Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

KL

Jag kommer aldeles säkert att bli halshuggen nu...

Jag har efter fem år blivit gravid med hjälp av IVF. Jag hanterar knappt hästarna nu, och rider absolut inte. Jag har inte ramlat av mer än två gånger på de senaste 10-15 åren, och min häst är säker som en klocka MEN jag vet inte när jag rider iväg vad som kommer att inträffa den ridturen. Jag hanterar inte unghästen eftersom jag har blivit jätterädd för sparkar. Hon sparkas inte, men jag vet inte 100% vad som kommer att hända.
Min man ska också få barn efter att ha försökt i fem år. Självklart har han lika stor rätt som mig att bestämma vad jag utsätter vårt barn för. Jag hade aldrig i livet låtit han ta ungen i en sele på ryggen och ge sig ut att rida, alltså ska jag inte ut med ungen i magen att rida.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Man kan aldrig veta hur man reagerar och tänker vid en graviditet. Är du orolig, så är du ju det. Och har du försökt så länge och fått ta hjälp, så är du möjligen extra rädd om din grodd.

Så länge man inte fördömer andra som inte gör likadant, kan man väl göra som det känns bäst för en själv.

Vill bara kommentera att barnet är betydligt mer skyddat inne i magen än i en sele på ryggen, men något annat var det väl ingen som trodde.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Kanske i Sthlm ja ;) Till mig går bussen tre gånger om dagen (om jag har tur) och de passar knappast ihop med mina arbetsdagar (och till bussen har jag ändå en hel del kilometer).

Cykla 2 mil till Katrineholm eller 4,5 mil till Eskilstuna? ;)

/snurpe
(tidigare stockholmska men numera landsbo)

Troligen finns en fader i bilden som kan köra. Eller så kan man samåka osv osv.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Och jämfört med att finna någon som sköter om hästen åt en under dels de 9 månaderna man är gravid + nån efterföljande månad känns
varianten att finna närmre stall/andra transportmedel rätt lätt.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jaha? Jag lovar, landar du på en sten är det skit samma om du slappnar av! Det troligaste är att du har haft turen på din sida, vilket jag också har haft i 99 % av alla avsittningar. Och de flesta andra också.

nej men det är också lite grejen, man kan aldrig skydda sig helt från olyckor men är man lite försiktig och tänker efter före kan man göra det mesta utan att behöva skada sig.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

ang selar vid tex skidåkning eller ridning är det egentliga problemet blåsten. Barnet håller andan när det blåser rakt i fejjan, varpå de tuppar av.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

nej men det är också lite grejen, man kan aldrig skydda sig helt från olyckor men är man lite försiktig och tänker efter före kan man göra det mesta utan att behöva skada sig.

Och det är precis vad jag tycker också! Varken mer eller mindre.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

ang selar vid tex skidåkning eller ridning är det egentliga problemet blåsten. Barnet håller andan när det blåser rakt i fejjan, varpå de tuppar av.

Då får man vända den lille/a efter hur vinden är. Fast jag hade nog helst anlitat barnvakt istället... Känns onödigt både att kväva ungen och mosa den.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det tog åtta år innan vi blev gravida första gången och ändå red jag tills sjunde månaden.:crazy: Jobbade på en turridning och mådde toppen hela tiden!

Så här i efterhand så känner jag att jag var nog lite ego som inte tog pappans oro på allvar och när andra gravidieten var ett faktum och han bad mej att inte rida så gjore jag inte det, det kändes inte som en uppoffring utan mer som en självklarhet!:)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Källa....?

Gravid i bilen

När man är gravid kan det vara obekvämt att ha bilbältet på sig, men det är viktigt att gravida kvinnor spänner fast sig annars riskeras både mammans och fostrets liv. Risken att en gravid kvinna skadas minskas med 90 procent och med 70 procent för fostret vid användning av bilbälte. I slutet av graviditet kan det vara farligt att sitta bakom ratten. Särskilt om det finns en krockkudde på förarsidan. Finns möjligheten är det bättre att vara passagerare.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Rida eller inte avgör man väl själv, jag red gravid för att jag kände att det funkade och att jag behövde det. Alla måbra känslor gangnar ju barnet hehe:D :D

Så beror det ju på hästen också, och om jag hade haft foglossning eller riskgraviditet så hade jag inte gjort det
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 313
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 195
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 965
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp