Ridskoleryttare 2014

Hur menar du nu eller vet du något som vi inte vet? :confused:

Ofta skolar man ju in hästar lite innan de får börja gå i verksamheten. Fast det beror ju lite på hur utbildade de är, skolade hästar brukar börja gå lektion omgående hos oss, typ efter max en vecka. Då går de nån enstaka lektion om dagen, inte alla dagar, med de duktigaste eleverna, och så fortsätter man så sakteliga med fler lektioner och mer ovana elever. Men minst ett år brukar det ta, ofta längre, innan de går fullt med alla sorts elever.

Men med en ridskola med bara fyra hästar, då tänker jag mig att verksamheten inte är så stor, och hästarna kanske öht inte går så mycket?
 
Ofta skolar man ju in hästar lite innan de får börja gå i verksamheten. Fast det beror ju lite på hur utbildade de är, skolade hästar brukar börja gå lektion omgående hos oss, typ efter max en vecka. Då går de nån enstaka lektion om dagen, inte alla dagar, med de duktigaste eleverna, och så fortsätter man så sakteliga med fler lektioner och mer ovana elever. Men minst ett år brukar det ta, ofta längre, innan de går fullt med alla sorts elever.

Men med en ridskola med bara fyra hästar, då tänker jag mig att verksamheten inte är så stor, och hästarna kanske öht inte går så mycket?
Aha, ni menar så. Då är jag med.
Jag tror det kan vara lite individuellt också beroende på hästen.

Dom hästar som på sistone har kommit till oss har fått gå med lite då och då och så rids de till av någon där i mellan. Vet dock att vissa hästar som kommit har fått gå rätt in i verksamheten, men kanske bara då går en lektion om dagen.
Tror dock med tanke på hållbarheten så är det nog bra att ta det lite lugnt oavsett ja. :)
I och för sig är min ridskola lite större med totalt 15 hästar och då går det att dela ut bördan som hästarna får bära tills den nya är inskolad och klar förstås. :/
 
Tjaaa.... slänger man in helt nya hästar rakt in i lektionsverksamheten så är det kanske inte så konstigt att de inte håller.

Om det var den nya ponnyn Jackpot du syftade så blev han, såvitt jag vet, inköpt i somras och stått på anläggningen ett tag nu och även blivit riden här. Det var bara första gången han liksom "på allvar" var med på lektion. :)
 
Om det var den nya ponnyn Jackpot du syftade så blev han, såvitt jag vet, inköpt i somras och stått på anläggningen ett tag nu och även blivit riden här. Det var bara första gången han liksom "på allvar" var med på lektion. :)

Det låter ju vettigt, nån lektion måste ju bli den första! Det tar ju ett tag innan de lärt sig tillräckligt för att bli bra lektionshästar, man kan inte kräva att de ska gå perfekt från första början.
 
Första hopplektionen i hoppgruppen avklarad för terminen.

Hade med min egna dam och det kändes lite annorlunda att inte rida ridskolehäst längre på dom träningarna och jag fick mycket mer hjälp än vad jag fått när jag ridit på ridskolehästarna (som typ sköter sig själva i jämförelse med vissa privathästar). Så det var riktigt kul, jag tror jag kommer äntligen kunna komma framåt i min ridning.

Vi skulle egentligen bara mjukstarta lite och ha mer markarbete än hoppning, men från travbommar på olika linjer blandat med volter, dog leg, raka linjer så blev det en liten bana med hinder, där målet var att ha en samlad galopp. Damen skötte sig och var bara lite pigg, hon vägrade inte hoppa ett enda hinder även om hon kom väldigt tokigt på ett (vi hoppade nästan hinderstödet istället, men bara nästan). Det enda hon vägrade var att gå över rödvita travbommar i framridningen, men när hon väl fått gå över dom var det lugnt.

Hon taggade igång på hindren men drog inte iväg och jag kunde hålla ihop henne i en någorlunda samlad galopp. Kändes riktigt bra som första lektion, nu kan det bara bli bättre. :D
 
Dags för måndagsridningen igen då.

Vi fortsatte med samma övning som förra gången och det bästa av allt var att vi bara var tre stycken (i vanliga fall är vi fem, var sex förra gången). Så det blev mycket tid ridläraren kunde lägga på var och en av oss och det var bra.

Vi värmde upp med serpentiner på medellinjen i både skritt och trav, sedan själva huvudövningen var på själva fyrkantsspåret.
I trav, utan stigbyglar och sitta ner, in i en liten 10m volt vid varje hörn avsaktning till skritt i volten, sen fram i trav igen i volten och sen in i en båge på långsidorna med en volt ut mot fyrkantsspåret och även där sakta av till skritt och sen igång igen, sen in i en ny volt i hörnen och så rullade det på i båda varven.
Det var riktigt klurigt att forma insidan av hästen och få till så den inte blev rak på volten och fortfarande va formad i avsaktningarna och igångsättningarna.

Jag red på min egna pålla och vi har svårt för traven, det här med att forma sig för skänkeln det betyder att man ska springa fortare va. Så stundtals blev det pannkaka, när jag ska forma och sen samtidigt som jag ska göra halvhalter så hon inte springer iväg. Vi lyckades få till något.

Sen gjorde vi nästan samma övning igen, men då var det öppna i skritt på hela långsidan, sen nere vid kortsidan rida över till nästa långsida och lägga en stor volt i det hörnet i trav och fatta galopp, sen galoppera på en mjuk båge i förvänd galopp och sen in i en volt vid nästa hörn och sakta av. Jag har lättare för galopp, så det gick riktigt bra för oss, men öppnan kändes inte alls bra, men det kommer nog med tiden.

Sen avslutade vi med serpentinerna som vi värmde upp med i trav nedsittning och det började ta sig med både forma och nästan gå på tygeln.

Nästa lektion blir det markarbete och då ska jag har ridskolehäst igen, ska bli spännande att få rida andra hästar igen. :D
 
Glömde visst skriva om tisdagens lektion!

I tisdags var det dressyr igen och den här gången fick jag rida stallets största häst, Signe :)

Vi jobbade med formen och mycket med att böja hästarna. I början red vi en övning där vi gjorde en 10m volt i varje hörn och sedan galopperade ena långsidan. Jag fick jobba en del i början med att böja igenom henne i volterna och liksom hålla henne på plats hela volten genom, men efter inte en alltför lång stund fick jag till det med rätt mängd stöd på yttern och fick henne att gå balanserat utan att jag måste bära huvudet på henne.

Övergångarna var också lite trixiga då hon lätt blir tung i galoppen och väldigt gärna springer iväg när man fattar galopp/bryter av till trav. Jag får lätt en väldigt stum hand i galoppen på henne, vilket leder till att hela min sits blir väldigt stum, så jag försökte bara tänka på att rida lika mjukt och fint som jag gjort på volterna. Även röra på fingrarna vid avsaktning till trav och försöka hitta takten direkt. Jag tycker det är svårt att hitta takten i traven efter en avsaktning! Jag har dock blivit mycket bättre på det, men det tar fortfarande liitee för lång tid innan jag fått tillbaka mitt flow.

Efter ett tag gjorde vi även första volten efter galopplångsidan i galopp. Det svåra här var att volten blev så liten och att det då lätt blev mer av en omhoppningsvändning än en balanserad volt. Signe tyckte att det var jobbigt med galoppvolten och bröt då gärna av till trav alt. hoppade jämfota. :p Jag fick lov att rida varje steg och se till att ge henne ett ordentligt stöd så att hon orkar hela vägen runt. (och låta henne veta att jag inte tolererar trams som att hoppa jämfota så fort något blir jobbigt! :meh:)

Vi avslutade med att jobba i trav på volt och red lite i 8:or för att öva på att ställa, rakställa och ställa om på ett effektivt sätt. Jag som annars har lite svårt för att rida på volt med hästen ställd utåt klarade det alldeles galant! :bump: Alltid kul när det går bra ;) Sist av allt jobbade vi även med förvänd galopp på 8:0r! :) Det tyckte både jag och Signe var riktigt kul, men svårt! :D (vi måste nog öva lite mer :angel:)

Allt som allt är jag riktigt nöjd med tisdagens lektion! :D Signe är en härlig häst på det viset att man får så himla mycket tillbaka när man gör rätt! Det är väldigt givande (och roligt!) att rida henne, trots att jag under en tid undvikit henne då jag känt att hennes busiga hyss + min storhästrädsla inte är en strålande kombo. Hon är bara 160, men känns enoooorm då hon är både grov och tung! Längtar verkligen tills jag får rida igen nu på tisdag!! Känns toppen att ridglädjen hitta sin väg tillbaka till mig igen :)
 
Måndags lektionen och jag fick rida ridskolehäst igen, skäckstoet med hjärtformad stjärn i pannan.

Även om hon är häst i manken, så gick hon knappt ens fram och lektionen blev inte bra eftersom jag tappade motivationen att försöka rida när hästen inte ville gå fram. Kändes t ex som vi galopperade på stället i galoppen.
Hade även henne på torsdagshoppningen och det gick väl sådär, å så schåpa hon sig och vägra hoppa en oxer med två sockerbitar som utfyllnad.
Sen gick det bra att hoppa flera gånger och så helt plötsligt när vi kommer på det ingen så vägrar hon igen. Var måttligt road. Var tvungen att ha ridskolehäst på torsdagshoppningen då min egen pålla inte var helt okej i benen än.

vet att lektionen i måndags var förberedande hopp och vi red mycket volter med skänkelvikningar och över bommar och ett litet skutt, vi red nästan hela lektionen utan stigbyglar också. Jobbigt, men bra för mig att försöka hitta den lodräta sitsen.
 
Hallå har ni andra blivit lata? Vill ju veta hur det går för er också. :P

Idag hade vi dressyrlektion och vi övade något som ridläraren sa att man oftast glömmer bort, nämligen skritt. Det var riktigt kul och jag har träningsvärk som heter duga. I skritten övade vi framdelsvändingar på långsidorna, målet var att få hästarna på tygeln. Så på den ena långsidan låg en liten bomserie och vi skulle rida framdelsvändingar och sen emellan bommarna, framdelsvänding och tillbaka genom nästa bompar osv, på den andra långsidan red vi på kvartslinjen och skulle göra hela varv med framdelsvändingar, först åt höger, sen rakställa rida rakt fram, sen åt vänster, rakt fram och sist åt höger och sen ut på spåret. Nästa gång man kom till den långsidan skulle man börja med vänster, höger, vänster, så det inte blev samma hela tiden.
Det gick riktigt bra förutom att det var grymt med mygg/knott ute och hästarna tyckte inte om dom. Vi travade även emellanåt för att inte hästarna skulle tröttna och red då utan stigbyglar och satt ner, istället skulle vi rida mycket volter. Jag lyckades hitta formen på den hästen jag red på och han gick riktigt bra. Vi avslutade på stora mittvolten med lite galopp och jag fick honom att behålla formen även i galoppen, så det kändes riktigt bra.

Känns bra att komma igång med ridningen igen. :)
 
Jag har varit sjuk ett tag och missat några ridlektioner men den här veckan var jag tillbaka!

Jag älskar verkligen hur min instruktör lägger upp våra lektioner. Det är oftast väldigt få moment vilket gör att man verkligen hinner finslipa och förbättra det man gör. Förut, med andra instruktörer, så har det det varit så många olika moment tex. en sak på kortsidan sen ut mot långsidan där man ska göra nått annat och sen tillbaka till nästa kortsida och göra nått och sen in mot mitten osv osv.. Det blir liksom för mycket att tänka på, tycker jag, och det slutar med att varje moment blir halvgjort och halvbra.

På senaste lektionen skulle vi träna på rakriktning. Vi skulle rida mot instruktören, ha hästen helt rak men böja lite på huvudet. Det låter ju inte så svårt men det är sånt j*kla finlir! Tar man lite för mycket i tygeln eller om jag inte sitter rakt, om jag glömmer bort yttersidan så blir allt fel! Jag älskar såna övningar! :D
Nästa gång skulle vi fortsätta med den övningen men lägga till skänkelvikning :up:
 
@lisa412 usch, lät inge vidare att va sjuk, verkar som många varit det runt här med.
Låter även som ni hade en riktig rolig lektion också. Tror nog det stämmer lite det där du säger att man ska få in så mycket moment som möjligt på en lektion, ibland får vi det med och blir det för mycket så hinner inte min hjärna med och det bli pannkaka av alltihopa. :P
 
@lisa412 verkligen inte, man betalar ju ändå för att lära sig. Fast det är riktigt härlig känsla när alla bitarna faller på plats och man löser momenten precis som de ska göras, fast det brukar ta några "frustrationsvarv" först innan hjärnan fattar. :laugh:
 
Ber om ursäkt för dåligt uppdatering, men det har inte funnits någonting att uppdatera om :( har flyttat och fick avbryta terminen efter bara tre lektioner... Ser dock fram emot jullovet då jag kan åka hem och rida lite :up:
 
Ber om ursäkt för dåligt uppdatering, men det har inte funnits någonting att uppdatera om :( har flyttat och fick avbryta terminen efter bara tre lektioner... Ser dock fram emot jullovet då jag kan åka hem och rida lite :up:
Ajdå, inte kul när det blir så. Själv ska jag också flytta snart och grämer mig lite inför den dubbelhyran det innebär, ångrar nästan lite att jag inte gick ner i tid och rider varannan vecka. Hoppas du kommer få kul när det väl blir jullov då, tiden kommer nog springa dit tror jag. ;)

---

Förresten, hur klär ni er nu när det börjar bli kallt och ni ska rida ridlektion i ett kylskåp/frys (=ridhuset)? :eek:
 
@RedHyuuga Jag brukar bli ganska varm när jag rider så för mig brukar det räcka med ett linne/tshirt och en tröja över typ vanlig luvtröja från HM. Sen när vi ridit klart så tar jag direkt på mig en fleecejacka eller nått varmare så man inte blir kall.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 179
Senast: Wonna
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 376
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp