Ridskoleryttare 2014

I onsdags red jag första lektionen i min nya grupp. Jag fick en stor häst som var pigg och framåt. Jag var alldeles för stark i yttertygeln vilket instruktören upprepade många gånger innan jag fattade att det var mig hon menade. En annan tjej heter samma som jag och jag kunde absolut inte tänka mig att det var mig hon sade till...

Vi tränade galoppfattningar och avsaktningar. Gruppen är hyfsat avancerad och på rätt nivå för mig enligt instruktören men jag känner mig lite kass ändå. Jag är ju typ självlärd och behöver lära mig hur jag använder mina hjälper typ exakt hur gör man en galoppfattning ( car ska höften/axeln vara, hur ska hästen vara ställd etc) och exakt hur gör man en avsaktning (spänna magen etc) och exakt hur är en korrekt sits. Det var inga såna instruktioner trots att det ju var såna moment vi tränade på.

Hur är det på era lektioner, går ni igenom sånt eller kör ni bara på övningar?
 
Hur är det på era lektioner, går ni igenom sånt eller kör ni bara på övningar?

När vi går igenom dagens lektion så frågar vår ridlärare alltid om alla är helt säkra på hur man faktiskt gör t ex en öppna och går sedan(om hon tycker att det behövs) igenom hur man gör så att alla är säkra på hur man ska göra :) jag tycker att det är jättebra! Det är så nyttigt(åtminstone för mig) att få höra hur jag ska utföra något rent teoretiskt, även om det är en rörelse som jag tror mig vara säker på.

Sedan om hon ser att vi utför något felaktigt så är hon väldigt noga med att påpeka och gå igenom om det behövs :) Min ridlärare har ögon som en örn ^^ Ibland tror man att man ska "komma undan" med att göra något lite halvfult, men icket!
 
I onsdags red jag första lektionen i min nya grupp. Jag fick en stor häst som var pigg och framåt. Jag var alldeles för stark i yttertygeln vilket instruktören upprepade många gånger innan jag fattade att det var mig hon menade. En annan tjej heter samma som jag och jag kunde absolut inte tänka mig att det var mig hon sade till...

Vi tränade galoppfattningar och avsaktningar. Gruppen är hyfsat avancerad och på rätt nivå för mig enligt instruktören men jag känner mig lite kass ändå. Jag är ju typ självlärd och behöver lära mig hur jag använder mina hjälper typ exakt hur gör man en galoppfattning ( car ska höften/axeln vara, hur ska hästen vara ställd etc) och exakt hur gör man en avsaktning (spänna magen etc) och exakt hur är en korrekt sits. Det var inga såna instruktioner trots att det ju var såna moment vi tränade på.

Hur är det på era lektioner, går ni igenom sånt eller kör ni bara på övningar?

Vi går igenom ibland, men väldigt sällan. Alla i gruppen har ridit på ridskola typ 15-20 år, och kan det mesta redan, så jag är glad att vi inte gör så särskilt ofta, jag har säkert hört och läst 30 gånger hur man gör en bakdelsvändning. Dessutom är det ju i praktiken ofta så at man inte ska göra exakt likadant oavsett vilken häst man sitter på, utan får göra lite olika beroende på häst.

För egen del tycker jag det nästan är omöjligt att lära mig en rörelse teoretiskt på det sättet, ska man tänka igenom var man har varje kroppsdel hela tiden och exakt vad man gör i varje ögonblick med varje del av kroppen så går det för långsamt, jag hinner inte med att ge hjälperna i tid. Jag kan max fokusera på en kroppsdel i taget, typ, så för min del är det mer hjälp om ridläraren gör som du beskriver, påpekar det jag gör fel, snarare än att räkna upp exakt allt man ska göra.

Låna eller köp en ridlära, kanske? Då kan du ju plugga in alla hjälper hemma, det är förmodligen också ett effektivare sätt att lära sig teorin än att försöka memorera det ridläraren säger.
 
Vi går igenom ibland, men väldigt sällan. Alla i gruppen har ridit på ridskola typ 15-20 år, och kan det mesta redan, så jag är glad att vi inte gör så särskilt ofta, jag har säkert hört och läst 30 gånger hur man gör en bakdelsvändning. Dessutom är det ju i praktiken ofta så at man inte ska göra exakt likadant oavsett vilken häst man sitter på, utan får göra lite olika beroende på häst.

För egen del tycker jag det nästan är omöjligt att lära mig en rörelse teoretiskt på det sättet, ska man tänka igenom var man har varje kroppsdel hela tiden och exakt vad man gör i varje ögonblick med varje del av kroppen så går det för långsamt, jag hinner inte med att ge hjälperna i tid. Jag kan max fokusera på en kroppsdel i taget, typ, så för min del är det mer hjälp om ridläraren gör som du beskriver, påpekar det jag gör fel, snarare än att räkna upp exakt allt man ska göra.

Låna eller köp en ridlära, kanske? Då kan du ju plugga in alla hjälper hemma, det är förmodligen också ett effektivare sätt att lära sig teorin än att försöka memorera det ridläraren säger.

Ridlära, har du (eller någon annan) tips på någon bra?

Jo jag förstår om det blir tjatigt att varje gång få höra hur man gör en bakdelsvändning. Men samtidigt så känner ju jag att jag behöver lära mig.

För en del år sedan tog jag privatlektioner gör en tränare på en ridskola och hon gick igenom grunderna på ett så himla bra sätt. En hel lektion ägnades t ex åt galoppfattningar och hon förklarade precis hur man skulle göra och hur det skulle kännas, hur man använder höften, sätet, överlivet, etc. Men du menar att du inte hade kunnat ta åt dig en sådan instruktion? Synd, för det var verkligen en aha-upplevelse.

Sen visst handlar det om känsla och man kan inte göra lika på varje häst men för att man ska kunna anpassa efter hästen måste man ju veta från början Vad som är rätt. Typ den här hästen fattar galopp bara jag skjuter fram höften, då måste man ju veta att skjuta fram höften är en del i en galoppfattning. Eller den här hästen saktar av bara jag jag spänner magen och rätar på mig, då måste man veta att det ingår i en avsaktning.
 
Men om du har haft en sån lektion redan, då kan du väl göra en galoppfattning korrekt nu?

Om jag inte visste alls hur en galoppfattning går till, och skulle lära mig första gången, då skulle det säkert vara värdefullt med en sån lektion som du beskriver. Men om man redan har lärt sig, så är det mer timing, känsla etc som behöver övas upp, och det handlar ju mer om övning än teoretiska kunskaper.

Men det kan säkert vara olika hur man är bara. Jag har svårt att aktivt tänka på fem saker samtidigt som jag ska göra med min kropp, utan behöver automatisera min ridning, så att det blir lite som att cykla, att jag gör en massa saker utan att aktivt tänka på det, utan kan fokusera på hur hästen känns och vad vi ska göra var. Och sen försöker jag, en sak i taget, förfina det där automatiska programmet, så att det blir bättre och mer korrekt. Så inför en galoppfattning så tänker jag mest på hur hästen känns, jag väntar på den rätta känslan eller försöker få till den vid en viss bokstav, och sen gör jag en så liten fattning som möjligt, just nu fokuserar jag där på att hålla överlivet stilla, och inte gå med med ytterhanden. Men då kan jag inte samtidigt tänka på vad jag gör med tårna eller vaderna, en sak i taget, typ.
 
Men om du har haft en sån lektion redan, då kan du väl göra en galoppfattning korrekt nu?

Om jag inte visste alls hur en galoppfattning går till, och skulle lära mig första gången, då skulle det säkert vara värdefullt med en sån lektion som du beskriver. Men om man redan har lärt sig, så är det mer timing, känsla etc som behöver övas upp, och det handlar ju mer om övning än teoretiska kunskaper.

Men det kan säkert vara olika hur man är bara. Jag har svårt att aktivt tänka på fem saker samtidigt som jag ska göra med min kropp, utan behöver automatisera min ridning, så att det blir lite som att cykla, att jag gör en massa saker utan att aktivt tänka på det, utan kan fokusera på hur hästen känns och vad vi ska göra var. Och sen försöker jag, en sak i taget, förfina det där automatiska programmet, så att det blir bättre och mer korrekt. Så inför en galoppfattning så tänker jag mest på hur hästen känns, jag väntar på den rätta känslan eller försöker få till den vid en viss bokstav, och sen gör jag en så liten fattning som möjligt, just nu fokuserar jag där på att hålla överlivet stilla, och inte gå med med ytterhanden. Men då kan jag inte samtidigt tänka på vad jag gör med tårna eller vaderna, en sak i taget, typ.

Det är 8-9 år sedan den lektionen och jag har i princip inte ridit något sedan dess så jag skulle behöva en uppfräschning. Och jag håller med dig om automatiseringen, men jag behöver ju lära mig från grunden. Jag red många år under min uppväxt men har knappt ridit något alls för instruktör utan har fått komma på mycket själv och det har inte alltid blivit så bra.

Jag kanske ska fråga om man kan få en privatlektion.
 
Försök ändå ta reda på lite vad hon gjort i Polen, det kan ju vara så att hon ställdes i avelsboxen för att hon gick sönder, eller för att hon inte funkade bra på tävling. Vill du kunna tävla lite själv vill du ju inte ha en häst som ställer sig på bakbenen när man försöker ta in den på tävlingsbanan.

Nä hon är inte sönder och hon är lugnet själv, står på High Chaparral och har gjort länge så att det är mycket folk, hästar och "skottlossning" lossning. Tycker de ska bi intressant ändå å se vad veterinärbesiktningen sägerm den kan ge en fingervisning. :)
 
För mig (och sannolikt de flesta andra) är det så att även om jag fått en lektion där jag grundligt gått igenom något (som i exemplet med lektion med galoppfattningen) så innebär inte det att jag sedan KAN det. Det kommer alltid finnas saker man kan förbättra, förfina och behöva anpassa till den häst man rider. Precis som olika ryttare får ut olika av hästarna så tar olika hästar fram olika saker hos mig.

Jag upplever mina ridlärare är på och förklarar hur man ska göra (eller förbättra) när man håller på med olika moment. I större eller mindre omfattning beroende på hur det går och hur man är som person. Jag vill ha en ridlärare som petar och försöker få mig att rida bättre, men jag behöver även få jobba utan att någon vakar över mig (privatlektionen blir lite för intensivt, men 2 stycken i grupp tycker jag är optimalt)
Ibland frågar jag även när jag själv märker att vissa saker fungerar eller inte fungerar.

Exempelvis som sist då jobbade vi bland annat med halter. Jag upptäckte att mina halter gick bättre utan stigbyglar än med stigbyglar. Tydligen beror på det att jag omdevetet spänner låren mer med stigbyglarna på. Det hade jag inte märkt (jag märkte att det gick sämre men inte vad det berodde på) efter den instruktionen så jobbade jag på med fokus på att vara väldig avslappnad och det märktes skillnad. Den lilla skillnaden som hade så stor effekt hade jag inte kunnat lista ut på egen hand.
 
Har inte skrivit i tråden på hur länge som helst då vi haft sådan himla otur och haft en hel hög med inställda lektioner och dåliga vikarier... alltså inget värt att skriva om.

I tisdags hade vi äntligen lektion för vår riktiga och helt underbara ridlärare! (tror fasen att det var första ridlektionen för henne på hela terminen)
För första gången i år red vi även på ridbanan och det var dressyr som stod på schemat. Jag red Isa, ett (väldigt grönt) tinkersto som dessutom just blivit igångsatt efter en skada. Det var en riktig utmaning då jag var totalt ofokuserad och, tyvärr, hade lätt ibland att glömma bort hur pass lite hon kan vilket ledde till en del missförstånd. Övningen gick ut på att vi red serpentiner och gjorde volter i bågarna. I början red vi 5 serpentiner i trav och sedan red vi 3 stycken där vi red den mittersta serpentinen i galopp.

Hela lektionen kändes dålig och jag kände mest bara för att skrika och hugga av mig själv händerna. Jag hade 0 kontroll på vad jag höll på med och blev otroligt frustrerad. Hästen var väldigt duktig och hon försökte så gott hon kunde med en oskärpt ryttare på ryggen. Det enda positiva med lektionen var att jag fick till en bra känsla när jag travade ner henne. Jag lyckades återfå lite fokus och slappna av och helt plötsligt blev det så rätt!

Vid lektionens slut berättade vår ridlärare att detta var vår sista lektion med henne och att hon ska sluta. Vi kommer nu få två nya ridlärare, en i dressyr och en i hopning. Jag har ridit för båda mina två nya ridlärare tidigare och de är väldigt duktiga båda två, men det känns ändå riktigt jobbigt. Jag ska hålla ut och se vad som händer, men efter all turbulens den här terminen är jag redigt less på hela hästeriet, tyvärr!

Har ju en medryttarpålle här hemma som jag får rida när jag vill, men han kan i princip ingenting! Det jag ville ha var ju egentligen en häst som jag kan lära mig och utvecklas på, jag vill inte behöva utbilda hästen. Men men... får hålla käft och vara nöjd att jag har en häst att sitta på.
Du kan inte hitta en annan medryttare pålle som kan lite mer då eller är det omöjligt? :/
 
Hur är det på era lektioner, går ni igenom sånt eller kör ni bara på övningar?

Det beror lite på, ibland går de igenom vad vi ska göra och ibland inte, oftast när de inte går igenom så är det en övning vi gjort förut. Men är man osäker är det bara att fråga så går de igenom övningen ändå. :)
 
Förrförra gången var en rätt intetsägande lugn uteritt. Jag red en annan ponny än den jag brukar. Det var lite omväxlande och det märktes att han oftare rids av okunnigare ryttare och att han försöker hitta sina sätt att hantera det på. Det är visserligen nyttigt att rida andra hästar men jag måste erkänna att jag tycker att en del av dem är lite trista i jämförelse. Jag är givetvis mycket partisk eftersom jag får lyckokickar i princip varje av att rida Duni.

Förra gången red vi en evighesbana. Tre ( eller var det fyra?) serier med bommar och konor/tunnor utlagda där vi skulle göra halt, skritta några steg, trava några steg, skritta och göra halt igen och sen vidare till nästa moment, transportsträckan mellan momenten var väl ungefär en kortside längd. Vi var fyra som fördelades över banan och det krävs en del uppmärksamhet för att få det att rulla på med tanke på att man vill ha en frisk tempo mellan momenten och att man behöver tajma in varandras halter och vägar så att det inte blev trafikstockning. Hästarna och ryttarna i gruppen har ganska olika grundtempo, från en som gärna ångar på i full karriär till en som lunkar i mycket maklig takt. Dessutom skulle vägarna vara snygga! Det verkar som tur var inte bara vara jag som helt tappar bort högeregeln till häst.:o.
 
Du kan inte hitta en annan medryttare pålle som kan lite mer då eller är det omöjligt? :/

Jag har funderat på det, men det finns i princip inga andra hästar jag kan rida i närheten :( Om det väl gör det så tillhör hästen i fråga någon av de där rätt gräsliga hästmänniskorna som man allra helst vill undvika :angel: Alltså de som redan varit rätt duktiga på att utnyttja det faktum att jag är enda hästtjejen utan egen häst i trakten.

Det är inte hallontårta att bo i den norrländska skogen alla dagar...
 
Jag har funderat på det, men det finns i princip inga andra hästar jag kan rida i närheten :( Om det väl gör det så tillhör hästen i fråga någon av de där rätt gräsliga hästmänniskorna som man allra helst vill undvika :angel: Alltså de som redan varit rätt duktiga på att utnyttja det faktum att jag är enda hästtjejen utan egen häst i trakten.

Det är inte hallontårta att bo i den norrländska skogen alla dagar...
Det lät ju inte så kul, det är inte heller ett alternativ att skaffa t ex foderhäst eller så heller?
 
Hur är det på era lektioner, går ni igenom sånt eller kör ni bara på övningar?

Hos oss går de alltid igenom övningen kring exempelvis hur vi ska sitta och vad vi ska tänka på. Mkt teori så sätt.

Sen har vi alltid några skrittpauser där vi reflekterar över vad som är bra och vad som är dåligt + då hur vi ska
förbättra det hela. Och är det så att vi rider och faktiskt inte får till det är klimatet sådant att vi kan alltid stanna
o fråga hur man gör.

Jag är av den åsikten att visst kan man läsa in hur man gör rent teorimässigt från en bok men krasst handlar allt
om hur mkt tid man lägger i sadeln. Sadeltid.
 
Jag har funderat på det, men det finns i princip inga andra hästar jag kan rida i närheten :( Om det väl gör det så tillhör hästen i fråga någon av de där rätt gräsliga hästmänniskorna som man allra helst vill undvika :angel: Alltså de som redan varit rätt duktiga på att utnyttja det faktum att jag är enda hästtjejen utan egen häst i trakten.

Det är inte hallontårta att bo i den norrländska skogen alla dagar...

Förlåt om jag är nyfiken, men får man fråga vart i de norrländska skogarna du bor? Vet dock inte om jag kan hjälpa dig att hitta en häst men man vet ju aldrig... :) (Själv bor jag i Västerbotten)
 
Det lät ju inte så kul, det är inte heller ett alternativ att skaffa t ex foderhäst eller så heller?

Kanske inte för tillfället, till hösten kan dock foderhäst kännas som ett mer aktuellt alternativ :)

Förlåt om jag är nyfiken, men får man fråga vart i de norrländska skogarna du bor? Vet dock inte om jag kan hjälpa dig att hitta en häst men man vet ju aldrig... :) (Själv bor jag i Västerbotten)

Jag bor också i Västerbotten! Ett par mil norr om Umeå :)
 
Det är 8-9 år sedan den lektionen och jag har i princip inte ridit något sedan dess så jag skulle behöva en uppfräschning. Och jag håller med dig om automatiseringen, men jag behöver ju lära mig från grunden. Jag red många år under min uppväxt men har knappt ridit något alls för instruktör utan har fått komma på mycket själv och det har inte alltid blivit så bra.

Jag kanske ska fråga om man kan få en privatlektion.

Ja, då förstår jag. Jag har gått på ridskola hela livet, så då har jag kanske fått grunderna på ett annat sätt, är man självlärd blir det förståss annorlunda, en del saker gör man jättebra, men så finns det kanske andra ställen där man har luckor.

Jag tror det kan vara knepigt att hoppa in i en grupp då kanske - jag tänker att om du red i min grupp, och ville ha genomgångar av allt hela tiden, så skulle resten av gruppen förmodligen tappa tålamodet, men om du rider i en nybörjargrupp där man går igenom allt, så är den för enkel för dig.

"Dressyr med Kyra" och Bo Tibblins "Ridlära" är två bra grundläggande böcker om ridning, som kan vara värda att titta på.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 885
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 423
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp