Roliga ord från dom lite "okunniga".

När jag var i 10 års åldern var vi några tjejer som var skötare i ett ponnystall. Vi står och pratar och ägaren till ponnyerna förklarar hur fint en av hästarna kunde gå på tygeln, varav en av tjejerna utbrister "men va?? Trillar han inte då?!"
:rofl:
 
Klassikern; ansiktsuttrycket icke-hästiga får när de kommenterar "pricken på nosen" och man svarar med att det är en snopp :D Det finns en poäng i att införa nosbläs!

Men vissa icke-hästiga uttryck har jag faktiskt adapterat i mitt dagliga hästliv. Om hästen får komma in för att käka, kallas det numera för "att komma in och fika". Tycker det låter gulligt. Mocka ligghallen är att "mocka uthuset". Gångarten "tralopp" finns ju faktiskt, även om personen som sa det inte kom ihåg varken trav eller galopp och sa ett mellanting. Grimskaft är helt klart "snöre".
 
Klassikern; ansiktsuttrycket icke-hästiga får när de kommenterar "pricken på nosen" och man svarar med att det är en snopp :D Det finns en poäng i att införa nosbläs!

Men vissa icke-hästiga uttryck har jag faktiskt adapterat i mitt dagliga hästliv. Om hästen får komma in för att käka, kallas det numera för "att komma in och fika". Tycker det låter gulligt. Mocka ligghallen är att "mocka uthuset". Gångarten "tralopp" finns ju faktiskt, även om personen som sa det inte kom ihåg varken trav eller galopp och sa ett mellanting. Grimskaft är helt klart "snöre".
Fast nosbläs finns redan. Det är inte samma sak som snopp:). Det är ju tur att vi har lite roliga specialtermer. Det brukar lätta upp stämningen och trigga lite intresse från "de okunniga" :D.
"Komma in och fika" är ju bara för gulligt! :love::love::love:
 
Skulle leda våra hästar för några somrar sedan med hjälp av min kusin (då 23 år gammal).
Jag: håll hårt i grimskaftet ifall han rycker till.
Kusin: jadå, jag har virat det flera varv runt handen!
Jag: :eek::eek:

Fick henne att vira upp ganska fort.. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 157
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp