Bukefalos 28 år!

Ris till buke...

Sv: Ris till buke...

Nej det är inte rimligt att låsa trådar pga att den är gammal och så var inte fallet i denna tråd.
Boj har givit dig ett bra svar där hon grundade låsningen.
 
Sv: Ris till buke...

Nej det är inte rimligt att låsa trådar pga att den är gammal och så var inte fallet i denna tråd.
Jo så var fallt om du läser motiveringen i den låsta tråden:

"*KL*

Med tanke på trådens ålder låser jag den, är det då så att författaren fortfarande anser att frågan är aktuell så kan man starta en ny tråd i ämnet.

Boj/moderator"

Resten är en efterhandskonstruktion. Men tack iaf för att du tycker att det inte är rimligt att låsa en tråd bara för att den är gammal. *Spångumma där* ;)
 
Sv: Ris till buke...

Tja, om vi har riktigt tråkigt nån dag så kanske vi älgar igenom hela buke och låser alla trådar som är äldre än 18 månader, och i känsliga fall alla som är äldre än en månad.

Men eftersom vi faktiskt har ett liv också så tror jag inte att det kommer att ske, utan vi antar att bukes användarna är smarta nog att även se hur aktuell en tråd är och om det är värt att svara i den eller inte. Ibland antar vi dock fel, och då låser vi i efterhand.

Vänj dig.
 
Sv: Ris till buke...

Jag menar att och nån till här att en del trådar som är gamla låses av just orsak gammal. mysko tyckte att de inte lät rimligt att man låser en tråd bara för att den är gammal. Ullo menade att den kanske låstes pga på vilket sätt den togs upp. Boj vill rädda situationen genom lite "svammel" eftersom Boj verkar inte vilja kännas vid att tråden låstes enbart för att den var gammal just den orsak som Boj har skrivit i tråden som motivering. För Boj har låst tråden BARA för att den är gammal mer än så står det faktiskt inte. Då menar jag att om trådar ska låsas för att de är gammla då är det ju lätt att åtgärda detta så slipper vi dessa gammla trådar en gång för alla. Förstår du hur jag menar

Jag förstår hur du menar och tror att du gärna vill att moderatorerna ska generealisera istället för att nyansera. Vore det så enkelt så skulle det kunna vara en boot som rensade, låste och höll rätt på oss Bukemedlemmar.
 
Sv: Ris till buke...

Tja, om vi har riktigt tråkigt nån dag så kanske vi älgar igenom hela buke och låser alla trådar som är äldre än 18 månader, och i känsliga fall alla som är äldre än en månad.
Behöver man inte göra, är bara för Gunnar att lägga in en funktion
 
Sv: Ris till buke...

Det var inte alls orsaken det är en efterhandskonstruktion. Du har klart angett i tråden orsak= GAMMAL och jag ser inget mer än ÅLDER som orsak. Du skriver ju inget om nån följdfråga i motiveringen eller annat

Nej du fick den förklaringen nu, den du kallar efterhandkonstruktion. Här är orsaken varför en tråd av just den kalibern stängs, om den sista inläggsförfattaren hade ställt ytterligare en aktuell fråga så hade en låsning av tråden inte varit aktuell eftersom man genom det förfarandet hade använt en gammal tråd för sin egen förfrågan.

Det var just det som tråden i sitt ursprung handlade om, antingen använder man sökfuntionen att söka svar på sin fråga eller en liknande tråd för att ta upp sin egen fråga i.
 
Sv: Ris till buke...

Nej du fick den förklaringen nu, den du kallar efterhandkonstruktion.
Exakt. Precis. Så varför finns då den motiveringen inte med i den du skrev i den låsta tråden då. Kan det ha varit för att du såg rött i just datumstämpeln och därmed skulle den inte få existera. För det du har skrivit i dag i denna tråd kan man faktiskt inte utläsa i din motivering i den låsta tråden. Ibland ska man kanske inte ha alltför bråttom......:angel:
 
Sv: Ris till buke...

a170.gif


Så så lilla du,
c016.gif
, tänk på blodtrycket och ta det nu lugnt. Snart kommer säkert kvällspatrullen och bäddar ner dig i sängen.

a194.gif


Det finns säkert något nytt att hetsa upp sig för i morgon
e058.gif
. Bäst att vila sig i form.

d014.gif


App, app, app.... vila sa jag!
 
Sv: Ris till buke...

Eller så verkar det förbannat korkat att lägga ner en timme på att skriva en hel uppsats för att förklara sitt val att låsa en tråd, en förklaring som är självklar i de flestas ögon.

Men ingen av oss moderatorer är omöjliga, vi kan skippa förklaringarna helt och hållet istället. Vi har inget krav på oss att förklara våra ageranden.
 
Sv: Ris till buke...

a170.gif


Så så lilla du,
c016.gif
, tänk på blodtrycket och ta det nu lugnt. Snart kommer säkert kvällspatrullen och bäddar ner dig i sängen.

a194.gif


Det finns säkert något nytt att hetsa upp sig för i morgon
e058.gif
. Bäst att vila sig i form.

d014.gif


App, app, app.... vila sa jag!
:rofl: ....... ingen fara, jag är van att lägga ner tid på granskning av vad andra skriver, ibland granskar jag och ibland blir jag själv granskad :angel:
 
Sv: Ris till buke...

Men ingen av oss moderatorer är omöjliga, vi kan skippa förklaringarna helt och hållet istället. Vi har inget krav på oss att förklara våra ageranden.
Där har du en poäng faktiskt. Fast jag förstår inte varför man bara skriver en ½ förklaring och utelämna den som man egentligen grundar sitt beslut på.

Säger inget om man gör fel ibland och visst ni kan låsa av vilken orska som helst. Men om står det en förklaring så måste ju svaret vara det som står och inget annat. Genom en förklaring vill du ju förmedla något om varför du låste tråden och i detta fall blev ju svaret kort o konsist FÖR GAMMAL och inget annat. Det var vad man kunde läsa ut och som vi andra skulle ta till oss
 
Senast ändrad:
Sv: Ris till buke...

Exakt. Precis. Så varför finns då den motiveringen inte med i den du skrev i den låsta tråden då. Kan det ha varit för att du såg rött i just datumstämpeln och därmed skulle den inte få existera. För det du har skrivit i dag i denna tråd kan man faktiskt inte utläsa i din motivering i den låsta tråden. Ibland ska man kanske inte ha alltför bråttom......:angel:

Nu anser jag faktiskt inte att man ska behöva idiotförklara folk, lite eget tänkande kan man säkert ha utifrån regelverket samt de förklaringar som moderatorn ger.

Ang att se rött så var det faktiskt andra användare som vackert påpekade trådens aktualisering genom synpunkter, så får du väl klaga på dem istället.;)
 
Sv: Ris till buke...

Nu anser jag faktiskt inte att man ska behöva idiotförklara folk, lite eget tänkande kan man säkert ha utifrån regelverket samt de förklaringar som moderatorn ger.

Ang att se rött så var det faktiskt andra användare som vackert påpekade trådens aktualisering genom synpunkter, så får du väl klaga på dem istället.;)
Jag påstod att här låses trådar som är för gammla, eftersom båda jag själv och andra har råkat ut för detta. mysko och Ullo trodde det inte var så utan att det var andra saker som låg bakom detta. Den tråd som du låste och den motivering du gav i den låsta tråden tycker jag är ett bra och solklart exempel på att trådar faktiskt låses pga att de är för gamla. Det var detta jag ville påtala.

Jag säger inte att du har gjort fel eller rätt, jag konstaterar bara att du har låst en tråd med motivering att den är för gammal. Om några börjar skicka synpunkt om att tråden är för gammal och borde låsas av den anledningen så är det ju upp till dig som sitter på mandatet att avgöra detta och då får du ju ta ansvar för detta och inte skylla på andra.

Men jag som användare tar ju till mig att vi inte ska skriva eller dra upp gamla trådar iaf inte på "Foder". Då går ju min tanke videre i huvvet och jag frågar mig vart på skalan vi då ska rikta in oss på eller är det "try and error" som gäller.
 
Sv: Ris till buke...

Om några börjar skicka synpunkt om att tråden är för gammal och borde låsas av den anledningen så är det ju upp till dig som sitter på mandatet att avgöra detta och då får du ju ta ansvar för detta och inte skylla på andra.

Åja, det finns ju dom som PM:ar att trådar ska låsas bara för att de tråkar ut en del användare.:angel: Eller har minnet sviktat.;)
 
Sv: Ris till buke...

Jag svarade på att du fått en förklaring här.

Som Boj skriver - måste man skriva allt som egentligen är självklart?
Man kan tyda förklaringar på olika sätt men att inte förstå när man läser TS tråd men inlägg VARFÖR den stängs???

Sov nu så de på hemmet inte blir trött på dig :love:
 
Sv: Ris till buke...

Ta och ge dig nu Gammeln.
Det var rätt att låsa just denna tråd som diskuteras. Du förstod inte förklaringen, även andra kan ha haft problem med detta, bra att du tog upp det.
Sedan räcker det. Man behöver inte gagga vidare och vidare om saken.

Väldigt ofta när det finns minsta möjlighet att attackera moderatorer och/eller regler/tillämpningar är du direkt där och hugger.

Det är bra att du uppmärksammar oss på eventuella problem, men det känns rätt jobbigt att det väldigt ofta är just du som verkar ha någon form av problem med något och/eller att du oftast verkar vilja diskutera vidare hur långt som helst och lyfta på varje gruskorn.

Det känns oftast som om det finns betydligt större problem som är viktigare att hantera än de du brukar dra upp.

Forsätt gärna att även framöver tipsa som tidigare, men sedan kanske det inte behöver gaggas så länge runt tipsen.

Kanske det är dags att införa en regel om att stänga gamla användare, när inget nytt framkommer ;)
 
Sv: Ris till buke...

Nu kommer jag och klagar igen.. Sökfunktionen fungerar inge vidare för mej. Jag vet att det ska finnas en speciell fjording-tråd med bilder och sånt, men jag kan omöjligt hitta den. Och startar jag nu en ny som kommer den säkert låsas iaf så det är ju ingen idè:crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 320
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
52 639
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp