Ridskoleryttare 2014

*kl*

Jisses.. dressyrlektion idag och jag har svinont i mina lår, har verkligen ansträngt mig och ridit. Vi red i ridhuset, trots att det var strålande sol och varmt, enda anledningen var att det dammar så på stora ridbanan, lite synd.
Det gick bra att rida i ridhuset också och vi gjorde massa grunder, öppna på diagonal och sen volter och skänkelvikningar. Tog ca halva lektionen innan det började lossa på hästen jag red och han sökte sig i form/tygeln. Man måste förvisso driva med benen och ge massa halvhalter, men va grann han kändes idag, lyckades hålla känslan från skritt > trav > galopp > trav > skritt och det kändes fenomenalt, jag är på rätt väg. :D

Han har förvisso inte det här schvunget som t ex min kusins halvblod hade när hon gick på tygeln men han känns ändå åt rätt håll så att säga.

Efter ridlektionen var jag även iväg och provred en häst, som verkligen var intressant så jag ska provrida igen på torsdag och då blir det även provhoppning. :D

Spännande! Vad är det för häst du tittat på? :)
 
Spännande! Vad är det för häst du tittat på? :)

Det var ett stort sto, påminde mycket om min kusins stora svenska halvblod i modellen, tror den var runt 175-180 i manken, men kändes verkligen inte stor att rida. Helt underbart steg och även om hon inte var igång just nu så kunde jag känna att hon har potential att kunna lära mig sånt som jag vill lära mig. Det är en hopphäst på 13 år och har haft föl tidigare.
 
Var kritisk! Fråga varför hon tog avbrott i hoppningen för föl, jag är skeptisk (kan absolut finnas bra exemplar! :) ) till hållbarheten på så stora hästar.
 
Det var ett stort sto, påminde mycket om min kusins stora svenska halvblod i modellen, tror den var runt 175-180 i manken, men kändes verkligen inte stor att rida. Helt underbart steg och även om hon inte var igång just nu så kunde jag känna att hon har potential att kunna lära mig sånt som jag vill lära mig. Det är en hopphäst på 13 år och har haft föl tidigare.

Kul! Vad är det för stam?
 
Var kritisk! Fråga varför hon tog avbrott i hoppningen för föl, jag är skeptisk (kan absolut finnas bra exemplar! :) ) till hållbarheten på så stora hästar.
Jag har frågat om hon har haft några skador eller så, men inga de vet om i alla fall. Skulle det bli aktuellt med köp så ska jag ändå låta en veterinär kolla igenom henne så man får svart på vitt vad det är man köper eller kanske inte borde köpa. Varför skulle hållbarheten vara sämre på en stor häst än en liten? *nyfiken*
 
Blir stor tyngd på frambenen i nedhoppet. Har varit med om skador på leder och ligament på större hästar i hoppsporten oftare än "normalstora". Nu är kanske inte det vetenskapligt bevisat, men jag personligen skulle tveka köpa en så pass stor häst för att hoppa med.
 
Blir stor tyngd på frambenen i nedhoppet. Har varit med om skador på leder och ligament på större hästar i hoppsporten oftare än "normalstora". Nu är kanske inte det vetenskapligt bevisat, men jag personligen skulle tveka köpa en så pass stor häst för att hoppa med.
Vad är hoppa för dig? Vilka höjder och hur ofta snackar vi då? :)
 
Jag vet inte så mycket mer än Cassio -98 (stavning?) och Landgraf. Åkte mest och kollade först för att se om det var något att ha, men eftersom pållan överraskade mig så, så ska jag dit igen och ta reda på mer. :)

Det finns ingen hingst som heter cassio vad jag kan se i svensk avel, är hon import? Eller kan pappan heta något annat? Tittar man i stamboken finns det fem ston födda 2001 med Landgraf som morfar, de är efter Carnute, Caretano, Contender, Cantus och Emilion, låter nåt av det bekant?
 
Vad är hoppa för dig? Vilka höjder och hur ofta snackar vi då? :)
Jag menar en häst man hopptränar regelbundet med, oavsett höjd. Visst kan du hoppa med tex freiser och nordsvensk oxå, men de som har dessa hästar brukar inte hoppträna regelbundet och det jag har bevittnat av de som har velat hoppa mer har kotledsinflammationen varit ett faktum. Precis som jag har erfarit större "halvblod" få olika problem om de har hoppats regelbundet.
Men som sagt, det är bara min erfarenhet, men kanske något att ha med i åtanken när man letar efter en kompis att ha en längre tid :)
 
Det finns ingen hingst som heter cassio vad jag kan se i svensk avel, är hon import? Eller kan pappan heta något annat? Tittar man i stamboken finns det fem ston födda 2001 med Landgraf som morfar, de är efter Carnute, Caretano, Contender, Cantus och Emilion, låter nåt av det bekant?

Nä, tittade efter idag och försökte lägga det på minnet Cassino eller Castino, minns inte exakt, har för mig att de sa att Landgraf är farfarn och att det var märkligt att morfarn inte stod på boxskylten. Nåväl, nästa gång kommer passet fram och då kan vi kika närmare på det. :)
 
Jag menar en häst man hopptränar regelbundet med, oavsett höjd. Visst kan du hoppa med tex freiser och nordsvensk oxå, men de som har dessa hästar brukar inte hoppträna regelbundet och det jag har bevittnat av de som har velat hoppa mer har kotledsinflammationen varit ett faktum. Precis som jag har erfarit större "halvblod" få olika problem om de har hoppats regelbundet.
Men som sagt, det är bara min erfarenhet, men kanske något att ha med i åtanken när man letar efter en kompis att ha en längre tid :)

Om jag förstod det rätt idag så kom hon till Sverige för 5 år sedan, hon är 13 nu. De vet inte så mycket om henne när hon var i Polen, men gissningvis tävlade de henne för att visa att hon kan och sen in i avelsboxen typ. De 5 åren som hon har varit här har det inte varit mycket hoppning. Så jag tror att om hon går igenom veterinärbesiktining så kan den hästen ge mig det jag söker. :)
 
Japp, den kommer från Polen och finns inte med i BLUP tyvärr.

Men om den fått föl i Sverige borde väl de registrerats? Eller var det i Polen? Är den tävlad i Sverige?

Det finns en hingst som heter Cassino, född 1998, med Landgraf som morfar, kan det vara den?
 
Om jag förstod det rätt idag så kom hon till Sverige för 5 år sedan, hon är 13 nu. De vet inte så mycket om henne när hon var i Polen, men gissningvis tävlade de henne för att visa att hon kan och sen in i avelsboxen typ. De 5 åren som hon har varit här har det inte varit mycket hoppning. Så jag tror att om hon går igenom veterinärbesiktining så kan den hästen ge mig det jag söker. :)

Det fetmarkerade; bara för den är hel betyder inte att den är hållbar ;)
 
Har inte skrivit i tråden på hur länge som helst då vi haft sådan himla otur och haft en hel hög med inställda lektioner och dåliga vikarier... alltså inget värt att skriva om.

I tisdags hade vi äntligen lektion för vår riktiga och helt underbara ridlärare! (tror fasen att det var första ridlektionen för henne på hela terminen)
För första gången i år red vi även på ridbanan och det var dressyr som stod på schemat. Jag red Isa, ett (väldigt grönt) tinkersto som dessutom just blivit igångsatt efter en skada. Det var en riktig utmaning då jag var totalt ofokuserad och, tyvärr, hade lätt ibland att glömma bort hur pass lite hon kan vilket ledde till en del missförstånd. Övningen gick ut på att vi red serpentiner och gjorde volter i bågarna. I början red vi 5 serpentiner i trav och sedan red vi 3 stycken där vi red den mittersta serpentinen i galopp.

Hela lektionen kändes dålig och jag kände mest bara för att skrika och hugga av mig själv händerna. Jag hade 0 kontroll på vad jag höll på med och blev otroligt frustrerad. Hästen var väldigt duktig och hon försökte så gott hon kunde med en oskärpt ryttare på ryggen. Det enda positiva med lektionen var att jag fick till en bra känsla när jag travade ner henne. Jag lyckades återfå lite fokus och slappna av och helt plötsligt blev det så rätt!

Vid lektionens slut berättade vår ridlärare att detta var vår sista lektion med henne och att hon ska sluta. Vi kommer nu få två nya ridlärare, en i dressyr och en i hopning. Jag har ridit för båda mina två nya ridlärare tidigare och de är väldigt duktiga båda två, men det känns ändå riktigt jobbigt. Jag ska hålla ut och se vad som händer, men efter all turbulens den här terminen är jag redigt less på hela hästeriet, tyvärr!

Har ju en medryttarpålle här hemma som jag får rida när jag vill, men han kan i princip ingenting! Det jag ville ha var ju egentligen en häst som jag kan lära mig och utvecklas på, jag vill inte behöva utbilda hästen. Men men... får hålla käft och vara nöjd att jag har en häst att sitta på.
 
Det finns alltid risker oavsett vilken häst man köper, en hel häst ger bättre förutsättningar än en skadad häst. Jag har inga skyhöga ambitioner heller så det räcker gott och väl för mig. :)

Försök ändå ta reda på lite vad hon gjort i Polen, det kan ju vara så att hon ställdes i avelsboxen för att hon gick sönder, eller för att hon inte funkade bra på tävling. Vill du kunna tävla lite själv vill du ju inte ha en häst som ställer sig på bakbenen när man försöker ta in den på tävlingsbanan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 423
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp