Bukefalos 28 år!

Rider ni alltid i Ridkläder ????

B

**BORTTAGEN**

Denna fråga riktar sej främst mot "privat ägare". Altså inte ridskole ryttare, som då ofta har ridkläder. ;)

Jag känner mej lite Oseriös, ibland rider jag inte i ridkläder, kanske bara pös-byxor + tröja. Hästen min skiter ju fullständigt i hur jag klär mej, men andra männsikor kollar ju lite konstigt när man inte har ridkläder.?! :o
Varför ? JO, av lathet, handlar det bara om. OCH för att jag tycker det är bekvämare.
Jag hatar när ridbyxorna sitter som slickat korv-skinn. Det är så fult.!
Vad tycker ni ? har ni ridkläder eller innte ? Och i sånt fall varför?? :D
 
Jag brukar rida i vanliga kläder om jag rider barbacka, då tycker inte jag att det spelar någon roll...

men om jag rider i sadeln brukar jag ha ridbyxor om jag ORKAR byta (lathet här också)! :o
 
jag har alltid ridkläder ibland lite mer uppklätt och ibland lite mer "normalt".
jkag gillar att klä mig snyggt när jag rider ser lite prydligare ut och det är en vane sak också att man tar på sig ridkläder.Bättre och skönare också.
 
Hua vad folk ska glo den dag jag kommer
ridandes i för min hästras traditionella ridutstyrsel
typ poncho och vit stråhatt. :rofl: :rofl:
 
Det har väll hänt att man ridit i bara träningsbyxor, när man inte orkat byta om (slöhet eller vad? :crazy:)
Och på vintern när det är riktigt kallt rider jag i långkalsonger och skid-thermobyxor.. Väldigt snyggt :D
 
Klär mig efter vädret.

Det kan bli på kroppen allt från pösbyxor, cykelbyxor till ridbyxor. Rengkläder till trasig overall. Jacka, vind till täckjacka tröja eller top. Gymnastikskor, regnstövlar till kängor eller ridstövlar.
Pannband, mössa eller ridhjälm.

Varför? Jo, jag blir inte bättre eller sämre hästägare eller ryttare p.g.a. kläderna jag tar på mig. I bland är det till fördel, för har man inte "rätt" kläder så kan man ju oftast inget så man slipper ofta åskådare och kan anrbeta i fred, skulle någon råka titta åt ens håll så blir de oftast smått överraskade har jag märkt.
MVH.
 
Tja, nackdelen med att INTE rida i ridklader har alla de som provat andra varianter fatt erfara... bla otroligt fula skavsar av bade stiglader och uppruggade byxor nar man ar pa solsemester och springer sen omkring med brannskaderander pa baken... Sen dess packas ridbyxorna ner no matter what!

Men, visst hander det tillrackligt ofta att man kastar sig upp i sadeln pa en liten tur utan ocksa, speciellt barbacka.
 
Jag tycker d e varmare att rida i vanliga byxor, har ett par som jag använder som ridbyxor, inte så jättefula faktiskt :) Men jag har alltid så fula kläder när jag rider...
Aja, när jag var mindre hade jag en vinter ett par klarröda termobyxor som gick till knäna!!! :rofl: Jag åkte t.om buss till stallet i dom :p
 
Jag rider i ridkläder, och försöker dessutom ha relativt snygga/matchande sådana på mig.

I och för sig blir man inte en bättre ryttare för det, men jag tycker det ser lite slarvigt och oengagerat ut att rida med div. träningsoveraller och mysbyxor. Dessutom vill jag gärna framhäva min fina häst, och det gör jag inte i rosa mjukisbyxor och grön skidjacka! :smirk: (Allt klär en skönhet sägs det ju, men både jag och hästen ter oss faktiskt bättre när vi är snyggt och prydligt klädda)
 
Alltid ridbyxor och ridstövlar eller i alla fall skor avsedda för ridning.

Jag tycker ridbyxor är det bekvämaste att rida i. Det finns många som är obehagliga, håda och för tighta, men jag har mjuka bra bommulsbyxor, gärna med gubbveck, och det är hur bekvämt som helst... Spec. med bara knäskoning. Jag tycker vanliga byxor antingen skaver eller är för tunna.

Och rida i gympaskor eller dyl. ser slafsigt ut och är dessutom farligt eftersom de inte har klack. Stövlar skyddar också om man skulle råka få en lätt kick eller ett nafs. Blev sparkad på smalbenet av framförvarande häst, och då kändes det rätt skönt att ha en stövel emellan...
 
oftast så rider jag i mina ridkläder men ska jag bara ridaen häst lite snabbt för att testa den lite så kan jag så klart hoppa upp med vanliga kläder eller om jag inte tänkt rida min häst men gör det ändå..
 
Jag rider alltid i ridkläder för att jag tycker att det är mest praktiskt. En viktig anledning är att ridkläderna anpassade för ridningen (jag är beroende av helskodda ridbyxor utan skavande sömmar!). Fast, föresten, när det gäller tröjor och toppar så tycker jag inte att det finns några som verkligen är anpassade för ridning (att svettas i) så det köper jag på "vanliga" sportaffärer. Men jag har några uppsättningar kläder som jag använder för ridning och stallarbete och använder aldrig några andra i dessa sammanhang. Jag upplever nämligen att man på något konstigt sätt blir väldigt lätt smutsig av hästhantering - det verkar räcka med att vara i närheten av en häst för att jag ska smutsa ner mig i alla fall. :crazy: Då är det ju mest praktiskt om man har speciella kläder som man bara har till stallkläder så att det inte gör något att man smutsar ner sig! :smirk:
 
Oftast har jag ridbyxor när jag rider, men ibland blir det jeans (speciellt om man bara ska rida barbacka), har bara stretchjeans nuförtiden så det är inte ens svårt att komma upp.

När mina vanliga ridskor gick sönder fick jag ta gummistövlar i ett par veckor, och de funkar ju inte så bra med jodphursbyxor så då blev det jeans och gummistövlar, precis som när man var 9 och gick på ridskolan :).
 
Jag har nästan alltid ridkläder på mig i stallet även om jag inte ska rida.
Undantagen är om jag bara ska fodra eller byta täcke eller ngt annat snabbt.
Jag tycker mina ridbxyor är de skönaste byxorna jag äger och de luktar ju redan häst så varför "hästa ner" min mysbyxor?
 
99 gånger av 100 har jag ridkläder. Undantaget är på sommaren när man rider en sväng barbacka i shorts eftersom man inte tänkt rida.
 
Rider alltid i ridbyxor, ridstövlar/skor (kanske en gång på 100 som jag inte gör det då) därför att det är skönast och bekvämast. Har hänt att jag ridit i gympadojjor barbacka på ponnie en del kanske.. :D
 
Vet jag att jag ska rida när jag åker till stallet brukar jag ta på mig ridkläder (dvs ridbyxor och en vanlig tröja. Jacka vintertid). Annars rider jag i de kläder jag råkar ha på mig för tillfället.

De senaste gångerna har jag ridit i ett par träningsoverallsbyxor (det är dock lite svårt att komma upp på hästen eftersom jag inte kan sära så mycket på benen med dem :smirk:) och en tröja.

Vintertid brukar jag ha pappas träningsoverallsbyxor över ridbyxorna och pappas vinterkängor, vilka inte är direkt gjorda för ridning. Men det funkar ändå! :)
 
haha nej verkligen inte. bara om jag orkar..jag har ingen sadel än så jag rider i pösiga byxor och nån tröja. ibland ridbyxor och chaps men inte speciellt ofta..
 
Jag rider oftast i andra kläder.. Har ett par ruskigt sköna byxor som jag vägrar inse att det inte är ridbyxor. Och på vintern åker självklart thermobyxorna på, behöver jag ens nämna att det inte är thermoridbyxor :smirk:

Tycker det känns lite onödigt att ha dyra ridbyxor när man gör alla stallsysslor :) Tur för mig att det inte är så mycket folk i stallet :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur mycket ridkläder behöver man? Hur mycket har ni? Jag har insett att jag har massor trots att jag bara rider 1-2 ggr vecka men...
2
Svar
28
· Visningar
3 297
Ridning Har funderat en hel massa på detta senaste dagarna.... Det är så att jag håller på att "rida in" (grundutbilda) en 6-årig kbltravare...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 374
Senast: Graciös FH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp