och det är seriöst bland det vackraste jag upplevt. Vattnet var så fint och klart och vi betalde inte mkt för en hel dags rafting. Tror också det är stor skillnad mellan de olika etniska områdena i Bosnien. Vet att vi stannade till på nåt Konzum som kändes väldigt öststat med typ hur mkt personal som helst.
 
Och jag ÄLSKADE Bosnien. :love: Bara varit en weekend i Tuzla och Sarajevo (på sommaren) men vill verkligen tillbaka. Vackert, häftig blandning av olika kulturer/stilar, god och billig mat och dryck, gott vatten i fina dryckesfontäner överallt, supervacker natur, obehagliga men fascinerande spår av kriget, jättevänliga och skämtsamma människor med en speciell humor, och dessutom var det så otroligt RENT överallt (ute alltså, på gator osv). Så himla olika uppfattning man kan få :)
 
Förenade Arabemiraten. Jag behöver tips och råd. Vilket emirat väljer man? Jag har förstått när jag läser omdömen om olika hotell att det är värt att välja all inclusive eftersom maten, och framför allt läsken, är dyr. Stämmer det? Är det något annat man ska tänka på när man bokar? Apollo och Tui har jag kollat på, för- och nackdelar med dem som arrangörer?

Egentligen hade jag tänkt resa ensam, men efter mycket övervägande har jag bestämt mig för att ta med min tonåring. Vi ska åka första veckan i februari.

Han vill gärna se Dubai (och åka upp i världens högsta hus) och åka på ökensafari. I övrigt vill han bara chilla och spela dator (wi-fi är ett måste). Ska jag vara ärlig är jag helt förvånad att han ens vill göra något annat (han har aspergers), så jag vill gärna kunna uppfylla hans önskemål. Men hur stort är landet? Kan man åka till Dubai på dagstur oavsett vilket emirat man bor i?
För egen del vill jag mest bara ligga på stranden och götta mig. Jag har inga krav mer än att hotellet ska ligga nära, helst på, stranden. Och att det ska vara fräscht.
Min uppfattning är att alla emiraten kan vara trevliga så länge man har koll på & respekterar reglerna, naturligtvis. Sharjah sägs dock vara någor striktare än de andra. Fujeirah och Ras Al Khaima erbjuder inte lika mycket (som i sightseeing, shopping och restauranger) som Dubai och Abu Dhabi, men det är ungefär lika dyrt överallt. Det går att åka mellan Abu Dhabi och Dubai på dagstur om man vill, vi tog en buss från Dubai för att besöka den stora moskén i Abu Dhabi och jag har för mig att bussen tog runt 1,5 h enkel resa. Från Fujeirah tar det mer upp emot 2 timmar. Hur avstånden är från Ras Al Khaima vet jag inte, men det bör vara någonstans däremellan.

Jag har bara varit där för att hälsa på min bror (som bor i Dubai), så jag har tyvärr ingen erfarenhet av att bo på hotell. Men mycket är svindyrt ja, och det gäller allt ifrån boende till mat och dryck. Jämför man med svenska priser är det dock inte jätteilla tycker jag, men man får nog vara beredd på att lägga runt 3-400 kr per person och middag ifall man äter ute på hyfsade ställen (utan alkohol, naturligtvis). På det viset kan jag tänka mig att all inclusive lönar sig.

Ska ni bo i Dubai är Jumeira Beach Residence och Dubai Marina trevligast som områden, tycker jag. Palm Jumeirah är också populärt, men om möjligt ännu mer turistigt och dyrt än resten av Dubai. Fräscht kan jag nästan garantera att det kommer att vara, då landet till stor del är beroende av turistindustrin och värderar denna väldigt högt.

Burj Khalifa förstår jag att din tonåring är intresserad av, så dit tycker jag absolut att ni ska försöka ta er. Försök att passa in besöket så att ni kan se en av fontänshowerna (gratis) som börjar kl 18 och sedan går en gång i halvtimmen fram till 23. Det finns fontänshower även under dagen tror jag, men det är mer effektfullt när det hunnit bli mörkt.

Jag skulle också rekommendera att besöka Aquaventure vattenpark i Dubai ifall du tror att det skulle kunna vara något för er. Det kostar en del (som vanligt...), men det är värt det! Vad gäller ökensafaris så vet jag bara att det är väldigt viktigt att vara noga med vem man bokar med, då det finns många arrangörer som blåser en på pengar utan att ge ens hälften av vad de lovat.

Överhuvudtaget kan det vara bra att ha lite skinn på näsan och våga ifrågasätta, förhandla och be om tid att tänka efter när man handskas med folk där nere. De kan vara rätt hetsiga och försöka sälja på en precis vad som helst. Men åker ni med en arrangör som typ Apollo kan ju säkert de hjälpa till med det flesta sådana saker.

Säg till om du undrar över något annat så kan jag kolla med storebror! :)
 
Jag åkte till Kroatien, Montenegro och Bosnien Hercegovina förra året. Ensam och tog mig fram med vardagliga bussar. Helt fantastiskt! Bland det bästa jag gjort, slår nästan Rumänien.

Jag blev så imponerad så jag funderar på, om jag får ihop pengar, att åka tillbaka till Balkan i år igen men då resa runt i Albanien och Makedonien. Fast jag vill verkligen tillbaka Montenegro och B&H också. O gärna se Serbien...och Kosovo.... gahh för mycket att se och göra :D
 
Jag åkte till Kroatien, Montenegro och Bosnien Hercegovina förra året. Ensam och tog mig fram med vardagliga bussar. Helt fantastiskt! Bland det bästa jag gjort, slår nästan Rumänien.

Jag blev så imponerad så jag funderar på, om jag får ihop pengar, att åka tillbaka till Balkan i år igen men då resa runt i Albanien och Makedonien. Fast jag vill verkligen tillbaka Montenegro och B&H också. O gärna se Serbien...och Kosovo.... gahh för mycket att se och göra :D

Åh! Vilka platser såg du? Några särskilda tips?
 
Åh! Vilka platser såg du? Några särskilda tips?
Du får i alla 3 länder... Jag reste däremot väldigt kort tid, så jag hann inte så mycket som jag skulle vilja. Såklart. Jag flög till Dubrovnik för att ha en bra utgångspunkt. Jag åkte enbart med kollektivtrafik så egen bil hade jag ju hunnit med mer, men jag vill inte köra ensam.

Dubrovnik- jättefin gammal stad. Fantastiska byggnader. MEN otroligt mycket folk och upplevelsen av staden hamnade lite i skymundan när jag sedan besökte andra ställen. Håll koll på när turistfärjorna anländer staden om du ska åka dit. Du vill inte vara där när det dräller ut 10 000 st extra turister i denna lilla stad. Väljer du augusti som jag gjorde, då är det varmt. Och mycket folk. Fullproppat skulle jag säga. De har pratat om att begränsa antal människor per dag men tror inte det hänt ännu.
Jag bodde inte i Dubrovnik, utan i Cavtat. Rekommenderas. En liten ort men flera restauranger osv. Lugnt och skönt, ingen partyort. Jag bodde på Villa Radovic. Rekommenderas starkt! Finns parkeringsplatser också.Fantastiska ägare. Var dock beredd på att det är backigt.
Från Cavtat tog bussen in till Dubrovnik kanske 40 min. Man kunde åka båt också, tog lite kortare tid om jag minns rätt. Tänk på att busstationen (main bus terminal) i Dubrovnik inte ligger vid gamla stan, utan det tar kanske 20-30 min att gå dit. Backigt.

Gränskontroll mellan Kroatien och Montenegro, där man kör från Dubrovnik och rakt söderut, kan ta mycket lång tid. Försökt att inte hamna där vid lunchtid. Kör ni så åk tidigt på morgonen, tror det är bättre då. Min buss avgick från Dubrvonik 10.30 och enligt tabell skulle vi vara framme i Kotor vid 13-tiden, men vi var framme vid 16-16.30. Så 3-5 timmar vid gränsen är "normalt" i rusningstider.

I Montenegro (du har också varit där?) var jag i Kotor, bodde där. Kan ju säga att när jag kom dit föll Dubrovnik i rang. Fantastiskt. Hela Kotor Bay är som en saga med havet, byarna och bergen. Perast är typ den sötaste byn jag sett på länge. Budva var skit. Slösa inte en sekund av ditt liv där. Cetinje, den gamla huvudstaden, var speciellt. Gamla fina byggander, jättefint kloster men helt "dött". Det var obehagligt att se så lite folk i en sån stad...Men absolut värt ett besök. Läs dock på historia innan du är där, för det finns inte så mycket info där.
Djegos mausoleum i nationalparken Lovcen var häftigt. Det är ju ett måste att åka upp i bergen i detta land! Däremot skulle jag vara lite nervös av bilkörning uppe i bergen, jag trodde vi skulle ramla ner flera gånger med bussen.
Sen åkte jag till Skadar-sjön också, hängde med på en båt som åkte på sjön, vi badade och tittade på fåglar. Det jag inte hann var Tara Canyon. En annan gång.

I B&H hann jag bara till Mostar, ahhh så fantastiskt! Jag åt nog världens godaste grillade kyckling där. I Mostar skulle jag vilja vara några dagar. Jag åkte också till Kravice vattenfall som var jättefint! Och så deras enda hamnstad, Neum.

Hade jag haft mer tid hade jag varit mer i B&H. Och då tagit mig mer norrut. Och i Montenegro. Dubrovnik var som sagt fint, jag har inte varit på fler ställen i Kroatien än i det området men ska jag jämföra allt jag var på så var Kroatien på plats 3 av 3 även om det inte var dåligt är det inget jag längtar efter (förutom Plitvice Lakes men det gick inte med de avstånden jag hade).

Gränskontrollen mellan Kroatien och B&H var inga problem, tog ingen tid alls. Ut från Montenegro ganska lång tid men inte lika lång tid som in i landet.
Jag var där när "Lucifer" var där, värmeböljan i somras, och man var inte så kaxig när man traskar upp för berg i 41 graders värme. Vatten rekommenderas ;)
 
Och ska ni åka mot/i Albanien på er resa och jag åker ner dit och det är på samma tid kanske jag kan lifta (mot pengar såklart) med er en bit beroende på om våra vägar möts :)
 
Vad gör man ifall man skulle råka hamna i Sevilla en långhelg sådär i början av maj? :)
ÅH. Man NJUTER. Och så får man stå ut med att hatas på avstånd av niphredil som skulle kunna ge vad som helst för att komma till Sevilla en långhelg i början av maj!

Alltså Sevilla är the place to be. Jag vet knappt ens vad jag ska rekommendera för jag vet inte vad nåt heter där men jag freaking älskar den staden! Arkitekturen, stämningen, allt är bara så fantastiskt.

Vi åkte dit helt oplanerat så vi hade noll koll utan promenerade mest runt, satt på uteserveringar och hängde (det här var på sommaren så det var supervarmt), åt glass, åkte häst och vagn ut till Plaza de España (vilket är supervärt att se, otroligt vackert!), tittade på hus och hade det fint. Hotel Alfonso XIII är värt att gå förbi också, jättefint lyxhotell. Katedralen är inte jättespeciell tycker jag, däremot skulle jag väldigt gärna besöka Real Alcázar de Sevilla för det ser helt otroligt ut och dit hann vi inte.

Plaza de España:

plaza-espana-seville.jpg


El Alcázar:

Real-Alcazar-Sevilla-Palace-13-1.jpg



Åk säger jag bara!
 
ÅH. Man NJUTER. Och så får man stå ut med att hatas på avstånd av niphredil som skulle kunna ge vad som helst för att komma till Sevilla en långhelg i början av maj!

Alltså Sevilla är the place to be. Jag vet knappt ens vad jag ska rekommendera för jag vet inte vad nåt heter där men jag freaking älskar den staden! Arkitekturen, stämningen, allt är bara så fantastiskt.

Vi åkte dit helt oplanerat så vi hade noll koll utan promenerade mest runt, satt på uteserveringar och hängde (det här var på sommaren så det var supervarmt), åt glass, åkte häst och vagn ut till Plaza de España (vilket är supervärt att se, otroligt vackert!), tittade på hus och hade det fint. Hotel Alfonso XIII är värt att gå förbi också, jättefint lyxhotell. Katedralen är inte jättespeciell tycker jag, däremot skulle jag väldigt gärna besöka Real Alcázar de Sevilla för det ser helt otroligt ut och dit hann vi inte.

Plaza de España:

plaza-espana-seville.jpg


El Alcázar:

Real-Alcazar-Sevilla-Palace-13-1.jpg



Åk säger jag bara!
Alltsåeeh vi hade ju då kommit överens om att vi skulle sova på saken, för egentligen borde vi inte alls planera in ännu en resa just nu, men efter att jag haft högläsning av ditt inlägg vet jag inte riktigt hur det blir med den saken :angel:
 
Alltsåeeh vi hade ju då kommit överens om att vi skulle sova på saken, för egentligen borde vi inte alls planera in ännu en resa just nu, men efter att jag haft högläsning av ditt inlägg vet jag inte riktigt hur det blir med den saken :angel:
:D
 
Du får i alla 3 länder... Jag reste däremot väldigt kort tid, så jag hann inte så mycket som jag skulle vilja. Såklart. Jag flög till Dubrovnik för att ha en bra utgångspunkt. Jag åkte enbart med kollektivtrafik så egen bil hade jag ju hunnit med mer, men jag vill inte köra ensam.

Dubrovnik- jättefin gammal stad. Fantastiska byggnader. MEN otroligt mycket folk och upplevelsen av staden hamnade lite i skymundan när jag sedan besökte andra ställen. Håll koll på när turistfärjorna anländer staden om du ska åka dit. Du vill inte vara där när det dräller ut 10 000 st extra turister i denna lilla stad. Väljer du augusti som jag gjorde, då är det varmt. Och mycket folk. Fullproppat skulle jag säga. De har pratat om att begränsa antal människor per dag men tror inte det hänt ännu.
Jag bodde inte i Dubrovnik, utan i Cavtat. Rekommenderas. En liten ort men flera restauranger osv. Lugnt och skönt, ingen partyort. Jag bodde på Villa Radovic. Rekommenderas starkt! Finns parkeringsplatser också.Fantastiska ägare. Var dock beredd på att det är backigt.
Från Cavtat tog bussen in till Dubrovnik kanske 40 min. Man kunde åka båt också, tog lite kortare tid om jag minns rätt. Tänk på att busstationen (main bus terminal) i Dubrovnik inte ligger vid gamla stan, utan det tar kanske 20-30 min att gå dit. Backigt.

Gränskontroll mellan Kroatien och Montenegro, där man kör från Dubrovnik och rakt söderut, kan ta mycket lång tid. Försökt att inte hamna där vid lunchtid. Kör ni så åk tidigt på morgonen, tror det är bättre då. Min buss avgick från Dubrvonik 10.30 och enligt tabell skulle vi vara framme i Kotor vid 13-tiden, men vi var framme vid 16-16.30. Så 3-5 timmar vid gränsen är "normalt" i rusningstider.

I Montenegro (du har också varit där?) var jag i Kotor, bodde där. Kan ju säga att när jag kom dit föll Dubrovnik i rang. Fantastiskt. Hela Kotor Bay är som en saga med havet, byarna och bergen. Perast är typ den sötaste byn jag sett på länge. Budva var skit. Slösa inte en sekund av ditt liv där. Cetinje, den gamla huvudstaden, var speciellt. Gamla fina byggander, jättefint kloster men helt "dött". Det var obehagligt att se så lite folk i en sån stad...Men absolut värt ett besök. Läs dock på historia innan du är där, för det finns inte så mycket info där.
Djegos mausoleum i nationalparken Lovcen var häftigt. Det är ju ett måste att åka upp i bergen i detta land! Däremot skulle jag vara lite nervös av bilkörning uppe i bergen, jag trodde vi skulle ramla ner flera gånger med bussen.
Sen åkte jag till Skadar-sjön också, hängde med på en båt som åkte på sjön, vi badade och tittade på fåglar. Det jag inte hann var Tara Canyon. En annan gång.

I B&H hann jag bara till Mostar, ahhh så fantastiskt! Jag åt nog världens godaste grillade kyckling där. I Mostar skulle jag vilja vara några dagar. Jag åkte också till Kravice vattenfall som var jättefint! Och så deras enda hamnstad, Neum.

Hade jag haft mer tid hade jag varit mer i B&H. Och då tagit mig mer norrut. Och i Montenegro. Dubrovnik var som sagt fint, jag har inte varit på fler ställen i Kroatien än i det området men ska jag jämföra allt jag var på så var Kroatien på plats 3 av 3 även om det inte var dåligt är det inget jag längtar efter (förutom Plitvice Lakes men det gick inte med de avstånden jag hade).

Gränskontrollen mellan Kroatien och B&H var inga problem, tog ingen tid alls. Ut från Montenegro ganska lång tid men inte lika lång tid som in i landet.
Jag var där när "Lucifer" var där, värmeböljan i somras, och man var inte så kaxig när man traskar upp för berg i 41 graders värme. Vatten rekommenderas ;)

Håller med om att Kroatien är fint, men att det inte kan mätas med Montenegro! Älskar Montenegro! Så sjukt vackert.

Blir det bilsemester så blir det nog Bosnien och Kroatien som längst. Ska vi till Albanien flyger vi nog till podgorica, tar bussen in i Albanien och hyr bil där.
 
Om 3 veckor åker vi till dominikanska republiken. Det verkar finnas mycket kul att göra, har någon varit där och kan ge tips på vad som är värt att göra och om man helt kan skippa nåt?
 
ÅH. Man NJUTER. Och så får man stå ut med att hatas på avstånd av niphredil som skulle kunna ge vad som helst för att komma till Sevilla en långhelg i början av maj!

Alltså Sevilla är the place to be. Jag vet knappt ens vad jag ska rekommendera för jag vet inte vad nåt heter där men jag freaking älskar den staden! Arkitekturen, stämningen, allt är bara så fantastiskt.

Vi åkte dit helt oplanerat så vi hade noll koll utan promenerade mest runt, satt på uteserveringar och hängde (det här var på sommaren så det var supervarmt), åt glass, åkte häst och vagn ut till Plaza de España (vilket är supervärt att se, otroligt vackert!), tittade på hus och hade det fint. Hotel Alfonso XIII är värt att gå förbi också, jättefint lyxhotell. Katedralen är inte jättespeciell tycker jag, däremot skulle jag väldigt gärna besöka Real Alcázar de Sevilla för det ser helt otroligt ut och dit hann vi inte.

Plaza de España:

plaza-espana-seville.jpg


El Alcázar:

Real-Alcazar-Sevilla-Palace-13-1.jpg



Åk säger jag bara!
Håller bara med. Kommer ev åka ner till Nerja i maj och då ska definitivt en tur till Sevilla planeras in.
 
Jag är sugen på att åka i väg. Tyvärr så är budgeten låg och jag är inte särskilt sugen på varken Grekland, Turkiet eller Spanien. Vill inte turista runt utan bara päsa. Drömmen är ju Maldiverna eller liknande. Men två veckor på ett sånt ställe är bara att glömma. Såg att det fanns billigare resor på 8dagar, är det nån ide när man åker så långt? Vill gärna ha tips på vart man ska ta vägen.
 
Jag är sugen på att åka i väg. Tyvärr så är budgeten låg och jag är inte särskilt sugen på varken Grekland, Turkiet eller Spanien. Vill inte turista runt utan bara päsa. Drömmen är ju Maldiverna eller liknande. Men två veckor på ett sånt ställe är bara att glömma. Såg att det fanns billigare resor på 8dagar, är det nån ide när man åker så långt? Vill gärna ha tips på vart man ska ta vägen.

Jag hade precis samma funderingar och var också inne på Maldiverna. För mig blev det Förenade Arabemiraten. Tar bara sju timmar att åka och ligger mellan Mallis och Maldiverna i prisklass. Och behagligt klimat! Lite varmare än Mallis. Vi åker om tre veckor och hoppas att det ska vara precis så bra som det verkar (eller bättre!) :)
 
Jag hade precis samma funderingar och var också inne på Maldiverna. För mig blev det Förenade Arabemiraten. Tar bara sju timmar att åka och ligger mellan Mallis och Maldiverna i prisklass. Och behagligt klimat! Lite varmare än Mallis. Vi åker om tre veckor och hoppas att det ska vara precis så bra som det verkar (eller bättre!) :)
Låter spännande. Är väl inte jätteintresserad av Arabemiraten. Tar emot lite. Men jag är öppen för förslag. Ska kolla upp om det kan vara nått ändå :)
 
Jag vill mest bara sola och slappa, och stränderna ser riktigt fina ut så jag har höga förhoppningar :)

Dubai är perfekt för solande och slappande! Även perfekt om man gillar shopping och mat (många bra, men dyra, internationella restauranger. Finns även billigare lokala varianter).
Maldiverna är väldigt annorlunda jämfört med UAE, småöar och inga direkta städer. Jag har varit på Maldiverna två gånger och för mig är det paradiset på jorden, tyvärr kostar det där efter också...

Annars kan jag rekommendera Oman för de som vill ha en solsäker resa som inte är alltför långt bort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 236
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 338
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 797
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 808
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp