Ridskoleryttare 2014

Ja, då förstår jag. Jag har gått på ridskola hela livet, så då har jag kanske fått grunderna på ett annat sätt, är man självlärd blir det förståss annorlunda, en del saker gör man jättebra, men så finns det kanske andra ställen där man har luckor.

Jag tror det kan vara knepigt att hoppa in i en grupp då kanske - jag tänker att om du red i min grupp, och ville ha genomgångar av allt hela tiden, så skulle resten av gruppen förmodligen tappa tålamodet, men om du rider i en nybörjargrupp där man går igenom allt, så är den för enkel för dig.

"Dressyr med Kyra" och Bo Tibblins "Ridlära" är två bra grundläggande böcker om ridning, som kan vara värda att titta på.

Tack för tips! Jag lånade senaste utgåvan av Dressyr med Kyra och där stod en del bra men inte så mycket om grunderna som jag hade hoppats. Bo Tibblin har jag fått för mig rätt daterad men jag kanske har fel för mig.
 
Tack för tips! Jag lånade senaste utgåvan av Dressyr med Kyra och där stod en del bra men inte så mycket om grunderna som jag hade hoppats. Bo Tibblin har jag fått för mig rätt daterad men jag kanske har fel för mig.

Det var ett tag sen jag tittade i den, men grundridning i stil med hur man gör en galoppfattning korrekt har väl inte förändrats särskilt mycket de senaste hundra åren? Det är ju på yppersta elitnivå saker kanske har förändrats iom att aveln gått framåt så mycket och hästarna kan mer nu än förr, men när det gäller basics är det nog samma nu som för tjugo år sen, vad jag har förstått i alla fall.
 
Det var ett tag sen jag tittade i den, men grundridning i stil med hur man gör en galoppfattning korrekt har väl inte förändrats särskilt mycket de senaste hundra åren? Det är ju på yppersta elitnivå saker kanske har förändrats iom att aveln gått framåt så mycket och hästarna kan mer nu än förr, men när det gäller basics är det nog samma nu som för tjugo år sen, vad jag har förstått i alla fall.
Ok! :)
 
Så, nu passar jag nästan in här! :bump: Har tänkt hur länge som helst att det vore kul att börja rida lite under mer ordnade former. Slutade på ridskolan för två-tre (?) år sedan och har sedan dess ridit En lektion, för westerntränare... också det för typ två år sedan. Annars är jag bara ute i skogen och lullar runt, antingen på halvlånga tyglar eller i full fart typ :o.

Men sen såg jag att min gamla ridskola har dropp-in ridning och i samma veva nämnde en kompis att hon också ville rida lektion, så nu ska vi dit imorgon på en frukostlektion! :nailbiting: Jag kommer att krocka med alla och göra bort mig totalt :arghh:

Följde med en stallkompis ned till ridbanan vid stallet med en av hästarna igår för att detta med att rida på ridbana inte skulle komma som en total chock, men jag glömde att en sadel kan vara bra att ha om man faktiskt ska försöka rida "på riktigt" och han förstod inte alls poängen med att gå runt i en cirkel. Gå samma väg två gånger? Vad är det för fjanteri? Möjligtvis kan jag tänka mig gå samma väg hem som vi kom, max! Så vi stod mest stilla och kollade på stallkompisen, bådar gott detta! :banghead:

Men trots att det känns supernervöst, så ska det bli superroligt också :D Hoppas på att jag får en snäll, välvilligt inställd häst som kan hjälpa mig ur alla eventuella kriser bara :p Och går det bra kanske jag kan få in någon dropp-in lektion då och då med jämna mellanrum, kan nog vara nyttigt.
 
@nejlica Vad roligt! Aldrig hört om fruostlektion tidigare, men det lät intressant :)

Glömde skriva om tisdagslektionen! :)
I tisdags var det förberedande hoppning som stod på schemat och då vi numera rider för två olika ridlärare så har vi en specifik hopplärare! Det känns jättebra och jag gillar henne mycket :) Hoppas på att jag ska våga hoppa snart igen! :bump:

Övningen gick ut på att man hoppade en liten studs på ena långsidan, saktade av till trav och red över tre travbommar på böjt spår i hörnet. Fattade galopp vid slutet av kortsidan, vände snett igenom och red över två galoppbommar och byter sedan såklart håll(och galopp) och hoppade någon form av kombination på den andra långsidan.(3 hinder. hopp, 2 galoppsprång, hopp, ett galoppsprång och hopp igen ;))

Jag red en gammal, men snäll (och ruskigt snabb) ponny vid namn Shikira. Hon är en bra häst för mig på hoppningen då hon hoppar det mesta och jag känner aldrig att jag tappar kontrollen, trots att det går snabbt.

Eftersom att jag blivit hopprädd igen så fegade jag mycket i början. Jag fick verkligen kämpa med att våga driva på henne och inte hålla för mycket, men till slut vågade jag faktiskt släppa mina spärrar och tyckte t om att det var riktigt roligt att få hoppa lite :)

Innan lektionens slut så lyckades jag ta mig över ett hinder på hela 60 cm :cool:
Längtar tills jag vågar hoppa igen, inte bara skutta :D
 
@Tokyo Det verkar jätteroligt, först lektion och sedan bjuds det på frukost till hela gruppen och så får man sitta och diskutera lektionen. Tanken är väl att jobbar man kontorstider ska man dessutom kunna hinna innan jobbet.

Och, åh, vad jag blir sugen på att hoppa när jag läser det där! :(
 
I går red jag lektion för första gången i år. Jag får ridlektioner som betalning för att jag hjälper till vid handikappridning men det blir sällan av att jag utnyttjar dem. Tror jag har ca 10 lektioner sparade.
Vi var 6 ekipage i stora ridhuset så det var gott om plats, det gillar jag. Red ett sto jag hanterat en del (när jag jobbade på ridskolan förra året) men inte ridit tidigare. Hon är ganska hög men lättbyggd och kändes lagom stor (när jag väl tagit mig upp, nästa gång tar jag pallen). Vi tränade på att rida rakt, 2 meter innanför spåret och mellan A och C. Stora volter. Förändra steglängden. När jag red kort skritt gick hon gärna på tvären. Var ganska lätt att reglera. Jag red bara skritt och trav för jag är lite försiktig av mig, men får jag rida henne nästa vecka tror jag att jag galopperar också.
 
Jag bor också i Västerbotten! Ett par mil norr om Umeå :)

Men så kul! Jag bor längre norrut i inlandet, men jag har en kompis kring Robertsfors som har häst, hon har möjligtvis koll på hästarna i området, skulle kanske kunna höra med henne, vad är det för slags häst du är ute efter? :) (Jag själv är dock jättedålig på att veta hur hästar är och så och hur de passar en.... :P)
 
@Owntheskies är inte ute efter någon häst just i dagsläget då jag tänker ta det lugnt och fokusera på att bara ha kul med nuvarande medryttarpållen i sommar :) Typ bada och lufsa i skogen :p

Däremot kan det bli aktuellt med foderhäst, eller åtminstone ny medryttarhäst, till hösten! :D Jag kanske vet vem din vän är? Jag bor nämligen också nära Robertsfors.. :confused:
 
Har ju haft lektion idag också! :)

Dressyr!
Idag red vi en simpel(men inte så lätt) övning som gick ut på att vi skulle länga och korta steget på hästarna i alla gångarter. Shikira, som jag även red i tisdags, sprang helst bara snabbare utan att länga steget så jag fick jobba mycket med att samla ihop henne och liksom samtidigt underhålla med skänkeln. Jag blev stundvis rätt flaxig med skänklarna och vinglade både hit och dit. Vi kan inte ha sett så proffsiga ut... :o

Jag är dock ändå nöjd med dagen!
Både jag och Shikira var glada och hade roligt under lektionens gång, och det är väl ändå det som räknas? ;)
Nu börjar ridglädjen smyga sig tillbaka och jag hoppas att den håller i sig! :)

Hörde förresten en liten fågel viska att Shikira inte är uthyrd under sommarens sista period. Ska jag försöka ta hem henne till mig kanske? Det råkar ju vara under just den perioden som jag är hemma och ledig! :D Hmm...
 
@Owntheskies är inte ute efter någon häst just i dagsläget då jag tänker ta det lugnt och fokusera på att bara ha kul med nuvarande medryttarpållen i sommar :) Typ bada och lufsa i skogen :p

Däremot kan det bli aktuellt med foderhäst, eller åtminstone ny medryttarhäst, till hösten! :D Jag kanske vet vem din vän är? Jag bor nämligen också nära Robertsfors.. :confused:
Tänkte mer på om du var ute efter en annan medryttarpålle, men okej :)

Heh, jag kan pm:a dig :)
 
Har varit väldigt inaktiv här senaste tiden, varit lite omotiverad inför ridning på grund av problem med min älskling. Han har blivit surare och surare, redan innan fick man vara väldigt uppmärksam för att inte bli sparkad eller biten, men nu har han blivit riktigt aggressiv och farlig nästan. De tog ur honom ur ridskoleverksamheten för två veckor sedan eftersom de misstänkte att han hade ont nånstans, och senast jag hörde något skulle veterinären komma dit och kolla. Är jätterädd för att det ska vara något allvarligt fel med honom så att han måste avlivas (ridskolan lär ju inte lägga ner massa pengar på att få honom frisk).. Den bästa möjligheten vore ju om de insåg att han inte kan stå på ridskola, han är alldeles för nervöst lagd och det bara skriker enmanshäst om honom. Skulle sakna honom något otroligt, men det skulle vara mycket bättre för honom :/ Blev lite ledsamt nu känner jag, men det var länge sedan jag älskade en häst så här mycket och jag vill bara att han ska få det bra..
 
Har varit väldigt inaktiv här senaste tiden, varit lite omotiverad inför ridning på grund av problem med min älskling. Han har blivit surare och surare, redan innan fick man vara väldigt uppmärksam för att inte bli sparkad eller biten, men nu har han blivit riktigt aggressiv och farlig nästan. De tog ur honom ur ridskoleverksamheten för två veckor sedan eftersom de misstänkte att han hade ont nånstans, och senast jag hörde något skulle veterinären komma dit och kolla. Är jätterädd för att det ska vara något allvarligt fel med honom så att han måste avlivas (ridskolan lär ju inte lägga ner massa pengar på att få honom frisk).. Den bästa möjligheten vore ju om de insåg att han inte kan stå på ridskola, han är alldeles för nervöst lagd och det bara skriker enmanshäst om honom. Skulle sakna honom något otroligt, men det skulle vara mycket bättre för honom :/ Blev lite ledsamt nu känner jag, men det var länge sedan jag älskade en häst så här mycket och jag vill bara att han ska få det bra..

Fast om han har ont så är det ju bra att de kollar honom och tar reda på vad som är fel. Oftast är det ju mest tid som behövs för att hästar ska bli friska, så för en ridskola är det ju ofta mer kostnadseffektivt att försöka få en häst frisk än att ta bort den.

Är hästen frisk, men omöjlig att ha på ridskola pga beteendet, så säljs han säkert, och hamnar nånstans där han trivs bättre.

Hur det än blir, så blir det ju bättre för hästen: antingen är han sur för att han har ont, och då får han behandling och blir frisk och mår bra igen. Eller så är han sur för att han har någon obotlig skada som gör att han alltid kommer ha ont, och då tas han bort, vilket såklart är jättesorgligt, men bäst för honom. Det är inget liv för en häst att alltid ha ont. Eller så är han frisk men vantrivs till den milda grad att han inte funkar i verksamheten, och då säljs han säkert.

Så om han blivit så aggressiv, så tror jag man kan se det som ett gott tecken för honom att ridskolan faktiskt försöker reda ut orsaken, så att han kan må bättre igen.
 
Fast om han har ont så är det ju bra att de kollar honom och tar reda på vad som är fel. Oftast är det ju mest tid som behövs för att hästar ska bli friska, så för en ridskola är det ju ofta mer kostnadseffektivt att försöka få en häst frisk än att ta bort den.

Är hästen frisk, men omöjlig att ha på ridskola pga beteendet, så säljs han säkert, och hamnar nånstans där han trivs bättre.

Hur det än blir, så blir det ju bättre för hästen: antingen är han sur för att han har ont, och då får han behandling och blir frisk och mår bra igen. Eller så är han sur för att han har någon obotlig skada som gör att han alltid kommer ha ont, och då tas han bort, vilket såklart är jättesorgligt, men bäst för honom. Det är inget liv för en häst att alltid ha ont. Eller så är han frisk men vantrivs till den milda grad att han inte funkar i verksamheten, och då säljs han säkert.

Så om han blivit så aggressiv, så tror jag man kan se det som ett gott tecken för honom att ridskolan faktiskt försöker reda ut orsaken, så att han kan må bättre igen.

Jo, det är ju klart att det är bra att de försöker ta tag i problemet, menade det inte så. Självklart vill jag att han ska må bra och är det någon lättare åkomma som läker med tid och vila kommer de se till att han blir frisk igen, men det finns ju ändå skador som är dyra att åtgärda. För något år sedan hade vi en häst med ryggproblem, som hade kunnat bli bra med operation och rehabilitering, men ridskolan valde att ta bort henne istället, och det är väl det scenariot jag är mest orolig för.
 
Oj, har glömt skriva här på ett tag.
Det har hänt väldigt mycket med ridningen på sistone. Vi hade ett mini-ridläger över en helg på ridskolan och jag red då två dressyr lektioner på Camillo (se delar av den andra dressyrlektionen (jag i röda ridbyxor) i videon), och en hopplektion på Gracja.


Första dressyrlektionen fick jag verkligen till känslan hur det ska kännas att sitta ner och rida galoppen, hade verkligen klister i röven, nu vill jag hitta samma känsla i traven också. Har jättesvårt för trav.

Andra dressyrlektionen fick jag ha ett gummiband och börjar hitta lite hur man ska sitta för att ha rätt sits, finns fortfarande mycket kvar att jobba på men det går åt rätt håll, lite synd att det är sommaruppehåll från ridskolan nu snart, men å andra sidan har jag numera en egen pålla att öva på.

Hopplektionen på ridlägret var minst sagt fartfylld, mot slutet höjde ridläraren upp en oxer som vi som ville fick hoppa. Jag minns när jag red an första gången så tänkte jag "shit va högt, bara hon inte stannar, nä vi ska över" och vi kom över, men det var inte stiligt. Så vi fick komma en gång till då hoppade hästen bra men jag var inte riktigt med och det var fortfarande lika skräckblandad förtjusning.
Visade sig att hindret låg på 95 cm, jag kan inte fatta varför det kändes så läskigt att hoppa det hindret när jag hoppat 120 terränghinder som ingenting, men ett hinder man kan riva det är läskigt, hmm bra logik? :P

Jag märker i alla fall att ridlägret gjorde susen, på ridlektionen i måndags fick jag Camillo igen och hittade verkligen hur man får igång honom i galoppen och hittade den där klister i baken känslan, sen var det förvisso hoppning vilket han har svårt för sig men det gick över förväntan faktiskt. Så jag är grymt nöjd. :)
 
Förrförra lektionen hade vi fokus på halvhalter och skänkelvikning. Skänkelvikning är verkligen en mental stötesten för mig. Min hjärna och kropp går i baklås. Det som var givande var att upptäcka att vi tre i gruppen, som alla gått på olika ridskolor tidigare, hade svårt för just skänkelvikningar men av olika orsaker. Ponnyn jag rider är "överstyrd" och jag överdriver min kropp vilket blir pannkaka. En annan "spärrade" (omedvetet) rörelsen genom spända lår och nu minns jag jag inte vad den tredje hade för svårighet.
Det är verkligt intressant att se hur vi påverkar hästarna (de flesta av oss har ju ridit de flesta hästarna) och vilka olika resultat det blir. Jag planerar att se om jag kan prova en viss annan häst för att se om jag kan få till rörelsen bra några gånger innan jag försöker igen på ponnyn jag normalt rider.

Nu i tisdags så hade ponnyn jag brukar rida lyckats vricka sig under en tidigare lektion och var halt. Jag red istället en Connemara valack under uteritten. Han är en riktigt duktig häst, men jag har haft en tendens att knipa ihop honom vilket gör att han blir seg och tungriden (Det är förövrigt honom jag tror jag ska prova när det gäller att få till skänkelvikningarna) vilket triggat mig till att knipa mer...
I paddocken är han normalt sett lugn och sansad- men i skogen, med sin ägare på ryggen så går han som ett jehu! Det var bara jag och en till i gruppen och hon red unghäst. Uteritten gick över förväntan, vi fick till ett par riktigt lugna fina galopper. Det är verkligen mer som att rida stor häst i steget. Vi fick givetvis även en riktig snabb galopp uppför galoppbacken där jag fick känna på hur det känns när han verkligen sätter fart. Det var inga problem alls eftersom jag ändå bara "följde med" och inte heller att få stopp sen. Att försöka stoppa honom om den andre hade fått ösa på framför hade nog varit en heeelt annan femma.
 
Idag ska jag äntligen tillbaka till ridskolan! Har inte varit där på 5 veckor pga praktik och plugg...

Känner mig lite nervös faktiskt, som att det är första dagen på ridskolan. Jag hoppas jag kommer ihåg hur man gör... :crazy::D
 
Idag ska jag äntligen tillbaka till ridskolan! Har inte varit där på 5 veckor pga praktik och plugg...

Känner mig lite nervös faktiskt, som att det är första dagen på ridskolan. Jag hoppas jag kommer ihåg hur man gör... :crazy::D
Det kommer säkert gå jättebra, bara var lugn så löser sig resten själv. Det är jag övertygad om. :up:
 
Tog en bild på mig och favoriten på ridskolan :heart bästa prinsesshästen :love::love:
1382806_10152212376583042_7043543340183242403_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 880
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 420
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp