Ridskoleryttare 2015

Nu har jag fått rida min medryttarhäst, som jag annars bara rider ut med, på lektionen! Han är ju en välutbildad gammal farbror, men inte ska man tro att man kan åka snålskjuts för det. Han är svår! I alla fall för mig som inte fått chansen att hitta alla knapparna. Han har ett sätt att dra upp huvudet och bli skithård i munnen, och det körde han på mig och tyvärr fungerade det i nästan halva lektionen. Jag visste inte riktigt hur jag skulle parera det. Men sedan visade ridläraren mig att jag måste vara hård och inte låta honom gå där uppe. Det hon visade mig tyckte jag var att såga ned hästen, vilket jag alltid hört är helt fel. Men jag litar ändå på henne, hon är kunnig och välmeriterad dressyrryttare. Kanske behövs lite sågning för att han inte ska låsa sig där uppe, för att sedan komma till mer ridning?
Till slut gick det bättre, när jag hade fått hjälp, och jag kunde avsluta lektionen med en positiv känsla. Nu vet jag inte om jag kommer få ha honom på lektion igen, men det är kul då han är en utmaning!

Att såga är ALDRIG okej! Var det verkligen det hon bad dig att göra? :eek:
 
Idag var det ridlektion! Vi hade markarbete och sisådär 10 upphöjda galoppbommar i olika höjder och varianter låg längs ena långsidan. Vi travade först igenom hela serien, gick helt okej. Blev lite snubbel och något galoppsprång här och där. Vi kom sedan i galopp över hela serien, kändes fint och sådär. Kom in bra och fick hålla igen lite. Efter två varv bytte vi varv och kom åt andra hållet. Bommarna höjdes och hästana blev med och mer taggade, kuuul. Fin galopp och fick hästen mellan skänkel och hand, verkligen. Han blev lite väl pigg i slutet av serien och bara sprang iväg så där fick jag korta ihop honom. Jag är nöjd, tycker han var fin och det var kul att han tyckte det var så roligt! :)
 
Nu har jag fått rida min medryttarhäst, som jag annars bara rider ut med, på lektionen! Han är ju en välutbildad gammal farbror, men inte ska man tro att man kan åka snålskjuts för det. Han är svår! I alla fall för mig som inte fått chansen att hitta alla knapparna. Han har ett sätt att dra upp huvudet och bli skithård i munnen, och det körde han på mig och tyvärr fungerade det i nästan halva lektionen. Jag visste inte riktigt hur jag skulle parera det. Men sedan visade ridläraren mig att jag måste vara hård och inte låta honom gå där uppe. Det hon visade mig tyckte jag var att såga ned hästen, vilket jag alltid hört är helt fel. Men jag litar ändå på henne, hon är kunnig och välmeriterad dressyrryttare. Kanske behövs lite sågning för att han inte ska låsa sig där uppe, för att sedan komma till mer ridning?
Till slut gick det bättre, när jag hade fått hjälp, och jag kunde avsluta lektionen med en positiv känsla. Nu vet jag inte om jag kommer få ha honom på lektion igen, men det är kul då han är en utmaning!

Nu vet jag ju inte vad hon sade åt dig att göra, men nej att såga ner hästen är aldrig ok.
 
Torsdagens hoppträning blev väl inte direkt någon höjdare. Hade sett fram mot att förhoppningsvis hoppa lite ordentligt i och med att det snart är dags att åka ut med hästarna. Istället blev det en väldigt bisarr lektion med 1,5 avramling och en fraktur med ledbandsskada. Och sistnämnda ryttare lyckades med det när hon fortfarande satt till häst! :eek:

Tja. Själva hoppbiten blev som ni förstår inte så omfattande. Hoppade två typer av serier och fick jobba med att inte rädda upp läget utan bara låta henne gå på och ge full eftergift ändå så hon får inse själv att det inte fungerar.

Hoppas på mindre dramatik nästa vecka! En åkte av även förra veckan. Vet inte vad som händer just nu, folk dröser av som flugor i gruppen, bara jag och en till som håller oss på hästryggen. Fast ja, uppenbarligen är ju även det en skaderisk, upptäckte vi ju....
 
Att såga är ALDRIG okej! Var det verkligen det hon bad dig att göra? :eek:

Nu vet jag ju inte vad hon sade åt dig att göra, men nej att såga ner hästen är aldrig ok.

Alltså, jag känner mig så osäker på om jag är riktigt på det klara med vad som egentligen är att såga. Men om jag förklarar: Hästen drar upp huvudet och blir hård i munnen, sänker ryggen och blir allmänt odräglig, då fick jag instruktioner att röra på bettet rätt grovt för att han inte skulle låsa sig där. När hon visade tog hon båda tyglarna nere vid bettet och drog ned huvudet. Jag tyckte det gränsade till sågning, men jag vet inte... Han gick ju ned och blev behaglig igen. Men... Det jag kan tänka mig är att hon använde den metoden på mig för att jag inte kommer till tillräcklig ridning för att han ska gå bra. Jag vågar inte säga att det var sågning, jag känner att jag inte är tillräckligt rutinerad för att se den fina skillnaden. Det var ju inte såga a la dra ned huvudet när hästen har gjort halt, det var ju röra på bettet samtidigt som jag red ihop honom. Hon sade också att det är bättre att vara riktigt hård i början istället för att kämpa hela lektionen.

Så jag säger inte att det var så, men det var i alla fall tillräckligt för att få mig att fundera och bli osäker. Jag skulle ifrågasatt där och bett henne förklara, men ibland blir jag lite feg.
 
Alltså, jag känner mig så osäker på om jag är riktigt på det klara med vad som egentligen är att såga. Men om jag förklarar: Hästen drar upp huvudet och blir hård i munnen, sänker ryggen och blir allmänt odräglig, då fick jag instruktioner att röra på bettet rätt grovt för att han inte skulle låsa sig där. När hon visade tog hon båda tyglarna nere vid bettet och drog ned huvudet. Jag tyckte det gränsade till sågning, men jag vet inte... Han gick ju ned och blev behaglig igen. Men... Det jag kan tänka mig är att hon använde den metoden på mig för att jag inte kommer till tillräcklig ridning för att han ska gå bra. Jag vågar inte säga att det var sågning, jag känner att jag inte är tillräckligt rutinerad för att se den fina skillnaden. Det var ju inte såga a la dra ned huvudet när hästen har gjort halt, det var ju röra på bettet samtidigt som jag red ihop honom. Hon sade också att det är bättre att vara riktigt hård i början istället för att kämpa hela lektionen.

Så jag säger inte att det var så, men det var i alla fall tillräckligt för att få mig att fundera och bli osäker. Jag skulle ifrågasatt där och bett henne förklara, men ibland blir jag lite feg.

Det låter helt vansinnigt i mina öron. Att ta tag vid bettet och DRA ner huvudet - på vilket sätt skulle det hjälpa dig att rida hästen bra? Det enda det säger dig är ju att huvudet ska ner med hjälp av handkraft. Usch.Hon borde istället förklara för dig att du behöver få igång bakbensaktiviteten på hästen. Det är en förutsättning för att ryggen ska komma upp och då hamnar huvudet rätt av sig självt. Det är INTE huvudets position man utgår ifrån. Blir så upprörd över att det finns sådana ridlärare.
 
Det låter helt vansinnigt i mina öron. Att ta tag vid bettet och DRA ner huvudet - på vilket sätt skulle det hjälpa dig att rida hästen bra? Det enda det säger dig är ju att huvudet ska ner med hjälp av handkraft. Usch.Hon borde istället förklara för dig att du behöver få igång bakbensaktiviteten på hästen. Det är en förutsättning för att ryggen ska komma upp och då hamnar huvudet rätt av sig självt. Det är INTE huvudets position man utgår ifrån. Blir så upprörd över att det finns sådana ridlärare.

Nu ska jag vara lite försiktig med vad jag skriver, mitt nick är inte jätteanonymt. Men jag är inte ute och cyklar i alla fall! ;)
Jag ska ifrågasätta om jag hamnar i den situationen igen.
 
Denna veckan rider jag min fuxfröken 5 av 7 dagar :) Vanlig lektion i måndags, privatlektion igår, vanlig lektion torsdag och sedan hoppkurs lör-sön. Kul! Dessutom gästtränare i helgen så blir spännande.
 
Torsdagens hoppträning blev väl inte direkt någon höjdare. Hade sett fram mot att förhoppningsvis hoppa lite ordentligt i och med att det snart är dags att åka ut med hästarna. Istället blev det en väldigt bisarr lektion med 1,5 avramling och en fraktur med ledbandsskada. Och sistnämnda ryttare lyckades med det när hon fortfarande satt till häst! :eek:

Tja. Själva hoppbiten blev som ni förstår inte så omfattande. Hoppade två typer av serier och fick jobba med att inte rädda upp läget utan bara låta henne gå på och ge full eftergift ändå så hon får inse själv att det inte fungerar.

Hoppas på mindre dramatik nästa vecka! En åkte av även förra veckan. Vet inte vad som händer just nu, folk dröser av som flugor i gruppen, bara jag och en till som håller oss på hästryggen. Fast ja, uppenbarligen är ju även det en skaderisk, upptäckte vi ju....

Oj vad avramlingar, och väldigt tråkigt med den skadade tjejen, hoppas hon kommer tillbaka snabbt. Precis vad jag misstänkte, hoppning bör undvikas :cautious: :p

Denna veckan rider jag min fuxfröken 5 av 7 dagar :) Vanlig lektion i måndags, privatlektion igår, vanlig lektion torsdag och sedan hoppkurs lör-sön. Kul! Dessutom gästtränare i helgen så blir spännande.

Åh vad kul det låter :)
 
Jag red en halvbra lektion i tisdags. Satt på en genomsnäll fuxkille som gick sin första lektion efter skada. Vi red en övning där vi skulle rida genom kortsidan, gå ur hörnet ut på långsidan i en sluta, vid B/E gå över i öppna och sen rida öppna till nästa hörn.

Jag är inte riktigt på nivån att jag har hästen tillräckligt lösgjord eller mellan hand och skänkel för att klara av skolor. Och i tisdags med en ny häst som jag inte riktigt hittade knapparna på så blev det rätt rörigt. Jag tog inte på mig sporrarna då jag dels generellt inte riktigt tycker jag har tillräckligt bra kontroll på fötterna för rida med dem och, dels satt på en ny och nyligen igångsatt häst. Ridläraren tyckte dock annorlunda på båda punkterna och på den senare är jag nog beredd att hålla med henne. Någon energi framåt var svår att frambringa.

Sammanfattningsvis så var jag väl inte helt nöjd även om ridläraren tyckte jag kämpade på bra. Ska försöka inte vara fullt lika trött och på dåligt humör inför nästa lektion, ha sporrarna på mig och försöka hitta en lite mer effektiv hjälpgivning.
 
Idag har jag ridit i strålande solsken, så himla skönt :) Red en pigg och glad liten valack som jag red en del i höstas och det var kul att rida en häst med lite mer bjudning än de andra jag ridit den senaste tiden. Idag red vi övergångar, övergångar och lite mer övergångar och hela tiden med fokus på avspändhet och kvalitet. Vi red självständigt det här passet, vi började med skritt och halt och lade sedan in även trav, efter det red vi trav-galopp övergångar. På slutet red vi helt självständigt, båda varven och alla gångarter och jäklar var trångt det kändes plötsligt. Jag tyckte att det var väldigt svårt att hålla mig till min plan när det kom folk i vägen hela tiden och jag sabbade lite av jobbet jag hade gjort innan så jag behöver absolut träna mer på det här och inte haka upp mig så mycket på de andra ekipagen.
 
Igår var det teori, igen, denna gång hoppning som tema. Jag hade nog kunnat stanna hemma istället. Det var på tok för låg nivå, allt tjejen visade var saker jag gjort hur många gånger som helst. Känns så meningslöst att betala för teori som för en lektion. Men vill man rida får man väl gilla läget.

Hur har ni på era ridskolor, ni som rider vanlig lektion och inte någon speciell satsning eller så? Har ni teoridagar istället för ridning några gånger per termin?
 
Igår var det teori, igen, denna gång hoppning som tema. Jag hade nog kunnat stanna hemma istället. Det var på tok för låg nivå, allt tjejen visade var saker jag gjort hur många gånger som helst. Känns så meningslöst att betala för teori som för en lektion. Men vill man rida får man väl gilla läget.

Hur har ni på era ridskolor, ni som rider vanlig lektion och inte någon speciell satsning eller så? Har ni teoridagar istället för ridning några gånger per termin?

Här där jag rider nu har vi ingen obligatorisk teori men ridskolan anordnar föreläsningar lite då och då, en del gratis och en del med en låg avgift. På förra ridskolan hade vi en vecka teori där det anordnades olika seminarier och så fick man gå på det man ville, alternativt att vi tittade och diskuterade tidigare inspelad film på när vi rider. På ridskolan där jag red som tonåring planerades mycket kring märkestagning och då blev det naturligt att teorilektionerna handlade om att förbereda inför teoriproven.

Jag förstår att det kan vara svårt att planera teori om det är elever med olika erfarenhet och intressen, men det är tråkigt som elev att behöva betala en massa pengar för något som man inte tycker är givande.
 
Igår var det teori, igen, denna gång hoppning som tema. Jag hade nog kunnat stanna hemma istället. Det var på tok för låg nivå, allt tjejen visade var saker jag gjort hur många gånger som helst. Känns så meningslöst att betala för teori som för en lektion. Men vill man rida får man väl gilla läget.

Hur har ni på era ridskolor, ni som rider vanlig lektion och inte någon speciell satsning eller så? Har ni teoridagar istället för ridning några gånger per termin?

Där jag rider nu har vi en teoritimme i samband med våra helgkurser (3 per år). Där jag red tidigare hade vi aldrig teori i min grupp, av någon anledning (red i tantgrupp på torsdagmornar) men annars teori två gånger/termin. Vi hade oftast uppsutten teori, antingen de två tillfällena efter varandra och så reda man halva gruppen var medans andra stod på marken och observerade utifrån ett visst tema, ibland ge lektioner åt sin partner. Emellanåt löshoppning. Och ibland regelrätt teori i teorirummet.

En annan ridskola i trakten kör teorivecka istället där det inte är lektioner utan bara teoritillfällen med olika inriktningar och så gick man på de man fann intressanta, typ.
 
Jag red en halvbra lektion i tisdags. Satt på en genomsnäll fuxkille som gick sin första lektion efter skada. Vi red en övning där vi skulle rida genom kortsidan, gå ur hörnet ut på långsidan i en sluta, vid B/E gå över i öppna och sen rida öppna till nästa hörn.

Jag är inte riktigt på nivån att jag har hästen tillräckligt lösgjord eller mellan hand och skänkel för att klara av skolor. Och i tisdags med en ny häst som jag inte riktigt hittade knapparna på så blev det rätt rörigt. Jag tog inte på mig sporrarna då jag dels generellt inte riktigt tycker jag har tillräckligt bra kontroll på fötterna för rida med dem och, dels satt på en ny och nyligen igångsatt häst. Ridläraren tyckte dock annorlunda på båda punkterna och på den senare är jag nog beredd att hålla med henne. Någon energi framåt var svår att frambringa.

Sammanfattningsvis så var jag väl inte helt nöjd även om ridläraren tyckte jag kämpade på bra. Ska försöka inte vara fullt lika trött och på dåligt humör inför nästa lektion, ha sporrarna på mig och försöka hitta en lite mer effektiv hjälpgivning.

Varför rider man skolor på lektion där eleverna inte är redo för det? Och, varför uppmuntrar ridlärarna eleverna till att rida med sporrar på lektionshästarna?
 
Varför rider man skolor på lektion där eleverna inte är redo för det? Och, varför uppmuntrar ridlärarna eleverna till att rida med sporrar på lektionshästarna?

Jag rider i en grupp där de allra flesta i allra högsta grad är redo för skolor och gör dem väl. Att jag inte riktigt klarar av det är (tack och lov) inget som ändrar ridlärarens planering för hela gruppen. Min ridlärare är också tillräckligt kompetent för att lägga sin kritik på rätt nivå för varje ryttare. För mig handlar det alltså om en lärandeprocess och ett tillfälle att prova på något som ligger aningen utanför min egen kompetens.

Angående användandet av sporrar så skrev jag aldrig något om att ridskolan generellt skulle uppmuntra elever att rida med sporrar. Det jag skrev var att min ridlärare rekommenderade mig att rida med sporrar på den specifika hästen. Jag är relativt ny med att rida med sporrar alls och känner mig därmed lite osäker men litar på min ridlärares råd (annars skulle jag inte rida för henne).
 
Hoppar också in här!
Började rida på ridskola igen för ca tre år sen, efter flera års uppehåll från ridningen.
Trivdes dock inte riktigt med ridsättet på första stället, så för några månader sen testade jag på western på en annan ridskola här i krokarna, och äntligen är det roligt att rida igen! Är så glad att jag vågade byta :D

Förra lektionen fick vi rida utan träns, med rep runt halsen på hästen istället.
Var väldigt nyttigt för mig som gärna använder dom trygga tyglarna lite för mycket när det inte riktigt vill sig, istället för skänklar och sits :)
Och så var det riktigt riktigt roligt också! :D Hoppas på repris snart
 
Igår var det teori, igen, denna gång hoppning som tema. Jag hade nog kunnat stanna hemma istället. Det var på tok för låg nivå, allt tjejen visade var saker jag gjort hur många gånger som helst. Känns så meningslöst att betala för teori som för en lektion. Men vill man rida får man väl gilla läget.

Hur har ni på era ridskolor, ni som rider vanlig lektion och inte någon speciell satsning eller så? Har ni teoridagar istället för ridning några gånger per termin?

Vi har teori en gång per termin på alla lektioner, teorin är gemensam för alla grupper och brukar ofta vara en clinic, ibland en föreläsning men oftast en eller två clinics som ridskolan ordnar själva. Det har varit en massa olika teman under åren, oftast är det en blandning av ridskolehästar och andra hästar som är med. Rider man på ridskolan är det fritt fram att komma, de brukar vara rätt välbesökta. Genom att samla ihop alla gruppers teori och göra en clinic, så kan man göra något mer genomarbetat, så det är mycket högre kvalitet nu än förut när varje grupp hade teori för sig.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
53 062
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 296
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 143
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp